Jump to content

Bår 2

Adam Wilhelm

Recommended Posts

Skulle kunna tänka mig att den liksom så mycket annat ska NATO anpassas...

Har för mig att när jag såg packlista till Sjv-SISU till Utl-styrkan fanns det en NATO-bår med just för att Bår 2 var inte anpassad för deras mått.  

"Otto", du har ju sett listan också kan du bekräfta detta?

Jag bara undrar vart du har hört detta....

Hur seriöst det är, bara förslag eller redan ute på truppförsök?

Bamse/ Nyfiken....

Man har pratat om en ny bår under längre tid. Bamse har helt rätt med att vi har använt Nato anpassade bårar vid utomlandstjänstgöring. Utomlands finns flera bra bårar. Problemet är att bårar som är lätta och som går att packa ner i en ficka är ett H-E att bära längre sträckor. Mina favoriter är LBT Jungle litter, "extractor" och "stingray".Sist men inte minst är det bara jag som har haft problem med jägarbåren?

"NÄÄ... huga, inte kul alls... men kanske ev. bättre än inget?? eller inte..."

Ingen erfarenhet av jägarbåren men troligtvis trevligare än att släpa på din lilla späda kropp i brandmannagreppet genom skogen  ;)

Bårmattan med sin "fältmässiga" färg är heller ingen höjdare enligt mig.

"NÄÄ... huga, inte kul alls... men kanske ev. bättre än inget?? eller inte..."

Ingen erfarenhet av jägarbåren men troligtvis trevligare än att släpa på din lilla späda kropp i brandmannagreppet genom skogen  ;)

Bårmattan med sin "fältmässiga" färg är heller ingen höjdare enligt mig.

LOL :) , jooo... det kan ju stämma att min späda kropp kan bli tuff att släpa i brandmansgrepp.. :)

Jägarbåren är bra att ha med sig under patruller och spaning. Meningen är ju att man inte ska råka i strid om man inte själv väljer strid. Om man väljer strid så ska man själv ha övertaget och för allt i världen inte få några skadade. Om det ändu skulle inträffa att man får någon skadad kan man använda jägarbåren för snabbtransport bakåt. Vid ÅSA2 kan man bygga ut båren med björkslanor så att det finns en rimlig chans att transportera den skadade några kilometer.

Att bära jägarbåren utan björkslanor är ju ett H-E.

klockrent är att skita i båren och om man får en skadad koppla ihop två vapenrockar med knapparna o sen bär man i ärmarna. i alla fall om man bara ska till åsa 2

Smidigast är väl att bara bära den skadade, finns flera olika grepp att bära en person på. Ska man bara en kortare bit är det väl smidigast att bära personen så än att börja koppla ihop vapenrockar (och de vara bra att ha på sig).

Jägar båren tar inte mycket plats att bära med sig och är mycket smidigare att bära en skadad i jämfört med att släpa i stridsbältet eller liknande. När vi talar om patruller som går ut under flera dagar så vill man inte släpa med sig en vanlig bår och då är jägarbåren bra eftersom man med hjälp av björkslanor kan få en hyfsad bår att bära den skadade på.

När jag gjorde GU på en Norrlansskyttegrupp hade vi ett bårnät per grupp ( ett nät som träs igenom två slanor)...men våra utbildningsbefäl hade missat lite...och beodrades oss att ha båren färdig (inklusive björkslanor) i all strid.

Detta innebar att sjukvårdsmannen i 7-manna gruppen blev helt bunden till den tunga båren - en vanlig bår hade blivit mycket lättare.

Finns en annan variant som vi använt oss av (kopierad av djk).

Ta en vanlig sovsäck som man ändå alltid har med sig och en slana trädd genom den (in genom "huvet" och ut genom botten). Är defintivt enklare att bära i skog än en jägarbår som lätt blir ganska bred. Går dessutom snabbare att göra då bara en slana behövs.

• BlåGul -1

Ta en vanlig sovsäck som man ändå alltid har med sig och en slana trädd genom den (in genom "huvet" och ut genom botten). Är defintivt enklare att bära i skog än en jägarbår som lätt blir ganska bred. Går dessutom snabbare att göra då bara en slana behövs.

Då ska du ha in en skadad i sovsäcken? Hur?

Och hur var det här med att inte spänna fast personer som är vid medvetande m.m., om det var p.g.a. chock? Att stoppa in dem i en påse kan inte vara kul det heller.

Vet inte om jag missförstått?

Men hoppas att det är hög kvalitet på blixtlåset!

Är liksom Ing mycket skeptisk.....

Bara att sova i sovsäck kan ju skapa panik hos vissa!

Andra saker att tänka på:

Hur håller du koll på pat? Att han andas, att det inte blöder igenom förbandet osv.....

Försök få en pat som har smärtsamma skador på t ex ben och armar att ligga ihopklämd som det faktiskt blir....

Personligen gillade jag det gamla bårnätet även om min grp under Gu först fick veta vad det var till för 2 mån innan muck (användes som lastsäkringsnät.....). Det tar liten plats och är ganska funkis.

Dragkedjorna på sommarsäcken duger alldeles utmärkt för detta ändamål. Jag har provat. Vintersäcken har jag ej provat men jag skulle anta att det är samma sak där :)

Att ha översikt över patientens tillstånd funkar bra om sjvm går som bakre man (huvudet bakåt på pat.). Kolla förbands ev. genomblödning blir givetvis lite svårt, men eftersom konstruktionen är såpass enkel är det mkt lätt att öppna upp och kontrollera vid ett bärarbyte.

Och om det nu är så att personen ifråga har grava cellskräcksproblem och inte kan sova i sovsäck så borde han nog ha en annan tjänst där han inte riskerar att möta denna form av bår.

Det ÄR en nödlösning, en snabb sådan. Men den funkar för snabb transport tills mer kvalificerad hjälp kan komma. Jag anser nämligen att transport bakåt snabbt är viktigare än att stå och såga 4 ggr så många slanor och riskera hela patrullen framför en patients eventuella välbefinnande under den förhoppningsvis korta stund det handlar om. Situationen styr såklart.

Har han brutit ryggrad eller nåt kan det dock kanske eventuellt vara bra att använda en annan lösning ;)

• BlåGul -1

En annan tjänst än där han riskerar att svårt skadad riskera att bli buren i en påse? Jajo.

Är sovsäcken prioriterad i eldställningen förresten?

Har inte koll på hur det funkar hos jägeriet, men vi var för det mesta vakna i eldställningarna. :P

4ggr så många slanor: Det finns många sätt att "bygga bår" helt utan slanor. De är inte smidiga att använda, men..  Det är uppräknat ett antal här redan, som man kompletterar när tid finnes.

Guest Gone_crazy
I "Blackhawk down" använder de en smidig ihopfällbar bår.

Verkar mycket lättare att transportera den i en ryggsäck och MYCKET smidigare att sätta ihop...bara att fälla ut.

Verkligen, det tar ju bara 5 sekunder + att den rymms i en ryggsäck... De flesta vet nog hur trött man kan bli på det gamla orginalet...

I "Blackhawk down" använder de en smidig ihopfällbar bår.

Verkar mycket lättare att transportera den i en ryggsäck och MYCKET smidigare att sätta ihop...bara att fälla ut.

Verkligen, det tar ju bara 5 sekunder + att den rymms i en ryggsäck... De flesta vet nog hur trött man kan bli på det gamla orginalet...

Och hur många av er har testat denna på riktigt?

Att det ser smdigt ut på en film behöver inte betyda mer än skit...

Jag lyssnar hellre på någon som testat det irl...

Man måste skilja mellan mer tillfälliga bårar och med bårar som går att bära längre sträckor. Jag ser väldigt liten användning av att improvisera bårar när man kan ta med en jägarbår. Visst alla måste kunnna improvisera bårar men varför göra det som standard?

Vidare bör man ta ställning till "Go- No GO" dvs hur många skadade kan jag ha inom gruppen och ändå utföra uppdraget? Vaf gör jag med skadade inom gruppen om vi blir förföljda av en kvalificerad fiende. Lämnar vi våra skadade? Lämnar vi våra döda? Hur långt orkar en grp på sex personer bära två skadade?

Man måste skilja mellan mer tillfälliga bårar och med bårar som går att bära längre sträckor. Jag ser väldigt liten användning av att improvisera bårar när man kan ta med en jägarbår. Visst alla måste kunnna improvisera bårar men varför göra det som standard?

Alla har inte tillgång till jägarbår. Jag har t.ex aldrig kommit i kontakt med en sådan utan bara sett den på bild.  

De nya bårmattorna som vi övriga ska använda duger inte till någonting.  De är otympliga att bära med sig, de går inte att bära på två man utan slanor och med slanor i så är de usla för den som ska transporteras.  Tacka vet jag de gamla bårmattorna i tyg och bårnäten, till och med provisoriska bårar är bättre.

Det enda de nya bårmattorna är bra till är när man vill sova lite bekvämare eller om man vill tävla om vem som åker fortast nedför backen på vintern.

Är sovsäcken prioriterad i eldställningen förresten?

Har inte koll på hur det funkar hos jägeriet, men vi var för det mesta vakna i eldställningarna.

(Nu går jag i försvarsställning hehe)

Den tjänst jag hade bestod i ganska lite stillasittande, utan mest rörlig och fast spaning. I vilket fall så hade man inte direkt tillgång till FORDON där man kunde DUMPA grejjer utan BAR mtrl SJÄLV. Där ingick allt som oftast sovsäck. I Sjvm:ens fall så ingick den jämt istället för att bära med sig ett patienttäcke som fugerar på ett liknande sätt.

Vi använde jägarbåren, men blev även utbildade på denna sovsäcksvariant (som faktiskt funkar bra mkt bättre än man tror, trots att den låter skum, den är ju dansk :D(eller ja, idén är tagen därifrån)).

nog tjötat. jag ogillade alla sjukvårdsmoment (med bårbärning) mer än NBC-utbildningen... eller får man vara så drastisk?

GA:

Svårt att svara på. Jag är övertygad om att situationen avgör. Som chef är det som bekant viktigast att få hem soldaterna hela, eller iallafall hem.

Öva typövningar som:

-Jägarsjukvårdstjänst

-Skadegömslen med stridsparskamrat

-Bårpatruller (natt)

-Fältbegravning

Hursomhelst är det avgörande för moralen att soldaten vet att han blir omhändertagen, antingen direkt eller senare.

Här kan man lära av dom som var med när det begav sig: http://www.svenskafrivilliga.com/

Casca

Kände mig manad att häva in ett inlägg i ett så kärt ämne som bårar...

Jag var SJVM i MPJ och vi använde oss av tillfälliga bårar, bår 2 & jägarbår.

Min mening är följande:

Tillfälliga bårar ska bara användas när inget annat finns tillgängligt, exempelvis när man blivit tvungen att lämna sin utrustning eller något liknande extraordinärt.

Bår2 är smidigast att använda, men är ju djävlig att bära runt på vid längre marscher.

Jägarbåren fungerar kanon att använda, tar liten plats & väger lite. Har man en allvarligt skadad soldat är det ju dock stor risk att personen avlider under den tid det tar att hitta/skaffa slanor som funkar till den. Pergite - Brandmannagrepp är det som gäller då! :=)

... man får ju hoppas på att FM skaffar en ny bår snarast...