Jump to content

Flygbassäks kamratförening


Recommended Posts

Det är väl det som står på hemsidan som det hålls på med. Den allsmäktige C MF-sektionen är tydligen en jäkel på att anordna kurser/utbildningar samt anordna B-styrkeuppdrag. De kurser som nyss genomförts/ska genomföras är SIB, Prickskytteutb. steg 1 och 2 samt B-styrkeuppdrag i norr.

 

Anordas även lite träffar, för dem som bor geografiskt någorlunda vettigt, med öl mm.

 

Jag har bara precis gått med och har inte hunnit gå någon kurs än, men medlemmarna verkar vara hängivna och duktiga.

 

Tillägg: När man blir medlem får man tillgång till den nya hemsidan där bl.a H. Svensk varit med och utformat siten. Där finns även lite annat smått o gott som inte finns på den andra.

Edited by Mattias
Link to comment
Share on other sites

Vi håller på med allt möjligt huvudsak med inriktning mot FBS tjänsten

men även lite SIB, sjukvård, prickskyttegevär 90 utb deltagande i FVÖ mm är jäkligt roligt och givande samt att man träffar likasinnade(sjuka) personer :uzi

 

Man ser alltid framemot kurserna dom är alltid jäkligt bra!

Link to comment
Share on other sites

"Jag har bara precis gått med och har inte hunnit gå någon kurs än, men medlemmarna verkar vara hängivna och duktiga."

 

 

Medlemarna är väldigt hängivna och duktiga har varit i kontakt med dom under diverse övningar under lumpen tiden. Kan nu stolt kalla mig för medlem.

 

Har varit med på en Kurs än så länge (Strid i Bebyggelse).

Nu närmast så är det PSG90 utbildning v45 o en lite större övning V.50.

 

 

Det är bara kul hela tiden är ett sånt otroligt sjukt o härligt gäng, åtminstonde dom som ja har träffat på.

 

Det är som toord skriver det är bara det roliga som är kvar ifrån lumpen tiden. Det är även en ganska stor spridning på åldrarna yngsta (jag) är 20 o den älsta är 36.

 

Tycker att du ska fundera starkt på att gå med.

 

//Trident

Link to comment
Share on other sites

Hur mycket folk brykar det dyka upp på kurserna?

Hur gör ni med uttrustningen? Förvaras en del hemma, eller plockas allt ut från förråd innan övningarna? Har ni AK5 eller AK4? Vart får ni hundarna ifrån? Har ni bara "standard-lumpenutrustning" eller har ni lite annat lull-lull också? Tyckte jag läste något om GPS:er på sidan.

 

Lite frågor att svara på 0:)

Link to comment
Share on other sites

@toord o Fredriksson

 

 

Nä inte är vi sjuka bara lite skadade. 0:):}

 

lr jo. Vi är nog sjuka.

 

Quote Magnus

Hur mycket folk brykar det dyka upp på kurserna?

Hur gör ni med uttrustningen? Förvaras en del hemma, eller plockas allt ut från förråd innan övningarna? Har ni AK5 eller AK4? Vart får ni hundarna ifrån? Har ni bara "standard-lumpenutrustning" eller har ni lite annat lull-lull också? Tyckte jag läste något om GPS:er på sidan.

 

Lite frågor att svara på

 

 

 

 

 

Brukar vara en så där 20-30 stycken. beroende på vilken typ av övning och om folk får ledigt o så.

Har standard uttrustningen hemma, det vill säga det du går runt i mm.

Vi använder Ak5.

Resten lämnar ja till dom andra o svara på

Edited by Trident
Link to comment
Share on other sites

Hur mycket folk brykar det dyka upp på kurserna?

Hur gör ni med uttrustningen? Förvaras en del hemma, eller plockas allt ut från förråd innan övningarna? Har ni AK5 eller AK4? Vart får ni hundarna ifrån? Har ni bara "standard-lumpenutrustning" eller har ni lite annat lull-lull också? Tyckte jag läste något om GPS:er på sidan.

 

Lite frågor att svara på 0:)

Beror på hur många platser det finns på kurserna allt mellan 10 - 30 stycken

man får ut en viss grundutrustning via FVRF typ standard grejorna sen hämtas resten ut vid kursens början

lull-lull kan fixas ibland samt att alla medlemmar är kittade både högt och lågt

 

i Vapenväg är det AK5 samt KSP90B som gäller för det mesta beror som sagt på vad det är för kurs självklart innehåller PSG90 kursen PSG90

 

Hundarna vi använder beror helt på ibland hundar från nån Flottilj samt R-hundar

Edited by toord
Link to comment
Share on other sites

Har jag fattat det rätt om jag säger att man kan ha olika befattningar inför varje övning, t.ex. att bara för att jag var gruppchef i lumpen så måste jag inte vara det där?

Du har fattat helt rätt vill du verkligen vara gruppchef så får du oftast vara det

annars är du helt vanlig basse beror ju som sagt från till kurs till kurs vilka befattningar som finns att tillgå givetvis har du utb på Kulspruta 90 ifall du vill vara Kulspruta 90 skytt

Edited by toord
Link to comment
Share on other sites

Behåller man sin grad från värnplikten, och är det möjligt att stiga i dem?

Kan man på något sätt höja sitt betyg ifrån värnplikten?

Vad har intruktörerna/befälen för bakgrund?

Ja du behåller din grad finns möjlighet att stiga i graderna via FVRFs centrala kurser

Betyg från värnplikten tror jag att det finns möjlighet att höja är inte 100% säker

Dom flesta befälen är YOF från flygvapnet men en del andra förekommer beror på kursen

Link to comment
Share on other sites

Behåller man sin grad från värnplikten, och är det möjligt att stiga i dem?

Kan man på något sätt höja sitt betyg ifrån värnplikten?

Vad har intruktörerna/befälen för bakgrund?

Ja graden får du behålla och ja, du kan stiga i graderna genom sk. kompetenshöjande kurser. Vi hade en kapten på F7 som stigit till den graden genom FVRF, han var BFA-befäl. ;) Han håller f.ö. många kurser i just FVRF.

 

Nej, betygen är väldigt svårt att höja, dels därför att de kursledare man har inte lär känna soldaten på bara 1-2 veckor och kan inte se vad soldaten egentligen går för.

 

De flesta befälen är väl stamanstälda YOFF vad jag förstått. Rätta mig om jag har fel.

 

Tycker gott du kan gå med Magnus! 0:)

 

Edit: Jaha pucktvåa alltså.

Edited by Mattias
Link to comment
Share on other sites

Behåller man sin grad från värnplikten, och är det möjligt att stiga i dem?

Kan man på något sätt höja sitt betyg ifrån värnplikten?

Vad har intruktörerna/befälen för bakgrund?

Ja graden får du behålla och ja, du kan stiga i graderna genom sk. kompetenshöjande kurser. Vi hade en kapten på F7 som stigit till den graden genom FVRF, han var BFA-befäl. ;) Han håller f.ö. många kurser i just FVRF.

 

Nej, betygen är väldigt svårt att höja, dels därför att de kursledare man har inte lär känna soldaten på bara 1-2 veckor och kan inte se vad soldaten egentligen går för.

 

De flesta befälen är väl stamanstälda YOFF vad jag förstått. Rätta mig om jag har fel.

 

Tycker gott du kan gå med Magnus! :lol:

 

Edit: Jaha pucktvåa alltså.

Nej det stämmer väl gällande befälen.

Kompentensen är hög på verksamheten och väldigt seriös.

Seriösa kurser och seriösa övningar. Sedan är det bra materiel och riktigt skoj med. Vettiga deltagare.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...
Lyfter upp tråden så att nymuckade Flygbassäkare blir medvetna om att vi finns.

 

@Magnus. Ska du hoppa med lr?

Gudarna skall veta att det kliar i avtryckarfingret. :huh:

 

Allvarligt talat så är jag riktigt sugen, vet dock inte om jag har tid då jag pluggar på universitet.

Link to comment
Share on other sites

Vadfan?! Hade missat det här helt och hållet. Jaja, ansökan om medlemsskap skickas i detta nu, har ju redan hunnit med lite b-styrkande under FVÖ05 - och det gav mersmak :clap:

 

Aja, hoppas på fullaste allvar att vi kan råkas i skogen, väl mött!

 

/Doggydriver Toll

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...