vargen Posted November 1, 2004 Report Share Posted November 1, 2004 (edited) Har nyss hämtat ut SS2000 och undrar hur man smidigast fäster liggunderlaget på den. Gjorde Gu med LK35 och där vek jag liggunderlaget men jag tycker att remmarna på stridssäcken är litet väl korta för att fästa det vikt. Hur brukar ni göra? Edited November 1, 2004 by vargen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
toord Posted November 1, 2004 Report Share Posted November 1, 2004 ifall du rullar ihop det och fäster det stående mitt på säcken med nån typ av elastisk lina motsvarande där sitter det bäst enligt mitt tycke iaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skuggan Posted November 1, 2004 Report Share Posted November 1, 2004 går även att fästa på sidan... observera att det fins "flikar" med hål... dessa är till för att dra ett elastiskt snöre genom som man sedan fäster saker i, tex liggunderlag Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
johanp Posted November 1, 2004 Report Share Posted November 1, 2004 du sätter det såhär: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest strvkomp Posted November 2, 2004 Report Share Posted November 2, 2004 Ett annat sätt är att vika liggplasten över underlaget och sedan vika den till en fyrkant. Fäst den sedan under toppluvan. Om man gör som ovanstående blir remmarna tighta och där trär man in KLAS. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Andrew Posted November 2, 2004 Report Share Posted November 2, 2004 (edited) Jag kör med två remmar på baksidan av säcken , sedan har jag liggunderlaget instoppat i "puppan" och viker ihop det hela , låser det ihopvikta liggunderlaget med 1 snabbrem och fäster det baktill med de 2 remmarna som sitter på säcken. Två xtra remmar nu allltså .... inte de 2 remmarna som låser toplocket , för man vill ju kunna öppna toplocket utan att behöva lossa liggunderlaget ;) Smidigt och snabbt att bara veckla ut hela paketet och krypa in i puppan. Edited November 2, 2004 by Andrew Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gusten Posted November 3, 2004 Report Share Posted November 3, 2004 @ vargen Om du är högerskytt så är det fördel att ha liggunderlaget på säckens vänstra sida (vid din vänstra armbåge). Då är det inte i vägen då du går upp i anläggning. Alternativt är att fråga TSF om extra spännen och göra remmar som i sin tur gör att du kan bära liggunderlaget som du gjorde med 35 lk. /Gusten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Badboy Posted November 3, 2004 Report Share Posted November 3, 2004 Ett annat sätt är att vika liggplasten över underlaget och sedan vika den till en fyrkant. Liggplast, vad är det..regnskydd vävplast? Är lite osäker på syftningen i meningen, men man skall hur som helst undvika att vika LiggUnderlaget, eftersom det då tappar den isolerande förmågan i vecken, vilket ger LU sämre verkan... Rulla=bra, vika=dåligt /Magnus B Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
os frontale Posted November 3, 2004 Report Share Posted November 3, 2004 Jag planerar att köpa en SS2000, men jag undrar om rykterna om att remmarna ofta går sönder på dessa verkligen är sanna och hur är ryggsäcken i allmänhet? Är den värd 800 spänn eller går den att köpa begangnad någonstans? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Satan Posted November 3, 2004 Report Share Posted November 3, 2004 Jag planerar att köpa en SS2000, men jag undrar om rykterna om att remmarna ofta går sönder på dessa verkligen är sanna och hur är ryggsäcken i allmänhet? Är den värd 800 spänn eller går den att köpa begangnad någonstans? Allt går att modda till det bättre men det bör man inte göra med kronans utr utan då får man köpa sig en egen... Personligen skulle jag inte lägga 800pix på den utan hellre lägga på ngr hundra och köpa ngn annan ryggsäck Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nemo Posted November 3, 2004 Report Share Posted November 3, 2004 Jag planerar att köpa en SS2000, men jag undrar om rykterna om att remmarna ofta går sönder på dessa verkligen är sanna och hur är ryggsäcken i allmänhet? Är den värd 800 spänn eller går den att köpa begangnad någonstans? Ska du inte använda den i militära samanhang så köp en annan säck! Finns BETYDLIGT bättre alternativ på den civila marknaden. Vill du ändå ha en säck, som du kan använda i hemvärnet motsv., i 30-litersklassen, så försök att införskaffa 'elefantpungen'/jägarstridssäcken. Denna är i princip bara en säck med ett lock och två remmar och finns i både grönt och 90-kammo. Detta är ett bra alternativ om man inte ska bära så mycket och den är förmodligen ett antal hundralappar billigare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
os frontale Posted November 3, 2004 Report Share Posted November 3, 2004 Jag planerar att köpa en SS2000, men jag undrar om rykterna om att remmarna ofta går sönder på dessa verkligen är sanna och hur är ryggsäcken i allmänhet? Är den värd 800 spänn eller går den att köpa begangnad någonstans? Ska du inte använda den i militära samanhang så köp en annan säck! Finns BETYDLIGT bättre alternativ på den civila marknaden. Vill du ändå ha en säck, som du kan använda i hemvärnet motsv., i 30-litersklassen, så försök att införskaffa 'elefantpungen'/jägarstridssäcken. Denna är i princip bara en säck med ett lock och två remmar och finns i både grönt och 90-kammo. Detta är ett bra alternativ om man inte ska bära så mycket och den är förmodligen ett antal hundralappar billigare. Intressant, var kan man få tag i elefantpungen i fråga? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ERI Posted November 4, 2004 Report Share Posted November 4, 2004 Jag planerar att köpa en SS2000, men jag undrar om rykterna om att remmarna ofta går sönder på dessa verkligen är sanna och hur är ryggsäcken i allmänhet? Är den värd 800 spänn eller går den att köpa begangnad någonstans? Ska du inte använda den i militära samanhang så köp en annan säck! Finns BETYDLIGT bättre alternativ på den civila marknaden. Vill du ändå ha en säck, som du kan använda i hemvärnet motsv., i 30-litersklassen, så försök att införskaffa 'elefantpungen'/jägarstridssäcken. Denna är i princip bara en säck med ett lock och två remmar och finns i både grönt och 90-kammo. Detta är ett bra alternativ om man inte ska bära så mycket och den är förmodligen ett antal hundralappar billigare. Intressant, var kan man få tag i elefantpungen i fråga? Testa med personalbutiken på närmsta regemente. Uppdragssäcken brukar kosta ca 300:- Jag vet att personalbutiken på P10 har den ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sg Joker Posted November 4, 2004 Report Share Posted November 4, 2004 360:- på Personalbutiken Livgardet. Jag köpte min obetydligt använd för 30:- på Almnäs Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Foxtrotcharliegrg Posted November 4, 2004 Report Share Posted November 4, 2004 (edited) Jag planerar att köpa en SS2000, men jag undrar om rykterna om att remmarna ofta går sönder på dessa verkligen är sanna och hur är ryggsäcken i allmänhet? Är den värd 800 spänn eller går den att köpa begangnad någonstans? Ska du inte använda den i militära samanhang så köp en annan säck! Finns BETYDLIGT bättre alternativ på den civila marknaden. Vill du ändå ha en säck, som du kan använda i hemvärnet motsv., i 30-litersklassen, så försök att införskaffa 'elefantpungen'/jägarstridssäcken. Denna är i princip bara en säck med ett lock och två remmar och finns i både grönt och 90-kammo. Detta är ett bra alternativ om man inte ska bära så mycket och den är förmodligen ett antal hundralappar billigare. Nu blev vän av ordning nyfiken 'Elefantpungen' = hylsfångare till AK4 Edited November 4, 2004 by Foxtrotcharliegrg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Razvedka Posted November 4, 2004 Report Share Posted November 4, 2004 Är lite osäker på syftningen i meningen, men man skall hur som helst undvika att vika LiggUnderlaget, eftersom det då tappar den isolerande förmågan i vecken, vilket ger LU sämre verkan... Rulla=bra, vika=dåligt /Magnus B jo jo, så säger säkert mtrlhandboken...men i verkliga livet är det långt bättre vika liggunderlaget för att bäras på SS2000 - Det tar mindre plats, mer lättfipplat, och man slipper gå med otymplig dumstrut på ryggan som ska fastna i allt i trglådan... Och hur mkt försämras EGENTLIGEN ev isoförmåga på underlaget med mindre veckbildningar ;) Får väl se till att lyfta på rumpan över dessa livsfarliga köldbryggor Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gator Posted November 4, 2004 Report Share Posted November 4, 2004 @Razvedka Är böjd att hålla med. Dock vill man, precis som Andrew påpekade, kunna öppna locket utan att liggunderlaget med ev. tillbehör ska tas bort/fipplas tillbaks. Ergo: fäst underlaget på sidan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kspGubben Posted November 4, 2004 Report Share Posted November 4, 2004 Jag planerar att köpa en SS2000, men jag undrar om rykterna om att remmarna ofta går sönder på dessa verkligen är sanna och hur är ryggsäcken i allmänhet? Är den värd 800 spänn eller går den att köpa begangnad någonstans? Annars har du Militech´s 30L säck på Military Shop som ligger på 395:- Bra kvalitet ( för den prisklassen ) och hyfsat regntät.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Razvedka Posted November 4, 2004 Report Share Posted November 4, 2004 @RazvedkaÄr böjd att hålla med. Dock vill man, precis som Andrew påpekade, kunna öppna locket utan att liggunderlaget med ev. tillbehör ska tas bort/fipplas tillbaks. Ergo: fäst underlaget på sidan. Jo, men du kan ju just fästa underlaget under locket-mitt på säcken med hjälp av remmar och hålbanden och ändå kunna öppna locket separat. (Samma skola andrew och jag...) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nemo Posted November 4, 2004 Report Share Posted November 4, 2004 Jag planerar att köpa en SS2000, men jag undrar om rykterna om att remmarna ofta går sönder på dessa verkligen är sanna och hur är ryggsäcken i allmänhet? Är den värd 800 spänn eller går den att köpa begangnad någonstans? Ska du inte använda den i militära samanhang så köp en annan säck! Finns BETYDLIGT bättre alternativ på den civila marknaden. Vill du ändå ha en säck, som du kan använda i hemvärnet motsv., i 30-litersklassen, så försök att införskaffa 'elefantpungen'/jägarstridssäcken. Denna är i princip bara en säck med ett lock och två remmar och finns i både grönt och 90-kammo. Detta är ett bra alternativ om man inte ska bära så mycket och den är förmodligen ett antal hundralappar billigare. Nu blev vän av ordning nyfiken 'Elefantpungen' = hylsfångare till AK4 Jag trode bestämt att hylsfångaren till AK 4 gick under benämningen 'ÄLGpungen' Den betydligt större uppdragssäcken är således 'elefantpungen'. Men visst kan det vara så att det bara var en intern K3-grej att kalla uppdragssäcken för 'elefantpung'. Själv tycker jag liknelsen är ganska bra. Det är ju liksom bara en sladdrig påse med två axelremmar och ett lock. No more, no less. Och alla vet ju att Less is More Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Foxtrotcharliegrg Posted November 4, 2004 Report Share Posted November 4, 2004 Nu blev vän av ordning nyfiken 'Elefantpungen' = hylsfångare till AK4 Jag trode bestämt att hylsfångaren till AK 4 gick under benämningen 'ÄLGpungen' Den betydligt större uppdragssäcken är således 'elefantpungen'. Men visst kan det vara så att det bara var en intern K3-grej att kalla uppdragssäcken för 'elefantpung'. Själv tycker jag liknelsen är ganska bra. Det är ju liksom bara en sladdrig påse med två axelremmar och ett lock. No more, no less. Och alla vet ju att Less is More Vid tvekan, använd SoldF.com Slut med bidrag i OT-träsket från mig. Frågeställningar i tråden: Körde med ihoprullat liggunderlag som fästes på sidan av SS2K. Med LK35 så hade jag liggunderlaget ihopvikt fäst på baksidan av säcken. Upplevede ingen nämnbar förlust i isoleringsförmåga men det blev fippligt när jag skulle öppna locket = liggunderlaget for iväg. "Trial and error" Mvh, Foxtrotcharliegrg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted November 4, 2004 Report Share Posted November 4, 2004 Jag trode bestämt att hylsfångaren till AK 4 gick under benämningen 'ÄLGpungen' Älgpungen var den gamla ryggsäcken som fanns innan 35LK. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted November 4, 2004 Report Share Posted November 4, 2004 Jag har kört med samma uppsättning och upplevt samma sak som FCgrg. Till slut har det blivit att jag kör med liggunderlaget ihoprullat i tältfliken på vänster sida av SS2000. Då sitter det kvar när jag behöver öppna säcken och är inte i vägen när jag behöver använda AK:n. Vad gäller uppdragssäcken tycker jag att det inte är något vidare att bära lite tyngre i den. Den är bra som kompliment till LK 70/100 men inte som ersättare till 35:an eller SS2000. /Krook Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anoc Posted April 26, 2005 Report Share Posted April 26, 2005 Jag kör med Krook's alternativ, då med gummiremmar som jag köpt cevilt, dessa är någorlunda tunna, var får man tag på de som används inom FM? /ANoc Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts