Jump to content

Identifiering av utmärkelse

Diezel

Recommended Posts

Hejsan

Jag har ett märke / utmärkelse / medalj som jag skulle vilja veta lite mera om.

Jag lade ut det på Skalman forumet förut men fick bara två svar, vilka inte var helt säkra heller.

Är det någon på detta eminenta forum som kanske kan hjälpa mig?

Kan någon ge ett uppskattat värde skulle det ju vara kul.

För enkelhetens skull länkar jag till mitt tidigare inlägg på Skalman.

Identifiera utmärkelse

Tack på förhand

// Diezel

Jag skulle vara väldigt förvånad om det inte är fråga om kenttätykistön AUK, dvs fältartilleriets underofficersskola i Helsingfors.

AuK står i vilket fall som helst för aliupseerikoulu, underofficerskola. Och insigniet är från fältartilleriet (kenttätykistö). Det behöver inte alls vara fråga om tungt artilleri, en stor bristvara i Finland 1940. Hopeatakomo Oy är för övrigt fabriken som tillverkat korset, den låg i Helsingfors och gick konkurs i slutet av 40-talet. Jobbade med silverarbeten, militärmedaljer osv (hopea betyder silver).

Jag skulle vara väldigt förvånad om det inte är fråga om kenttätykistön AUK, dvs fältartilleriets underofficersskola i Helsingfors.

Angående årtalet 1940: Jag tror faktiskt vid närmare eftertanke att fältartilleriets underofficersskola inte existerade mer efter försvarsomläggningen 1939. Troligtvis tillhör utbildningsmärket i stället någon av fältartilleriets utbildningscentrum (TykKoulK) i Vasa, Niinisalo, Kokemäki, Vammala eller Toijala.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...