Jump to content

Svenskt försvar skrotas - för en amerikansk bil

Vikström

Recommended Posts

Från kolumnen:

Samtidigt som regeringen i vild panik signalerar att den är beredd att satsa miljarder för att locka eller beveka direktörerna i General Motors att behålla 500 biljobb i Trollhättan för att bygga en bil som marknaden aldrig har gillat, så bidrar den själv till att lägga ned över 500 jobb i Arvidsjaur.

Visst, han raljerar. Och utan att vara för eller emot nedläggning av K4 vill jag bara poängtera att det inte bara är frågan om 500 jobb i Trollhättan utan i förlängningen 6000+ jobb om SAAB läggs ner så jämförelsen haltar något.

och lokalpariotismen försätter, med att föklara att vi inte snackar om några 6000 jobb heller.

försvinner saab snackar vi 25 000 jobb i västra götalands regionen.

det har redan börjat i liten skala, så något är på g.

bilbältestillverkaren "autoliv" i vårgårda flyttar hela tillverkningen till estland.

bilstolstillverkaren "LEAR" i trollhättan varslar 100 personer

och fortsätter med 90 i färjelanda i dalsland, där deras fabrik tillverkar andra bildelar.

försvinner saab så har vi ett långt värre problem än bantningen av försvaret.

att de sedan lägger ner i norrland är beklagligt.

det är ju inte så att det vimmlar av jobb i den delen av landet.

de kanske får flytta ner och hjälpa till att bygga motorvägar i södra sverige?

har alltid dragit öronen åt mig när jag hör motorvägsbyggen och stora folkomflyttningar, tycker mig ha hört detta förr i historien.....

Hur kommer det sig att "ryssen kommer" paranojan finns fortfarande kvar? Finnarna bor ju närmare, men ändå ser de MYCKET lugnare ut.. ;)

Vad menar du egentligen? Att finnarna ser lugnare på "hotet från öster" än vad vi gör? Eller att vi skulle oroa oss mer för att finnarna angriper oss än för att ryssarna gör det?

• 2 weeks later...
Ryssarna har även de gjort sig av med enorma mängder artilleri de senaste åren.

Antalet Divisioner har kraftigt minskats och äldre materiel har skrotats.......

Fortsätter diskussionen i denna tråd...

Visst har de skrotat en del, men de har fortfarande 15000 pjäser kvar. Jämför man Sveriges 48 st mot dessa, framstår våra 77:or, för att citera Skuggan, "som en piss i havet". Det är ju skrämmande lite artilleri!

Ryssarna har även de gjort sig av med enorma mängder artilleri de senaste åren.

Antalet Divisioner har kraftigt minskats och äldre materiel har skrotats.......

Fortsätter diskussionen i denna tråd...

Visst har de skrotat en del, men de har fortfarande 15000 pjäser kvar. Jämför man Sveriges 48 st mot dessa, framstår våra 77:or, för att citera Skuggan, "som en piss i havet". Det är ju skrämmande lite artilleri!

tja ma skall ha någon att bemanna dessa 15 000 eldrör med också.

och i ett land som inte klarar av att ge mat till sina VPL så blir det nog svårt att driva in massorna till röda armen.

folk i ryssland de har internet de också och är lite mer medvetna om omvärlden än de var fram tom 92.

fast nu mer behövs det inte 15 000 art. pjäser för att slå ut en försvarsmakt, det gör man med 15 000 mail per sek.

samt att man skruvar ur en säkring på något trevligt kraftverk i norrland.

Whoah, mitt första inlägg här :baskerPa:

Ja, Carl Hamilton verkar vara den enda smarta människan på aftonblaskan.

Fast min favoritkolumn är nog denna

cheers

Tråkigt att han spär på den här gamla myten då:

Vilka andra än polackerna skulle komma på tanken att storma Hitlers stridsvagnsregementen till häst med dragna sablar?

Jag skulle vara mycket ledsen om SAAB i Trollhättan stängdes. De gör bra bilar, och jag är jäkligt trött på att vi korkade svenskar ska sälja allt som är svenskt till utlandet.... :camo:

fö så var det ca tio år sen som SAAB såldes ut till GM.

det handalr inte om att SAAB försvinner som varumärke, det handlar om vem som skall tillverka mellanklass bilarna.

SAAB har redan en modell som enbart kommer att tillverkas i USA.

mer om den kommer nog att höras i media längre fram.....

Jo, det är därför jag är så ledsen över att se deras sista (?) svenska bilfabrik dra väst. (Flygfabrikerna blir väl kvar, va?)

tja den lilla del av volvo aero som fortfarande tillverkar motorer är kvar och går bra.

men mycket av volvo aero har också sålts ut.

fast då till företag som finnveden och eberschprescher, som är bättre lämpade för produktion av motorvärmare och deiselmotorer än en flygmotor tillverkare.

riktig vad som föregår på volvo aero sysslar med är som vanligt höjlt i dunkel.

däremot går fabriken med vinst ocjh väntas inte lagga ner i första taget.

är inte utsålt helt iallafall.

lite kul är dock bergsfabriken som numer är omordern, men som ligger insprängd i berget under stallbacka.

en av europas längsta rulltrappor går ner till denna fabrik.

dessutom är det alltid trevligt när den sk "vattenångan" sveper in den närliggande stallbackabron i rejäl dimma.

den håller åtminstone räddningstjänsten sysselsatt.

fö finns det en helsvensk bilfabrik nere i skåne, tillverkar dock en något extremare bil än SAAB 9-5.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...