Magnus Redin Posted November 1, 2004 Report Share Posted November 1, 2004 Appropå fordon till HV kunde jag inte låta bli att fundera lite vidare på det och det vore kul att få reda på om mitt teoretiska spånande ligger i närheten av vad som är rimligt då jag aldrig har tjänstgjort som fordonsförare edyl utan bara kört i andra sammanhang. Scenario: En god fe sveper sitt trollspö och försvarsvänner i alla partier höjer försvarets budget så mycket att omställningen av försvaret kan gå riktigt bra. Det finns inte oändliga resurser men det finns nu så HV och liknande frivilligorganisationer kan motoriseras med egna fordon för huvuddelen av behoven. Lastbilar med pallfingerkran och bussar för förflyttning av civilbefolkning odyl räknar man med att rekvirera vid behov. Pansrade stridsfordon ärvs vartefter från insatsförsvaret som får nya hjulfordon med några års mellanrum medan bandfordonen omsätts långsammare. En del köps in extra för utbildningsverksamhet några år senare men det blir inga stora mängder. Fordonsstorleken begränsas av att de behöver kunna köras av folk med B-körkort plus lite extra utbildning med bla halkkörning med tungt lastat fordon och ”halvterrängkörning” med bedömning av hur illla vägar får bli innan de blir ofarbara. Huvuddelen av transportbehoven för frivilligverksamheten kan lösas med minibussar. Eftersom det behövs flera tusen fordon är serien så stor att civila fordonsleverantörer är intresserade av att sälja utan mellanhänder och göra mindre modifieringar av fordonen om man håller sig till att göra alla lika så tillverkningen blir rationell. Vilka gruppstorlekar är aktuella? En minibuss kan i ordinarier utförande fås med max 9 sittplatser men då finns det inte så mycket plats för packning. 6 platser vore utmärkt eftersom man få kan klara sig med två stolsrader. I vilket fall behöver inredningen vara flexibel med stolsrader,lastnät och lastsäkringsöglor vilket är normalt. En specialvariant skulle kunna vara att ha 6 ordinarie säten och två bakvända nedfällbara specialsäten bakom framradens två passagerarplatser. Det begränsar inställningsbarheten av de två frampassagerarsätena och det ger andraklassäten för två personer men det ger en snabb i och urlastning och mera fritt fram till skjutdörren/dörrarna. Stoleken på fordonet borde bli största möjliga längd för att få lättanvänd lastvolym och normal bred och höjd. Det här är en nästan rent teoretisk fundering så jag vet inte om man vill ha lite extra höjd för att hantera bössor lättare edyl. Låg profil gör fler garage användbara, ger lättare maskering och gör det rimligare att lägga otymplig last på takbågar. Övrigt när det gäller lastförmåga odyl behöver fordonet ha en civil dragkula för att kunna dra nytta av tillgängliga släp, grövre dragdon borde inte ge någon extra överlastförmåga, något annat ger sig innan en standarddragkula ger sig. Helst bör det finnas skjutdörrar på båda sidorna för snabb i och urlastning. En taklucka för utrymning om man kör igenom is och ventilation vid avsaknad av fungerande AC. Kanske kan den även placeras så listigt att den skulle kunna gå att utnyttja för en skytt? Grundutrustning: Kombiskåp. Fyrhjulsdrift. Kraftigaste dieselmotorn i programmet. (Diesel är mera standardbränsle än bensin, brandsäkrare, finns i volym på fler ställen i samhället och man kan även köra på RME. ) Vilka extrajusteringar skulle kunna vara rimliga vid en några-tusen-fordon-serie? Extra rostskyddsytbehandling, tjockare och ambitiösare förzinkning. Fler/tjockare skyddsmasseskickt. Fler lackskickt. Styvare och kraftigare fjädring, sämre komfort men bättre lastförmåga och stabilitet. Några centimeters höjning av frigångshöjden beroende på vad stabiliteten tillåter. Chassiförstärkningar vid utsatta punkter för att bättre klara överlast. Kanske kan det även göra viss skillnad i motståndskraften mot små minor, även ”bur” hållfastheten för att bättre klara älgkollisoner och rullningar borde vara rimligt att förstärka. Bukplåtar som skyddar utsatta delar under fordonet för att göra fastkörningar mindre fatala. Ökning av antalet svetspunkter i punktsvetsade delar av konstruktionen, billig modifiering. Extra stadiga öglor för bogsering, är de osymmetriskt placerade ha en på vardera sidan för att ge möjlighet till bra vinklar vid lossdragning. Extra stadig dragkork med standardkula. Skjutdörrar på båda sidorna. Kan det bli +200 kg? Övriga utrustningar och funktioner borde kunna vara: Luftintag för torrluft till kupén som sedan ventileras ut via motorrummet, det är även bra för ev utrustning som lämnas/lagras i fordonet. AC, en mycket trevlig standardpryl, det bör allra minst reserveras plats för den. Det borde inte vara omöjligt att förse det vanliga ventilationssystemet med ett inkopplingsbart NBC filter i stället för ett vanligt pollenfilter, det blir inte bra men likt den berömda plastpåsedräkten är det väldigt mycket bättre än ingenting. Gott om cigaretttändaruttag för 12V elförsörjning. En fast monterad 12-230V konverter för elförsörjning av blandad utrustning. En vanlig RDS radio med extern antenn, cd och fast monterade högtalare. En bra extern antenn eller två för GSM/SIR/Tetra, jag vet inte om man kan täcka alla frekvenserna med en antenn. Sedan får man vartefter göra små patchkoaxkablar mellan fordonets kontakt och olika mobilers kontakter. En bra extern antenn för försvarets radiosystem. Dimmerfunktion för lyktorna. Blir det mycket ”NBF” kan det nog vara idé att ha två batterier så man kan suga ur ett av misstag och fortfarande starta. Batteriströmbrytare borde vara standard för säker parkering men borde ge problem med en del civil elektronik som förutsätter obruten strömförsörjning men då är det å andra sidan för känslig elektronik. Sedan behöver det finnas packutrymmen för standardpryttlar och verktyg som de flesta behöver, det borde bli något i stil med: Rejäl första hjälpen sats. En ihopfällbar bår. Varselvästar. Två varningstrianglar. Ihopfällbar snöskyffel. Ihopfällbar spade. Yxa. Ihopfällbar såg. Rejälare fordonsdomkraft än civil standard. Plankbit att lägga under domkraften på sank mark, eller så använder man spaden. Reservhjul. (Funkar punkaspray som reservhjul två? ”punkteringsfria” däck som man kan köra någar mil på är ett alternativ, hur dyra är de? ) Liten eldriven luftpump. Hylsnyckel och verktygssats. Reservdunk diesel. Reservdunk spolarvätska. Reservflaska motorolja. Ficklampa. Startkablar. Bogserlina, civil standard, elastisk. Släpvagnsspiralkabel hane-hane. Säkringar, glödlampor, odyl. Snökedjor samt extra skarvlänk. Och skall man ta i: 12V vattenkokare (lyx!). Plats för cammonät. Strålkastare med cigaretttändaruttagskabel. Det vore snyggt med en ihoppfällbar pallbock. Silvertejp och seg ogenomskinlig och genomskinlig plast som nödrutor odyl. Lång ganska tunn vajer och ett par brytblock för lossdragning vid fastkörning Liten överlevnadslåda med tändstickor, dieselkök, lite nödproviant odyl. Dieseldriven motorvärmare men då har jag hellre ett extra batteri. Elektronisk körlogg som lagrar hastighet, gaspådrag, etc och ID-nummer på nyckeln. Borde göra under för att få driftsstatistik, utreda buskörningar, olyckor och oanmälda ullaredsutflykter. Personlig integritet när det gäller bilkörning kan man ha under den civila fritiden. Galet infall: Det vore lattjo med några mugghållare för standardvattenflaskan. Kommentarer? Det vore kul att få reda på hur långt ut på vägrenen jag cyklar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pappsen Posted November 1, 2004 Report Share Posted November 1, 2004 Menar du en så´n här? eller en så´n här? Mer godis finns här: http://www.army-technology.com/new.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Defender Posted November 1, 2004 Report Share Posted November 1, 2004 (edited) Hmmm rent spontant känns det som att en minibuss med dessa modifieringar kommer att kosta lika mycket som redan tillgängliga lösningar som är mera lämpliga ex Landrover Defender Wolf. Som jämförelse så kostar en ny Landrover Defender 110 (diesel, fyrhjulsdrift och plats för 6 pers som standard) till privatpersson idag 290kkr och en Folkswagen Transporter med 4-hjusdrift, dieselmotor och den långa hjulbasen (plus dom andra sakerna du sa dubla sidodörrar osv) kostar drygt 360kkr. Detta är ju inte vad försvaret skulle få betala, men jag tror ju att jämförelsen håller ändå. Mig personligen så skulle jag välj Landrovern då man får ett fordon som är mera lämpat för ändamålet, terrängtåligare osv. Alla priser är hämtade från tillverkarnas hemsidor. Edit: stavar som en skelögd gnu Edited November 1, 2004 by Defender Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus Redin Posted November 1, 2004 Author Report Share Posted November 1, 2004 Hmmm rent spontant känns det som att en minibuss med dessa modifieringar kommer att kosta lika mycket som redan tillgängliga lösningar som är mera lämpliga ex Landrover Defender Wolf. Som jämförelse så kostar en ny Landrover Defender 110 (diesel, fyrhjulsdrift och plats för 6 pers som standard) till privatpersson idag 290kkr och en Folkswagen Transporter med 4-hjusdrift, dieselmotor och den långa hjulbasen (plus dom andra sakerna du sa dubla sidodörrar osv) kostar drygt 360kkr. Detta är ju inte vad försvaret skulle få betala, men jag tror ju att jämförelsen håller ändå. Mig personligen så skulle jag välj Landrovern då man får ett fordon som är mera lämpat för ändamålet, terrängtåligare osv. Det finns en inte så liten djävul i "bara en liten modifiering till". Det är väldigt lätt att önska sig hur mycket som helst och så springer kostnaden och leveranstiden iväg. Det blir ungefär som en ryggsäck med allt man kan behöva, efter ett tag ingår skottkärra för att kunna flytta den. Jag tror det viktigaste är att utgå ifrån grundkrav för last och terränggående. Hur många personer? Behöver alla åka bekvämt? Hur många m3 last och hur många kilo är minimum för att klara standardbehoven? Jag gissade minibuss och funderade sedan på vad som skulle kunna göras för att förbättra den men jag vet inte var gränsen för för mycket modifieringar och prylar går, jag undvek i alla fall 24V elsystem. ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kronvrak Posted November 1, 2004 Report Share Posted November 1, 2004 Satsa på ett större och mer lämpat fordon från början och utbilda folk på att köra den istället. En minibuss må rymma mycket men när man börjar räkna in förstärkningar, allt folk, last mm så kommer man snabbt upp i maxlasten för den typen av fordon samt även maxvikten vad det får väga för b-kortet. Släng på en släpkärra och det blir ännu värre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skuggan Posted November 1, 2004 Report Share Posted November 1, 2004 (edited) ett gäng "halvcivila" Landrover som närmsta miliverkstad får modda med 12v cigarettändaruttag osv tycker jag borde funka bra. funkar säkerligen jättebra att sätta fast några fällbara stolar (ala strb 90 eller LvKv 90 (vetefan om Strf 90 har fällbara då jag inte åkt med den) i lastutrymmet, kommer visserligen stjäla lite lastutrymme men det kan man väl leva med. och naturligtvis plats för civil räddningsutrustning (för brandbekämpning, översvämmningar mm) problemet med att modda för mycket är att de blir just söndermoddade. ett bra exempel är batterplatstgb 1321, den har så mycket antenner och olika uttag att knappt något fungerar, antennerna stör bla ut varandra och man drabbas allt som oftast av spänningsfall då elsystemet blir överbelastat. så, modda med måtta. bättre ha flera specialversioner av samma fordon än ha en version som inte fungerar till något. men, Landrover är mitt förslag på lämpligt fordon. Edited November 1, 2004 by Skuggan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
roninn Posted November 1, 2004 Report Share Posted November 1, 2004 Vad är det för fel på Mercedes sprint Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pappsen Posted November 1, 2004 Report Share Posted November 1, 2004 ... du sa liten, lätt o billig ju. annars hänvisar jag till mitt tidigare inlägg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bushman Posted November 1, 2004 Report Share Posted November 1, 2004 @Magnus Redin: ditt förslag är jätte bra men totalt orimligt, tyvärr. vet inte hur länge du har vart med i HV, eller om du tillhör en IP. eftersom jag är lite till åren kommen har jag upplevt HV i alla dess former. och har erfarenhet av vad som händer när du ger en organisation som HV eller andra frivillig org. något dyrt. den utrustning du beskriver och vill ha med 12volt, kommer inte sitta kvar i fordnet många timmar. den kommer att försvinna in i någon äldre HV-gubbes egna wv-pickies. jag anklagar inte HV-folk för att vara tjuvar, men de flesta sliter med sig utr hem i vetskap att det är försvarets, de fixar nytt. dessutom kommer mycket av utr göras sönder, av folk som inte kommer att lyssna på vad instruktören säjer, utan kör devisen "kan själv" VPL kan du ge löneavdrag om de avsiktligt förstör FM´s utr, en HV-man kan du ju knappast bestraffa ekonomiskt. och det finns fan inget envisare än en gubbe på 55, iklädd m90. fixar du nya bilar av känt märke kommer du snart att se "9:de kompaniet" förvandlas till dokumentärfilm. "fan bilbatteriet är dött, men jansson har ju nyckeln till förrådet, jag byter ett i sprintern, det märks inte". så länge du inte har hv´s mtrl under bevakning kommer det att försvinna grejor. om du lägger till fordonsuppställningsplatser bevakade av skyddsvakter, och hornhinneavläsare på bilarna. annars ser vissa de nya fordon vara en guldgruva. det största felet FM har gjort var att inte ställa samma krav på HV-komp, som på IP när de genomförde den refomen. nu kan man inte ge IP ett par skosnören som avviker från hv-komps, utan att Asta 87, i koket skall ha samma. hade man ställt krav på HV-komp att om de gör sina timmar får de också bättre utrustning, kanske man sluppit stölder och gnäll. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus Redin Posted November 2, 2004 Author Report Share Posted November 2, 2004 ditt förslag är jätte bra men totalt orimligt, tyvärr. vet inte hur länge du har vart med i HV, eller om du tillhör en IP. eftersom jag är lite till åren kommen har jag upplevt HV i alla dess former. och har erfarenhet av vad som händer när du ger en organisation som HV eller andra frivillig org. något dyrt. ... VPL kan du ge löneavdrag om de avsiktligt förstör FM´s utr, en HV-man kan du ju knappast bestraffa ekonomiskt. ... och det finns fan inget envisare än en gubbe på 55, iklädd m90. Det är mera en fundering än ett förslag. Jag är nyfiken på hur man matchar grupper mot fordon. Hur fordon fungerar mekaniskt och organisatoriskt. Och vad som är vettig utrustning. "Förslaget" är till för att locka fram kommentarer, givetvis vill jag att det skall vara så bra som möjligt så jag kan bjuda på något i min tur. Det korrekta är att räkna mig som militärt oerfaren, det var länge sedan jag gjorde lumpen och börjar man med något efter ett långt uppehåll tar det tid innan det blir bra. Det jag har erfarenhet av är en hyfsat stor mängd civila föreningar en del valmående, andra döda eller döende, de flesta pga dålig nyvärvning. Jag ser det som självklart att jag, förlåt, man är 100% ansvarig för emottagen utrustning. Har jag sönder något jag har fått i förtroende utan att det är en del av tjänsten eller slarvat bort det förväntar jag mig att bli fullt ersättningsskyldig. Hyfsat mycket "kan själv" mekande måste förlåtas för att folk inte skall bli handlingsförlamade men "kan själv" är långt ifrån att sno prylar. Jag inser inte varför man inte skulle kunna ge en hemvärnsman eller en grupp hemvärnsmän fin dyr utrustning och om de börjar slarva får de först påpekanden, sedan skäll och räkning och därefter en fot i baken och kronofogden efter sig. Efter ett tag blir systemet sanerat på opålitligt folk men man får kanske kreditpröva blivande hemvärnsmän... Tufft men borde vara ok om man får viktiga uppgifter, bra utrustning och bra övningar. Kan man inte få verktyg för att det finns folk som snor dem är det fel lösning att inte ta fram verktyg. Det är svårare att smiska folk för allmän moralupplösning när de inte skriver på tydliga avtal med fysiska prylar inblandade utan det "bara" står i lagboken att man inte får fuska med bidrag, förmåner och svartjobb. (Men ibland har jag viss förståelse för stölder. Jag hittar bara formaliafel i att stjäla uniformer som tippas på soptipp. Det otäcka med en sådan känsla är att den kan sprida sig. Oordnad reträtt ger spridning av dålig moral... ) Appropå 55 åriga gubbar, jag hoppas att även jag blir envis när den dagen kommer... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus Redin Posted November 2, 2004 Author Report Share Posted November 2, 2004 (edited) Satsa på ett större och mer lämpat fordon från början och utbilda folk på att köra den istället.En minibuss må rymma mycket men när man börjar räkna in förstärkningar, allt folk, last mm så kommer man snabbt upp i maxlasten för den typen av fordon samt även maxvikten vad det får väga för b-kortet. Släng på en släpkärra och det blir ännu värre. Den fula baktanken är om det är rimligt att enkelt få fram ett B-körkortsfordon som inte kroknar totalt om det överlastas med ett halvt ton eller i maklig takt drar ett par ton i dragkroken. Jag antar att de vanliga fredstida transporterna i HV och HV liknande organisationer och många under kris har låg volymvikt och mera kräver kubikmeter än ton. En fördel till med att ha gott om volym är att man kan packa mera amatörmässigt utan att det gör något. Många av de mera "militära" och terränggående fordonen ser små ut. Blir det krigsliknande tillstånd så skiter man i viktgränsen vilket går bra om fordonet klarar stryk. Det är en bra finess om fjädringen bottnar på oroväckande sätt innan den går sönder. Tanken med bukplåtar är inte att göra fordonet terränggående utan att det skall fastna utan att gå sönder om man kör ut på en för sönderkörd skogsväg. (Luftpumpen är för punka och pumpning om man har varit ute och kört på någon åker där man sänkt hjultrycket. ) Den civila dragkulan är sedan i sig en viktbegränsning, den och fjädringen bör hålla för tex en värstinghusvagn även om B-körkortet och klistermärket med tillåten last på handskfacket inte gör det. Appropå last, vad väger de massivaste ammolådorna uppställda i ett lagers djup per kvadratmeter? Det borde vara en rimlig undre gräns på lastförmåga per m2 flak/skåp då det ger en enkel tumregel för säker lastning. Edit: Tänkte men glömde skriva att en bra endagsutbildning med B-körkortsfullastat fordon på halkbana borde med lämpliga varningar för vad som händer vid överlast ge goda chanser för att en förare gör rätt om man absolut måste köra med överlast. Edited November 2, 2004 by Magnus Redin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vildmannen Posted November 9, 2004 Report Share Posted November 9, 2004 Den här kanske? Utmanare till Humvee http://di.se/Nyheter/?page=%2fAvdelningar%...heter%26o%3dsp4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JBP Posted November 12, 2004 Report Share Posted November 12, 2004 jag anklagar inte HV-folk för att vara tjuvar, men de flesta sliter med sig utr hem i vetskap att det är försvarets, de fixar nytt. haha man har ju hört fraser innan som : sitter det inte fastbultat så åker det med eller har ingen annan hålt i saken dom senaste 10sek så är det fritt fram. Lite OT men men /JBP Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skuggan Posted November 12, 2004 Report Share Posted November 12, 2004 "Allt som inte sitter fast eller ingen håller i är allmän egendom" allt för vanligt tankesätt verkar det som... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torak Posted November 12, 2004 Report Share Posted November 12, 2004 Det finns ett mycket lätt svar på frågan. Land Rover, som tidigare nämnts. Antingen Defender 90 eller 110 (eller kanske 101?), eller t o m en moddad Disco.... Absolut inte Humvee. De har bara fyra sittplatser, idiotiskt nog (man kan ju klämma in fler, men det blir ju ganska fullt ganska snabbt). Däremot får man plats med åtta pers rimligt bekvämt i min 90. Som dessutom är billigare, bekvämare, mindre, mer ekonomisk och bättre i terränglådan. B) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
båtsman Posted November 15, 2004 Report Share Posted November 15, 2004 Ett litet problem med Landrovern, den är van inte ämnad för nord bor är man över 1,60 och kraftigare byggd än en brit så kommer man fan inte ur den efter ett par timmars körning och åker man på trä bänkarna bak så får man ha ett tio tal stödkragar med så man kan vårda dom brutna nackarna efter träng körningen, men den är bra i trängen när den är moddad med diff fram som tyvär inte är orginal Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Defender Posted November 15, 2004 Report Share Posted November 15, 2004 Jag är 1,85 lång och har inga större problem att åka i min landrover, jag tycker trots allt att jag sitter bättre i den än många andra bilar. @båtsman. Varför bara modda med en diffspärr i framaxeln det är väl bättre att ha en i bakaxel? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lindeberg Posted November 15, 2004 Report Share Posted November 15, 2004 Min erfarenhet av LandRover Defender är att om man som jag är lite bredaxlad så är det lite obekvämt, eftersom vänster axel ligger dikt an B-stolpen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torak Posted November 15, 2004 Report Share Posted November 15, 2004 Jag är absolut inte bredaxlad, men är dock 1.92 lång. Får gott om plats, och det är dessutom lättare att ta sig in! Har dessutom bekväma säten baki. :P Vad gäller diff: jag kan nästan ingenting om bilar, men som jag förstått det har Land Rover diffar lite varstans... det går i alla fall att "låsa centraldiffen" eller något sånt...Betyder det någonting på bilspråk? Har dessutom ett lågt växelläge under de vanliga fem, så under hög etta har man låg femma.... och fyra till. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Defender Posted November 16, 2004 Report Share Posted November 16, 2004 En landrover defender har tre stycken diffar, en i vardera axel samt en i fördelningslådan (mittdiffen), diffens uppgift är att hantera varvtalsskilnader mellan hjulen och axlarna när man svänger. alltså dom gör att hjulen kan snurra olika fort. exempelvis bakaxeln så när du svänger så rör sig innerdäcket kortare sträcka än ytterdäcket vilket ger en hastighets skillnade mellan däcken. Hade man inte hafft en diff som kompenserar för denna hastighetskillnad så skulle antaligen drivaxlarna gå av. Dock medför detta vissa problem när man förlorar fäste med ett däck (exempelvis vid halka eller terränkörning) så kommer däcket med minst fäste att spinna fritt med det däcket med fäste att stå still. Därför är vissa fordon utrustade med diffspärar, ex tgb 11har i bägge axlarna, landrover defender har det bara i mellandiffen. Andra bilar har bara en diffbroms ex volvo valp. Klart, frågor?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
båtsman Posted November 16, 2004 Report Share Posted November 16, 2004 En landrover defender har tre stycken diffar, en i vardera axel samt en i fördelningslådan (mittdiffen), diffens uppgift är att hantera varvtalsskilnader mellan hjulen och axlarna när man svänger. alltså dom gör att hjulen kan snurra olika fort. exempelvis bakaxeln så när du svänger så rör sig innerdäcket kortare sträcka än ytterdäcket vilket ger en hastighets skillnade mellan däcken. Hade man inte hafft en diff som kompenserar för denna hastighetskillnad så skulle antaligen drivaxlarna gå av.Dock medför detta vissa problem när man förlorar fäste med ett däck (exempelvis vid halka eller terränkörning) så kommer däcket med minst fäste att spinna fritt med det däcket med fäste att stå still. Därför är vissa fordon utrustade med diffspärar, ex tgb 11har i bägge axlarna, landrover defender har det bara i mellandiffen. Andra bilar har bara en diffbroms ex volvo valp. Klart, frågor?? Ja givetvis har den 3 diffar men när man i dagligt tal säger diffar så menar man diffspärr eller hur? Men vissa gillar att påpeka meningslösa saker! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Defender Posted November 17, 2004 Report Share Posted November 17, 2004 Japp Båtsman jag gillar att påpeka meningslösa saker... Ta inte illa upp jag menade inte att vara elak mot dig. Mitt senaste inlägg var rikta till Torak som var lite undrande till diffar. Jo det är ganska vanligt att man säger diffar när man menar difffspärrar, dock gillar jag inte detta då det skapar missförstånd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torak Posted November 18, 2004 Report Share Posted November 18, 2004 Tackar och bockar för förklaringen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts