Jump to content

Artikel i Värnpliktsnytt


Recommended Posts

Läste en artikel i värnpliktsnytt om 4:e skvadron, herregud säger jag man blir inte direkt glad när man läser artikeln.

 

Jag har som sagt inte ryckt in än så jag vet inte om det stämmer riktigt men skulle tidigare 4:e skvadronare kunna uttrycka sig om denna artikel.

 

 

Länken: http://www.varnpliktsnytt.se/nyheter.php?id=1961

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 98
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • Forumsledning

Ganska surt om det stämmer. :/

 

Nu vet vi ju inte exakta bakgrunden till saker, såsom att kanske en vpl betedde sig som ett as eller bara var otroligt fjantig/tramsig hela tiden motsv. då kanske man förstår om ett befäl blir irriterat. (jag skulle förstå) Givetvis vet jag inte vilket fysiskt våld dom användes, men det givetvis ska man inte behöva slå nån på något sätt.

 

Ska inte spekulera för mycket, men i det stora hela, tycker jag jag verkligen synd om att det rycker in folk som ser fram emot lumpen och blir besvikna på det sättet. Tråkigt att det blir så här. :/

Link to comment
Share on other sites

Vad som kan vara intressant är att jag läste en artikel i Värnpliktsnytt när jag låg inne i slutet av sommaren 03 (augusti 2003) där det stod i stort sett samma sak. :/ De värnpliktiga på 4. skvadron hade fått utföra (skit)sysslor strax innan muck på någon hästtävling och samtidigt blivit mobbade av sina befäl.

 

Mycket olyckligt att Livgardet håller på alla traditioner lika hårt... :/

 

 

Hälsningar, Foxtrot Lima :)

Link to comment
Share on other sites

Under min GU var det bla "Misshandel" av vpl på LivSkv, grå arbetskraft på bevakningsplut, missnöjda 4e skvadronare...

 

Inte konstigt att dom känner att dom måste mobba sina värnpliktiga med tanke på vad resten av DragBAts officerare tycker om 4e skv och vad de sysslar med B)

Link to comment
Share on other sites

Att 4. Skvadron hade lite utbildning i strid osv visste jag men att det var så illa som 3 veckors GSU trodde jag inte. Det var inte den uppfattning jag hade iaf. Visst har dom mycket exercis är inget konstigt och att befälen ibland kan använda ganska bryska metoder för att få en del värnpliktiga att göra något så enkelt som att gå i takt är inte helelr det något konstigt. Alla som har sett eller vart med om exercisutbildning på Dragonbataljonen vet att en del befäl kan vara helt förjävligt läskiga under den grundläggande utbildningen.

 

Det mindervärdigkomplex som finns framför allt hos 4.Skv men också till viss del på Gardesbataljonens Livkompani (det andra paradkompaniet) tror jag man skulle kunna lösa på ett bra sätt genom att placera båda kompanierna/skvadronerna i samma utbildningsbataljon eller iaf utvigda sammarbetet dem emellan. Då kanske det inte känns så ensamt liksom. Framför allt kanske genom att göra utbildningarna likare varandra så att de kan öva och tävla mott varandra mer än bara på borggården.

Link to comment
Share on other sites

Vpl nytt skrev en artikel om min tjänst i våras (de följde med min tropp).

Kan lungt säga att det som skrivs i den tidningen inte skall tas med en nypa salt utan med en skopa salt!

Jo, men uppenbarligen är något fel eftersom det finns folk förutom Värnpliktsnytt som känns vid att delar av LG har problem med bristande människosyn. Sedan är det mycket möjligt att befäl och värnpliktiga har olika syn på vad deras utbildning bör innehålla och hur den bör genomföras, vilket kan skapa konflikter.

 

Om ungdomar (läs: en hel del Stockholmbrats) rycker in i tron om att bara få vara med om en massa "coola saker", få väktarutbildning och festa i Sthlm City, och befälen i sin tur har en egen vision om vilka supersoldater de ska producera, är det som bäddat för friktion.

 

Då kan man självklart fråga sig om soldatmaterialet på 4. skvadron inte lever upp till de normer och krav man har på Livgardet? Dock tvivlar jag på att det är enda orsaken i så fall, eftersom jag vid olika tillfällen och av olika personer fått en bild av Livgardet som ett förband där klasskillnaderna är starka och utbildningspedagogiken inte är på topp. Någon annan får gärna ha en annan åsikt, i och med att detta bara är den bild jag fått utifrån de påståenden jag fått höra vid diverse tillfällen.

 

 

Hälsningar, Foxtrot Lima :clap:

Edited by Foxtrot Lima
Link to comment
Share on other sites

:lol: <--- mitt ansiktsutryck medan jag läste artikeln.

 

4.Skvadron ger en BRA utbildning, detta vet jag för jag låg inne på 4.skvadron förra året.

 

Vi hade full GSU första månaderna, låg mycket på skjutfältet just för att vi MÅSTE skottställa våra vapen ordentligt innan Högvakterna började ta vid. Skyddsmasken testades vecka 2 under GSU!

 

Vad kan man säga om befälen? Dom ger bra utbildning, som regel så cirkulerar befälen inom Bataljonen, från MP (Livskvadron) och BASSÄK (2.skvadron) där igenom så får vi en bra och bred bevaknings och skyddsvaktsutbildning, dock så vill jag att ni ska vet att vi har ett väldigt pressat tidsschema för utbildning eftersom stall/Rid, exercis och högvakter upp mycket av tiden.

 

4.skvadron är "Försvarets ansikte utåt" och därför så håller dom väldigt hårt på diciplin och personliga uppförandet, Kavallerikasern ligger precis bredvid Högkvarteret där mycket guld (In och utrikes) passerar varje dag.

 

Tjänsten är tuff, om inte fysiskt så är den väldigt påfrestande Psykiskt, just för det är så stressigt, men man klarar av det, det är som överallt annars "Rätt man på rätt plats"

 

Jag vet att det blev rätt rörigt just detta år för att dom olika plutonerna ryckte in vid olika tidpunkter men att det ska vara som han beskriver det kan jag inte i mina vildaste fantasier föreställa mig att det skulle vara.

 

Och enligt mig så tycker jag att den här soldaten (vill inte benämna han Livdragon, han förtjänar inte det efter det han gjorde mot min skvadron med den där artikeln ser jag han som förrädare) valde fel tjänst.

 

Sen om den där Soldaten läser det här, Det heter SKYDDSMASK inte Gasmask Knallkork!

 

Visst jag känner inte snubben, men herregud, han ska fanimej inte kasta skit på min skvadron på det där sättet!

 

/Breach - Stolt Livdragon 4.skv 02/03.

 

Skulle va intressant och höra vad Shock har för tankar om den här artikeln också.

Edited by breach
Link to comment
Share on other sites

Vpl nytt skrev en artikel om min tjänst i våras (de följde med min tropp).

Kan lungt säga att det som skrivs i den tidningen inte skall tas med en nypa salt utan med en skopa salt!

Jo, men uppenbarligen är något fel eftersom det finns folk förutom Värnpliktsnytt som känns vid att delar av LG har problem med bristande människosyn. Sedan är det mycket möjligt att befäl och värnpliktiga har olika syn på vad deras utbildning bör innehålla och hur den bör genomföras, vilket kan skapa konflikter.

 

Om ungdomar (läs: en hel del Stockholmbrats) rycker in i tron om att bara få vara med om en massa "coola saker", få väktarutbildning och festa i Sthlm City, och befälen i sin tur har en egen vision om vilka supersoldater de ska producera, är det som bäddat för friktion.

 

Då kan man självklart fråga sig om soldatmaterialet på 4. skvadron inte lever upp till de normer och krav man har på Livgardet? Dock tvivlar jag på att det är enda orsaken i så fall, eftersom jag vid olika tillfällen och av olika personer fått en bild av Livgardet som ett förband där klasskillnaderna är starka och utbildningspedagogiken inte är på topp. Någon annan får gärna ha en annan åsikt, i och med att detta bara är den bild jag fått utifrån de påståenden jag fått höra vid diverse tillfällen.

 

 

Hälsningar, Foxtrot Lima :lol:

Att Livgardet skulle ha problem med bristande människosyn och att utbildningspedagogiken inte skulle vara på topp är i mina ögon mycket generaliserade och fördomsfulla antaganden. Har du några som helst belägg för det?

 

Betänk följande; livkompaniet och 4:e skvadron utbildar soldater för ceremoniell paradtjänst. Soldaterna skall, efter en kort och forcerad utbildning, uppträda som en likformig enhet och vara försvarsmaktens ansikte utåt. Det finns under parad inget rum för individuellt initiativtagande utan soldaterna skall bara lyda order och genomföra exercisen snärtigt och exakt. För att utbilda i denna typ av tjänst måste man med automatik använda en annorlunda utbildningspedagogik som drillar soldaterna till perfektion. Man kan inte jämföra med att utbilda soldater för exempelvis strid eller underhåll där initiativtagandet är en mycket viktig komponent.

 

På kaserngårdens exercisplan har befälen en annan ledarskapsstil, som kan kännas gammalmodig och av soldaten ofta uppfattas som hård och kanske integritetskränkande, men den är en absolut nödvändighet för att uppnå en god exercis.

Edited by Lt P
Link to comment
Share on other sites

Att Livgardet skulle ha problem med bristande människosyn och att utbildningspedagogiken inte skulle vara på topp är i mina ögon mycket generaliserade och fördomsfulla antaganden. Har du några som helst belägg för det?

 

För att citera mig själv:

 

Då kan man självklart fråga sig om soldatmaterialet på 4. skvadron inte lever upp till de normer och krav man har på Livgardet? Dock tvivlar jag på att det är enda orsaken i så fall, eftersom jag vid olika tillfällen och av olika personer fått en bild av Livgardet som ett förband där klasskillnaderna är starka och utbildningspedagogiken inte är på topp. Någon annan får gärna ha en annan åsikt, i och med att detta bara är den bild jag fått utifrån de påståenden jag fått höra vid diverse tillfällen.

 

Det är självklart en generell och subjektiv bild jag fått av förbandets anda, men den är formad utifrån möten med värnpliktiga, yoff samt bl a en tidningsartikel från förra året i Värnpliktsnytt liknande den som nämns ovan. Jag inbillar mig inte att alla befäl på LG är dåliga eller att det inte finns något positivt att säga.

 

Det rätta vore kanske att upplysa vid mönstringen att 4. skvadron använder sig av kadaverdisciplin och att de värnpliktiga inte ska förvänta sig att bli behandlade med samma respekt som på andra enheter/förband? ;)

 

@ Breach

 

Om nu livet var så perfekt och underbart ert utbildningsår, hur kommer det sig då att jag kunde läsa om er i Värnpliktsnytt angående en hästtävling där värnpliktiga fick utföra "grått arbete" och samtidigt fick nedlåtande kommentarer från diverse befäl?

 

4. skvadron - 2003

 

EDIT: Jag har sjukligt bra minne. ;-)

 

 

Hälsningar, Foxtrot Lima :)

Edited by Foxtrot Lima
Link to comment
Share on other sites

Jo, det där är ju som sagt gamalt. Men man skall väl ta det med ett flak salt förståss.

Men när det kommer upp två gånger kan jag inte låta bli att undra, då måst det vara något fel? fast jag vet inte...

 

@breach

 

Om killen upplevt felbehandlingen som han beskriver det så är "din" skvadron värdelös. Känner varken dig eller honom så jag har ju ingen aning igentligen, men bara för att din kull inte upplevde det så betyder ju inte det att det vart annorlunda för dessa? Det jag misstror är inte dom värnpliktiga som klagar i media, utan medias sätt att gå vidare med saken.

Vad jag försöker säga är väl att när såna här artiklar skapas så tror jag att det finns något bakom, kanske inte så stort som tidingarna vill ha det till, men något måste ju utlöst det hela. Har svårt att tro att en 19 åring går ut i någon typ av media och hittar på saker som aldrig någonsin har hänt, inte ens nästan hänt. Vad skulle han vinna på att ljuga om sin GSUs längd tex? Vad säger hans befäl och lumparpolare då? Tycker inte du ska döma ut den där killen som en idiot bara för att du hadde det bra. Eller är nöjd.

Edited by Panzerfaust
Link to comment
Share on other sites

Jo, det där är ju som sagt gamalt. Men man skall väl ta det med ett flak salt förståss.

Men när det kommer upp två gånger kan jag inte låta bli att undra, då måst det vara något fel? fast jag vet inte...

 

@breach

 

Om killen upplevt felbehandlingen som han beskriver det så är "din" skvadron värdelös. Känner varken dig eller honom så jag har ju ingen aning igentligen, men bara för att din kull inte upplevde det så betyder ju inte det att det vart annorlunda för dessa? Det jag misstror är inte dom värnpliktiga som klagar i media, utan medias sätt att gå vidare med saken.

Vad jag försöker säga är väl att när såna här artiklar skapas så tror jag att det finns något bakom, kanske inte så stort som tidingarna vill ha det till, men något måste ju utlöst det hela. Har svårt att tro att en 19 åring går ut i någon typ av media och hittar på saker som aldrig någonsin har hänt, inte ens nästan hänt. Vad skulle han vinna på att ljuga om sin GSUs längd tex? Vad säger hans befäl och lumparpolare då? Tycker inte du ska döma ut den där killen som en idiot bara för att du hadde det bra. Eller är nöjd.

En gång är ingen gång, två gånger är en vana... ;)

 

Det är knappast "inget" om ungefär samma problem dyker upp olika år, från olika värnpliktiga. Då är det ett problem i organisationen och hos dess medlemmar. Tyvärr spär det på de fördomar man eventuellt har om förbandet.

 

@ Panzerfaust

 

Det är väl ganska naturligt att man som f d vpl på 4. skvadron gärna ger en mer positiv bild av verksamheten, än den verkligheten förmedlar, för att själv inte behöva associeras med en tvivelaktig kultur på ett förband där man gjort lumpen. Men det är bara en teori. :)

 

Jag hade heller inte viljat att mina polare kände till sanningen om min värnplikt, om det nu hade varit så att jag utnyttjades som grå arbetskraft och blev illa behandlad av befälen. Snacka om att man hade blivit utskrattad. :camo: Det är ju illa nog att man var kvm på ett ingförband. 0:)

 

 

Hälsningar, Foxtrot Lima :)

Link to comment
Share on other sites

@Foxtrot Lima

 

Jo, jag tänkte väl i dom banorna först, men säger man det högt som du nu gjorde låter det som att jag misstror Breach, och det han säger.

