Jump to content

Tidningsartiklar

Yman

Recommended Posts

Efter att flera trådar startats om olika tidningsnotiser och att dessa trådar endast följts av 3-4 svar har vi (BlåGul) kommit fram till att starta en tråd endast för notiser från tidningar.

I denna tråd är det INTE tillåtet att diskutera ämnena utan endast att länka till dem.

Skulle ni känna ett slående behov av att komentera så får ni starta en ny tråd.

Alla inlägg som inte uppfyller kraven ovan kommer omgående raderas.

//Yman, BlåGul

• 3 weeks later...
  • Replies 100
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

En kort fråga, som förmodligen kommer att raderas eftersom den inte uppfyller kriterierna. Ville dock inte ta den via PM eftersom den nog kan vara intressant för flera.

I denna tråd ska man länka till en artikel. Eventuella diskussioner ska tas i en separat tråd.

Är det då inte kontraproduktivt att låsa trådar som den om Bomyrberget med hänvisning till denna? Var ska man diskutera Bomyrberget och eventuella liknande anläggningar? Ursprungstråden är ju låst och här får vi ju inte föra sådana diskussioner. Verkar lite moment 22 över det hela...

Bomyrberget vid Vuollerim utanför Jokkmokk har förklarats statligt byggnadsminne. ,O

Inuti Bomyrberget ska det finnas en bevarad försvarsanläggning från 1950-talet med plats för 180 man i berget. På toppen ska det finnas grova dubbelpipiga kanoner från pansarskepp av 1920-30 års modell.

Om några år verkar det kunna gå att ta rejäla turer runt i Norrbotten och besöka exempelvis Kalixlinjen, Rödbergsfortet och förhoppningsvis även Bomyrberget.

SvD om Bomyrberget

Kuriren om Bomyrberget

Förhoppningsvis kommer även det bevaras fler minnen från kalla krigets dagar...:dribble:

• 1 month later...

Denna tråden är ganska tunn, och jag föreslår att den döps om till Tidningsartiklar/böcker.

Under de nya förutsättningarna som jag precis föreslagit passar följande in utmärkt ;)

--------------

Under mina sökanden efter kul militaria på Tradera har jag vid ett flertal tillfällen stött på följande militära sjukvårdsbok:

L Sjv K 1965, Lärobok för sjukvård i krigsmakten. Även årgång 1971 förekommer i skrivande stund.

Någon som läst/använt boken och kan berätta lite om innehållet? 337 sidor sjukvård låter ju onekligen intressant att "läggdagsläsa".

• 2 weeks later...
  • 1 month later...
  • 3 weeks later...
  • 1 month later...

http://www.metro.se/content/acrobat/stockh...521_A_Metro.pdf

sidan 4.

Viggenpilot dömd för olycka

Åskådare fick 45-procentiga brännskador när planet passerade mindre än tio meter upp

Piloten ombads att flyga Viggenplanet över några besökare på flottiljen. Han flög så lågt att flera av dem skadades allvarligt. I går dömdes den före detta flygvapenpiloten till villkorlig dom och 100 dagsböter för

vållande till kroppsskada.

En dag i juni 2002 skulle några besökare på F 16 i Uppsala följa den vanliga flygverksamheten på flottiljen. Viggenpiloten ombads av en kollega att göra en förbi- eller överflygning för besökarna. Han var sa först nej, men ändrade sig. Sällskapet på fem gäster och tre piloter åkte ut till en kulle på flygfältet för att titta på uppvisningen.

Piloten lyfte, svängde åt sidan och flög på låg höjd,

mindre än tio meter, rakt över besökarna. Tre av dem skadades allvarligt av jetstrålen och tryckvågen från planet. Två av dem fick 45- procentiga brännskador.

Piloten hävdar att han försökte stiga i tid men säger att styrspaken reagerade sent. Han nekar till att han av slarv orsakat olyckan.

Haverikommissionen, som utredde olyckan, konstaterade att piloten inte hade tillstånd att göra en överflygning. Han avvek från gällande instruktioner för en normal start.

Tingsrätten anser att piloten tog en onödig risk och uppträdde oaktsamt. Domstolen  bedömer oaktsamheten som grov.

Ledningen teg

• Liknande överflygningar har gjorts tidigare, både av den nu dömde och av andra piloter. Dessa har i tysthet accepterats av ledningen, enligt tingsrätten.

• 2 weeks later...
Leni Björklund kör strf 90:

http://www.allehanda.se/lokalt/5810

Först stod det i artikeln att Leni fick provköra stridsvagn 90, förmodligen var det fler än jag som kommenterade detta eftersom det redan är ändrat till stridsfordon.

fan är så jag blir tjurig hur kan han/hon (högst oklart ifall de är en man eller kvinna som skrivit artikeln)vara så inkompetent svider i mitt strv hjärta att bli jämförd med en tunnplåts vagn :(

:) inget ont om 90 killarna i sig men nu förstår min åsikt

• 3 weeks later...

"Vittnen såg två maskerade gärningsmän försvinna på en moped.

Efter sig lämnade de en kraschad bil som de försökt köra genom husfasaden. Bilen hade bara studsat mot byggnaden. Föraren, som inte använde bilbälte, har krossat vindrutan med sitt huvud och vikt ratten runt styrstången med sin bröstkorg." :rockon:

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/stor...,664319,00.html

Leni Björklund kör strf 90:

http://www.allehanda.se/lokalt/5810

Först stod det i artikeln att Leni fick provköra stridsvagn 90, förmodligen var det fler än jag som kommenterade detta eftersom det redan är ändrat till stridsfordon.

fan är så jag blir tjurig hur kan han/hon (högst oklart ifall de är en man eller kvinna som skrivit artikeln)vara så inkompetent svider i mitt strv hjärta att bli jämförd med en tunnplåts vagn :(

:rockon: inget ont om 90 killarna i sig men nu förstår min åsikt

Neä?

Försvarsmakten har tydligen fler specialförband än vad jag trodde...

- Vi är ett specialförband med speciella förmågor. Vi jobbar väldigt självständigt när vi löser uppgifter. Det är inte alls lika statiskt som att storma ett hus, säger Josef.

SF nr. 3

• 2 weeks later...
  • 4 weeks later...

Halmstadofficer kursetta i USA ,O

HALMSTAD

Kursetta var målsättningen när Lv 6-officeren Conny Hansen från Halmstad vidareutbildade sig till överstelöjtnant vid USA:s arméskola. Och efter ett drygt år i Fort Leavenworth, Kansas, kan man slå fast att han lyckades – med råge.

Nu är Conny Hansen med familj hemma igen och här väntar nya uppgifter, kanske som adjutant till ÖB.

Målet nått. Conny Hansen fick ta emot Eisenhower-priset från skolchefen generallöjtnant Wallace. Samtidigt fick han diplom och tecken för sin Masters i Military Art and Science.

Kursettans belöning. The Eisenhower Award delas ut till varje kurs bästa elev bland de internationella officerarna. Förutom plakett består den av en armépistol modell Colt .45 1911, om än i icke fungerande skick.

Hallandsposten

ÖB´s kommande adjutant? ,O

Edited by RRM Sjöbev

• 2 weeks later...

Nyhetstorka i finland Inget bråk om krånglig gräns

Fyrlandet Märket, som ligger nordväst om den åländska huvudön, är en intressant plats för lantmätare. Det är den enda plats i Finland där man kan stå på finsk mark och se Sverige när man tittar österut. Samma förhållande men omvänt gäller för svenskar - de kan se Finland när de tittar västerut men det gäller att inte höja blicken för mycket.