Dass Posted November 4, 2004 Report Share Posted November 4, 2004 kort o gott, gick höra under min VPL att HV hade fått basker och permis uniform men när man kollas på utrustnings kortet man har fått så ingår inte dessa så jag undrar bara hur det ser ut, är det någonting som man får eller ansöker man om det? vilket enmanskök är det man får ut, snunskburken eller jägar.kök? om det är nått intresse ingår jag Livgardesgruppen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Satan Posted November 4, 2004 Report Share Posted November 4, 2004 (edited) kort o gott, gick höra under min VPL att HV hade fått basker och permis uniform men när man kollas på utrustnings kortet man har fått så ingår inte dessa så jag undrar bara hur det ser ut, är det någonting som man får eller ansöker man om det? vilket enmanskök är det man får ut, snunskburken eller jägar.kök? om det är nått intresse ingår jag Livgardesgruppen Allt beror på vilken befattning du har.... Men ifall du är riktigt snäll kan du få min basker så slipper jag skänka den till myrorna... Edited November 4, 2004 by Fk Satan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karin Posted November 4, 2004 Report Share Posted November 4, 2004 Ingen permisuniform. Ingen basker, än. Inget jägarkök. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Satan Posted November 4, 2004 Report Share Posted November 4, 2004 Ingen permisuniform. Ingen basker, än. Inget jägarkök. För mig gäller M/87, Basker och jägarkök. Har dock inte hämtat ut M/87:an eftersom jag vågar vägra m/87... Baskern ligger i en plastpåse som jag funderar på att skänka till myrorna... två delar av Jägarköket är nedpackat i västen resten i bärsäcken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Panzerfaust Posted November 4, 2004 Report Share Posted November 4, 2004 (edited) M/87 har inte vi fått, tvivlar på att vi får den. Baskern får vi den 26, denna månad. alt den 27de. Lägger jag baskern i myrornas kontainer så lär jag se den på grannfamiljen ganska fort (dom brukar stå här nere rota i den och ta det dom anser sig behöva) EDIT: Lånar tråden en snabbis... På min kallelse för omrusting står det. Blablabla, Hjälm 90, blablabla, ny vattenflaska.Blablabla Du kommer även att få ny snödräkt m/90 och bajsker. Vad är det vi har då? Finns det två olika? vilken är det HV fått ut sen tidigare då? Eller ska vi bara byta mot en fräsh? isåfall är det ännu skummare för vi fick våran förra året och den är ju oanvänd. Edited November 4, 2004 by Panzerfaust Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dass Posted November 4, 2004 Author Report Share Posted November 4, 2004 (edited) kort o gott, gick höra under min VPL att HV hade fått basker och permis uniform men när man kollas på utrustnings kortet man har fått så ingår inte dessa så jag undrar bara hur det ser ut, är det någonting som man får eller ansöker man om det? vilket enmanskök är det man får ut, snunskburken eller jägar.kök? om det är nått intresse ingår jag Livgardesgruppen Allt beror på vilken befattning du har.... Men ifall du är riktigt snäll kan du få min basker så slipper jag skänka den till myrorna... haha tack för erbjudan men jag avböjer, ren nyfikenhet bara. är det någon som är plaserad på livgardesgrupen? fast det kanske man inte får berätta? Edited November 4, 2004 by Dass Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karin Posted November 4, 2004 Report Share Posted November 4, 2004 haha tack för erbjudan men jag avböjer, ren nyfikenhet bara.är det någon som är plaserad på livgardesgrupen? fast det kanske man inte får berätta? Det är knappast en hemlighet att jag tillhör LGG (även om man skäms lite...) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dexter Posted November 4, 2004 Report Share Posted November 4, 2004 haha tack för erbjudan men jag avböjer, ren nyfikenhet bara.är det någon som är plaserad på livgardesgrupen? fast det kanske man inte får berätta? Om du inte sett det förut så finns det en tråd om HV-bat Stockholm i alla fall.. http://forum.SoldF.com/index.php?showtopic...t=0entry31877 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted November 4, 2004 Report Share Posted November 4, 2004 När jag var aktiv inom HV fick kompanilaget ut M/87 för att bäras vid formella tillställningar. De som fick ut dem var i första hand C och Stf C komp, Kvm. I förekommande fall och efter förfrågan fick även Plutch ut M/87. Baskern hade inte kommit då. Så, har du befattningen eller synnerliga skäl att bära uniformen ska det inte vara några större problem att få ut den. /Krook Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magister R Posted January 11, 2005 Report Share Posted January 11, 2005 Instämmer! ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted January 11, 2005 Forumsledning Report Share Posted January 11, 2005 När jag var aktiv inom HV fick kompanilaget ut M/87 för att bäras vid formella tillställningar. De som fick ut dem var i första hand C och Stf C komp, Kvm. I förekommande fall och efter förfrågan fick även Plutch ut M/87.Baskern hade inte kommit då. Så, har du befattningen eller synnerliga skäl att bära uniformen ska det inte vara några större problem att få ut den. /Krook Så funkar det mer eller mindre här också Tillägg då även ungdomsledarna ska få ut. Samt har de som gått högvakten med HV fått ha kvar våra Permisarna, vilket är kanske sunt. Baskern... ja.. nej jag vill inte kommentera den. Akta nu så vi inte trillar in på saker som redan diskuteras i mtrlplatsen, t.ex. vilken utrustning HV har och hur idio.. hrm hur baskern ska finnas/bäras/förvaras/köpas/tvättas/hämtas/stukas/brännas/tvagas/kastas/skänkas... bla bla... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