Det vill jag inte påstå att jag gör ändå. Allting beror ju på hur man upplever det också.

Han kanske inte upplevde det som dåligt, eller så va det så enkelt att det är som han säger. Dom hadde det bra när han låg inne. Grejerna som vplnytt skriver om kan vara små grejer också, som hände nån gång bara. Sånt lägger inte alla energi på att bry sig om. Mitt förband i nerläggningstider va knappast det bästa att ligga på, hela organisationen va upp och ner kändes det som. Man fick väl göra en del mindre roliga saker, men detta va långt ifrån allt man gjorde. Jag skulle kunna göra en minst lika lång lista som dom gjort om LG.

Men vissa finner sig inte i det. Och det är bra att man säger ifrån då.

 

Ja, jag vet inte hur det va för jag va inte där.

Men jag håller med om att det förmoldigen finns ett problem om det kommer upp såhär två förmodligen oberoende "historier".

Men som sagt, Tycker inte man skall hoppa på breach som en lögnare bara för att han inte upplevde det som dåligt. Om kanske 2-3 värnpliktiga gått ut med det vid dessa två tillfällen så kan man dra två slutatser. antingen är dessa 4-6 sex personer överkännsliga. Eller så är resterande värnpliktiga så som du beskriver Breach. Jag tror ju då på det förstnämnda. För om det vore så överdjävulsk så skulle nog fler gå ut med det. MEN jag understryker att jag ändå tycker att det finns ett problem, självklart. Men såhär är det ju jämt. Även "tjafset" med Amf.. vissa finner sig i det och kanske inte tar det på så blodigt allvar, medan andra gör det.

Link to comment
Share on other sites

Det verkar som att 4 e skvadron var fylld till bredden med riktiga gnällkärringar och fjollor under de gångna utbildningsåret.

 

Det verkar som de små helylle barnen inte fått tillräckligt med pisk när de var små.

 

Ibland var de fan bättre förr.

Link to comment
Share on other sites

Det verkar som att 4 e skvadron var fylld till bredden med riktiga gnällkärringar och fjollor under de gångna utbildningsåret.

 

Det verkar som de små helylle barnen inte fått tillräckligt med pisk när de var små.

 

Ibland var de fan bättre förr.

Alla de som fäller liknande kommentarer till kompisar istället för att gå med till pressen och som har legat inne tidigare år är också gnällkärringar men inte i lika hög grad?

Link to comment
Share on other sites

Något provocerande är det ju så att värnplikten inte är till för att uppfylla individers drömmar utan för att utnyttja dessa för statens bästa.

 

Alla tjänster är inte roliga hela tiden, men det är bara att bita ihop, något som åtminstone jag anser att "dagens ungdom" är betydlig sämre på än för bara 10-20 år sedan.

Edited by Lt P
Link to comment
Share on other sites

Att Livgardet skulle ha problem med bristande människosyn och att utbildningspedagogiken inte skulle vara på topp är i mina ögon mycket generaliserade och fördomsfulla antaganden. Har du några som helst belägg för det?

 

Betänk följande; livkompaniet och 4:e skvadron utbildar soldater för ceremoniell paradtjänst. Soldaterna skall, efter en kort och forcerad utbildning, uppträda som en likformig enhet och vara försvarsmaktens ansikte utåt. Det finns under parad inget rum för individuellt initiativtagande utan soldaterna skall bara lyda order och genomföra exercisen snärtigt och exakt. För att utbilda i denna typ av tjänst måste man med automatik använda en annorlunda utbildningspedagogik som drillar soldaterna till perfektion. Man kan inte jämföra med att utbilda soldater för exempelvis strid eller underhåll där initiativtagandet är en mycket viktig komponent.

 

På kaserngårdens exercisplan har befälen en annan ledarskapsstil, som kan kännas gammalmodig och av soldaten ofta uppfattas som hård och kanske integritetskränkande, men den är en absolut nödvändighet för att uppnå en god exercis.

Det var nog det bästa jag läst här på länge!

Link to comment
Share on other sites

Alla tjänster är inte roliga hela tiden, men det är bara att bita ihop, något som åtminstone jag anser att "dagens ungdom" är betydlig sämre på än för bara 10-20 år sedan.

Vilket jag (i) håller med om och (ii) i dessa sammanhang tror beror på att motivationen minskar när de flesta kompisarna slipper såväl värn- som civilpliktstjänstgöring. Vilket inte var fallet för 10-20 år sedan.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker man ska vara ärlig och klart och tydligt informera om att de kompanier och skvadroner som sysslar med "statsceremoniell verksamhet" inte har något med miltär verksamhet att göra, utan att man nästan uteslutande spelar teater.

 

Då kan de som är intresserade av teater, kadaverdisciplin och frånvaro av självständigt tänkande söka sig dit.

 

Det bästa vore naturligtvis om man lade ner all form av paradverksamhet inom försvarmsmakten, eftersom det inte har något alls med oss att göra. Vill man trots allt fortsätta med detta är det bättre att hyra in civila väktare för bevakningen samt en balett-trupp för skådespelet. Det skulle bli mycket bättre och mycket billigare. Ingen skulle märka någon skillnad.

Edited by Asclepius
Link to comment
Share on other sites

Det verkar som att 4 e skvadron var fylld till bredden med riktiga gnällkärringar och fjollor under de gångna utbildningsåret.

 

Som sagt...Stockholmbrats... :P *bara halvt seriöst*

 

Något provocerande är det ju så att värnplikten inte är till för att uppfylla individers drömmar utan för att utnyttja dessa för statens bästa.

 

Alla tjänster är inte roliga hela tiden, men det är bara att bita ihop, något som åtminstone jag anser att "dagens ungdom" är betydlig sämre på än för bara 10-20 år sedan.

 

Jag håller med helt och hållet. Jag vet inte hur det var för 10-20 år sedan, men den första delen stämmer överens med mina värderingar. Självfallet är det i och för sig trevligt om man också bryr sig om individens önskemål i viss utsträckning.

 

Jag tycker man ska vara ärlig och klart och tydligt informera om att de kompanier och skvadroner som sysslar med "statsceremoniell verksamhet" inte har något med miltär verksamhet att göra, utan att man nästan uteslutande spelar teater.

 

Då kan de som är intresserade av teater, kadaverdisciplin och frånvaro av självständigt tänkande söka sig dit.

 

Det bästa vore naturligtvis om man lade ner all form av paradverksamhet inom försvarmsmakten, eftersom det inte har något alls med oss att göra. Vill man trots allt fortsätta med detta är det bättre att hyra in civila väktare för bevakningen samt en balett-trupp för skådespelet. Det skulle bli mycket bättre och mycket billigare. Ingen skulle märka någon skillnad.

 

Lite syrligt formulerat, men det ligger mycket i det du säger. Att lägga ned ALL paradverskamhet vore dock lite overkill i mitt tycke.

 

Har samtalat med pensionerade regoff som minns tillbaka när man flyttade högvaktstjänsten från enbart gardesförbanden, och gjorde den obligatorisk för de flesta förbanden i Sverige. Enligt dem, och många yoff idag, tar högvakten på tok för mycket utbildningstid i anspråk och jag kan väl bara hålla med. Tre veckor kan användas till mycket annat - och högvakten var nog inte höjdpunkten på värnplikten, även om man upplevde några ljusa stunder.

 

 

Hälsningar, Foxtrot Lima :winner:

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker man ska vara ärlig och klart och tydligt informera om att de kompanier och skvadroner som sysslar med "statsceremoniell verksamhet" inte har något med miltär verksamhet att göra, utan att man nästan uteslutande spelar teater.

<snipp>

 

Jasså, är det så? Kanske lika bra att man hoppar i ån eftersom min världsuppfattning tydligen är helt felaktig.

Jag vet inte vilka dina erfarenheter av den tjänsten är eftersom du inte har skrivit något i din profil men vi är flera här på forumet som är av en annan uppfattning.

 

 

@Henrikalmgren

 

Jag upplevde det inte så! Eftersom jag bara har tjänstgjort på ett förband vet jag inte vad normen är, men jag kan inte tänka mig att mina befäl gick över gränsen någon gång under utbildningen. Gjorde en soldat någonting korkat (som när det handlar om vapenhantering, kan äventyra eget och andras liv) fick soldaten veta det. Att bli kallad trattbasse, idiot eller liknande förekom men knappast i den utsträckningen som tidigare artiklar i värnpliktsnytt har gett sken av.

 

Det finns framförallt ett befäl som har för vana att svära och kalla beväringar för olika slags tillmälen, detta har jag och de på min pluton som blev kallade olika "förnedrande" saker alltid uppfattat som att det sas med glimten i ögat. Samma befäl (lt) har också hörts skrikas liknande saker till en general och förklarade för en major att "Skulle man befodras efter ridkunskaper skulle du fanimej knappt vara korpral"

 

Visst det är en särskild stämning i framförallt stallet och befälen som jobbar där är mer måna om hästarna än soldaterna. Många har svårt att acceptera att hästen alltid kommer i första hand (framförallt de som inte tidigare sysslat med hästar eller andra djur) och detta gör självklart befälen irriterade.

 

Det har förekommit att soldater har byggt hinder, läktare mm och varit behjälpliga vid tex Beridna Högvaktens Dag, jag satt själv till häst den dagen och i min mening har det ungefär lika mycket med tjänsten att göra som att torka stolssitsar på vip-läktaren undet samma arrangemang (dock är det kanske lite "roligare"), dvs noll och ingenting.

Högvaktens vara eller inte vara disskuteras i andra trådar, det passar bra att ta en eventuell diskussion där och inte här.

 

Soldaterna bör upplysas om vilken slags verksamhet det handlar om av pliktverket vid mönstringen, många är vid inryck helt oinformerade om att de över huvud taget ska syssla med hästar och vistas i en miljö som inte är lämplig för allergiker. På min pluton fanns det flera som trodde att de hade hamnat på statsskytte motsv, problemet ligger främst hos pliktverket som måste "lura" 400 ungdomar varje år att rycka in som högvaktssoldater och i kommunikationen mellan pliktverket och förbandet.

 

Ang att soldaterna har haft 2 veckors GSU.

Kullen som ryckte in 03-04 var uppdelad så att två plutoner ryckte in som vanligt i oktober, och två plutoner i januari. Detta för att StallE skulle slippa anställa hästskötare under den tiden högvaktsskvadron har muckat och militärpolisskvadron flyttar från Granhammar till Kavkas och får utbildning i stalltjänst. Detta är enligt mig och de officerare från dragonbat jag har pratat med på sista tiden ett gigantiskt misstag, en lt sa att han aldrig sett så usla soldater tidigare men att detta inte alls berodde på soldatmaterialet utan på hur deras utbildning har sett ut tillföljd av att man ska spara in några kronor.

 

JAG trivdes skitbra på K1, jag hade lätt gjort om det om det hade krävts, men visste jag då vad jag vet nu hade jag valt en annan tjänst.

Link to comment
Share on other sites

Tycker detta "gnäll" som man kan se det hela i denna artikel är typiskt för samtliga utb. enheter i vårt land. Gå in till valfritt regemente fråga ett antal soldater ifall de känner sig lurade av pliktverket, ifall de tycker att befälen ngn gång har gått över den gräns som soldaten anser vara felaktig osv. Jag är helt övertygad om att vid samtliga regementen kommer det att finnas soldater som anser sig vara behandlade fel av systemet...

 

Som alltid är det de som blivit felbehandlade som hörs mest. Därefter försöker de som inte blivit felbehandlade att ge sin bild till den stora massan som enbart läst ngr rader i en tidining. Hade själv förmånen att träffa journalister för ngr månader sedan. Vi satt och pratade i ngr timmar osv. När artikeln blev klar och den trycktes så hade de missuppfattat en hel del av det vi sagt samt misstolkat deras felaktiga missuppfattningar.

Link to comment
Share on other sites

Visst kan man lägga en stor del av ansvaret på Pliktverket, men de kan ju inte påverka den kultur som eventuellt finns på Livgardet.

 

Det har förekommit att soldater har byggt hinder, läktare mm och varit behjälpliga vid tex Beridna Högvaktens Dag, jag satt själv till häst den dagen och i min mening har det ungefär lika mycket med tjänsten att göra som att torka stolssitsar på vip-läktaren undet samma arrangemang (dock är det kanske lite "roligare"), dvs noll och ingenting.

 

Hur bra är det då? :blink: Det hade kanske inte spelat någon större roll om de värnpliktiga hade varit nöjda med arrangemanget, men nu är det bevisligen så att minst en känt sig kränkt av behandlingen. Uppenbarligen rörde det sig inte enbart om att "hjälpa till", utan man blev tydligen illa behndlad av befälen också.

 

Att bli kallad trattbasse, idiot eller liknande förekom men knappast i den utsträckningen som tidigare artiklar i värnpliktsnytt har gett sken av.

 

Det är oacceptabelt att kalla folk idiot i min värld. Det är inte konstruktivt på något sätt och lägger grunden för en dålig atmosfär. Jag hade funnit mig i den behandlingen och jag tror inte någon av mina lumparpolare hade gjort det heller. Inte ens om det sägs "med glimten i ögat" är det acceptabelt. Vad skapar det för relation mellan ledarna och truppen om man kränker värnpliktiga?

 

Vi fick höra mycket raljerande och "icke-PK uttryck" under min värnplikt från enstaka befäl när vi låg på KBS, men aldrig någonsin kan jag minnas att vi blev direkt kränkta/illa behandlade. Kanske var det en gång en befälselev som blev utskälld under första fältvaneveckan, men inte mer. En yoff ska vara föregångsman, särskilt då man utbildar blivande vpl befäl, och då ska man även sätta en standard för vad som är acceptabelt beteende.

 

Det är just detta "fenomen" som jag, tyvärr ska jag väl säga, fått höra en del om. Dålig behandling av vpl förekommer i stort sett överallt, men mitt intryck är att man gjort det till praxis på LG. De ska vara "lite finare och häftigare" för att det är ett gardesförband. Om det sedan stämmer överens med verkligheten till 100% eller ej är en annan femma.

 

Säkerligen är inte alla befäl på Livgardet dåliga, det vägrar jag tro. Fast om Kavallerikasern verkligen ska vara Försvarsmaktens "ansikte utåt" (en liten överdrift enligt min mening, såvida man inte enbart syftar på turister), vore det då inte bättre om man visade upp svenska soldater med de egenskaper som Sveriges försvar blivit mer eller mindre känt för? Initiativförmåga och ansvarskänsla.

 

 

Hälsningar, Foxtrot Lima :)

Link to comment
Share on other sites

Visst kan man lägga en stor del av ansvaret på Pliktverket, men de kan ju inte påverka den kultur som eventuellt finns på Livgardet.

Självklart inte men det kanske är svårt att motivera soldater som rycker in i tron att de är ssk eller nån slags "insatssoldater" och det visar sig att det ska skyffla hästbajs i 7 månader.

 

Hur bra är det då? :blink:  Det hade kanske inte spelat någon större roll om de värnpliktiga hade varit nöjda med arrangemanget, men nu är det bevisligen så att minst en känt sig kränkt av behandlingen. Uppenbarligen rörde det sig inte enbart om att "hjälpa till", utan man blev tydligen illa behndlad av befälen också.

Jag skrev inte att jag tyckte att det var bra. Jag hade skitkul de dagarna och det jobb jag gjorde hade lika mycket relevans för min tjänst som för de som sorterade sopor. Jag såg dock ingen anledning att klaga, kanske för att jag hade kul eller kanske för att jag tycker att det är en fin tradition som är värd att bevara och därför värd att lägga en helg på.

Illa behandlad av något befäl såg jag ingen som blev, om någon upplevde det så får det stå för dem. Varken du eller jag vet ju egentligen hur det gick till, eller hur?

 

Det är oacceptabelt att kalla folk idiot i min värld. Det är inte konstruktivt på något sätt och lägger grunden för en dålig atmosfär. Jag hade funnit mig i den behandlingen och jag tror inte någon av mina lumparpolare hade gjort det heller. Inte ens om det sägs "med glimten i ögat" är det acceptabelt. Vad skapar det för relation mellan ledarna och truppen om man kränker värnpliktiga?

 

Vi fick höra mycket raljerande och "icke-PK uttryck" under min värnplikt från enstaka befäl när vi låg på KBS, men aldrig någonsin kan jag minnas att vi blev direkt kränkta/illa behandlade. Kanske var det en gång en befälselev som blev utskälld under första fältvaneveckan, men inte mer. En yoff ska vara föregångsman, särskilt då man utbildar blivande vpl befäl, och då ska man även sätta en standard för vad som är acceptabelt beteende.

 

De klagomål som har framkommit på vissa befäl och deras språkbruk har (min gissning) handlat om befäl som inte är på trupp utan de som har hand om ridutbildningen. Nämnda officer är kanske inte försvarsmaktens bästa pedagog, men enligt mig är han ett jäkligt bra befäl och föregångsman och framförallt en utomordentligt bra hästkarl. Majoriteten av min pluton kände sig inte kränkta av hans ordval, snarare ansågs han vara ett pittoreskt inslag i verksamheten. Varken du eller jag kan dock avgöra hur en annan människa reagerar på nämnda behandling.

 

 

Säkerligen är inte alla befäl på Livgardet dåliga, det vägrar jag tro. Fast om Kavallerikasern verkligen ska vara Försvarsmaktens "ansikte utåt" (en liten överdrift enligt min mening, såvida man inte enbart syftar på turister), vore det då inte bättre om man visade upp svenska soldater med de egenskaper som Sveriges försvar blivit mer eller mindre känt för? Initiativförmåga och ansvarskänsla.

Saknar soldater/värnpliktiga på Livgardet initiativförmåga och ansvarskänsla i större utsträckning än andra?

Link to comment
Share on other sites

@ Karin

 

Självklart inte men det kanske är svårt att motivera soldater som rycker in i tron att de är ssk eller nån slags "insatssoldater" och det visar sig att det ska skyffla hästbajs i 7 månader.

 

:lol:

 

Men seriöst, blir man bättre motiverad av glåpord?

 

Jag skrev inte att jag tyckte att det var bra. Jag hade skitkul de dagarna och det jobb jag gjorde hade lika mycket relevans för min tjänst som för de som sorterade sopor. Jag såg dock ingen anledning att klaga, kanske för att jag hade kul eller kanske för att jag tycker att det är en fin tradition som är värd att bevara och därför värd att lägga en helg på.

Illa behandlad av något befäl såg jag ingen som blev, om någon upplevde det så får det stå för dem. Varken du eller jag vet ju egentligen hur det gick till, eller hur?

 

Nej, jag vet att du inte skrev att du tyckte det var bra, det var därför jag frågade detta. ;)

 

Nej, jag var inte där personligen, men om ett problem dyker upp på ett förband (t o m samma kompani/skvadron) två år i rad finns det utan tvekan en obestridligt god grund att dra vissa slutsatser. :o

 

De klagomål som har framkommit på vissa befäl och deras språkbruk har (min gissning) handlat om befäl som inte är på trupp utan de som har hand om ridutbildningen. Nämnda officer är kanske inte försvarsmaktens bästa pedagog, men enligt mig är han ett jäkligt bra befäl och föregångsman och framförallt en utomordentligt bra hästkarl. Majoriteten av min pluton kände sig inte kränkta av hans ordval, snarare ansågs han vara ett pittoreskt inslag i verksamheten. Varken du eller jag kan dock avgöra hur en annan människa reagerar på nämnda behandling.

 

Jo, det kan man visst då. Krävs det en doktorsavhandling för att fatta att folk kan ta väldigt illa vid sig om de blir kallade idioter och tvingas utföra onödigt förnedrande arbete? :)

 

Nej, det är inte bra föregångsmannaskap att kalla folk idioter eller brista i sin respekt för överordnade. Dessutom räknas det väl visst till trupptjänst om en individ har hand om ridutbildning på ett förband?

 

Fast vi ska inte diskutera enskilda individer, utan människosyn i generellt på ett förband, och min tolkning utav de intryck jag har fått och får är att det på Livgardet odlas en kultur likt den man försöker få bort från jägarförband och amfibiekåren (no offense).

 

Saknar soldater/värnpliktiga på Livgardet initiativförmåga och ansvarskänsla i större utsträckning än andra?

 

Jag syftade på det "Lt P" (tror jag) nämnde i ett tidigare inlägg där han nämner att egna initiativ inte har så stort utrymme om man utbildas till paradsoldat. Då menade jag att det kanske skulle vara bättre att ge det större utrymme, och samtidigt utveckla individerna.

 

Vore det inte bättre att utbilda ett "riktigt" demonstrationsförband, med hög disciplin men med god förbandsanda och självständiga soldater, för att visa den svenske soldatens fulla potential. Allt i syfte att ha detta som "Försvarsmaktens ansikte utåt" (ett attribut som jag anser vara något självpåtaget)?

 

Detta är såklart OT igen, men man kan inte undvika att vidröra ämnet.

 

Dåliga befäl finns på alla förband i någon utsträckning och så länge vi människor har olika egenskaper kommer det faktumet kvarstå. Vad jag påstår, utifrån min högst subjektiva bild, är att LG verkar ha vissa traditioner, en kultur eller kalla det vad du vill, som inte överensstämmer med modern pedagogik eller modern människosyn. Kanske just pga sina starka traditioner, vad vet jag?

 

Med risk för att sticka ut hakan, och jag ber om ursäkt om detta är opassande, men jag vill t ex minnas att H. Svensk någon gång nämnde en del negativt om LG och befälen därifrån i samband eller efter hans utlandstjänst. Nu kan jag minnas fel, och om jag gör det eller min referens till H. Svensk är felaktig, ber jag tusen gånger om ursäkt. (Not: Om Svensk läser detta får han gärna kommentera) :blink:

 

 

Hälsningar, Foxtrot Lima :)

Link to comment
Share on other sites

Krävs det en doktorsavhandling för att fatta att folk kan ta väldigt illa vid sig om de blir kallade idioter och tvingas utföra onödigt förnedrande arbete?

En del människor är faktiskt idioter. De flesta av oss har nog dessutom någon gång gjort handlingar, som vi själva så här i efterhand tycker var idiotiska. Jag tycker inte att befäl ska kalla beväringar för idioter, men å andra sidan så undrar jag även vilket psyke den beväring har, som inte klarar av att bli kallad idiot någon gång? Hur ska han/hon klara krigets bistra verklighet, om han/hon inte ens klarar av att höra ett ord? Jag kan bara tala för mig själv, men åtminstone jag vill INTE ha någon bredvid mig skyttelinjen, som "går sönder" om någon säger "idiot" till denna person.

 

Jag syftade på det "Lt P" (tror jag) nämnde i ett tidigare inlägg där han nämner att egna initiativ inte har så stort utrymme om man utbildas till paradsoldat. Då menade jag att det kanske skulle vara bättre att ge det större utrymme, och samtidigt utveckla individerna.

 

Ska man alltså i god svensk nidbildsanda låta alla soldater i förbandet köra sina egna små parader när förbandet har parad? Ja, det kommer säkert att se jättebra ut. Jag instämmer helt i Lt Ps syn på saken. Parader är till för att se bra ut, och det finns nästan obefintligt utrymme för egna initiativ i dem.

 

Vore det inte bättre att utbilda ett "riktigt" demonstrationsförband, med hög disciplin men med god förbandsanda och självständiga soldater, för att visa den svenske soldatens fulla potential.

 

Vad ska detta förband ha för uppgifter, d.v.s. ska dess demonstrationer bestå av parader eller stridsförevisningar?

 

Vad jag påstår, utifrån min högst subjektiva bild, är att LG verkar ha vissa traditioner, en kultur eller kalla det vad du vill, som inte överensstämmer med modern pedagogik eller modern människosyn. Kanske just pga sina starka traditioner, vad vet jag?

 

Frågan är då vad man avser med "modern pedagogik" och "modern människosyn"? Det som de flesta civila svenskar lägger i dessa termer, är inte nödvändigtvis samma saker som skapar de bästa soldaterna för krigets verklighet, eller ens paradens verklighet.

Edited by A2Keltainen
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...