Statoil Posted November 5, 2004 Report Share Posted November 5, 2004 Känns inte det här lite overkill och framförallt jävligt osunt ur miljöperspektiv? http://www.mil.se/int/photo.php?id=84934&nid=24763 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Sidron Posted November 5, 2004 Report Share Posted November 5, 2004 Känns inte det här lite overkill och framförallt jävligt osunt ur miljöperspektiv?http://www.mil.se/int/photo.php?id=84934&nid=24763 Jävla onödigt att dem inte kan köra dem själva. Som jag har förstått det så diskuteras det om liknande saker i andra forum och detta är onödigt rent ekonomiskt! Ska vi inte spara nu när det är budget eller? Förstår nästan att det är taskigt om pengar! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sundman_MA03_BA02_KS01 Posted November 5, 2004 Report Share Posted November 5, 2004 Kan det inte vara så enkelt att det beror på att lastbilarna är militär registrerade i Sverige. Med andra ord kan det vara en försäkringsfråga att man inte kör dem för egen maskin. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dxl Posted November 6, 2004 Report Share Posted November 6, 2004 Vad jag förstått så är inte förarana till bilarna klara enu samt att man antagligen ville ha ner alla fordon samtidigt. Och antagligen är det smidigare att köra allt på flak en att låta en hel radda med olika fordon köra konvoj genom Europa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maverick Posted November 6, 2004 Report Share Posted November 6, 2004 Vad jag förstått så är inte förarana till bilarna klara enu samt att man antagligen ville ha ner alla fordon samtidigt. Och antagligen är det smidigare att köra allt på flak en att låta en hel radda med olika fordon köra konvoj genom Europa. Tänk sedan hur mycket tillstånd det säkerligen krävs för att ta militärreggade fordon genom andra länder för egen maskin..... Dock kan det väl vara intressant att fundera på varför svenskarna (som nästan enda nation i SFOR) tar lastbil iställewt för tåget... Både USA och tyskland gör så medan britterna kör sina till hamnen i Split där de tar båt.... Kanske för få fordon för att det skall vara lönt med tåg??? Vet dock att när vi skulle ha ner en ny tungdragare 2000 så gick dnme för ehen maskin med 2 stycken Geländerwagen som last på trailern. Körde med civil chaffis ner till Ungerndär fordonsförarinnan som var placerad på den mötte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kjellberg Posted November 9, 2004 Report Share Posted November 9, 2004 En annan anledning om man ska köra den långt är att terrängbilen rimligtvis har en växellåda och slutväxel anpassad för skog och grusvägar, trailerdragaren är i grunden byggd för motorvägskörning och lär hålla ett motorvarv på ca 1500 rpm i 90km/h medan terrängbilen lär ligga på 1650rpm i 80km/h tillsammans med stora däcken lär det göra rätt mycket skillnad i bränsleekonomi och slitage. sen lär det kosta ungefär lika mycket att flytta en tom bil som en lastad... skulle dra till med att trailerdragaren ligger på cirka 3 liter/mil med den lasten. en fundering bara... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haegg Posted November 9, 2004 Report Share Posted November 9, 2004 Jag var med och körde en kolonn med fordon till Bosnien. De var vitmålade men de hade svensk militär registrering. Det var en hel del arbete som var tvunget att göras innan vi kunde ge oss iväg. De länder vi åkte igenom var inte intresserade att låta utländsk trupp tuffa runt på egen hand därför var vi tvungna att ha eskort. Det var också mycket specifika tider som skulle hållas, stoppförbud på vissa platser osv. Det kanske är så att man helt enkelt kommer runt mycket av den byråkrati som man måste kämpa sig igenom när man rullar med militärfordon med militär personal. Om man inte har bråttom så är en resa i militärfordon genom Europa något jag rekommendera. Det ger en hel del missesvärda upplevelser. De tyska militärpolisernas effektivitet i att blockera all annan trafik var häpnadsväckande. Likaså är den civila ungerska polisens metoder för att lotsa oss igenom morgonrusningen i Budapest ett fint minne. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Statoil Posted November 9, 2004 Author Report Share Posted November 9, 2004 Heagg--> Du va me Ba01 va? Läste en del om dessa transporter i Alfa Sierra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haegg Posted November 9, 2004 Report Share Posted November 9, 2004 Heagg--> Du va me Ba01 va? Läste en del om dessa transporter i Alfa Sierra. Det stämmer bra det. Jag har inte läst boken så jag kan inte kommentera vad han skriver om resan. Är boken läsvärd förresten? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Statoil Posted November 13, 2004 Author Report Share Posted November 13, 2004 Mycket. Den var inte lika målande som de berättelser man läser här på Soldf men jävligt bra beskriven hur soldater upplever allt och hur personligheterna utvecklas. Dock inte tolka det som nån psykologisk bok utan snarare en skildring av en soldat och hans närmiljö. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted November 13, 2004 Report Share Posted November 13, 2004 Heagg--> Du va me Ba01 va? Läste en del om dessa transporter i Alfa Sierra. Det stämmer bra det. Jag har inte läst boken så jag kan inte kommentera vad han skriver om resan. Är boken läsvärd förresten? Köp den direkt, vänta inte. Helt plötsligt var man tillbaka i Bosnien igen. Även om jag inte tjänstgjorde på samma kompani så kände jag igen mig i mycket av det han skrev. The Swede Was there, did that, got the t-shirt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dr Stig Posted November 19, 2004 Report Share Posted November 19, 2004 Fordonstransporten har nog alla delar av tidigare inlägg. Även om kungen inte alltid verkar göra det som förefaller smartast så är nog detta helt i sin ordning Kan bara hålla med angående Alfa Sierra - mycket läsvärd även för oss som upplevde Bosnienkriget framför TV:n... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
un_swe Posted November 19, 2004 Report Share Posted November 19, 2004 Haegg! Du har väl inte glömt paprikan och damerna i ungern, bara det var värt resan. B) un_swe Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lindeberg Posted December 9, 2004 Report Share Posted December 9, 2004 Fler bilder från transporten som tråden handlar om. bild bild bild bild bild bild bild bild Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haegg Posted December 10, 2004 Report Share Posted December 10, 2004 Haegg! Du har väl inte glömt paprikan och damerna i ungern, bara det var värt resan. B) un_swe Hej på dig un_swe. Snygg liten sköld du har hängande där. Nej den resan glömmar man inte i första taget. Angående den resen så fick jag en helt ny upplevelse av begreppet långsam. Att ligga längst ut till höger på autobahn och tuffa fram i hastigheter mellan 70 och 90 var nog mer nervpåfrestande än något som vi skulle komma att utsättas för i Bosnien. The Swede Skall inhandlas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krille Posted August 19, 2008 Report Share Posted August 19, 2008 OT!! Men nu var det så att om man klistrade på ett sånt där litet SFOR märke på lastblien så hade man rätt att köra rakt igenom europa utan att stanna i tullstationer mm. Detta var något som framförallt Tyskarna retade sig på... Dessutom rullade ett gäng vitmålade lastbilar genom europa efter BA05:s övergång till KFOR. Dessutom blev ett antal av lastbilarna kvar i bosnien och rullade för FN så sent som BA99 - fortfarande med original däcktrycksmärkning som någon maskerat innan omlackningen till vitt.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts