Jump to content

Tjänstgöringstecken - arméns

FK H

Recommended Posts

Jag blir inte klok på röran i UniR FM när det gäller förbandstecknen som skall bäras på höger bröstficka. Rent generellt verkar det som om alla ska/kan bära tjänstgöringstecen.

Hur skall jag som enkel HV fänrik göra? Skall jag anbringa Försvarsmaktens tjänstgöringstecken på höger bröstficka? Vad gör man om man råkar tillhöra LGG ska man då i så fall bära ett guldtecken på bröstet och allt annat inkl knappar i silver.

När man ändå talar om gull/silver kan man inte då också samtidigt konstatera att arméns (och senare HV:s baskertecken) borde tillverkats i både gull och silver för att undvika att förband som anlägger knappar och märken i silver springer omkring med baskermärke i gull?

Du ska som vanlig Hv-fänrik inte bära något alls.

Se UniR FM 2003 sidan 116-117.

Du kan möjligtvis bära ett FBU-tecken där om du är medlem i FBU men det är en tolkningsfråga, se sidan 123.

Baskertecknet för Hv var ursprungligen tänkt att bli ett annat än nu gällande och det skulle då finnas i både guld och silver.

The Swede :baskerFN:

Baskertecknet för Hv var ursprungligen tänkt att bli ett annat än nu gällande och det skulle då finnas i både guld och silver.

Ang baskertecken....

Är jag ute och cyklar om jag påstår att alla förband har baskertecken i mässing (motsv) utom Livgardet och T2( :baskerFN:) som har i silver?

Ja, det är du, eller lite iallafall. :)

LG/inf, LG/kav, Träng samt Vpl. inom försvarsmusiken bär baskertecken i silverfärg.

Övriga arméförband, Helikopterflottiljen, SkyddsC, FMUndSäkC, FBJ, Amfibiekåren samt Anställd personal inom försvarsmusiken bär baskertecken i guldfärg.

Se UniR FM sidorna 127, 128, 148, 167, 185, 253, 263, 271 samt 276.

<snipp>

LG/inf, LG/kav, Träng samt Vpl. inom försvarsmusiken bär baskertecken i silverfärg.

</snipp>

Jag litar iofs på dig och framförallt på UniR FM (som jag dubbelkollade och där står mycket riktigt att vpl vid försvarsmusikcentrum bär baskertecken i silver) dock så kan jag svära på att jag har sett beväringar vid LDK bära den röda baskern med baskertecken i guld. Men men....Eftersom UniR FM bibeln så är det självklart silver som gäller!

Det var förmodligen en YO du såg, då de bär guldfärgat baskertecken inom musikkåren

Nej garanterat inte eftersom LDK endast hade 2 yoff (resten av instruktörerna var friv anställda) och deras pluton var så liten att man visste vad alla hette. Troligast är att jag hade suttit för länge med värmepistolen och dragit i mig ångor från parade gloss eller att Dragontrumpetaren i fråga var så välputsad att jag blev bländad och misstog det silverfärgade tecknet för ett i "guld".

Tja, allt är inte guld... :D

AmfK senaste baskermärke är väl snarast bronserat. Matt och inga reflexer. Fältmässigt och bra; men basker i fält? Njae.

Många märken har det blivit genom åren...

8-/:banghead:

Tja, allt är inte guld... :D

AmfK senaste baskermärke är väl snarast bronserat. Matt och inga reflexer. Fältmässigt och bra; men basker i fält? Njae.

Många märken har det blivit genom åren...

:navy::banghead:

Jo, jag har för mig det också men i UniR FM står det guld. 8-/

finns det något syfte med att ha LG:s baskermärken i silverfärg, och andras i guldfärg??

Livförband har silverfärg, övriga guld/mässing.

Bakgrunden till detta är att silver var en finare metall, eftersom det man kallar guldknappar inte var i guld, utan just i mässing som Vargas just sagt.

Rätta mig om jag har fel men ska inte även HV-förband tillhörande Livgrenadjärgruppen (Livgrenadjärregementet, Linköping?) också ha silver?

Karin: Värmepistol? Är det så man gör? Nu får du allt utvecka lite... ;)

Edited by LeadHead

Rätta mig om jag har fel men ska inte även HV-förband tillhörande Livgrenadjärgruppen (Livgrenadjärregementet, Linköping?) också ha silver?

Jo det borde de rimligen.

Likaså borde Livregementets grenadjärgrupp bära märken i silver då de förvaltar traditionerna från Livregementets grenadjärer.

Jo det borde de rimligen.

Likaså borde Livregementets grenadjärgrupp bära märken i silver då de förvaltar traditionerna från Livregementets grenadjärer.

Visst är det så, denna information kan man hitta i den eminenta skriften UniR FM 2003.

Den finns för nerladdning HÄR (pdf-fil 8891 kb)

Tjänstetecken i guldfärgad metall bärs på stålgrå uniform av

• officer och reservofficer i armén

• yrkesmedicinalofficer och reservmedicinalofficer i armén

• försvarsmaktsingenjör i armén

• totalförsvarspliktig personal i armén

• hemvärnsmän

• frivillig personal

• försvarsanställd musiker

• tjänstepliktig personal i armén.

Vissa tjänstetecken i silverfärgad metall bärs på stålgrå uniform av officer, reservofficer och värnpliktig personal samt personal ur de frivilliga försvarsorganisationerna inom Livgardet och trängtrupperna samt hemvärn vid Livgardesgruppen och Livgrenadjärgruppen. Tjänstetecken i silver bärs även av värnpliktig personal vid Försvarsmaktens musikkårer.

Men Livregementets grenadjärer (I3 i Örebro) hade mässingsfärgade knappar och märken.

Förbandstecknen var samma som för K3 men båtmössan var liksom för I1 och I4 mörkblå, fast med vit passpoal (I1 hade gul, I4 röd). Båtmössan verkar ha tagits över av K3 efter nedläggningen av I3 och använts ett fåtal år innan basker infördes för samtliga.

• BlåGul -1

Livgrenadjärgruppen för Livgrenadjärregementets (I4/Fo 41) traditioner vidare och vidmakthåller förband som mobiliserar i Östergötland samt genomför hemvärns- och frivilligutbildning.

I uppgifterna ingår också samverkan med övriga delar av totalförsvaret.

Livgrenadjärgruppen finns på Malmen i Linköping.

Livregementets grenadjärgrupp förvaltar sedan 2000-07-01 traditionerna från Livregementets grenadjärer och Örebro försvarsområde.

Det rör sig om två olika enheter men varför har Livregementets grenadjärgrupp inte silverfärg?

Nu skall vi se om jag minns rätt.

När det gäller I3 (orkar inte skriva ut hela namnet) kommer de liksom K1 och K3 från livregementet till häst. Alla tre förbanden bär därför halmkrans på mössmärket (och baskermärket för kavalleristerna). K3 och I3 har samma förbandsmärke på m/87 (men olika knappar) och båda förbanden kommer från Örebro (Sanna hed).

Eftersom de ursprungligen kommer från samma regemente kan man lika gärna undra varför K1 har silverfärgade märken, när de andra har mässingsfärg.