Vildmannen Posted October 30, 2004 Report Share Posted October 30, 2004 8 miljarder ligger i potten http://www.svd.se/dynamiskt/naringsliv/did....asp#kommentera http://www.allehanda.se/lokalt/4214.html Är det 30 mm kanonen som är aktuell tro? Någon som vet mer om fordonen som Steyr resp. KMV erbjuder? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sgt Papa Bear Posted October 30, 2004 Report Share Posted October 30, 2004 Japp det är en 30mm pjäs som kommer sitta på dem. Så de kommer kallas 9030NL hos industrin. //Sgt Papa Bear med koll på lite av det mesta... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jonte72 Posted October 30, 2004 Report Share Posted October 30, 2004 8 Miljarder för 184 stridsfordon blir drygt 43 miljoner/ styck om man slår ut kostnaderna ( reservdelar, utbildning mm mm) . Undrar om de väljer stridsluckor ;) . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sgt1clHansson Posted October 30, 2004 Report Share Posted October 30, 2004 Skönt att se att vi fortfarande har någon fungerande fordonsindustri i riket... Hoppas inte Svenska Freds får nys om det... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jonte72 Posted October 30, 2004 Report Share Posted October 30, 2004 Skönt att se att vi fortfarande har någon fungerande fordonsindustri i riket... Hoppas inte Svenska Freds får nys om det... Men Både Hägglunds och Bofors är utländska ;) ........... Däremot är världens näst största lastbilmärke Svenskt - Volvo Lastvagnar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted October 30, 2004 Report Share Posted October 30, 2004 8 Miljarder för 184 stridsfordon blir drygt 43 miljoner/ styck om man slår ut kostnaderna ( reservdelar, utbildning mm mm) . Undrar om de väljer stridsluckor ;) . Om jag har förstått det hela rätt så har dom en observationshuv för gruppchefen samt en ramp istället för bakdörr, detta enligt en bekant från Holland. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Posted October 30, 2004 Report Share Posted October 30, 2004 Hehe, om det blir med skottgluggar, blir jag mäkta förvånad. Gäsp... lite jobbig natt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Zak Posted October 30, 2004 Report Share Posted October 30, 2004 Ja det finns en lucka (lik VC-lucka) på bakpansaret för grpch. Bra för observation "nedluckat". Dock jobbigt att stå ordentligt hukad i stridsutrymmet och försöka titta ut. Avsittningt/uppsittning med ramp i förhållande port som på 9040 går långsammare. För att fälla upp rampen står grpch kvar till vänster om rampen och håller in en knapp. Jag GISSAR att det borde finnas någon variant där man bara trycker en gång för att stänga luckan. Men vill minnas att när vi övade stod grpch kvar och höll in knappen tills den var helt stängd. Förvisso lättare att göra avsittning via ramp än utan. Men det tar alltså längre tid och av den anledningen föredrar jag den variant vi har i Sverige. Ber om ursäkt för detta lite OT-aktiga inlägg. /Zakrisson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olga-Belle Posted October 30, 2004 Report Share Posted October 30, 2004 Men Både Hägglunds och Bofors är utländska Förvisso, men det är en svensk konstruktion som vi ska vara stolta över, strf 90 har ju vunnit nästan alla upphandlingar på senare år. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
UAV Posted October 30, 2004 Report Share Posted October 30, 2004 Ja jag blir imponerad. Det är konstigt att det ska till utländska ägare för att svensk materiel ska hitta utländska köpare. Detta för tankarna till Viggen som aldrig fick spridning utanför för Svea rike. Vilka andra potentiella köpare finns det för CV90. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Foxtrot Lima Posted October 30, 2004 Report Share Posted October 30, 2004 Ja jag blir imponerad. Det är konstigt att det ska till utländska ägare för att svensk materiel ska hitta utländska köpare. Detta för tankarna till Viggen som aldrig fick spridning utanför för Svea rike. Vilka andra potentiella köpare finns det för CV90. OT, men köpte inte bl a Österrike Viggen-plan? Kommer rampen på de holländska stridsfordonen vara av den typen som gör att fordonet inte kan köra om rampen inte går att stänga tro? Hälsningar, Foxtrot Lima Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KD803 Posted October 31, 2004 Report Share Posted October 31, 2004 OT, men köpte inte bl a Österrike Viggen-plan? Nej, Österrike har köpt J29, Sk60 och J35 men inte Viggen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
201 Posted October 31, 2004 Report Share Posted October 31, 2004 (edited) BAE Systems Edited October 31, 2004 by The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skuggan Posted October 31, 2004 Report Share Posted October 31, 2004 rättning till den som sade att holländarna kommer ha 30mm akan, det är FEL, de kommer ha en 35mm akan (CV9035NL) såg bild på den igår i holländsk målning och märkning (en holländare skickade länk till bilden som jag tyvärr tappat bort) hur som helst så är det altså en 35mm akan och inget annat (de tycker 40mm är för kraftigt och 30mm för klent typ) så sent som i somras så presenterade ju hägglunds en vagn med 35mm akan i Paris det kan vara för att Holland begärt den beväpningen.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Foxtrot Lima Posted October 31, 2004 Report Share Posted October 31, 2004 rättning till den som sade att holländarna kommer ha 30mm akan, det är FEL, de kommer ha en 35mm akan (CV9035NL)såg bild på den igår i holländsk målning och märkning (en holländare skickade länk till bilden som jag tyvärr tappat bort) hur som helst så är det altså en 35mm akan och inget annat (de tycker 40mm är för kraftigt och 30mm för klent typ) så sent som i somras så presenterade ju hägglunds en vagn med 35mm akan i Paris det kan vara för att Holland begärt den beväpningen.. Är det så stor skillnad på 35 och 40 mm när det gäller huvudbeväpning på strf? Eller 30 och 35 mm? Finns det fler eller färre amtyper ju kraftigare kaliber? Finns det någon fördel med 30 mm jmf med 35 mm? Upplys mig. Hälsningar, Foxtrot Lima Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Sudden Posted October 31, 2004 Report Share Posted October 31, 2004 Nån som har koll på om Holland och de andra länderna som köpt cv90 också har de andra versionerna? Lvkv, stri90 osv. Och är det nån som köpt CV90105 eller CV90120? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nubben Posted October 31, 2004 Report Share Posted October 31, 2004 Nån som har koll på om Holland och de andra länderna som köpt cv90 också har de andra versionerna? Lvkv, stri90 osv. Och är det nån som köpt CV90105 eller CV90120? Finland köpte i alla fall endast CV9030FIN. Alltså ingen lvkv eller annan version om jag förstått saken rätt. Man lär också ska vara mycket nöjda med dem om jag förstått saken rätt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skuggan Posted October 31, 2004 Report Share Posted October 31, 2004 rättning till den som sade att holländarna kommer ha 30mm akan, det är FEL, de kommer ha en 35mm akan (CV9035NL)såg bild på den igår i holländsk målning och märkning (en holländare skickade länk till bilden som jag tyvärr tappat bort) hur som helst så är det altså en 35mm akan och inget annat (de tycker 40mm är för kraftigt och 30mm för klent typ) så sent som i somras så presenterade ju hägglunds en vagn med 35mm akan i Paris det kan vara för att Holland begärt den beväpningen.. Är det så stor skillnad på 35 och 40 mm när det gäller huvudbeväpning på strf? Eller 30 och 35 mm? Finns det fler eller färre amtyper ju kraftigare kaliber? Finns det någon fördel med 30 mm jmf med 35 mm? Upplys mig. Hälsningar, Foxtrot Lima en av fördelarna är väl att man får med mer 30mm am än 35mm am, samtidigt som 35mm är klenare mot andra bepansrade fordon ärn 30mm samma sak gäller ju 35mm vs 40mm 35mm käns altså som en kompromiss mellan 30 och 40mm mer am än en 40mm akan men kraftigare än en 30mm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KD803 Posted October 31, 2004 Report Share Posted October 31, 2004 Nån som har koll på om Holland och de andra länderna som köpt cv90 också har de andra versionerna? Lvkv, stri90 osv. Och är det nån som köpt CV90105 eller CV90120? Så vitt jag vet så är det bara pansarskytteversionen som har sålts utomlands. Dock så har i alla fall de norska vagnarna bättre förmåga att bekämpa luftmål än vad vår 9040 har, så behovet av en dedikerad lvkv är väl lite mindre. 90105 är inte ens till salu längre vad jag vet, den har ersatts av 90120 i reklambroschyrerna. ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted October 31, 2004 Report Share Posted October 31, 2004 90105 är inte ens till salu längre vad jag vet, den har ersatts av 90120 i reklambroschyrerna. ;) Den finns dock fortfarande med på Hägglunds hemsida. se 201:s länk längre upp. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
uoff Posted October 31, 2004 Report Share Posted October 31, 2004 (edited) Det är givetvis sant att man får plats med mer ammunition av en klenare kaliber, men å andra sidan måste man rimligen skjuta fler skott för att erhålla samma verkan i målet. I Sverige funderade man till och med på 57 mm. En av anledningarna till att Sverige valde 40 mm, var att en större kaliber har en högre utvecklingspotential när det gäller nya avancerade projektiler. Som exempel kan nämnas pilprojektiler och kulspränggranater med programmerbart tändrör. FMV hade också funderingar på en rammjetmotordriven KE-projektil i just 40 mm, eftersom man bedömde att det var den minsta kaliber en sådan kunde tillverkas i. Med en topphastighet på strax under 3000 m/s kunde den ha blvit rätt giftig! Edit: stavfel Edited October 31, 2004 by uoff Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adam Wilhelm Posted October 31, 2004 Report Share Posted October 31, 2004 Med en topphastighet på strax under 3000 m/s kunde den ha blvit rätt giftig! Har du någon uppgift på efter hur många meter den uppnår topphastighet? Alltså hur fort den accelerar jämfört med en vanlig 40 mm. pil? Poängen är att hinner den accelera till topphastighet på de stridsavstånd som vanligtvis är? Ehhh... hoppas att någon fattar vad jag menar! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Larsson Posted November 1, 2004 Report Share Posted November 1, 2004 En anledning till att välja 35mm akan är att denna kaliber finns i bandmatad Bushmaster-version (35/50 Bushmaster III) med ksp integrerad med akan (d.v.s. akan och ksp är lite halvt om halvt ihopbyggda). Synnerligen kompakt och träffsäker* lösning, med smidig ammunitionshantering och med möjligheten att enkelt uppdrgaera pjäsen till 50mm "supershot". (*) Spridningen var 1998 0.3 streck (0.45 streck 1996) för enkelskott och 0.4 streck (0.55 streck 1996) för eldskurar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
uoff Posted November 1, 2004 Report Share Posted November 1, 2004 Med en topphastighet på strax under 3000 m/s kunde den ha blvit rätt giftig! Har du någon uppgift på efter hur många meter den uppnår topphastighet? Tyvärr inte, men frågan är ju högst relevant. Det fanns en artikel om projektet i "Militärteknisk tidskrift" för så där tio till femton år sedan, men jag mins inga detaljer. För att förekomma frågor från de som eventuellt inte är bekanta med principen följer här en primitiv förklaring: I grunden består projektilen av en pilformad genomslagskropp i mitten, omgiven av en rörformad mantel. Spalten mellan genomslagskroppen och manteln är på insidan klädd med ett skikt av fast bränsle (krut). Genom spaltens utformning och bränslets förbränning får de utströmmande gaserna en högre hastighet än den inströmmande luften - med andra ord har vi en motor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Larsson Posted November 1, 2004 Report Share Posted November 1, 2004 FMV hade också funderingar på en rammjetmotordriven KE-projektil i just 40 mm, eftersom man bedömde att det var den minsta kaliber en sådan kunde tillverkas i. Med en topphastighet på strax under 3000 m/s kunde den ha blvit rätt giftig! Nu tänkte jag märka ord, men med en hastighet på 3000 m/s, så måste det handla om en scramjet-motor, d.v.s. till skillnad från en ramjetmotor så rör sig gasen igenom hela projektilen med överljudshastighet. Jänkarna forskar på möjligheten med en scramjetdriven stridsvagnsprojektil i syfte att bibehålla högt genomslag på större avstånd. Denel ska också ha forskat på en ramjetdriven (fast bränsle) 155mm-granat. The concept of using solid fuel ramjet (SFRJ) propulsion to increase the range of artillery projectiles is being investigated at Somchem. Initial work was carried out on a 76 mm smooth bore kinetic energy penetrator. The focus has shifted to a 155 mm gyroscopically stabilized projectile. The initial objectives set to the team were a) To comply with the NATO Joint Ballistic Memorandum of Understanding, JBMoU, b) Range of at least 70 km, c) Payload of 5 kg HE or 40 dual-purpose submunitions and d) Market price of less than 5000 US$ excluding the course correction fuse. The project was divided in three subsystems for the concept phase, namely a) Structural Design, b) Propulsion and c) Aerodynamics. The experimental design, execution and results of the wind tunnel tests are discussod in a separate paper by Stockenström and Dionizio [2]. Initial firings were carried out with special charges made up to obtain a muzzle velocity of 900 m/s. Tyvärr kommer denna information från en Pdf-fil på min dator, så jag kan inte lägga in några bilder . (nu är dessa visserligen föga upphetsande eller tydliga) Det står heller inget om det på Somchems hemsida, men det står en del om dito motorer på robotar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sgt Papa Bear Posted November 4, 2004 Report Share Posted November 4, 2004 Jag for med osanning Sgt Papa Bear Sgt Papa Bear Det är en 35mm kanon som sitter på den holländska varianten av Strf90. En order som dessutom nu är klar. JDWThe Royal Netherlands Army (RNLA) will receive 184 Alvis Hägglunds CV9035 Mk III infantry fighting vehicles (IFVs) between 2007 and 2011 under a EUR891 million ($1.136 million) contract that is to be awarded to the Swedish-based company - pending Parliamentary approval - by the beginning of December. Alvis Hägglunds developed the CV9035 Mk III from the CV90 Mk II primarily for the Dutch requirement to offer improved firepower, protection and mobility. It is armed with the ATK Gun Systems Company Bushmaster III 35/50 cannon, which normally fires 35mm ammunition but can be upgraded to 50mm. //Sgt Papa Bear, som uppenbarligen inte alltid har rätt :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Upset_Nerd Posted November 4, 2004 Report Share Posted November 4, 2004 Måste säga att jag är klart skeptisk till användandet av scramjetdrivna pansarbrytande projektiler då det man vinner på att att hastigheten bibehålls verkar förloras på att själva scramjetens vikt inte bidrar nämnvärt till genomslagsförmågan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
uoff Posted November 4, 2004 Report Share Posted November 4, 2004 Måste säga att jag är klart skeptisk till användandet av scramjetdrivna pansarbrytande projektiler då det man vinner på att att hastigheten bibehålls verkar förloras på att själva scramjetens vikt inte bidrar nämnvärt till genomslagsförmågan. Inte bibehålles - utan ökas. Finessen är att projektilens hastighet ökas till en nivå som man aldrig kan uppnå med en vanlig krutkanon. Eftersom rörelseenergin ökar med kvadraten på hastigheten så är det mer verkningsfullt att öka hastigheten än massan på genomslagskroppen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
A2Keltainen Posted November 4, 2004 Report Share Posted November 4, 2004 Eftersom rörelseenergin ökar med kvadraten på hastigheten så är det mer verkningsfullt att öka hastigheten än massan på genomslagskroppen. Fast rörelsemängden ökar bara linjärt med projektilens hastighet. Frågan är då vilket som är viktigast av rörelsemängd och rörelseenergi, när det gäller pansarpenetration och restverkan? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vikström Posted November 4, 2004 Report Share Posted November 4, 2004 Fast rörelsemängden ökar bara linjärt med projektilens hastighet. Frågan är då vilket som är viktigast av rörelsemängd och rörelseenergi, när det gäller pansarpenetration och restverkan? När det gåller penetration är rörelseenergin det viktigaste, projektilens utforming spelar dock in. Det är den energin som omvandlas till det tryck och värme som låter projektilen penetrera pansaret. För restverkan är också hastigheten avgörande, även om projektilens utformning här spelar en större roll. Hastighetens inverkan är att det skapas en tryckvåg runt projketiler som färdas snabbare än ljudetshastighet, denna tryckvåg blir vid höga hastigheter mycket stark och orsakar avsevärd skada på besättningen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.