Jump to content

Svenska strv- och strf-besättningar

A2Keltainen

Recommended Posts

Jag är nyfiken på hur korstränade svenska strv- och strf-besättningar är vad gäller sina respektive fordonstyper. D.v.s. hur mycket övning har exempelvis en laddare i en Strv 122 i att köra Strv 122? Eller för att ta ett annat exempel; hur mycket övning har en förare i ett Strf 90 i att skjuta med akan och ksp i Strf 90?

För tydlighetens skull, då trådens titel tyvärr är något missvisande; jag menar INTE om besättningarna i strv utbildas i att använda strf och tvärtom.

Vi hade samma förarutbildning på Sk och Fö, ganska mycket mindre för Vc, sen när skjutningarna började bestämdes vem som blev Fö/Sk och därefter fick man sin respektive placering, dock var det många som byttes sinsemellan och körde 50/50.

Ang. Strf9040. Som nämnt har hela besättningen förarbevis på vagnen. Däremot hade min förare ingen som helst utbildning på tornet. Möjligen fick hon någon kortare orientering om vem som sitter var osv. :unsure: men mig veterligt ingen utbildning på t ex. uppstart torn eller bruk av Akan.

Hela pbv-gruppen fick förarbevis, men det var bara under de första grundläggande övningarna som alla fick göra allt, sedan kom gubbarna överens sinsemellan (alt. på order från befäl) om vem som skulle köra och vem som skulle skjuta. Sedan höll man sig till det, kan inte komma ihåg att man därefter någonsin skiftade befattning.

Samma gäller mig som var pbv-gruppchef, det var inte mycket körning för min del, vilket har resulterat i att jag är kass som förare på pbv 302. Roderverkan är jag livrädd för varje gång jag kört pebban... :unsure:

sitter själv och är förare på en strf90 nu i boden och som tidigare sagts så har alla förarbevis på vagnen och kb har ju försteg på alla platser i vagnen så dom har skjutit skarpt med akan och har måttligt kunskap på alla platser.

jag som förare börjar nu kunna en endel på skyttens plats, starta torn och så vidare kan man fixa. bt-46 kan vi skjuta men vi kan ju inte all teori om tornet.

Vi ha även fått utbildning på vc plats för att kunna gps och ra180 så man kan hantera alla platser i vagnen vilket jag tycker är riktigt roligt och även bra! :banghead:

• 3 weeks later...

På vårt kompani med STRV är laddare och skyttar korstränade så dom ska kunna varandras uppgifter klara av att lösa dom iaf. dock så slår ju ingen laddarnas tider men granaten hamnar ju på rätt håll iaf, laddaren ska kunna knappa tccs och kanaldata på tccs, vad det gäller förare och vc så kan ju vc köra vagnen iaf men om jag som förare är så high på vc plats tror jag inte jag ska utala mig om kliar mig i huvudet så fort jag tittar in på vc platsen, föraren är kung på chassie men inget vidare på tornet men endel korsträning har det ju blivit och alla på vagnen förutom föraren har utbildning på KSP 94 vi körde allmänväg under KSP utbildningen :baskerFN: (men de va nog coolare) :baskerFN: fast ksp utbildningen hade inte varit fel...

Edited by wigurt

Guest strvkomp

Mitt inlägg här svarar på hur det korstränas på stridsvagn.

Kort sagt, skytt/laddare har en enklare förarutbildning med körning i lätt terräng, man lär sig (Nu har jag glömt ordet. Men den körteknik man använder för att inte få bandkrängning. Man liksom hattar med gasen och styrdonet. Wigurt hjälp mig.)körning, basicteori, förarens åtg före/under/efter användning, veta hur man kollar brandsystemet, att man måste pumpa upp bromstrycket, kolla voltmätaren innan start mm. Samt att de kör fram och tillbaks till de platser där det övas BT-skjutning.

Fö/sk/la har även utbildning på VC-plats. Man ska veta vad alla knappar/reglage fyller för funktion, kunna LSS:n, veta hur timmern funkar osv. Man får även RA180 utb och lär sig prata radio.

Skytt/laddare tas ut sist och de har därför relativt mycket skytt och laddarträning innan deras befattning är klar.

När uttagningarna sedan är klara koncentreras utb befattningsvis.

Men i tex TBTA. För att laddaren just ska kunna ladda så krävs en skytt som skjuter, samt att VC även är på plats. Och när skyttarna är ute och övar BT-skjutning så är det en besättningsmedlem på varje plats. Så hela tiden under utbildningens gång så lär man sig mer och mer om sin egen och de andra befattningarna. Och precis som Wigurt sade, så blir man självklart bäst på sin egen befattning.

Men om så krävs så kan vilken besättningsmedlem som helst hoppa in och fylla en annan plats utan problem.

Angående ksp 94. KB-eleverna utbildas på Ksp94 under deras befattningsutbildning. Skyttar utbildas separat, och förarana utbildas i mån av tid. Laddarna har givetvis den mest grundliga utbildningen och mest pang pang tid. Laddarna hade mitt år också hand om en del av skyttarnas och förarnas ksp tbildning.

Mvh Strvkomp :baskerFN:

Did I make any sence?