Jump to content

För stor kniv?

thomory

Recommended Posts

Tänkte höra om det är någon här som har haft problem med sina befäl för de har (enligt sina befäl ) haft en för stor kniv..

Har en Cold steel Recon Tanto som jag hade när jag låg på F10 utan problem, ska in igen och har fått höra att vissa befäl kan förbjuda en att ha en kniv om de tycker den är för stor..

Har blivit lite rädd att min lilla älskling är ett gränsfall : )

• Replies 90
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Befälen kan säga att kniven är för stor.

Har för mig att enligt bestämmelserna på Kristinehamns Garnison när jag låg inne så fick kniven endast vara i storleksordningen Morakniv men detta var det nästan ingen som brydde sig om. Hade flera på plut som hade knivar med omkring 20 cm blad (gissa vilka som fick hämta granris jämt...).

Enligt samma bestämmelser fick man heller inte "stuka" sin fältmössa och det var ju det ingen som gjorde...........

Cold Steel Tanto: blad på 15-17 cm eller?

Tycker det inte borde vara några problem, fäst kniven i stridsbältet och ha bara en fällkniv i byxan annars.

Det borde gå bra....

Och folk tyckte att A1 var för stor...

Inga befäl som nämnt något, men en del i plutonen, och en del här vill jag minnas... Blad på 16cm total 28cm.

Nej, fram för mer VETTIGT stora knivar. Att folk köper stora "häftiga" knivar.. hmm. njaja.

Kan bara svara för mig själv.

Tja, jag klarade mig med en Mora 2000 och en billig leathermankopia genom GU:n.

Förstår dock inte var du har hållit hus om du bara använde kniv för att peta naglarna med.

*Maskering, finved, snören, slanor, modifiering av utrustning osv använde jag moran till.

*Leathermankopian använde jag till pill med radior, dart, finlir här och där osv.

*Yxan var bra när ved skulle finjusteras för anpassning till kamin, för att hugga slanor modell större osv.

Därför övervägde jag att skaffa en själv.

De mer "combat" inriktade knivarna är väl just det, för att kunna användas i närstrid vid behov utöver de mer vanliga behoven.

Dessutom kan man förmodligen fixa till en "nödbajonett" av dem om det bedöms behövas.

att Fu Johansson:

Det fanns som reglementerad gruppmateriel:

2 st huggyxor

5 st knivar (Mora)

i tältlagslådan.

Det kändes inte aktuellt att släpa på sådan materiel som enskild soldat men det är kanske olika mellan förbanden...

F.ö finns det ingen, repeterar ingen, som under GU får lära sej att använda kniv eller bajonett på ett vettigt sätt i "närstrid". Den korrekta termen är förresten handgemäng...

Nu ger jag mig in på det här igen. Visst har vi väl pratat igenom det här förut?

Det är inte alltid man har sin stora yxa från tältlagslådan med sig. Ja.. man får väl försöka tänka lite själv. Givetvis skapar man sig behov, men jag tror att min grupp var glad att jag hade både en Leatherman och två riktiga knivar. VASS A1 och VASS mora.

Tror dock fortfarande inte att det är något att dela ut bland likgiltiga lumpare, utan det ska nog hellre vara någonting som kan inhandlas rabatterat på regementet eller något sådant isåfall.

Ang. stridsknivar.. Det lär väl göra ungefär lika ont att få en 95mm kolstålsmora i sig som en liten ettrig sak i specialstål. Kan man inte strida med kniv (och det är nog inte många som kan) så kvittar det. Dumpa de små "stridsknivarna" och köp något vettigt för de dyra pengarna istället. (En leatherman?)

/Ing

Fördelen med att ha en lite större kvalitetskniv är att den även kan användas (inom rimliga gränser) som en liten handyxa. Så i stället för att släpa med sig yxan (modell tung) och morakniven (modell bräcklig) på marsch har man en väl vald kniv i bältet.. Kniven är dock den enskilda mest betydelsefulla prylen i överlevnadssammanhang..

Tänkte slå ett slag för den ihopfällbara sågen!

Suverän för att skaffa granris och mycket annat.

Sandvikens är en bra variant, finns många lågbudgetvarianter också

Själv har jag inte köpt den men den står på inköpslistan.

Har en F1 och en Leatherman, båda mycket bra knivar.

Har inte haft jättestort behov av större kniv men det är onekligen bra att ha t ex på stridsbälte eller stridsäck.

Stridsknivar = Blahaaaa.....

Jo, den räcker säkert långt.. Om sågen på den är för liten för de större slanorna kan du ju alltid använda en av alla skruvmejslar och skruva itu dem, och när den lilla kniven som sitter på brutits kan du använda nagelfilen i stället ; )

Har ärligt talat aldrig förstått användningen för alla special prylarna i en leatherman ute i skogen..

Men det kanske bara jag : )

Fällkniven har en ny variant som alla borde ha. Den har extra lång klinga för att kunna funka som minpik......Kostar bara lite över 4000 kr.....Ing, du måste väl dregla över denna.....

Danne(som inte aaalllls är ironisk)

Fällkniven har en ny variant som alla borde ha. Den har extra lång klinga för att kunna funka som minpik......Kostar bara lite över 4000 kr.....Ing, du måste väl dregla över denna.....

Danne(som inte aaalllls är ironisk)

Nu ljuger du SADDO.

Den kostar "bara" 2980:- :)

http://www.fallkniven.com/a1f1/mc1-sv.html

The Swede

När skall ni knivfetischister lära er kunna föra en ordentlig och saklig diskussion om knivar utan att det fallerihop och slutar med bilder på minisvärd,machetes osv, med text liknande Beavis and Buttheads Hehehehe höhöhöhöhö, cool, höhöhöhö?? :)

Alltid lika intressant att följa.

* Går och klappar en Grip, som minsann är större än alla knivar *

Att ha en gigantisk kniv i bältet eller i selen funkar för vissa. Andra har en ihopfällbar såg med sig...

Andra har en gigantisk kniv och en multitång med sig...

Andra har en liten kniv men sneglar på de andras stora knivar och vill ha en likadan...

Andra har en tunnstålad skitkniv och petar naglarna med den...

Andra förlitar sig på att tältlådan är tillgänglig i alla lägen...

Men min fråga är: gör de här sakerna dig lycklig? Är detta allt du behöver för att uppnå fullständig lycka?

Isåfall har du problem... ;)

Skämt åsido, det du behöver är en bra brukskniv med runt 7-9 cm blad tillverkad med relativt kraftig rygg och av högkvalitativt stål, en yxa av fabrikat Gränsfors bruk, en multitång för som täcker upp alla de där "men tänk om" tillfällen man kan råka ut för.

Alla redskap ska vara skärpta som vore de samurajsvärd! :)

God morgon på er förresten!

Men min fråga är: gör de här sakerna dig lycklig? Är detta allt du behöver för att uppnå fullständig lycka?

Givetvis skänker dom oss fullständig frid & lycka, den som har flest prylar när man dör vinner... ;)

Till en överlevnadsutbildning jag skulle genomföra så köpte jag mig en morakniv för 19,95 samt en fällbar såg på Biltema för 49,95.

Fungerade alldeles utmärkt och gjorde inte så mycket att man misshandlade prylarna ordentligt.

Det känns faktiskt lite surt att fördärva sina kvalitetsknivar under mindre ärorika former.

Köp en billig kniv och använde den istället för att gå omkring med en för dyr som ni inte vågar använda.

En yxa fyller mer nytta än en stor kniv.

Vi brukar förbjuda våra soldater att gå med en kniv som går nedanför vapenrocken på kaserngården.

Det har tyvärr hänt med en en gång att en stackars värnpliktigt skadat sig med sin alldeles för stora kniv.