Jump to content

Sökfunktionen


H0lK

Recommended Posts

Ok nu ska jag ställa frågan som jag funderat på ett tag. Detta är ett forum right? Ett forums funktion är att ge människor en möjlighet att prata med varandra och ställa frågor utan att för den skullen behöva träffas i verkligheten? Hur kommer det sig då att 50% av alla nya ämnen som postas blir stängda och kastade på två sekunder av någon moderator för att det finns ett liknande ämne som skrevs för 4 år sedan.

 

Hur mycket finns det att säga om lumpen som inte sagts av någon förr? Ja, det är inte mycket. Detta borde alltså leda till att ingen skulle skriva något alls så småning om. Det skulle inte vara mycket till forum då va?

 

Så nu frågar jag er: Varför inte låta forumet leva? Okej visst kan man tycka att folk bör söka på ämnet först men detta ska väl inte vara något krav?

Link to comment
Share on other sites

//Hur kommer det sig då att 50% av alla nya ämnen som postas blir stängda och kastade på två sekunder av någon moderator för att det finns ett liknande ämne som skrevs för 4 år sedan. //

Varför inte bara fortsätta i den 4 år gamla tråden?

Om ALLA nystartade trådar skulle få va kvar så skulle det ta en hel del utrymme i serverdatorn å det skulle sega ner hela forumet å det bli dyrare att driva sidan då, misstänker jag.

 

EDIT: Förtydligade

Edited by ThornBjorn
Link to comment
Share on other sites

Guest strvkomp

Exempel på väldigt gamla trådar som återigen väckts till liv är många. Om man skriver ett nytt inlägg i en gammal tråd så läggs den per automatik högst upp i den forumsdel där den hör hemma, samt i "dagens auktuella ämnen".

Varför starta en ny tråd som frågar samma saker när svaren redan finns att få på annan väg? Och, om ens specifika frågor inte kan besvaras i en gammal tråd så kan man fråga det man vill veta i en snarlik tråd.

 

Är man ny på forumet och lägger upp en "nygammal" tråd så säger Blågul: Hej välkommen, du är ny, din tråd är kass, gå ings sökskola, tråden kastas om 24h:

Mvh BlåGul.

 

Är man inte så ny på forumet och lägger upp en "nygammal" tråd så säger BlåGul: Hej, du är lat, sök!

Mvh

 

Den samlade kunskapen om framför allt militaria, men också mycket annat, på detta forum ligger på en nästan absurd nivå. Kolla in t ex stridsfordonquiztråden eller ngn av de trådar där systems/vapens/fordons funktioner mm beskrivs.

 

För övrigt har jag aldrig stött på ett bättre forum där BlåGul håller en konstant hög lägstanivå. De sållar bland struntet, låser dåliga trådar, har alltid en trevlig och respektabel ton och bidrar i allra högsta grad till hålla uppe Soldf:s standard.

 

Min ödmjuka åsikt är att soldf ska fortsätta styras i BlåGuls regi som det hit intills gjort.

 

Mvh Strvkomp :huh:

Link to comment
Share on other sites

Varför inte bara ta bort det 4 år gamla ämnet och börja på ett nytt? Ett inlägg måste ju ta lika stor plats oavsett var det är postat?

Därför att det i den fyra år gamla tråden i så fall finns information som är relevant för både dig och andra intresserade av samma sak.

 

Blågul har rätt. Per definition.

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning
...Detta är ett forum right? Ett forums funktion är att ge människor en möjlighet att prata med varandra och ställa frågor utan att för den skullen behöva träffas i verkligheten?...

Ja och nej..

 

Detta är inte ett 'fritt forum' där du kan starta vilka trådar som helst, skriva vilka inlägg som helst, ganska uppenbart är det så på de flesta forum.. MEN här på SoldF är vi i första hand en kunskapsbank där man kan leta reda på information och ställa frågor om något. I andra hand är det ett ställe där personer med likasinnade intressen kan träffas och prata om erfarenheter och berätta om sina upplevelser eller bara berätta/tips/informera om allt annat i DEDIKERADE forumsdelar.

 

För att underlätta sökandet på den information man vill komma åt underlättar det om det en finns endast ett fåtal trådar som behandlar ämnet.

Om en tråd är gammal, betyder det då att informationen i den tråden är Inaktuell ? nej det behöver det inte alls göra, och då slipper man fråga igen. Är den inaktuell.. ja då är det väll lämpligt att det i SAMMA tråd talas om att det är fel och man kanske kan informera vad om är fel och säga vad som är rätt.

 

Det stämmer att det mesta har sagts förr, mer eller mindre.. med det spelar ingen roll. Forumet är inte till för att fyllas på med 39924 kopiar av likadana trådar där ingen har koll på vilken som är mest aktuell eller lämpad.

Att det försvinner folk ? ..det råder nog delade meningar om det. Men jag vet att många här är här just för att det är inte en massa skittrådar om pelle och hans mormors katt eller för att det startades en 54e tråd om varför baskern är så onödig i hemvärnet.

Så i motsats kan jag tala om att vi skulle tappa folka JUST OM vill skulle sluta låsa återkommande ämnen.

 

Jag har sagt det förr, jag säger det igen, Forumet passar inte alla, det skulle vara totalt omöjligt att lösa det. Utan vi har valt en nivå utefter hur forumet blivit bättre eller sämre. Den nivån tänker vi hålla, sen är mer upp till er som medlemmar att anpassa er efter forumet. Detta är ingen demokrati men man är heller inte tvingad att vara medlem. Låter hårt och ogästvänligt kanske men så är det.

 

Både jag och Henke och alla de andra BlåGula är öppna för diskussion om andras tankar och ideer om saker ska skötas. Men tänk på att vi sitter med ganska bra erfarenhet om hur det funkar fram tills idag. H0lK du är inte den förste som tar upp detta. :huh:

 

kram på er

 

:D

Link to comment
Share on other sites

Ett forums funktion är att ge människor en möjlighet att prata med varandra och ställa frågor utan att för den skullen behöva träffas i verkligheten?

...Det finns ju faktiskt en chatt också. Ser du det som att "prata med varandra" om du postar ett inlägg på ett forum?

Link to comment
Share on other sites

Och det är just allt detta som gör att SoldF är Sveriges mest välskötta forum! På de flesta andra jag besökt, modererade eller inte, spårar alla trådar ur, och hamnar i samma spår beroende på vilket forum det är. På SoldF känns det skönt att veta att trådarna stannar kvar i ämnet. Dels tack vare blågula, men också tack vare seriösa skribenter!

 

Har aldrig sett något forum som styrs så hårt av de ansvariga. Dessutom bryr man sig på SoldF om sådana saker som upphovsrätt och PUL, vilket inte är helt vanligt...

 

Kör på!

 

/Hmmm

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
För att underlätta sökandet på den information man vill komma åt underlättar det om det en finns endast ett fåtal trådar som behandlar ämnet.

Om en tråd är gammal, betyder det då att informationen i den tråden är Inaktuell ? nej det behöver det inte alls göra, och då slipper man fråga igen. Är den inaktuell.. ja då är det väll lämpligt att det i SAMMA tråd talas om att det är fel och man kanske kan informera vad om är fel och säga vad som är rätt.

Äntligen svart på vitt (eller nja, på grönt ;) ) i en fråga jag funderat på gällande detta forum. På ett annat (icke militärrelaterat) forum jag besöker mer eller mindre regelbundet betraktas det som att "dra upp lik" om tråden råkar fallit av de första 2-3 sidorna, högst. Givetvis mycket opraktiskt eftersom det då blir nya trådar om samma sak konstant.

 

Detta kan också vara en anledning till att många nya medlemmar väljer att skapa en ny tråd i samma ämne även om det finns en gammal.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Om ämnet redan har diskuterats i annan tråd så är det helt rätt av BG att låsa tråden.

Det vore dock inte helt fel om BG lade in en länk till den aktuella tråden.

Jo, för då kommer det finnas folk som söker genom att göra en ny tråd.

 

Mao om denne person vet att blågul kommer länka så gör han/hon ett nytt ämne för personen orkar inte leta själv. Bekvämt att låta andra göra det...

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Är också mycket nöjd med den militära ordning och reda som råder i forumet! fortsätt så!! :worthy:

 

Tycker det är helt fel att betrakta skrivande i gamla trådar som att dra upp lik. Har också sett detta fenomen i vissa forum. Har man något å tillföra tråden är det klart att man ska skriva i den. Det som brukar ogillas mest är dock regelrätta "bumpar" där någon bara skriver nonsens för att att få upp tråden högst igen. Om alla sitter och bumpar de tråder de finner intressanta skulle det bli ohållbart och Visa nya inlägg-funktionen värdelös.

Men sköts på ett snyggt sätt och man inte bumpar samma tråd var å varannan dag har jag egentligen inga problem med det heller.

En bump i stil med Hej! hur gick det tillslut. Blev det bra? har du några bilder på resultatet? i den 8 månader gamla tråden Jag ska sy ett eget tält, behöver tips! är ju helt berättigad enligt mig! :happy:

Link to comment
Share on other sites

Den samlade kunskapen om framför allt militaria, men också mycket annat, på detta forum ligger på en nästan absurd nivå. Kolla in t ex stridsfordonquiztråden eller ngn av de trådar där systems/vapens/fordons funktioner mm beskrivs.

 

Mvh Strvkomp :worthy:

 

 

Håller med fullständigt, ibland så skakar jag bara på huvudet åt den detaljkännendom om allvärdens strf. :happy:

 

Mycket impregnerad... :banana

Link to comment
Share on other sites

Måste göra ett litet inlägg ang sökfunktionen i sig. Är den så bra?

 

Sprang på en artikel som var som klippt och skuren för en tråd som avhandlade Gun Trucks. Gick in på sökfunktionen och sökte efter denna tråd. Misslyckades kapitalt även om jag visste att den fanns. Tröttnade och gav fan i det hela.. Det är inte alltid så lätt att hitta info via sökfunktionen. Alla är vi inte 17 åriga datanördar som fixar det hela på nolltid....skola eller inte skola..

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning
Måste göra ett litet inlägg ang sökfunktionen i sig. Är den så bra?

 

Sprang på en artikel som var som klippt och skuren för en tråd som avhandlade Gun Trucks. Gick in på sökfunktionen och sökte efter denna tråd. Misslyckades kapitalt även om jag visste att den fanns. Tröttnade och gav fan i det hela.. Det är inte alltid så lätt att hitta info via sökfunktionen. Alla är vi inte 17 åriga datanördar som fixar det hela på nolltid....skola eller inte skola..

 

Du har lite rätt i det du säger. Allt går inte att hitta direkt.. MYCKET går .. det mesta tom.. jag har kanske misslyckats 2 av 500 sökningar att hitta det jag vill...Men då sitter jag på en del erfarenhet om hur och var och vad man ska/kan söka på.. blir så när man spenderar ~6h om dagen här. Men ändå är de här 2 trådarna jag inte hittade ju ganska irriterande..

..Jag vill då påpeka att hittar man verkligen inte och man ansträngt sig så får man starta en ny, där man berättar vad, och talar om att man tror sig veta att det finns eller inte har hittat nått.

Dyker det då upp en bättre vetandes medlem som hittat rätt så är det inte svårare än att han postar den där och så är allt löst ..eller hur?

 

Det jag kan irritera mig på är sökning trådar som folk inte ens försökt anstränga sig.. de provar söka en gång på ett ord och sen ger upp.. jag skulle vilja se lite mer envishet där. Funkar inte det så kan man ju faktiskt fråga nån vänlig sinnad om de vet, kanske mig t.ex Dock har inte jag för avsikt att sitta och leta upp trådar åt folk hela dagarna.. vilket det känns som ibland..hrm.. annars finns det många på chatten som man kan höra med också Problemet är bara att våga fråga.

Man måste nog börja med att anta att det man vill ta upp redan finns.. för så är det oftast har jag själv märkt.

 

Nu har ju vi ändå vår filosofi här på forumet på hur vi tycker det ska funka och vi kör rätt hårt på det..även om det kan uppfattas lite för hårt för många.. speciellt nya. Men "vi" tror på det vi gör och kan även se på hur det har funkat över tid.. sen när vi startade och där kan avgöra om det funkat, vilket vi tycker det har. Det har blivit bättre med sökningar och trådstarter, vilket glädjer oss. För som sagt det är ett militärt forum och vi vill ha det stuket.. "Skåpsordning". Sånt funkar inte kanske på andra forum.. och så är det bara. Men här bör det kunna funka.

Det tar ett tag som ny att hajja "lunket" här kanske.. men det får vi ta. Hellre det än allt ska fjolla iväg och förvandlas till nått som kan påminnas om kaos.

 

Man vill mycket ibland märker jag.. och även jag går in i väggen ibland... stenhårt.. :/

Link to comment
Share on other sites

Apropå spökmotorn så skulle jag vilja komma med ett litet tips:

Klicka på "Avancerad hjälp"-knappen och läs det som står där. Det är varken särskilt mycket eller avancerat.

 

Sökmotorn är inte Google, men med några plus här och några citattecken där så hamnar i alla fall jag oftast rätt.

 

Edit: Det är förresten svårt att se skillnad på "hittade inte det du sökte på" och "du har sökt för mycket på för kort tid" vilket leder till att man ibland blir övertygad om att det man söker inte finns, trots att det gör det.

Edited by eskil
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...