Jump to content

Kommissionen


Nestor

Recommended Posts

  • Replies 266
  • Created
  • Last Reply
  • 9 months later...

Efter första avsnittet idag, vet jag inte vad jag tycker. Allt känns så svenskt och spär på mina fördommar mot att Sverige inte ska göra sådana filmer / serier. Men ändock kunde jag inte slita mig och ser fram emot nästa avsnitt...

 

Kul att försvaret visas upp så mycket som det gör även om det vore kul med fler cv90 bilder från Stockholms innerstad :)

 

Hemsida med mycket kring serien

Link to comment
Share on other sites

Guest J-Star
Efter första avsnittet idag, vet jag inte vad jag tycker. Allt känns så svenskt och spär på mina fördommar mot att Sverige inte ska göra sådana filmer / serier. Men ändock kunde jag inte slita mig och ser fram emot nästa avsnitt...

 

Kul att försvaret visas upp så mycket som det gör även om det vore kul med fler cv90 bilder från Stockholms innerstad :)

 

Hemsida med mycket kring serien

Tja, jag tyckte första avsnittet var riktigt bra. Risken finns förvisso att man tappar rörelseenergi allteftersom tiden går (som hände serien "De Drabbade"...början var bra... ytterst tamt slut)... men man började i alla fall imponerande.

 

En fråga till de som vet mer om 57mm pjäserna: finns det någon som helst verklighetsbakgrund till att man i en salva skjuter vänter/höger/center istället för att sätta alla i målet direkt? Kapaciteten är jag övertygad om att den finns. Så varför såg det ut som det gjorde på TV? Lite "time-extension" för att det skall se bättre ut i rutan?

 

/J

Link to comment
Share on other sites

Helt OK första avsnitt. Tror de har fångat det "svenska" i det hela mycket bra. Jag är säker på att beslutsfattandet kommer att gå lika trögt som det gjorde om något liknande skulle inträffa i verkligheten. Minsta lilla myndighet har ett inpissat revir och gud nåde den som inkräktar på det. Skulle folk behöva evakueras till norrland så ger jag mig f-n på att Glesbygdsverket skulle kräva ekonomiska garantier av regeringen innan evakueringen skedde.

Link to comment
Share on other sites

Jag är säker på att beslutsfattandet kommer att gå lika trögt som det gjorde om något liknande skulle inträffa i verkligheten.

Det tragiska är att ett "effektivt beslutsfattande" kräver att myndigheterna bryter mot lagar och förordningar... Det är faktiskt förbjudet för Försvarsmakten att utsätta sin personal för fara när den hjälper andra myndigheter, tro det eller ej.

 

Däremot var det lite roligt när ministrarna undrade "varför ringer de oss, varför måste vi fatta beslut".

Link to comment
Share on other sites

* Första intrycket: "Så jefla bra!"

* Loa Falkman: så magnifik.

* En av ministrarna verkar väldigt

lik Margareta Winberg..? :D

* Dom har undvikit dom värsta flosklerna.

* Några grejor man störde sig på:

"krypskyttar", lös låda på säte i Hkp 4

(SKALL vara fastspänd, messerschmittvarning..),

millitären kallar planen för "JAS ett och två".

TV-bolag på plats utanför "deep undercover,

hysch-hysch"-bergrum innan Den Store Landsfadern..

Nog för att pôjkera på ICA har pejling på det mesta men, men..

* Man kunde diskutera på SVT:s sida om

om förslag på lösningar:

Privatplan avviker ej. Hade man kunnat lägga

Fpl 39 framför för att "störa luften"..?

Privatbåt avviker ej. Tja, har man en Strb 90

i hasorna och inte har några funderingar på att

stanna..

Prejning kanske inte känns så motiverat om

lasten består av nitrater och petroleumdestillat.. :D

(Alltid lite provocerande när militären och

civila konfronteras)

* Mitt tips är att samerna har lackat ur och

ska bilda ett "Stor-Samien".

Dom är trötta på utsugningen av vattenkraften

och malmtillgångarna.. :P (fet ironivarning)

* Kom precis på att serien började när man skulle

gå och lätta på trycket. Gick inte att slita sig, så det

var bara att hålla tätt.. :)

Link to comment
Share on other sites

Serien verkar lovande.. hoppas nu bara den fortsätter med lite "action" så att den inte bara kommer skildras ur byråkratisk synvinkel.

 

/anoc :D  :)

 

Måste säga precis tvärs om, det vore intressant med mer politik, så att

tittarna får tänka lite. Vill jag ha action så kan jag hyra Rambo :D

Link to comment
Share on other sites

Lite missnöjd med att dom misslyckades så kapitalt med att fånga stämningen på sjukhuset det var ju "buissness as usual" det borde legat folk i drivor överallt och varför var det så tyst flera hade ju brännskador.

Dock förstår jag att dom inte har obegrånsad budget men dom kunde väl ordnat lite statister.

Link to comment
Share on other sites

Första avsnittet fick klart godkänt, med undantag för de mest uppenbara missarna naturligtvis.

Själv höll jag på att garva läppen ur led när den militära posten kommenderar ett ett kraftfullt "Halt" vilket huvudpersonen bemöter med "Det är lugnt, jag ska bara ut..." :)

 

Var det förresten nån annan som saknade alternativet "varningseld" i de olika scenarierna som förekom? :D Eller kan det finnas hinder för sådant i de givna situationerna (annat än risk för 3.e part)?

/Bolle

Link to comment
Share on other sites

Första avsnittet fick klart godkänt, med undantag för de mest uppenbara missarna naturligtvis.

Själv höll jag på att garva läppen ur led när den militära posten kommenderar ett ett kraftfullt "Halt" vilket huvudpersonen bemöter med "Det är lugnt, jag ska bara ut..."  :)

 

Var det förresten nån annan som saknade alternativet "varningseld" i de olika scenarierna som förekom? :D Eller kan det finnas hinder för sådant i de givna situationerna (annat än risk för 3.e part)?

/Bolle

 

I fallet med korvetten varkade det ju vara för att skydda fartyget som man beskjöt båten. (Herrej****! nu är jag ute på tunn is :D )

 

Och sedan udnrar jag ju lite över de där soldaterna som man såg i början, precis när huvudpersonen kommit till bergrummets "reception" , var det inte FBU märken på axlarna?

Link to comment
Share on other sites

Första avsnittet fick klart godkänt, med undantag för de mest uppenbara missarna naturligtvis.

Själv höll jag på att garva läppen ur led när den militära posten kommenderar ett ett kraftfullt "Halt" vilket huvudpersonen bemöter med "Det är lugnt, jag ska bara ut..."  :)

 

Var det förresten nån annan som saknade alternativet "varningseld" i de olika scenarierna som förekom? :D Eller kan det finnas hinder för sådant i de givna situationerna (annat än risk för 3.e part)?

/Bolle

Och sedan udnrar jag ju lite över de där soldaterna som man såg i början, precis när huvudpersonen kommit till bergrummets "reception" , var det inte FBU märken på axlarna?

 

Close enough, AMF1 ...

Link to comment
Share on other sites

Första avsnittet fick klart godkänt, med undantag för de mest uppenbara missarna naturligtvis.

Själv höll jag på att garva läppen ur led när den militära posten kommenderar ett ett kraftfullt "Halt" vilket huvudpersonen bemöter med "Det är lugnt, jag ska bara ut..."  :)

 

Var det förresten nån annan som saknade alternativet "varningseld" i de olika scenarierna som förekom? :D Eller kan det finnas hinder för sådant i de givna situationerna (annat än risk för 3.e part)?

/Bolle

Och sedan udnrar jag ju lite över de där soldaterna som man såg i början, precis när huvudpersonen kommit till bergrummets "reception" , var det inte FBU märken på axlarna?

 

Close enough, AMF1 ...

 

 

:D

Link to comment
Share on other sites

Lite missnöjd med att dom misslyckades så kapitalt med att fånga stämningen på sjukhuset det var ju "buissness as usual" det borde legat folk i drivor överallt och varför var det så tyst flera hade ju brännskador.

Dock förstår jag att dom inte har obegrånsad budget men dom kunde väl ordnat lite statister.

 

Det reagerade jag med på. Borde vara mer "aktivitet", skrik o.s.v.. :)

Link to comment
Share on other sites

Helt klart godkänt första avsnitt, lär försöka följa serien till en början åtminstone för att se hur den utvecklar sig.

 

Spontana reaktionen är väl dock att det känns som ett lite väl ambitiös projekt för svensk tv. Det blir aldrig så där riktigt medryckande och trovärdigt som det skulle kunna bli, antar att det är svårt i en så förhållandevis liten produktion (internationellt sett).

 

Sen är den förstås knappast fri från klyschor eller skönhetsfel men sen är det å andra sidan inte ofta man får se FM på prima sändningstid annat än i nyhetsinslag om nedläggningar och svarta hål i budgeten så man ska kanske inte klaga... :D :P

 

För övrigt känns det ungefär lika tryggt att FBU sköter säkerheten för landets ledning som om FRO skulle sköta underättelsearbetet men vem vet, det kanske utspelar sig längre fram i tiden än vad det verkar... :D:)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.




×
×
  • Create New...