Slipsen Posted October 27, 2004 Report Share Posted October 27, 2004 Möstrade igår och efter mycket om och men så blev det till sist bassäkman. Hade bara 4:a på inskrivningen och ville grymt gärna få en befälsbefattning, bland annat för att jag vill hålla vägen för officiersyrket öppen. Vad finns det för möjligheter att söka vidare om man "bara" är bassäksman som bara är 7,5 månader? Det står ju att det bara krävs att man är duglig som befäl men jag har fått för mig att chanserna ökar markant om man är befäl i lumpen och isåfall, finns det möjligheter att få en befälsbefattning trots 4:an? Troppcheferna rycker in i Augusti och bassäksmän i Oktober. Därför så är det väl inte möjligt att ta över efter avhoppare från chefsbefattning eftersom man själv rycker in i slutet av deras GSU. Någon som kan hjälpa mig? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
H0lK Posted October 27, 2004 Report Share Posted October 27, 2004 Vad du fick hos psykologen är väl rätt viktigt. Blev du befälslämplig? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus Posted October 27, 2004 Report Share Posted October 27, 2004 Ska du ta över efter någon avhoppad gruppchef när du rycker in missar du ju hela din GSU. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest matte Posted October 27, 2004 Report Share Posted October 27, 2004 Det går enligt reglerna att söka vidare till MHS om man är vanlig soldat. Men det är generellt sett lite svårare åtminstonde inom FV:s Säkerhetsförband. Chanserna ökar markant om du är befälsuttagen men visst, givetvis, finns det exempel på flera som lyckats... Ett tips är att mönstra om och fixa en ny befattning. Ring pliktverket och din mönstringsförättare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Benga Posted October 27, 2004 Report Share Posted October 27, 2004 Jag skulle nog föröska få det ändrat till en tjänst som är under 10 månader/300 dagar då detta krävs som du vill söka vidare, eller är jag ute och cyklar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
toord Posted October 27, 2004 Report Share Posted October 27, 2004 Jag skulle nog föröska få det ändrat till en tjänst som är under 10 månader/300 dagar då detta krävs som du vill söka vidare, eller är jag ute och cyklar? Du behövar inte inte ha gjort 300 dagar för att söka vidare Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus Posted October 27, 2004 Report Share Posted October 27, 2004 Om man ska söka vidare ska man ha legat inne 300 dagar eller LÄNGRE. Har man gjort sin GU på kortare tid än 300 dagar kan man söka vidare, men det är rätt krångligt. Då får man kompletteringsjobba som BFA-anställd tills man varit inne i 300 dagar. Dock vet jag inte hur lätt det är att göra nu i spartider. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
toord Posted October 27, 2004 Report Share Posted October 27, 2004 Om man ska söka vidare ska man ha legat inne 300 dagar eller LÄNGRE. Har man gjort sin GU på kortare tid än 300 dagar kan man söka vidare, men det är rätt krångligt. Då får man kompletteringsjobba som BFA-anställd tills man varit inne i 300 dagar. Dock vet jag inte hur lätt det är att göra nu i spartider. Du behöver inte komplettera nånting har en kompis som kom in på MHS som 7.5 månaders fordonsförare han låg visserligen i armen men är väl samma för alla vapenslagen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus Posted October 27, 2004 Report Share Posted October 27, 2004 (edited) Skumt. När jag gjorde min GSU hade vi ett BFA-befäl där som var tvungen att jobba hos oss i 2,5 månader så att han skulle komma upp i 10. Han hade legat inne som soldat i 7,5. Edit: Saxat från rekryteringscentrum: För att bli antagen som officersaspirant krävs att sökanden har: Militär behörighet Fullgjort militär grundutbildning som uppgår till minst 10 månader eller som tillsammans med annan kompletterande militär utbildning eller tjänstgöring uppgår till minst 10 månader. Sökande behöver inte genomföra sin grundutbildning (GU) som befälselev för att uppfylla fordringarna utan det är den bedömda lämpligheten som befäl som avgör. Edited October 27, 2004 by Magnus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slipsen Posted October 29, 2004 Author Report Share Posted October 29, 2004 På vilket sätt kan man kompletera sin 7,5 månaders värnplikt så att man blir behörig för MHS? FBU kurser? BFA- anställd går ju tydligen inte. Ger kompletering samma möjlighet som om man skulle gjort tio månader? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattias Posted October 29, 2004 Report Share Posted October 29, 2004 FOK är väl ganska vanligt. Dvs man går som hjälpbefäl fast med (nästan) vplförmåner. dvs dagersättning bo på logement eller motsv. Alltså inte anställd och ingen månadslön. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AnimalMother Posted November 13, 2004 Report Share Posted November 13, 2004 Men vad gör det, man får ju göra det man trivs bäst med gå omkring grönklädd! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
madog Posted November 13, 2004 Report Share Posted November 13, 2004 Någon som vet hur man går tillväga om man vill bli bfa-anställd? Har blivit lite sugen på't faktiskt (har legat inne sedan augusti). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts