gunsmoke4b Posted October 29, 2004 Report Share Posted October 29, 2004 Under den tid som jag låg på InfSS Kvarn 89/90 fanns det en granattillsats 40mm till AK4:an, är det någon som vet om denna gick in i produktion eller om den var inköpt??? Var har den tagit vägen. Vilka förband finns/fanns den på??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredriksson Posted October 29, 2004 Report Share Posted October 29, 2004 Det finns då minst 20 ex hos Norrbottensgruppen, sorterande under MDN... ;) AK4 med rödpunkt, vapenlampa och grt ser köttigt ut! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Gson Posted October 29, 2004 Report Share Posted October 29, 2004 De finns/fanns i krigsorganisationen för stadsskyttebataljonerna och därmed fanns de/borde ha funnits på utbildningsplattformarna för SSK-bataljonerna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gunsmoke4b Posted October 29, 2004 Author Report Share Posted October 29, 2004 Det finns då minst 20 ex hos Norrbottensgruppen, sorterande under MDN... AK4 med rödpunkt, vapenlampa och grt ser köttigt ut! Mumma (Men du får gärna skicka bilder på kombinationen vapenlampa/gr-tillsats. -frågas kom???) De finns/fanns i krigsorganisationen för stadsskyttebataljonerna och därmed fanns de/borde ha funnits på utbildningsplattformarna för SSK-bataljonerna. 7.62 mm med gr-tillsats, inom stadsskytte köper jag mer än väl... men har dessa stannat inom stadskytte??? Var finns dessa nu... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
111 SSK BAT Posted October 29, 2004 Report Share Posted October 29, 2004 En hel del av dem ligger fortfarande i stadsskyttebataljonernas förråd. Det finns säkert en del ute på varje utb förband. Resten finns väl hos FmLog i Arboga eller i vapenförråden kring Karlsborg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gunsmoke4b Posted October 29, 2004 Author Report Share Posted October 29, 2004 Ska kolla med mina kontakter i Arboga, får se om det kan ge något??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted October 30, 2004 Forumsledning Report Share Posted October 30, 2004 Vi har 4 grt på plutonen hos oss. Så här "kan" man ha det om man vill ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adam Wilhelm Posted October 30, 2004 Report Share Posted October 30, 2004 Det där måste nog vara den tyngsta Ak 4:an som finns! Finns det betamag till G3 kanske?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gunsmoke4b Posted October 30, 2004 Author Report Share Posted October 30, 2004 Mycket vacker, men du har inte en AK men infb. kolv med kikarsikte. Till att börja med... Att sedan ha en gr.tillsats 40mm. NO,NO. Men jag kan hålla med om att det är vackert. Detta är vad alla "utvalda" skulle ha...??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted October 31, 2004 Forumsledning Report Share Posted October 31, 2004 Har och har... om vi säger så här, inf.kolv är grymt obekväm som kolv att ha mot axeln, därmed vill du inte ligga som skarpskytt med den kolven och klämma skott på +300m. och GRT är inte något våra skaprskyttar bär omkring på. Hade vi "viljat" så hade vi kunnat ha det så som det är på bilder, men det är inte funkis. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sytare Posted October 31, 2004 Report Share Posted October 31, 2004 Har och har... om vi säger så här, inf.kolv är grymt obekväm som kolv att ha mot axeln, därmed vill du inte ligga som skarpskytt med den kolven och klämma skott på +300m. och GRT är inte något våra skaprskyttar bär omkring på. Hade vi "viljat" så hade vi kunnat ha det så som det är på bilder, men det är inte funkis. Till skarpskytten så är nog den kolven inte helt optimal (då t.o.m. reglementena påpekar att man kan tillverka egna kindstöd om det man inte får ut duger) Men hur är längden på den kolven jämnfört med den ordinarie? Finns det nå'n vinst där eller är det med den inskjutbara kolven som med möjligheterna att vika in axelstödet på AK 5'an: Inget man använder? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gusten Posted October 31, 2004 Report Share Posted October 31, 2004 Så här "kan" man ha det om man vill ;) Jag tycker ytan på kolvdelen som ska ligga an mot axeln liknar en så´n där hammare som man har till att banka ut en biff..... Nu har jag inte skjutit med den kolven monterad men det kan väl inte vara värre än att panga 6,5 mm liggande med Mauser som har ca 3 mm plåt längst bak på kolven som stötdämpning: aj, aj.... /Gusten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted October 31, 2004 Report Share Posted October 31, 2004 Nu börjar ni glida väldigt OT här. Se så, tillbaka till granattillsatsen nu. The Swede *Ordningsman* Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk.Mandrake Posted November 1, 2004 Report Share Posted November 1, 2004 @Kimster Har ni fått skjuta med dem eller är de bara till som barlast? Har ingen erfarenhet av vapnet ifråga men kan tänka mig att det är ganska ordentliga säkerhetsbestämmelser på det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Panzerfaust Posted November 1, 2004 Report Share Posted November 1, 2004 @Kimster Oj oj, man kan tydligen få en Ak4 att se snygg ut också. Vad är hemligheten? Om du har möjlighet hadde jag gärna sett densamma fast med Aimpointen på istället. B) *Ber snällt* - Nu har jag noll koll på den där prylen... så skratta inte. Men finns det nån markör eller anordning så man kan använda dom där på "lös" övningar? eller sitter dom bara där och är tunga? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
toord Posted November 1, 2004 Report Share Posted November 1, 2004 Men finns det nån markör eller anordning så man kan använda dom där på "lös" övningar? eller sitter dom bara där och är tunga? Enda "lösa" som finns till 40 mm är så det blir ett orange(?) litet puff moln där du träffar. Finns inte vad jag vet som kan användas vi övning och skjuta på varandra då är granatilsatsen bara extravikt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted November 1, 2004 Forumsledning Report Share Posted November 1, 2004 @Kimster Har ni fått skjuta med dem eller är de bara till som barlast? Har ingen erfarenhet av vapnet ifråga men kan tänka mig att det är ganska ordentliga säkerhetsbestämmelser på det. Vi har skjutit övningsgranater med dom ja. Dock inte skarpa spräng.. krävs lite specialla skjutfällt då, och nån ska betala för dem osv... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
akula Posted November 2, 2004 Report Share Posted November 2, 2004 Undrar vem man ska bråka med för att få loss ett par dylika tingestar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sisuchef Posted November 8, 2004 Report Share Posted November 8, 2004 Ryktesvis ska samtliga befintliga GR tillsatser tilldelas HV IP from kommande årskifte. När man de facto får ut dessa förtäljer inte källan. Men viss utbildningen är väl inte direkt ofrånkomlig B) . Anledningen är att stadsskytte har gått över tilL AK5. GHamla dtadsskytte hade ju AK4 pga högre genomträningsförmåga dock med mindre tillgänglig amm mängd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
King Kill Posted November 8, 2004 Report Share Posted November 8, 2004 Anledningen är att stadsskytte har gått över tilL AK5. GHamla dtadsskytte hade ju AK4 pga högre genomträningsförmåga dock med mindre tillgänglig amm mängd. Har inte det "ryktet" punkterats några gånger här på forumet? Att de hade AK4 bara för att femmorna inte räckte till? Vad gäller? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jonte72 Posted November 8, 2004 Report Share Posted November 8, 2004 Anledningen är att stadsskytte har gått över tilL AK5. GHamla dtadsskytte hade ju AK4 pga högre genomträningsförmåga dock med mindre tillgänglig amm mängd. Har inte det "ryktet" punkterats några gånger här på forumet? Att de hade AK4 bara för att femmorna inte räckte till? Vad gäller? Stadsskytteförbanden var väl även de enda förbanden i de Nationella skyddsstyrkorna ( tidigare lokalförsvarsförbanden) som grundutbildades för sin uppgift - övriga förband utgjordes av överföringsförband. Jag tror också att stadsskytte hade AK4:or för att de drygt 200 000 AK5:orna inte räckte till under försvarets "storhetstid". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Gson Posted November 8, 2004 Report Share Posted November 8, 2004 Min uppfattning är att stadsskytte har/hade ak4 pga av en rad anledningar, den främsta och mest logiska för mig är: lokalförsvarsförbanden/nationella skyddsstyrkorna är beväpnade med ak4/Kulspruta 58 så är det en organisatorisk och logistisk fördel att även beväpna SSK med 7,62 istället för 5,56. Sen kan ju faktorer så som 7,62 omdiskuterade genomslagkraft, antalet ak5 osv spela in.... Dock har ju den här diskussionen gått x antal varv, inte mkt lönt att dra den ytterligare ett varv. Däremot är det ju ruskigt intressant ifall ryktet om granattillsatsen stämmer? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Doggydriver Posted November 8, 2004 Report Share Posted November 8, 2004 Åhåhåhåhåå, må vara att det är ett rykte, men nu har man ju en liten ursäkt att sätta press på vissa av förrådsgubbarna på MDM iaf ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sisuchef Posted November 8, 2004 Report Share Posted November 8, 2004 Åhåhåhåhåå, må vara att det är ett rykte, men nu har man ju en liten ursäkt att sätta press på vissa av förrådsgubbarna på MDM iaf ;) Japp här har vi en kille i min smak, klart man ska sätta FD på prov nu. JAG VILL OXÅ HA!! Som min lillasyster sa när hon var mindre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ABP Posted November 8, 2004 Report Share Posted November 8, 2004 Kan inte vara så att det är en kombination av ovanstående skäl till varför SSK har/hade AK4a? Både att det finns/fanns en SIB fördel och att de inte räckte till? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
johanp Posted November 8, 2004 Report Share Posted November 8, 2004 HADE är väl viktigt att tillägga, nu har man ak5, ak5b, ak5c, ak5gt, ksp90b, ksp58b, prickskyttegevär 90 och pistol88 som eldhandvapen/lätt understöd på stadsskytte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nifelhel Posted November 8, 2004 Report Share Posted November 8, 2004 Angående Ssk(StadsSKytte...inte nåt skåningafanskapsMDgrp) så är Jonte72 och Fu Gson inne på rätt spår. De 6 sskbataljonerna tillhörde sina respektive FoBef och var sk Lokalförsvarsförband. Tittar man i StabsR 2 Fu 98 så hittar man ssk under Foförband. Och de vapen som Fo hade tillgång till var just ak4. Men efter att man lagt ner brigaderna och försvarsområdena så blev det lite ak5 över. Stockholm 441 442 443 (441 har ersatts med 444) Göteborg 321 322 Malmö 111 Första två sifforna anger Fo och tredje anger vilken bataljon i ordningen. Blågul sorry för OT Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
111 SSK BAT Posted November 8, 2004 Report Share Posted November 8, 2004 Ryktesvis ska samtliga befintliga GR tillsatser tilldelas HV IP from kommande årskifte. När man de facto får ut dessa förtäljer inte källan. Men viss utbildningen är väl inte direkt ofrånkomlig B) .Anledningen är att stadsskytte har gått över tilL AK5. För det första skulle det bli typ en halv gr tillsats per IP. För det andra fungerar tillsatsen precis lika bra till Ak5. För det tredje har jag svårt att se behovet hos IP. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tivaljör Posted November 8, 2004 Report Share Posted November 8, 2004 För det andra fungerar tillsatsen precis lika bra till Ak5. Höh? Was? Varför finns det då en grt för både ak4 & ak5...? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted November 8, 2004 Report Share Posted November 8, 2004 Höh? Was? Varför finns det då en grt för både ak4 & ak5...? Det är ju samma waffen (Colt M203) för både Ak5 och Ak4, dock har de olika fästen/överdelar. http://www.fmuhc.mil.se/fmpub/pubdok/soldr..._grtillsats.pdf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts