Haegg Posted October 27, 2004 Report Share Posted October 27, 2004 19 svenska soldater stupade under FN-uppdrag i Kongo på 60-talet. Kropparna efter två av dem återfanns aldrig. – Dessa två åts upp av kannibaler, uppger i dag den pensionerade majoren Stig von Bayer som var på plats http://www.expressen.se/index.jsp?a=199813 Läs och begrunda Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blackadder Posted October 27, 2004 Report Share Posted October 27, 2004 (edited) Jobbade ihop med S. von Bayer i några år och dom bilderna som han hade därifrån var inte att leka med, på 01:an så åt dom iallafall inte upp varandra efter striden :S Edited October 27, 2004 by Blackadder Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limpan Posted October 27, 2004 Report Share Posted October 27, 2004 Fan vad osoft! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest järv Posted October 27, 2004 Report Share Posted October 27, 2004 Får mig att fundera om det kan ha bidragit till en viss hårdhet mot vissa befolkningar från svenskarnas sida.. Har ju förekommit en del sådant prat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Animal Posted October 27, 2004 Report Share Posted October 27, 2004 Fy fasen... hoppas att det var nån som satte ett ben i halsen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
QL4 Posted October 27, 2004 Report Share Posted October 27, 2004 ..näst bästa användningen av kroppen efter organdonation Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magister R Posted October 27, 2004 Report Share Posted October 27, 2004 19 svenska soldater stupade under FN-uppdrag i Kongo på 60-talet. Kropparna efter två av dem återfanns aldrig.– Dessa två åts upp av kannibaler, uppger i dag den pensionerade majoren Stig von Bayer som var på plats http://www.expressen.se/index.jsp?a=199813 Läs och begrunda Vad jag förstår var det ett klart brott mot folkrätten att skjuta svenskarna överhuvudtaget. Vet någon om detta ledde till rättslig process mot någon inom Kongos armé? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
[MPJ]Sgt.Ratchak Posted October 27, 2004 Report Share Posted October 27, 2004 Innan Anna Lindh mördades var det ganska långt gående ålaner på att skicka MP COY till ngn av ett par västafrikanska stater. Briefingarna vi fick innehöll bla om en milis som brukar äta fiendens hjärtan, dom trodde att kulorna skulle stutsa på dom om dom åt fiendens hjärta. Så det är inte något som försvunnit. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vacon Posted October 27, 2004 Report Share Posted October 27, 2004 R.I.P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lilleobelix Posted October 27, 2004 Report Share Posted October 27, 2004 jag lovar att hålla mig inne på campen hela tiden om HQ coy åker till ett västafrikanskt land! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lilleobelix Posted October 27, 2004 Report Share Posted October 27, 2004 Kom just på att jag kan vara lugn, har ju blackadder och hans V/E att luta mig på, och blackadder är nog mer mör i köttet än jag! B) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Posted October 27, 2004 Report Share Posted October 27, 2004 Sgt.Ratchak,Oct 27 2004, 12:19 ] Innan Anna Lindh mördades var det ganska långt gående ålaner på att skicka MP COY till ngn av ett par västafrikanska stater.Briefingarna vi fick innehöll bla om en milis som brukar äta fiendens hjärtan, dom trodde att kulorna skulle stutsa på dom om dom åt fiendens hjärta. Så det är inte något som försvunnit. Som i detta västafrikanska land, det har förekommit i okänd utsträckning. Vet inte om det varit av tradition eller mera av bestialiska påhitt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magister R Posted October 27, 2004 Report Share Posted October 27, 2004 Sgt.Ratchak,Oct 27 2004, 12:19 ] Innan Anna Lindh mördades var det ganska långt gående ålaner på att skicka MP COY till ngn av ett par västafrikanska stater.Briefingarna vi fick innehöll bla om en milis som brukar äta fiendens hjärtan, dom trodde att kulorna skulle stutsa på dom om dom åt fiendens hjärta. Så det är inte något som försvunnit. Som i detta västafrikanska land, det har förekommit i okänd utsträckning. Vet inte om det varit av tradition eller mera av bestialiska påhitt. Destovärre har det här konceptet funnits med i många tusen år, ofta nedpackad i mänsklighetens mörka ryggsäck. Det tittar dock fram då och då. Tankar om att man får andras krafter av att äta deras hjärtan, hjärna och/eller könsorgan är den huvudsakliga anledningen till kanibalism. Det är sällan hunger är den drivande anledningen... Bortsett då från flygkraschen som skildras i "Alive" eller USA:s nybyggarhistorias mörka händelse "The Donner party". Kan också infomera om att det på Nya Guinea fortfarande förkommer kanibalism... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blackadder Posted October 27, 2004 Report Share Posted October 27, 2004 Kom just på att jag kan vara lugn, har ju blackadder och hans V/E att luta mig på, och blackadder är nog mer mör i köttet än jag! B) hahahaha, mmm men du har sååå mycket mer av den varan dock... men som sägs här, det är inget konstigt... och när jag väl är död så bryr jag mig inte ett endaste dugg om mina ben vilar i afrika eller flygs hem till Svedala, tycker ändå att det är skillnad på att ha ihjäl någon FÖR att äta upp dom och på om dom slår mig i en arlig fight och sedan firar det GENOM att äta upp valda delar, men visst det förekommer fortfarande och glöm inte bort lilleobelix att en annan är från traktern ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lilleobelix Posted October 28, 2004 Report Share Posted October 28, 2004 nja men tanzania är kanske en aaaningen mer civiliserat??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ugly Posted October 28, 2004 Report Share Posted October 28, 2004 nja men tanzania är kanske en aaaningen mer civiliserat??? Hmm.. dom tuggade ju på varandra så sent som 2003 i Liberia..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vysotskij Posted October 28, 2004 Report Share Posted October 28, 2004 nja men tanzania är kanske en aaaningen mer civiliserat??? Hmm.. dom tuggade ju på varandra så sent som 2003 i Liberia..... Att likna Tanzania vid Liberia är väl som att likna Sverige vid Vitryssland eller Kosovo bara för att det råkar ligga nära på världskartan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blackadder Posted October 28, 2004 Report Share Posted October 28, 2004 med ett snöre och min världskarta på väggen så ser man att det inte är så stor skillnad i avstånd från Skåne>Libera som Tanzania>Liberia ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
[MPJ]Sgt.Ratchak Posted October 28, 2004 Report Share Posted October 28, 2004 med ett snöre och min världskarta på väggen så ser man att det inte är så stor skillnad i avstånd från Skåne>Libera som Tanzania>Liberia ;) LOL!! samma sak Skåne-Åre == Skåne till Alperna Jag kan väl hålla med om att var mina ben ligger spelar mindre roll, men det är den där kul/an/orna/ som sätter sig i mig och plågar mig ett bra tag som jag är lite orolig för... Man kanske tom börjar gråta (hemska tanke) ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limpan Posted October 28, 2004 Report Share Posted October 28, 2004 Vad jag förstår var det ett klart brott mot folkrätten att skjuta svenskarna överhuvudtaget. Allt annat ovidstående så är det ju intressant när västerlänningar talar om mänskliga rättigheter och afrikaner... ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lilleobelix Posted October 28, 2004 Report Share Posted October 28, 2004 håller med dig limpan, europa slog ju fakitskt sönder ett och annat riktigt välfungerande samhälle pga en sak -det behövdes slavar i de nya kolonierna samt en människo syn som skulle tom skinnskallarna att framstå som mer lallande barn än de gör idag! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ugly Posted October 28, 2004 Report Share Posted October 28, 2004 nja men tanzania är kanske en aaaningen mer civiliserat??? Hmm.. dom tuggade ju på varandra så sent som 2003 i Liberia..... Att likna Tanzania vid Liberia är väl som att likna Sverige vid Vitryssland eller Kosovo bara för att det råkar ligga nära på världskartan. Nja... jag jämförde inte Liberia med Tanzania. Tänke mera på att båda ligger i Afrika. same same butt differnet liksom... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vysotskij Posted October 28, 2004 Report Share Posted October 28, 2004 (edited) nja men tanzania är kanske en aaaningen mer civiliserat??? Hmm.. dom tuggade ju på varandra så sent som 2003 i Liberia..... Att likna Tanzania vid Liberia är väl som att likna Sverige vid Vitryssland eller Kosovo bara för att det råkar ligga nära på världskartan. Nja... jag jämförde inte Liberia med Tanzania. Tänke mera på att båda ligger i Afrika. same same butt differnet liksom... Och Sverige, Vitryssland och Kosovo alla i samma världsdel. - You know what the funniest thing about Europe is? [...] There, they're a little different. Edited October 28, 2004 by Vysotskij Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ugly Posted October 29, 2004 Report Share Posted October 29, 2004 nja men tanzania är kanske en aaaningen mer civiliserat??? Hmm.. dom tuggade ju på varandra så sent som 2003 i Liberia..... Att likna Tanzania vid Liberia är väl som att likna Sverige vid Vitryssland eller Kosovo bara för att det råkar ligga nära på världskartan. Nja... jag jämförde inte Liberia med Tanzania. Tänke mera på att båda ligger i Afrika. same same butt differnet liksom... Och Sverige, Vitryssland och Kosovo alla i samma världsdel. - You know what the funniest thing about Europe is? [...] There, they're a little different. Jepp. Får man tro på dom som höll föredrag om hur afrikanerna är i Afrika så är det ingen skillnad på Liberia, Kongo eller Tanzania Är och var fullt medveten om att det är en stor skillnad mellan dessa, Afrika är stort. Det märker man när man flyger ner till Liberia. Halva flygtiden är över afrika.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magister R Posted November 1, 2004 Report Share Posted November 1, 2004 Det skrämmande är att ALLA MÄNNISKOR kan komma på dåraktiga grejor! Kanibalism är ju bara en dumhet i mängden.... B) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simon Posted November 1, 2004 Report Share Posted November 1, 2004 Sgt.Ratchak,Oct 27 2004, 11:19 ] Innan Anna Lindh mördades var det ganska långt gående ålaner på att skicka MP COY till ngn av ett par västafrikanska stater.Briefingarna vi fick innehöll bla om en milis som brukar äta fiendens hjärtan, dom trodde att kulorna skulle stutsa på dom om dom åt fiendens hjärta. Så det är inte något som försvunnit. Vad hade mordet på vår kära utrikesminister med att dessa planer inte genomfördes? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
[MPJ]Sgt.Ratchak Posted November 2, 2004 Report Share Posted November 2, 2004 Sveriges beredskap höjdes plus det faktum att 1a plut och en grupp SpecPlut MP COY var utbildade i personskydd och skulle användas till att "vakta" ministrar, kungafamilj mm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karin Posted November 8, 2004 Report Share Posted November 8, 2004 Jag hörde en story om en svensk FN-observatör "nånstans" i afrika som fick några organ uppätna för bara nåt år sedan. Det låter lite för smaskigt (?) för att vara sant, men personen som berättade det var öv lt så jag vill inte avfärda det helt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sisuchef Posted November 8, 2004 Report Share Posted November 8, 2004 Har läst om händelsen som beskrivs i kvällstidningen. Den svensk som kom undan blev sporrad av en engelsk officer, kapten om jag inte minns helt fel. Första personen av de som skulle avrättas togs åt sidan, sköts och drog en av svenskarna,varvid britten skrek "good soldier run run soldier". under flykten hör de flyende svensken hur man skjuter de andra soldaterna till döds. Det står också i någorlunda offentliga register att det vara 19 svenska som dog i Kongo 5 i strid 1 avrättad (se ovan) de andra i sjukdomar el olyckor motsv. De två livakterna til Hammarsköld är uppskrivna under olyckor. Jag känner personligen en av livvakternas bror som fortfarande tycker FN är skit för att det lät hans bror dö och inte utkräva/ordna en ordentlig utredning ang nedskjutningen/olyckan. Vad jag vet var det dessutom ett antal soldater/befäl som senare i livet tog livet av sig pga sina upplevelser i Kongo. mest berömd av kongomajoren som 1975 (?) ursäktar sig till familjen en lördag kväll går ner i källaren och skjuter sig med Pistol M/40. Alla mina känslor til den mannen och hans famlilj. Det kan inte har varit några vanliga saker den mannen har fått utstå. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sgt Andersson Posted February 25, 2005 Report Share Posted February 25, 2005 FNsoldater dödade Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts