Jump to content

Kommissionen


Nestor

Recommended Posts

  • Replies 266
  • Created
  • Last Reply

Vilken beslut stödde ni när det gällde cessnaplanet:

Eldtillstånd eller avvakta?

 

De borde fått eldtillstånd.

Riktigt illa att slå av transpondern (på grund av batteribrist?!) Varför lyfte de överhuvudtaget då... Och med två Flygplan 39 bredvid sig kan det kanske vara läge att börja fundera om något kanske inte är helt rätt i synnerhet då ett ligger framför och tippar vingarna. Tre döda är rätt lite med tanke på vad som kunde hänt.

 

Intressant att höra var ju att civilradar inte kan se flygplan utan transponder. Jag har inte arbetat med civil radar men låter inte det konstigt? Det borde väl komma upp som mål ändå, men utan identitetsinformation.

 

Störde mig en del på att stridledningen kallade militärplanen för JAS. Visst det kanske bli enklare för Svenssons men.. Om de skickat upp några flygplan 37, hade de då kallats AJS om det var den versionen som skickades upp?

Link to comment
Share on other sites

en sak med gamla bergrum från 60 - 70 talet, är ju att de är fulla med trevligheter som asbest och radonhalter, som skulle göra en normal komunalpolitker självlysade.

 

nu tror jag iofs att inte regeringen sitter i ett sånt.

beskrivningarna i "operation garbo" är nog mer sanningsenl.

flygvapnets LFC:er är ju rätt väl utrustade, och politikerna lär väl knappast ha mindre lyx.

 

efter att ha följt fortFs små äventyr ang ett uttjänt och plomberat bergrum i bohuslän så lär det inte dröja, förren vi får läsa om en stackars svensk företagare med polsk arbetskraft, som track®aseras av myndigheterna.

 

inte för att han som numera äger berget och som öppnade det plomberade bergrummet är speciellt populär hos fortf.

men de som hade hand om sanneringen, gör nog rätt i att gömma sig på samma västindiska ö som inköparen av sprintern.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att serien verkar intressant med ett spännande tema. Det som oroar mig är faktiskt om serien kommer ge en orättvis, dålig bild av millitära isatser. Alla med skyddsvaktsutbildning vet ju hur det drillas in hur våldsstegringen ska gå till. Man skjuter ju alltid (om möjligt) varningsskott innan verkanseld så att den annalkande personen inte kan missförstå allvaret. Nu vet inte jag hur fm gör i luften eller på vattnet men det borde vara något liknande.

 

 

ps. Den där scenen med vakten i bergrummet :tveka: . Svenska militärer verkar av tradition framställas som töntar på film tyvärr

Link to comment
Share on other sites

Marginellt värre än detta forum med andra ord ...  :tveka:

Jag hoppas att du skämtar... Om det fanns bara 10% så mycket dynga här som på svt-forumen så skulle jag här i Stockholm höra Kimster huvud explodera nere i Karlskrona... ;)

 

edit: Förtydligade humorförsöket med en smilie

 

Intressant att höra var ju att civilradar inte kan se flygplan utan transponder. Jag har inte arbetat med civil radar men låter inte det konstigt? Det borde väl komma upp som mål ändå, men utan identitetsinformation.

Om "civil radar" vore radar, ja. Men numera så är allt fler civila "radarstationer" i själva verket sekundärradar. Dvs stationen sänder bara ut frågor som transpondrarna ombord på flygplanen förväntas svara på och uppge höjd, identitet m m. Det fungerar alldeles utmärkt så länge alla gör som de ska. Men slår de av transpondrarna så...

Link to comment
Share on other sites

Intressant start på ett tyvärr råddigt ämne. För det händer naturligtvis inte oss.

Och skulle det hända så har det troligen inte hänt ändå.

Minns Tsunamin, regeringen, riksdagen och alla andra skall ju vara välövade på incidenter av alla de slag man inte kan tänka sig. Självklart måste befälsordningen vara kristallklar när det händer.

 

En del av avsnittet i bergrummet verkade dessutom tyvärr svensk pilsnerfilm...Man väntade bara på att Eva Rydberg skulle dyka upp...

4 vänta & C.

 

Kanske kan det utvecklas till något lärorikt, framförallt för de politiker som detta rör. Låt interaktiviteten i programidén tala!

 

 

:tveka:

Link to comment
Share on other sites

Är lite spoliervarning på detta inlägg men:

 

Det verkar som att terroristerna ska vara...nazister :tveka: i denna serie och inte "militanta islamister"..har SVT medvetet undvikit att ta med muslimska terrorister som gärningsmän?

Link to comment
Share on other sites

Är lite spoliervarning på detta inlägg men:

 

Det verkar som att terroristerna ska vara...nazister  :tveka: i denna serie och inte "militanta islamister"..har SVT medvetet undvikit att ta med muslimska terrorister som gärningsmän?

 

Jag citerar mig själv:

 

Det skulle inte förvåna mig om den typiska svenska mentaliteten slog till hos många tittare: "Gud förbjude om det är araber som ligger bakom, då är ju allt hets mot folkgrupp, rasism och främlingsfientlighet." Jag kan nästan reda se hur insändarna rammlar in och hur kollumnister gnuggar händerna i förtjustning över denna tydligt rasistiska och fördommsfulla serie. Därför kommer det antagligen inte vara Al-Quaida (stavning?) eller någon annan islamistisk terrorgrupp utan ett gäng svenska poliser som ligger bakom allt.

Link to comment
Share on other sites

Är lite spoliervarning på detta inlägg men:

 

Det verkar som att terroristerna ska vara...nazister  :tveka: i denna serie och inte "militanta islamister"..har SVT medvetet undvikit att ta med muslimska terrorister som gärningsmän?

 

Jag citerar mig själv:

 

Det skulle inte förvåna mig om den typiska svenska mentaliteten slog till hos många tittare: "Gud förbjude om det är araber som ligger bakom, då är ju allt hets mot folkgrupp, rasism och främlingsfientlighet." Jag kan nästan reda se hur insändarna rammlar in och hur kollumnister gnuggar händerna i förtjustning över denna tydligt rasistiska och fördommsfulla serie. Därför kommer det antagligen inte vara Al-Quaida (stavning?) eller någon annan islamistisk terrorgrupp utan ett gäng svenska poliser som ligger bakom allt.

 

 

Jag tolkar dig att man "vill vara politisk korrekt" m.a.p valet av gärningsmän_grupp_ideologi.

 

Tycker serien är ganska bra iaf, vad man kan tänka sig av en SVT produktion. Enda jag saknar är Kungen :) , vad hände med Slottet?

Link to comment
Share on other sites

Marginellt värre än detta forum med andra ord ...  :)

Jag hoppas att du skämtar... Om det fanns bara 10% så mycket dynga här som på svt-forumen så skulle jag här i Stockholm höra Kimster huvud explodera nere i Karlskrona...

 

Ett användande av smilies brukar kunna indikera en viss sinnesstämning eller "min" hos den som skriver ett inlägg, men det kanske är överkurs? Nästa gång kanske jag ska skriva med stora röda bokstäver att det rör sig om en humoristiskt inlägg? Hissa en ironiflagga? Bifoga en läsinstruktion? :tveka: (<--- smilie som avser indikera ett visst roat uttryck)

Å andra sidan ska man inte förneka det faktum att humor ofta tar sitt fotfäste i verkligheten och belyser den på ett inte alltid smickrande sätt. Att detta inte heller alltid uppskattas av folk som känner sig påhoppade eller utpekade är ett annan sak att komma ihåg. (<-- Avsiktlig avsaknad av smilie)

SVT:s forum verkar absolut inget höjdarforum. En hel del "hit'n'run"-skrivande och modereringen verkar helt klart obefintlig. Dyngan ligger överallt. På Soldf har moderatorerna åtminstone fått folk att skita på ungefär rätt ställe och i ungefär lagom stora portioner, men det luktar inte mindre för det i form av spekulationer och detaljfixering.

My 2 bits and a haircut om den smått påtvingade OT-biten.

 

Angående "Kommissionen ... Ja, vad ska man säga? I vanlig ordning, sällan är TV-serier "korrekta" när det gäller detaljer. Det blir inte så coolt om man bara skildrar saker som dom ser ut egentligen. Inget att haka upp sig på egentligen. Däremot är det glädjande att man belyser dom saker som kommer att bli problem med (om än på ett litet klyschigt vis); kommunikation, samordning och madat att fatta beslut. Det är inte helt ovanligt att folk börjar kolla efter nån annan som ska lösa krisen när det skorpar till sig ("Varför gör ingen nåt!?"). Man kommer inte kunna komma ifrån dess problem helt som jag ser det, men genom att skapa rutiner osv. man kan åtminstone lösa en del av problematiken. Min favoritscen är när telefonerna/radio går igång igen och det bara forsar in rapporter och andra meddelanden.

Förhoppningsvis så kommer serien att få folk att fundera nån sekund på vad/hur/varför/vem när det gäller "incidenter" och börja ställa krav på politiker och beslutsfattare att nästa gång inte ska bli ytterliggare en "Ojsan, men inte trodde vi att nåt sånt kunde hända. Vem är ansvarig för det här? osv". Tyvärr tror jag inte att folk som borde se serien, gjorde det.

Personligen tror jag att "konceptet" bakom serien hade passat bättre som en välskriven bok.

Link to comment
Share on other sites

Bara jag som tänkte på att det var soldater ifrån ING1 som kom för att hjälpa till med röjningen i Stockholm?

 

Gissa! :)

Jag satt och funderade på om de har något hemligt mobförråd där ute på gamla Ing1 med soldater att plocka fram vid behov.

Men det är ju praktiskt att ha förband i närheten när det behövs.

 

 

Hoppas att rätt personer tittar på serien, förstår, och kanske kan ta åt sig lite.

Jag tvivlar.

 

FM’s nedläggning är en konspiration led av illuminati och egentligen finns alla forband kvar men personalen tas in fran laglonelander med speciella kontrakt som forhindrar dem att prata med vpl nytt eller fackförbund. :tveka:

Link to comment
Share on other sites

Jag reagerade inte över det alls? Det var alltså bara en studio?

När kommuner har (eller rättare sagt hade) sådana här ledningscentraler, verkar det då rimligt att regeringen skulle sitta i en bergtunnel där fukten rinner längs väggarna? Hur lång tid hade det tagit för helikoptern att flyga till t ex Uppsala, Bålsta eller Muskö?

 

Men jag kan förstå att man verkligen ville visa att de sitter i ett bergrum. Det är svårt att visa om man gör det realistiskt.

 

Är enligt uppgifter från ett annat forum inspelat på Skeppsholmen, och där är allt i princip utrivet, såsom byggnationer till kontor mm, bara skalet kvar, finns alltså inga kontor att visa.

 

Gemene man har nog inte någon större kunskap i hur byggandet går till, dvs spräng ut ett gigantiskt hål i berget och bygg ett hus därinne, eventuellt upphängt på fjädrar och dylikt.

Ser ju ut som vilket kontor som helst förutom avsaknaden av fönster...

 

Jag drar samma slutsats som BJE, det handlar om den dramaturgiska effekten, dålig belysning i fuktiga bergrum ger en falsk känsla av verklighetsförankring.

Link to comment
Share on other sites

Ett användande av smilies brukar kunna indikera en viss sinnesstämning eller "min" hos den som skriver ett inlägg, men det kanske är överkurs? Nästa gång kanske jag ska skriva med stora röda bokstäver att det rör sig om en humoristiskt inlägg? Hissa en ironiflagga? Bifoga en läsinstruktion? :lol: (<--- smilie som avser indikera ett visst roat uttryck)

Du har helt rätt. Själv glömde jag en smilie där.

 

Å andra sidan ska man inte förneka det faktum att humor ofta tar sitt fotfäste i verkligheten och belyser den på ett inte alltid smickrande sätt. Att detta  inte heller alltid uppskattas av folk som känner sig påhoppade eller utpekade är ett annan sak att komma ihåg. (<-- Avsiktlig avsaknad av smilie)

Jag blir lite fundersam här. Menar du att jag skulle ha känt mig påhoppad av dig, eller känner du dig påhoppad av mig?

Link to comment
Share on other sites

Å andra sidan ska man inte förneka det faktum att humor ofta tar sitt fotfäste i verkligheten och belyser den på ett inte alltid smickrande sätt. Att detta  inte heller alltid uppskattas av folk som känner sig påhoppade eller utpekade är ett annan sak att komma ihåg. (<-- Avsiktlig avsaknad av smilie)

Jag blir lite fundersam här. Menar du att jag skulle ha känt mig påhoppad av dig, eller känner du dig påhoppad av mig?

 

Jag tolkade ditt första inlägg som att du var något förnärmad ja. Om det sen var å egna eller vårt ädla forums vägnar kan jag inte avgöra.

Link to comment
Share on other sites

Guest J-Star

Vad gäller verklighetsförankring och om att få saker att se trovärdiga ut...

 

På Kulturnatten i Lund för några år sedan föreläste en deckarförfattare. Han berättade om ett tillfälle när han gjorde grundlig research inför ett deckarmanus. Ha modellerade scenariot mycket nog efter verkligheten.

 

När han tog det till förläggaren sade denne: "Vi kan inte använda det här". Varför då? underade han. "Näe, det är inte trovärdigt".

 

/J

Link to comment
Share on other sites

Bara jag som tänkte på att det var soldater ifrån ING1 som kom för att hjälpa till med röjningen i Stockholm?

 

Gissa! :)

Jag satt och funderade på om de har något hemligt mobförråd där ute på gamla Ing1 med soldater att plocka fram vid behov.

Men det är ju praktiskt att ha förband i närheten när det behövs.

 

 

Hoppas att rätt personer tittar på serien, förstår, och kanske kan ta åt sig lite.

Jag tvivlar.

 

FM’s nedläggning är en konspiration led av illuminati och egentligen finns alla forband kvar men personalen tas in fran laglonelander med speciella kontrakt som forhindrar dem att prata med vpl nytt eller fackförbund. :lol:

 

 

 

sschhhhh!!!!!! När du väl läser detta så befinner du dig alternativt snart på väg till en väldigt mörk källare långt bort djupt nere där ingen någonsin kommer hitta dig! Dom har ju ögon överallt :huh:

Link to comment
Share on other sites

@bliss och alla andra bunkeriter

 

stockholm är väl inte direkt tomt på inspelningsplatser vad gäller bergrum?

en orsak till det fuktiga kala rummet är dramaturgisk, pga 80% av befolkningen inte vet att det kryllar av bunkrar under deras fötter.

 

en annan är helt enkelt logistik.

du skall ha ett filmteam i underjorden i ett par veckor, med el, tillgång till catring samt lyxutrustade husvagnar.

där skådisarna kan bada i åsnemjölk, och dricka champange mellan tagningarna.

 

skämt åsido den typ av bergrum som folk är vana vid att se på film (typ NORAD) existerar inte, eller så släpper inte FM in ett filmteam där.

det privata alternativ som finns är numer serverhallar och där vill man inte heller ha in ca 40 pers som rusar runt som yra höns.

 

många av de andra som fortfarande är öppna, och är i drift håller en standard från tidigt 70 tal om man har tur :lol:

 

vill ni se ett av dessa rekomenderas "kim novak badade aldrig i genesarets sjö" som har premiär i höst.

där polisstn-scenerna är inspelade i civilförsvarets bunker i uddevalla.

Link to comment
Share on other sites

Jag tolkade ditt första inlägg som att du var något förnärmad ja. Om det sen var å egna eller vårt ädla forums vägnar kan jag inte avgöra.

Så var inte fallet. Men smileyn borde jag inte ha glömt, det erkänner jag villigt.

Link to comment
Share on other sites

@bliss och alla andra bunkeriter

 

stockholm är väl inte direkt tomt på inspelningsplatser vad gäller bergrum?

en orsak till det fuktiga kala rummet är dramaturgisk, pga 80% av befolkningen inte vet att det kryllar av bunkrar under deras fötter.

 

Poängen är att man inte behöver vara i ett bergrum för att hitta en realistisk miljö eftersom inredningen i sådana ledningscentraler ser ut som vilket modernt kontor som helst, bortsett från avsaknaden av möbler. Det är bara när de ska filma in- och utpasseringar som man kan behöva en bergtunnel som rekvisita...

 

skämt åsido den typ av bergrum som folk är vana vid att se på film (typ NORAD) existerar inte, eller så släpper inte FM in ett filmteam där.

De fanns en gång, men är nu nedlagda i och med att Stril 60 är avvecklad. Dagens StriC ser ut som vilket kontorslandskap som helst med PC-arbetsplatser.

Link to comment
Share on other sites

Vilken beslut stödde ni när det gällde cessnaplanet:

Eldtillstånd eller avvakta?

 

 

Eldtillstånd.

 

I det rådande läget var det helt oförsvarbart att riskera ytterligare skadade och ännu större belastning på räddningstjänst m fl.

 

Jag tror inte att det är möjligt undvika sånt här med mindre än att man släpper igenom allt och fullständigt struntar i ytterligare förluster.

 

 

Något annat i avsnittet som var rätt underhållande, var när den åldrade polischefen löste ett juridiskt dilemma genom att föreslå ett tillfälligt skyddsobjekt kring en möjlig kommande grupperingsplats för robotar.

 

 

Edit: För snabb på avtryckaren.

Link to comment
Share on other sites

Tänkte på när Ewerlöf gick in i "gröna rummet", där stod skrivbord med datorer och lampor färdigställda med plastdraperier över för att skydda mot damm. Således gav det intrycket av att ha stått så en längre tid.

 

Ändock är en av mobilerna i lådan på, till synes har den legat där ända sedan "inplastningen", sicken batterikapacitet !

 

 

Angående vilka terroristerna är så har jag svårt att tro att SVT skulle våga låta det vara muslimska fanatiker. Då ligger "högerextremister" närmre till hands, dem är det ju lagligt att hata.

Link to comment
Share on other sites

Tänkte på när Ewerlöf gick in i "gröna rummet", där stod skrivbord med datorer och lampor färdigställda med plastdraperier över för att skydda mot damm. Således gav det intrycket av att ha stått så en längre tid.

 

Ändock är en av mobilerna i lådan på, till synes har den legat där ända sedan "inplastningen", sicken batterikapacitet !

 

 

Angående vilka terroristerna är så har jag svårt att tro att SVT skulle våga låta det vara muslimska fanatiker. Då ligger "högerextremister" närmre till hands, dem är det ju lagligt att hata.

 

Vad säger att det kommer att vara höger eller muslimska extremister? "tror" att det finns många vändningar kvar i serien innan allt faller på plats :huh:

Link to comment
Share on other sites

Guest J-Star
Ändock är en av mobilerna i lådan på, till synes har den legat där ända sedan "inplastningen", sicken batterikapacitet !

Eftersom "Lena" inte var den som först kom till anläggningen så är det väl rimligt att anta att någon annan plockat fram telefonerna när de öppnade stället och slagit på dem... eller?

 

/J

Link to comment
Share on other sites

Ändock är en av mobilerna i lådan på, till synes har den legat där ända sedan "inplastningen", sicken batterikapacitet !

Eftersom "Lena" inte var den som först kom till anläggningen så är det väl rimligt att anta att någon annan plockat fram telefonerna när de öppnade stället och slagit på dem... eller?

 

/J

 

 

Jag tror att FOI har nått experiment med superbatterier till mobiler :huh:

Link to comment
Share on other sites

Vilken beslut stödde ni när det gällde cessnaplanet:

Eldtillstånd eller avvakta?

 

 

Eldtillstånd.

 

I det rådande läget var det helt oförsvarbart att riskera ytterligare skadade och ännu större belastning på räddningstjänst m fl.

 

Jag tror inte att det är möjligt undvika sånt här med mindre än att man släpper igenom allt och fullständigt struntar i ytterligare förluster.

 

 

Något annat i avsnittet som var rätt underhållande, var när den åldrade polischefen löste ett juridiskt dilemma genom att föreslå ett tillfälligt skyddsobjekt kring en möjlig kommande grupperingsplats för robotar.

 

 

Edit: För snabb på avtryckaren.

 

Eftersom man avsåg att avge eld medelst Rb 74 så tycker jag inte att de militärerna skulle syssla med sådant. Roboten kommer att kunna landa mitt i Stockholm. Målsökaren kommer knappast att se en liten sketen Cessna.

 

Jag skulle inte skjuta mot flygplanet, däremot skulle en riktig högfartspassage ruska om flygplanet och då skulle piloten bli varse om att det inte bara var en övning.

 

Flyga in en sprängladdning låter lite dramatiskt, varför inte använda en båt till. Genom förviringen som uppstått skulle en båt mer eller mindre på Mälaren knappast väcka uppmärksamhet.

 

Båtscenariot var ett genidrag av manusförfattataren. Själv väntar jag på en importcontainer med sprängmedel avsedd för t.ex. amsterdam om man vill bråka med importen till Europa.

 

J.K Nilsson

Link to comment
Share on other sites

Verkar onekligen bra:Kommissionen

 

Rikstagshuset sprängs. Terrorn har kommit till Sverige

 

Men usch vad dåligt det blev! Kan inte göra mer än att hoppas avsnitt två blir bättre.

 

Gillar överguvudtaget inte polisens och militärens uppträdande. Speciellt inte polisen som i början rusar omkring i panik och skriker på allt och alla. Jag menar polis erbjuds bättre utbildning för att förebygga panik i sådana situationer. Denna polis var bra långt nere i KONEN!

 

Självklart är det svårt att veta hur man efter utbildning själv agerar i en sån situation, men serien framställer polisen i dålig dager.

 

Sen framställs den militära personalen som lite flummig. T ex: Mannen som måste finna litterära kopplingar till rummen, bevakningssoldaten(motsv.) som lite halvhjärtat säger "halt!" och låter personen passera med ursäkten "det är lugnt jag ska bara ut härifrån".

 

//Svensk

Link to comment
Share on other sites

Självklart är det svårt att veta hur man efter utbildning själv agerar i en sån situation, men serien framställer polisen i dålig dager.

Där kan jag nog inte hålla med dig, jag tycker serien framställer polisen som helt vanliga människor, vilket de ju är men många inte tycks reflektera över.

Link to comment
Share on other sites

Gillar överguvudtaget inte polisens och militärens uppträdande. Speciellt inte polisen som i början rusar omkring i panik och skriker på allt och alla. Jag menar polis erbjuds bättre utbildning för att förebygga panik i sådana situationer. Denna polis var bra långt nere i KONEN!

 

Har sett kollegor gå längre ned i stresskonen vid betydligt mindre händelser. Ingen vacker syn och inget man blir stolt som polis över när man ser nån kollega skämma ut sig på fältet.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.




×
×
  • Create New...