Jump to content

Bice i datorn

Lt P

Recommended Posts

Nu är detta kanske inte det mest perfekta forumet att ställa datorrelaterade frågor i, men andra har gjort det förut och jag hänger ju ändå här alldeles för mycket.

Jag har fått något skräp på datorn som jag inte för allt i världen kan få bort. I stället fär den vanliga fel-sidan om man hittat till en återvändsgränd på nätet så får jag någon högst irriterande sökmotor som heter Perfectnav. Det ställer dessutom till det så att popupfönster inte fungerar.

För böfvelen, hjälp mig att få bort fanstyget!

NU är jag lite dum, säger saker jag inte är säker på. Men om inte nåt "spyware remover" hjälper brukar man kunna gå in i registret och plocka bort det, kommer dock inte ihåg exakt vart man går in. Alternativt söker du i registret efter "perfect nav". Får du träffar där tar du bort det bara, om inte så frågar du nån som kom ihåg exakt hur man hitta på sånt där själv, Man skall först gå in på local machine eller current user, sen software, sen microsoft, sen windows, sen run. (om jag inte mins galet?) Så skall man kunna hitta på såndär dryga sök grejer som lägger sig där, även annat dumt som slöar upp datan. Dumt dock att göra detta om du inte vet vad du håller på med.

Registret kommer du åt genom att välja "Kör" sen skriv regedit. Om du inte visste det.

Detta gör du ju på egen risk, ville bara säga hur jag skulle gjort. Då jag gjort det tusen gånger, ibland går det åt skogen, men sist gick det bra. Man får inte vara rädd för att prova sig fram :P

Men i vilket fall så kan du söka efter det i registret. Hittar den inte Prefect nav kan du kolla om det finns något annat namn på sökmotorn.

Annars om du inte litar på mig (gör inte det, haha) Såg på google "perfect nav+ remove". Det gjorde jag och då står sökvägen till registret där.

Att pilla i registret är inget man ska ge sig in på om man inte har 100% järnkoll på vad man pysslar med - det är MYCKET enkelt att skapa sig en burk som är redo för omformatering om man tar bort fel saker i registret.

Att pilla i registret är inget man ska ge sig in på om man inte har 100% järnkoll på vad man pysslar med - det är MYCKET enkelt att skapa sig en burk som är redo för omformatering om man tar bort fel saker i registret.

Jo, jag vet. Har råkat ut för det själv.

Har lärt mig data den hårda vägen så att säga :P

Men när det kommer till såna program som inte någon Spyware remover kan ta bort så är det oftast det enda valet. Som jag har förstått det.

Men som sagt, söker man på "programets" namn + remove så brukar det komma upp hur man skall göra. Så gjorde jag sist och det funka.

EDIT:

PerfectNav manual removal:

Delete registry values:

'HKEY_LOCAL_MACHINE \ SOFTWARE \ Classes \ CLSID {A045DC85-FC44-45be-8A50-E4F9C62C9A84}'

'HKEY_LOCAL_MACHINE \ SOFTWARE \ Microsoft \ Windows \ CurrentVersion \ Explorer \ Browser Helper Objects {A045DC85-FC44-45be-8A50-E4F9C62C9A84}'

Delete directories:

PerfectNav

Här hittade jag det.

Jag hadde samma dynga på datorn 0:) Och jag fick installera om win XP för att det skulle gå bort :D

Jo, men man behöver inte det om man tar bort det manuellt.

Tror man skall rensa alla cookies och sånt kack efter också. Det går alltså att ta bort. Faktum är att jag fick den igår igen. Men nu är den adjö. ,O

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...