breach Posted January 13, 2005 Report Share Posted January 13, 2005 känns ju som det finns en del annat som är mer prioriterat i matriel väg än M/87. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
madog Posted January 13, 2005 Report Share Posted January 13, 2005 Finns även viss ungdomsverksamhet som har m/87. Det enda jag säkert känner till är att ungdomsmusikkåren har den, men det kan nog finnas fler grupper. @Breatch: Instämmer, men den diskussionen kan vi ta en annan gång. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus Redin Posted January 13, 2005 Report Share Posted January 13, 2005 (edited) Permisuniform låter inte så väldans användbart, de flesta har både två och sju uppsättningar kläder i garderoben. Skulle det vara mer uniform i HV garderoben vore det nog bättre med dubbla uppsättningar av m90 byxor och undertröjor. Edit: Men finns det en efterfrågan kan det givetvis användas för att motivera folk att bli hemvärnssoldater. Själv skulle jag föredra något som är dyrare och bättre för hemvärnets beredskap. Ett stort vapenskåp med larm via något mobiltelefonnät där man även kan koppla in ev eget huslarm. Då blir det lättare att motivera att ha Ak:n hemma och man får en sidonytta med rejält värde. Det gör det även mycket lättare att höja beredskapen genom att tilldela ammunition och vid överhängande krigsrisk och ett stort vapenskåp ett pansarskott eller vital del till något ännu värre. Edited January 13, 2005 by Magnus Redin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Satan Posted January 13, 2005 Report Share Posted January 13, 2005 Skulle det vara mer uniform i HV garderoben vore det nog bättre med dubbla uppsättningar av m90 byxor och undertröjor. Har dubbla uppsättningar av m/90 byxorna. och Ja de är tilldelade via Hv. Vidare så har jag även en FBU-unifom. Samt ett rejält antal fältskjortor. praktiskt att ha ett par extra fältbyxor i trosspackningen vid övningar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rhdf Posted January 13, 2005 Report Share Posted January 13, 2005 (edited) Skulle det vara mer uniform i HV garderoben vore det nog bättre med dubbla uppsättningar av m90 byxor och undertröjor. Har dubbla uppsättningar av m/90 byxorna. och Ja de är tilldelade via Hv. Vidare så har jag även en FBU-unifom. Samt ett rejält antal fältskjortor. praktiskt att ha ett par extra fältbyxor i trosspackningen vid övningar Enligt Soldr MtrlP så ska det ju finnas extra fältbyxor i Trosspackningen. att ni fått ut det är ju bara att gratulera till ( beklagar baskern ) Att man sen har X antal Fältskjorta 90 ( ärligt inhandlade) + 59 och en ohemul mängd strumpor är ju bara trevligt Ännu mera OT: det märkliga är att det tilldelas massa ovälkommna huvudbonader istället för saker som lasse i ledet behöver , tex vettiga handskar Edited January 13, 2005 by rhdf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Satan Posted January 13, 2005 Report Share Posted January 13, 2005 Skulle det vara mer uniform i HV garderoben vore det nog bättre med dubbla uppsättningar av m90 byxor och undertröjor. Har dubbla uppsättningar av m/90 byxorna. och Ja de är tilldelade via Hv. Vidare så har jag även en FBU-unifom. Samt ett rejält antal fältskjortor. praktiskt att ha ett par extra fältbyxor i trosspackningen vid övningar Enligt Soldr MtrlP så ska det ju finnas extra fältbyxor i Trosspackningen. att ni fått ut det är ju bara att gratulera till ( beklagar baskern ) Att man sen har X antal Fältskjorta 90 ( ärligt inhandlade) + 59 och en ohemul mängd strumpor är ju bara trevligt Ännu mera OT: det märkliga är att det tilldelas massa ovälkommna huvudbonader istället för saker som lasse i ledet behöver , tex vettiga handskar Stridshandske 2000 är helt ok, samt handske90 med femfingervantarna instoppade i dessa fungerar bra tycker jag. och arbetshandskar (både fodrade och ofodrade) finns det mängder av i plutonsförrådet. så handskar lider vi inte heller ngn brist på. Men då har vi en MD-grupp som jobbar aktivt för att vi skall få ut utrustning osv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskil Posted January 14, 2005 Report Share Posted January 14, 2005 Är det m/87 som gäller som högtidsdräkt för hemvärnet? Vad ska man tänka på när man bär den som högtidsdräkt? Ska man ha paradskärp m/60 t.ex? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Malaj Posted January 14, 2005 Report Share Posted January 14, 2005 Är det m/87 som gäller som högtidsdräkt för hemvärnet? Vad ska man tänka på när man bär den som högtidsdräkt? Ska man ha paradskärp m/60 t.ex? Bara att läsa i UniRFM, som finns på nätet. Samma regler som för Armén i övrigt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karin Posted January 14, 2005 Report Share Posted January 14, 2005 (edited) Högtidsdräkt för hemvärnet (precis som resten av armén) är m/87A med paradskärp m/60. Vad man ska tänka på när man bär m/87A som högtidsdräkt: Högtidsdräckt bärs när frack är påbjudet. I övrigt ska man försöka undvika att se ut som ett troll. Enligt min smått fascistiska uppfattning om hur uniformer och framförallt huvudbonader ska bäras skall man vara kortklippt, alt ha håret uppsatt i en ordentlig knut, samt vara renrakad eller möjligtvis ha ett mycket välansat skägg. edit: för mer info, se föregående inlägg. Edited January 14, 2005 by Karin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
larsev Posted January 14, 2005 Report Share Posted January 14, 2005 Finns även viss ungdomsverksamhet som har m/87. Det enda jag säkert känner till är att ungdomsmusikkåren har den, men det kan nog finnas fler grupper. @Breatch: Instämmer, men den diskussionen kan vi ta en annan gång. HV musiksoldater ( även ungdomar ) spelar i m/87 eller m/60 om m/87 inte finns att tillgå ( liten högtidsdräkt ) med röda tecken och röd basker alternativt skärmmössa. / larsev fd Hemvärnsmusiker Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Malaj Posted January 14, 2005 Report Share Posted January 14, 2005 HV musiksoldater ( även ungdomar ) spelar i m/87 eller m/60 om m/87 inte finns att tillgå ( liten högtidsdräkt ) med röda tecken och röd basker alternativt skärmmössa. Musikkår spelar i olika typer av musikdräkt, varav några baserade på m/87. Se UniR FM kap 5. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rulle Posted January 14, 2005 Report Share Posted January 14, 2005 jag har för mig att vi hv ungdomar inte får ha m/87 uniformen för att det är en uniform. våran uniform är ju uniform men kallas överdrags klädsel i teorin.. men när man blir 18 så går det över från överdrags klädsel till uniform... det är något magiskt med talet 18.. hm är det någon som vet någon som vill donera en basker till en stakars hemvärns ungdom... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rhdf Posted January 14, 2005 Report Share Posted January 14, 2005 Men när man blir 18 så går det över från överdrags klädsel till uniform... det är något magiskt med talet 18.. hm Det är nog av samma anledning som med allt annat ni inte får göra... :P är det någon som vet någon som vill donera en basker till en stakars hemvärns ungdom... Fk Satan kanske sen vad du ska ha den till är ju en annan sak, kanske finns en anledning till att ni inte fått ut den Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rulle Posted January 14, 2005 Report Share Posted January 14, 2005 men det händer att vi får ha den när vi ställer upp på offentliga tillstälningar.. så det är därför jag vill ha en så jag kan stuka den hemma så den sitter som en basker ska.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rhdf Posted January 14, 2005 Report Share Posted January 14, 2005 (edited) AHA det gamla tricket: Häng på personal MTRL dom egentligen inte har så att det ska se bra ut på bilder i rekryteringsmatrial mm Edited January 14, 2005 by rhdf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted January 14, 2005 Report Share Posted January 14, 2005 är det någon som vet någon som vill donera en basker till en stakars hemvärns ungdom... Om du så gärna vill ha en basker är det väl bara att köpa en? Sedan förstår jag inte varför personer som inte får bära uniform behöver förbandstecken (motsv.). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rulle Posted January 14, 2005 Report Share Posted January 14, 2005 AHA det gamla tricket: Häng på personal MTRL dom egentligen inte har så att det ska se bra ut på bilder i rekryteringsmatrial mm just precis men tydligen så har ingen någon ting imot det inte ens riks hemvärnschefen de han själv mötte några vid firandet vid karolinen vid i2.... donera en basker till en behövande.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Malaj Posted January 14, 2005 Report Share Posted January 14, 2005 UniR FM: Ungdom (under 18 år) under ungdomsverksamhet får tilldelas uniformsplagg utan militära tjänstetecken. --- På vapenrock och jacka (ej på skyddsklädsel, skjortor eller övriga plagg) skall bäras: På vänster bröst, dekal ”Ungdom” samt namnbricka På vänster överärm, svensk flagga samt egen förenings-/organisationsdekal av textil (RekryC: FM-märke, Hv: Hv-ungdomsdekal, Frivorg: Resp frivorg ungdomsdekal). På rundmössa m/48 får mössband av textil med texten ”Sjövärnskåren” bäras. Andra märken och tecken än som ovan angivits får ej anbringas på persedlarna (OBS fältmössa och kragspeglar utan tecken). --- Basker? Allt som inte är tillåtet är förbjudet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rhdf Posted January 14, 2005 Report Share Posted January 14, 2005 Tack Malaj , satt just o funderade på att rota fram Det där Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts