Jump to content

Civilplikt??

Recommended Posts

1. Flera kompisar har, främst som räddningsmän.

2. En utbildningsplattform ligger i Rosersberg norr om Stockholm.

3. Jag räknar det som lumpen. Myndigheter torde räkna det som fullgjord plikttjänstgöring, och det lär räknas som grund för uppskov, pensionsförmåner, dagpenning och liknande.

Dessutom hade man ju några riktigt bra fritidsfröknar (manliga) på 80-talet som gjorde vapenfri.

• 2 weeks later...

Nu ska jag vara lite hård mot er tidigare talare men om man inte vet vad man talar så är det bättre att vara tyst!

Det verkar som om många förväxlar Flygplatsbrandman (som är nedlagt sen Aug 2004 ) med Räddningsman som fortfarande finns.

Civilplikt kan du göra bla i Skövde som sanerare eller räddningsman. På Sandö utanför kramfors utbildas det Räddningsmän och Amröjare.

Utbildningstiden ligger mellan 4,5 - ca 5,5 månader

Räman, Amröj och Sanerare är i grund och botten samma utbildning förutom att de två sistnämda får c:a 4 veckors specialutbildning inom sitt område.

Utbildningen innefattar även 9 veckors praktik inom kommunal räddningstjänst d.v.s Brandkåren.

De här tre utbildningarna är i stort sett samma utbildning som Deltidsbrandmän får.

Sen finns det även civilpliktstjänster som sysslar med elförsörjning och de har jag tyvärr inte så stor koll på.

Men om du vill tjänstgöra inmo de här tre så får du skynda dig för efter den 1:a juni 2005 kommer dessa utbildningar tas bort om regeringen får som de vill och endast el-folket kommer finnas kvar.

//Tompa :baskerKav:

p.s har ni fler frågor om detta är ni välkommna att skicka ett PM d.s