Guest Posted July 3, 2002 Report Share Posted July 3, 2002 Vilka utländska förtjänst- och utbildningstecken är det tillåtet att använda till M/90? Att ex njiemegen är tillåten till M/87 men inte dödsmarschen känner jag till. Men hur är det med utlänska förtjänsttecken o dyl? Om man ex har fått amerikansk ranger utb. får du då bära det tecknet på högerarmen? Anledningen att jag fråga är att jag i veckan kommer resa till Ukraina, och där under 6veckor förhoppningsvis kommer få utbildning på T72, kan jag då få tillstånd att bära detta tecken på M/90? Kan man få bära deras Strvbasker? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted July 3, 2002 Report Share Posted July 3, 2002 Ska kanske tillägga att jag INTE kommer bära svensk M/90 under utbildningen och att det inte är ngt som arrangeras i samarbete med svenska försvaret. Och ja, Hanfot, du får bli avundsjuk :P (hoppas du har det bra på din nya tjänst på LV6) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Hanfot Posted July 3, 2002 Report Share Posted July 3, 2002 Ditt as. Vad jag vet så får du inte alls bära en utländsk basker. Finns säkert ngn som vet mer om just det. Vad gäller utbtecken så tår det i UniR FM. Du måste be Hkv om lov. Öb har ngn som sitter och pysslar med bla sånt. Ta med dig många roliga foton hem. Ses. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KattenJansson Posted July 3, 2002 Report Share Posted July 3, 2002 Hade ju varit för roligt att i så fall se dig i rysk basker uppburen på ett ryskt vis till en M90. Du hade säkert varit väldigt populär på väldigt många svenska regementen. =) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted July 3, 2002 Report Share Posted July 3, 2002 UKRAINSK, väldig skillnad enligt dem =) Jag kan iofs förstå om baskern inte godkänns, men hur är det med utbildningstecken? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
1314 Posted July 3, 2002 Report Share Posted July 3, 2002 Hmm, hkv borde väl godkänna det. Jag har iaf sett officerare med Ranger båge, men det kanske LRRP kan svara på ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Johanson Posted July 3, 2002 Report Share Posted July 3, 2002 Såvitt jag har förstått är Rangerbågen inte godkänd för bruk med M/90. Dock så springer en väldans massa officerare omkring med den ändå inklusive förre arméchefen Mertil Melin. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ove Posted July 4, 2002 Report Share Posted July 4, 2002 Om man har genomfört Ranger utb som svensk soldat (alltså utbytesofficer) så får man bära den annars inte. Detta enligt min skvadronschef som bär den. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted July 4, 2002 Report Share Posted July 4, 2002 Du får ansöka om bärandetillstånd hos HKV PROT www.hkv.mil.se/prot För utländska utbildnings- och utmärkelsetecken som det inte finns generellt bärandetillstånd på måste ansökan göras för varje enskild individ som erhållit tecknet. Du bör bifoga intyg som styrker ditt erhållande samt en beskrivning på vad utbildningen innehållit. Du skriver inte bakgrund till varför du skall åka dit men en förutsättning är nog att du fått utbildningen sanktionerad av svenska försvarsmakten, och genomfört den som representant för FM. Inte bara som intresserad privatperson dvs. Du har väl redan sökt bärandetillstånd för svensk uniform i utlandet? Om du vill veta mer om mina egna erfarenheter i denna fråga kan du väl skicka iväg ett personligt meddelande till mig så skall jag berätta mer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted July 4, 2002 Report Share Posted July 4, 2002 Lt P skrev: Du har väl redan sökt bärandetillstånd för svensk uniform i utlandet? Som jag skrev i mitt inlednade inlägg så komer jag inte att använda M/90 eller annan svensk utrustning under utbildningen. Jag tolkar ovanstående inlägg som att jag eventuellt kan få bära det om jag annhåller om vissa tillstånd. Eftersom detta inte arangeras eller har ngn kopplig till Svenska försvarsmakten så misstänker jag att ett avslag kanske är troligast. Då kanske jag egentligen gör bäst i att inte söka tillstånd överhuvudtaget. Vet inte rikigt om FM uppskattar at man på eget bevåg skaffar sig utlänsk militärutb, och då kanske speciellt inte som svensk frivillig aktiv och i en fd sovjetstat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted July 4, 2002 Report Share Posted July 4, 2002 Hoppsan, man skall visst läsa allt innan man sätter sig att skriva. Solly. 6 veckor utbildning på T72 och ingen koppling till svenska FM? Hmm, hade jag varit i dina kläder skulle jag nog också hålla en ganska låg profil. Om någon däremot mot förmodan tjänstgjort i en utländsk försvarsmakt så är det säkert möjligt att få bärandetillstånd på en hel del tecken. Ett annat exempel är ju de svenskar som hoppar något fallskärmshopp med amerikanerna nere i X-Juggeland under sin misson och för det får något form av utbildningstecken. Några ev dem har nog bärandetillstånd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts