Jump to content

Ubåtar 1:a världskriget

kalpdal

Recommended Posts

Tjenare!

Vet ej om detta hör hemma under denna kategorin men eftersom ubåtar i allra högsta grad har med militären att göra så provar jag.

Det är så att jag håller på med ett examensarbete på 100 poäng som handlar om de båda ubåtskrigen, sett från tysk sida, alltså 1914-1918 och 1939-1945. Det är alltså en jämförelse jag skall göra. Det är så att jag undrar om ni vet någon sida eller föralldel någon bok som tar upp tekniken i de tyska ubåtarna under 1:a världskriget. Det är främst hur mycket de kunde klara av som jag gärna vill ha reda på dvs pansartjocklek, vad tryckskrovet klarade av både under stillsam kryssning under vattnet samt vid sjunkbombsanfall.

Det är inte så att ni ska beskriva allt för mig härinne utan jag vill gärna läsa det själv eftersom det är väldigt intressant.

Tack på förhand!

Jag kan rekommendera "Havsvargar. Ubåtar och ubåtskrig i Östersjön." av Ekman. Kommer inte ihåg författarens förnamn tyvärr.

Den går inte in på tekniska detaljer, men ger en bra bild av hur ubåtar användes under de båda världskrigen. Bör återfinnas på de flesta större bibliotek.

Clay Blair

Hitlers Ubåtskrig "Vargar på flykt"

Bokserie i 5 delar som detaljerat återger Ubåtskriget från tysk sida

Utgiven i sverige av förlaget "Hjalmarson & Högberg"

Finns även att köpa på Svenskt Militärhistoriskt Bibliotek

Kan även få låna dom av mig, om du skickar en kartong med en jäkla massa frimärke på, först =)

Clay Blair

Hitlers Ubåtskrig "Vargar på flykt"

Bokserie i 5 delar som detaljerat återger Ubåtskriget från tysk sida

Utgiven i sverige av förlaget "Hjalmarson & Högberg"

Finns även att köpa på Svenskt Militärhistoriskt Bibliotek

Kan även få låna dom av mig, om du skickar en kartong med en jäkla massa frimärke på, först =)

Tack för erbjudandet men jag har själv de böckerna.