Fu Kjellberg Posted October 31, 2004 Report Share Posted October 31, 2004 Såg att danska Hv hade detta. Vi verkar ligga lite efter i Sverige. eller har vi något liknande jag missat?. Länk för mer info. Annorlunda skjutställning. :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maverick Posted October 31, 2004 Report Share Posted October 31, 2004 Danska armen.. Den kramgo armen... Måste ju varalite softare då de har Yrkessoldater Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ERI Posted October 31, 2004 Report Share Posted October 31, 2004 Vi kommer förmodligen att få ut E-grupplaser till plutonen (Hvinsatspluton) inom en snar framtid. Vi skall egentligen ha 2 st 40 cm AI (som inte går att få fram). Men vem tackar nej till 2 st E-grupplaser i stället. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JTS Posted October 31, 2004 Report Share Posted October 31, 2004 Vi har inget just nu, men FMV tittar på olika typer av sikten. GRG:t är tyvärr på väg bort från FM mer och mer verkar det som, så jag tror inte att det kommer i närtid. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sytare Posted October 31, 2004 Report Share Posted October 31, 2004 (edited) Jake, det där du säger får mig att undra lite: Tidigare så hade vi ju GRG-plutoner i Jauret, men dom har tagits bort till förmån för AG't. Om du nu ser en trend så får du gärna visa på flera bevis. För även om inte varenda djäkel i hela Armén kan hantera ett GRG så finns det väl fortfarande hos pansarskytte och HV (samt Amf då...), och mig veterligen så är det dom som strider till fots (i viss mån i alla fall). //Tollen, djävligt glad över att ha GRG-utbildning Edited October 31, 2004 by Tollen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hotel Charlie One Posted October 31, 2004 Report Share Posted October 31, 2004 Den där skjutställningen är faktiskt överlägsen. Jag fick dock lära mej att använda den i knästående och med laddarens arm på utsidan av skyttens främre arm. Efter vad jag fick förklarat för mej så "uppfann" britterna grg-kramen under Falklandskriget. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest J-Star Posted October 31, 2004 Report Share Posted October 31, 2004 Den där skjutställningen är faktiskt överlägsen. Jag fick dock lära mej att använda den i knästående och med laddarens arm på utsidan av skyttens främre arm. Efter vad jag fick förklarat för mej så "uppfann" britterna grg-kramen under Falklandskriget. Vad är fördelen med den? Vad är det den rent praktiskt åstadkommer? /J Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
regulatorkropp Posted October 31, 2004 Report Share Posted October 31, 2004 (edited) @ J-star I stående skjutställning stöd för vänsterhanden. I knästående kan vänsterhandens placering bli lite skum om man inte har rätt längd på armen, "kramen" ger bra stöd i båda fallen. Skulle vilja ha ett sikte till grg som kan kommunicera med granaten, tex för att tempera spräng automatiskt efter avståndsbestämning Edited October 31, 2004 by regulatorkropp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hotel Charlie One Posted October 31, 2004 Report Share Posted October 31, 2004 @J-star: När skytten och laddaren fått "kläm" (hehe) på den där ställningen så ges skytten ett suveränt stöd och en väldigt stabil skjutställning. Vi körde den knästående med fantastiskt resultat. Skytten vinklar ut sitt högerben 90 grader och laddaren grenslar detta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RaVeN Posted October 31, 2004 Report Share Posted October 31, 2004 Vad jag har hört så kommer GRG m/48 att utgå och vi kommer att använda m/86 istället. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JTS Posted October 31, 2004 Report Share Posted October 31, 2004 Jake, det där du säger får mig att undra lite:Tidigare så hade vi ju GRG-plutoner i Jauret, men dom har tagits bort till förmån för AG't. Om du nu ser en trend så får du gärna visa på flera bevis. För även om inte varenda djäkel i hela Armén kan hantera ett GRG så finns det väl fortfarande hos pansarskytte och HV (samt Amf då...), och mig veterligen så är det dom som strider till fots (i viss mån i alla fall). //Tollen, djävligt glad över att ha GRG-utbildning Infanteriet har försvunnit, därmed den gamla försvarsstriden där Granatgeväret kom till nytta som bäst. Det finns inte i utlandsstyrkan i samma antal längre. (Finns det överhuvudtaget någonstans utomlands?) Pansarskyttekompanierna som har dom u te fortfarande använder dom väldigt sällan, och vissa pansarskyttekompanier plockar inte ens ut dom längre. Exempelvis på P7, där det i år inte finns ett enda GRG på Pansarskyttekompaniet. Så det är på väg ut så smått är min bedömning. Det kommer inte att bli bättre heller när Rb 57 kommer in i bilden........ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KD803 Posted October 31, 2004 Report Share Posted October 31, 2004 Pansarskyttekompanierna som har dom u te fortfarande använder dom väldigt sällan, och vissa pansarskyttekompanier plockar inte ens ut dom längre. Exempelvis på P7, där det i år inte finns ett enda GRG på Pansarskyttekompaniet. Så det är på väg ut så smått är min bedömning. Det kommer inte att bli bättre heller när Rb 57 kommer in i bilden........ Att det försvinner på pansarskytte är en sak. Men behöver det betyda att inga andra förband kommer att använda dem? Trots allt så finns det ju andra förband som fortfarande kan behöva bedriva försvarsstrid, i alla fall i självförsvar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JTS Posted October 31, 2004 Report Share Posted October 31, 2004 Pansarskyttekompanierna som har dom u te fortfarande använder dom väldigt sällan, och vissa pansarskyttekompanier plockar inte ens ut dom längre. Exempelvis på P7, där det i år inte finns ett enda GRG på Pansarskyttekompaniet. Så det är på väg ut så smått är min bedömning. Det kommer inte att bli bättre heller när Rb 57 kommer in i bilden........ Att det försvinner på pansarskytte är en sak. Men behöver det betyda att inga andra förband kommer att använda dem? Trots allt så finns det ju andra förband som fortfarande kan behöva bedriva försvarsstrid, i alla fall i självförsvar. Nej, men det betyder att dom används mindre och mindre. Alla förband kan behöva bedriva försvarsstrid, men eftersom infanteriet är borta så är förbanden som i huvudsak bedrev försvarsstrid borta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KD803 Posted October 31, 2004 Report Share Posted October 31, 2004 Nej, men det betyder att dom används mindre och mindre. Alla förband kan behöva bedriva försvarsstrid, men eftersom infanteriet är borta så är förbanden som i huvudsak bedrev försvarsstrid borta. Det kan jag köpa. Själv ser jag det bara som ett utmärkt tillfälle att få grg i det egna förbandets organisation. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raptor Posted October 31, 2004 Report Share Posted October 31, 2004 Jag kan köpa att man får slänga homofobin över bord i FM men ändå... Ord och fraser som "vinkla ut benen", "grensla" och "krama om" är ändå något som man inte vill höra angående skjutställningar i det militära. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skuggan Posted October 31, 2004 Report Share Posted October 31, 2004 tja, det där med att infanteri strid inte fins längre är nog lite ljug iom att HV går över mer och mer åt att bli just ett infanteri förband isf ett bevaknings förband. senast igår så sade både min KompCh och en Kn (tror jag det var) från K3 att HV troligen kommer få mer sådana uppgifter i framtiden. så jag tror att HV om någon kommer ha kvar GRG i organisationen även om andra förband inte har det lika mycket. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adam Wilhelm Posted October 31, 2004 Report Share Posted October 31, 2004 Man får ju inte glömma att pansarkötte har ju en vagn med 40 mm. akan som understöd. I vårt kompani (35. Skghvkomp., 3. Skghvbat., Södertörnsgruppen) har vi satsat stenhårt på våra understödsvapen. Vi har bedrivit kontinuerlig utbildning på Grg i tre år nu och detta har gjort att våra Grg-skyttar skjuter så bra att de imponerar på Yoff. En av de bästa gjorde Gu som lastbilschaffis på Muskö (malaj eller liknande) Självklart har de haft bra instruktörer (gissa vem ). Kort sagt så är Grg det enda tunga understöd som återstår för HV idag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerle Posted October 31, 2004 Report Share Posted October 31, 2004 Vi använde grgkramen stående i minplutonen P-18 -91/92. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JTS Posted October 31, 2004 Report Share Posted October 31, 2004 (edited) tja, det där med att infanteri strid inte fins längre är nog lite ljug iom att HV går över mer och mer åt att bli just ett infanteri förband isf ett bevaknings förband. Men det har väl ingen sagt heller? Däremot att infanteriet är nerlagt och därmed de flesta förband som sysslar med försvarsstrid. Edited October 31, 2004 by jake the snake Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
scattergun Posted November 2, 2004 Report Share Posted November 2, 2004 Bara för att man inte sysslar med försvarsstrid är inte GRG ute som vapensystem. GRG funkar perfekt till eldöverfall och även som understödsvapen vid tagande av terräng, fattar inte varför man skulle byta en GRG mot en AG!? AG´n kommer ju inte i närheten av den destruktivitet som en GRG kan frambringa!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simon Posted November 2, 2004 Report Share Posted November 2, 2004 Jake, det där du säger får mig att undra lite:Tidigare så hade vi ju GRG-plutoner i Jauret, men dom har tagits bort till förmån för AG't. Om du nu ser en trend så får du gärna visa på flera bevis. För även om inte varenda djäkel i hela Armén kan hantera ett GRG så finns det väl fortfarande hos pansarskytte och HV (samt Amf då...), och mig veterligen så är det dom som strider till fots (i viss mån i alla fall). //Tollen, djävligt glad över att ha GRG-utbildning Infanteriet har försvunnit, därmed den gamla försvarsstriden där Granatgeväret kom till nytta som bäst. Det finns inte i utlandsstyrkan i samma antal längre. (Finns det överhuvudtaget någonstans utomlands?) Pansarskyttekompanierna som har dom u te fortfarande använder dom väldigt sällan, och vissa pansarskyttekompanier plockar inte ens ut dom längre. Exempelvis på P7, där det i år inte finns ett enda GRG på Pansarskyttekompaniet. Så det är på väg ut så smått är min bedömning. Det kommer inte att bli bättre heller när Rb 57 kommer in i bilden........ Vad jag vet så finns GRG i Liberia... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blackadder Posted November 2, 2004 Report Share Posted November 2, 2004 Jake, det där du säger får mig att undra lite:Tidigare så hade vi ju GRG-plutoner i Jauret, men dom har tagits bort till förmån för AG't. Om du nu ser en trend så får du gärna visa på flera bevis. För även om inte varenda djäkel i hela Armén kan hantera ett GRG så finns det väl fortfarande hos pansarskytte och HV (samt Amf då...), och mig veterligen så är det dom som strider till fots (i viss mån i alla fall). //Tollen, djävligt glad över att ha GRG-utbildning Infanteriet har försvunnit, därmed den gamla försvarsstriden där Granatgeväret kom till nytta som bäst. Det finns inte i utlandsstyrkan i samma antal längre. (Finns det överhuvudtaget någonstans utomlands?) Pansarskyttekompanierna som har dom u te fortfarande använder dom väldigt sällan, och vissa pansarskyttekompanier plockar inte ens ut dom längre. Exempelvis på P7, där det i år inte finns ett enda GRG på Pansarskyttekompaniet. Så det är på väg ut så smått är min bedömning. Det kommer inte att bli bättre heller när Rb 57 kommer in i bilden........ Vad jag vet så finns GRG i Liberia... I en PK operation så ger GRG en möjlighet som är viktig att tänka på och det är att man kan skjuta rök mot (på) en part som håller på med något olämpligt vilket är ett bra sätt att tala om för denne att man ser dom och vänligen ber dom sluta, detta utan att nödvändigtvis ha ihjäl någon vilket jag varit med om, har dom GRG-lys så kan ju med använda den på motsvarande sätt i mörker. /blackadder Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stene Posted November 2, 2004 Report Share Posted November 2, 2004 Att göra sig av med grg är ett stort misstag. Det är ett av de mest användbara vapensystem som man har tillgång till - främst beroende på möjligheten att använda spränggranater. De övriga vapensystemen kan inte ersätta denna funktion - främst vid försvarsstrid. I stort sett så är grg den enda ersättare till artilleri som vi kommer att se för huvuddelen av våra förband. Med ca 50 st eldrör i 15.5 i hela Sveriges försvar så kommer ingen enhet att få fungerande artilleriunderstöd vid försvar mot luftlandsättningar och storskaliga sabotage-attacker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
A2Keltainen Posted November 2, 2004 Report Share Posted November 2, 2004 Det skulle ju vara något intressant, och även något ironiskt, om svenska försvaret gör sig av med grg, samtidigt som exempelvis SOCOM satsar på vapnet efter att ha upptäckt hur otroligt användbart det är (för allt annat än bekämpning av tungt pansar). Grg är dessutom, i åtminstone mina ögon, inte ett substitut för art. Om infanteriförband vill ha "eget art", så bör de skaffa grk. Hur många 81 och 120 mm grk finns det i dagsläget i svenska förråd? Hur mycket granater finns det till dem? Eller är det mesta skrotat och/eller donerat till baltstaterna? Jag har även se hur grg skulle kunna ersättas av ag på ett vettigt sätt. Jag ser nog att pvrb är en mer livärdig ersättare för grg för anti-materiella uppgifter, då verkan av det enskilda skottet för grg är betydligt mer likt pvrb än ag. Pvrb har bättre räckvidd än ag, men väger å andra sidan mer än både ag och grg. Ags högre eldhastighet över pvrb uppvägs, i mina ögon, i de flesta anti-materiella situationer av att man måste få väldigt många träffar med ag för att få samma verkan som med en träff med pvrb. Det är ju inte heller något som hindrar att man skaffar rb med andra verkansdelar än de nuvarande till Rb 56. HE och termobarisk FAE är två intressanta alternativ. Ett stort problem med ag för anti-materiellt bruk är att projektilerna har så kass restverkan. Att sedan vapnet har en minst sagt synlig signatur vid avfyrning är inte heller något som talar till dess fördel, men å andra sidan så är ju inte heller grg och pvrb direkt några osynliga vapen i det avseendet. Ag verkar klart användbart, men jag har svårt att se det som en ersättare för grk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Satan Posted November 2, 2004 Report Share Posted November 2, 2004 Låter grymt trevligt med laser AI, jmf med de AI vi har nu för tiden.... De är ju inte direkt lätta att bära med sig... Vi har två stycken som vi gärna byter mot laser AI. Ngn som vill byta? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stene Posted November 2, 2004 Report Share Posted November 2, 2004 Som jag tidigare skrivit - det blir svårt att ersätta grgs förmåga att använda spränggranater mot olika typer av mål. Att snabbt och på långa avstånd ge nerhållande eld mot helikopterlandsättningar mm och att skjuta runt hörn i strid i bebyggelse klarar de andra vapnen inte av lika lätt. Det verkar som man helt är i händerna på försvarsindustrin som vill sälja mer dyra vapensystem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Gson Posted November 2, 2004 Report Share Posted November 2, 2004 att skjuta runt hörn i strid i bebyggelse klarar de andra vapnen inte av lika lätt. Finns det vapensystem som klarar det? I övrigt så instämmer jag i att det finns en plats för grg inom FM även i framtiden, dess mångsidighet och utvecklingspotential talar för det.... Fu Gson: grg-gruppchef Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stene Posted November 2, 2004 Report Share Posted November 2, 2004 Genom att rikta mot en vägg bakom hörnet så får du splitterverkan i den döda vinkeln. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Gson Posted November 2, 2004 Report Share Posted November 2, 2004 (edited) Den känns långsökt, det förutsätter ju att det finns en vägg samt att den väggen befinner sig på lämpligt avstånd. I så fall borde det väl vara lämpligare med en temperad granat? En fråga till er som är utbildade på och använde grg:et i större utsträckning under vpl eller i andra sammanhang, använde ni de optiska (riktinstrument) eller öppna riktmedlena? För mig är det optiska riktmedlet kasst, framförallt mot rörliga mål. Kanske dags för ett rödpunkt till grg:et..... Edit: riktinstrument heter det ju! Furir Gson civil Gson Edited November 2, 2004 by Fu Gson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Foxtrotcharliegrg Posted November 2, 2004 Report Share Posted November 2, 2004 En fråga till er som är utbildade på och använde grg:et i större utsträckning under vpl eller i andra sammanhang, använde ni de optiska (riktinstrument) eller öppna riktmedlena? För mig är det optiska riktmedlet kasst, framförallt mot rörliga mål. Kanske dags för ett rödpunkt till grg:et..... Edit: riktinstrument heter det ju! Furir Gson civil Gson Använde de öppna riktmedlena (f ö benämt "reservriktmedel" ;) ) i 8 fall av 10. Endast då skjutning skulle ske på längre avstånd användes riktinstrumentet. Mvh, Foxtrotcharliegrg som inte fått skjuta grg på länge nu :( Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts