Jump to content

Vaktchef/BevC


Recommended Posts

Har lite funderingar.. vilken grad brukar lägst en vaktC eller BevC ha? vet att LT är vanligast,men jag anser att en Fk eller rentav en icke Mhs utbildad SGT borde kunna sköta en sådan uppgift..Bara lite funderingar så här på fredag kvällen..

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

Det kan du inte, utan du ber snällt en BlåGul att flytta den åt dig, samtidigt som du gör 40 på knogarna.

 

Idag bjuder jag på flytten

 

/ Kimster BlåGul

 

 

(ps Bevakningschef förkortas BevCh / VaktCh)

Link to comment
Share on other sites

Lt brukar som sagt vara den vanligaste graden, inte minst därför att bevakningschef blir man knappast förrän efter några års anställning.

 

Sedan finns det även andra skäl. T ex så är en officer inte förman fullt ut förrän efter utnämningen till lt. En sg får inte ansvara för utlåsning av vapen, vilket skulle det göra svårt att tjänstgöra som bevakningschef. Osv, osv.

Link to comment
Share on other sites

Lt brukar som sagt vara den vanligaste graden, inte minst därför att bevakningschef blir man knappast förrän efter några års anställning.

 

Sedan finns det även andra skäl. T ex så är en officer inte förman fullt ut förrän efter utnämningen till lt. En sg får inte ansvara för utlåsning av vapen, vilket skulle det göra svårt att tjänstgöra som bevakningschef. Osv, osv.

Erfarenhet är givetvis extra viktigt vid den typen av tjänst! Doch så går det alldeles utmärkt att förordna ex en BFA sergeant så att han får låsa ut vapen/hämta am m.m.

Link to comment
Share on other sites

Vid tillfälle kan väl vemsomhelst vara vaktchef?

I princip? Jag har då helt för mig att en GB som fick förlängt till 15 månader och va då Sergant vid tillfället va vaktchef nåra timmar vid behov. Vad jag vill minnas iaf. Satt inte i vakten själv då så jag vet inte riktigt säkert hur det va.

 

Kan iaf inte minnas att det finns nån regel som säger att lägre än LT inte skulle få vara Vaktchef, för tillfället iaf. Det gör det säkert om ni säger så, men jag mins det inte ;)

Link to comment
Share on other sites

Doch så går det alldeles utmärkt att förordna ex en BFA sergeant så att han får låsa ut vapen/hämta am m.m.

Nej, det gör det inte. Visserligen skulle en sergeant kunna sköta det praktiska arbetet, men en fänrik måste finnas på plats vid inlåsning/utlåsning av vapen.

 

H SÄK VapAm sid 50:

 

Kompanichef eller den han bestämmer skall utse ett eller flera befäl av

lägst fänriks grad, som skall ansvara för att vapens huvuddel eller

vitala del eller kompletta vapen inte är utlämnade till någon värnpliktig

annat än när det erfordras från tjänstesynpunkt. Det eller de

befäl som ålagts denna uppgift skall personligen och på plats vid

förvaringsutrymmet leda och övervaka verksamheten.

Link to comment
Share on other sites

Doch så går det alldeles utmärkt att förordna ex en BFA sergeant så att han får låsa ut vapen/hämta am m.m.

Nej, det gör det inte. Visserligen skulle en sergeant kunna sköta det praktiska arbetet, men en fänrik måste finnas på plats vid inlåsning/utlåsning av vapen.

 

H SÄK VapAm sid 50:

 

Kompanichef eller den han bestämmer skall utse ett eller flera befäl av

lägst fänriks grad, som skall ansvara för att vapens huvuddel eller

vitala del eller kompletta vapen inte är utlämnade till någon värnpliktig

annat än när det erfordras från tjänstesynpunkt. Det eller de

befäl som ålagts denna uppgift skall personligen och på plats vid

förvaringsutrymmet leda och övervaka verksamheten.

oopps, bra att folk har koll! Bortförklaring: Tänkte inte på att "våra" bfa faktiskt är Fänrikar...

Link to comment
Share on other sites

På F21 så är det så att lägst lt får vara Insatschefer eller vaktchefer som kanske är ett vanligare namn i FM(vi är ju lite speciella uppe på F21 :unsure:) Anledningen till detta sägs vara att det är lättare för en Lt att föra en diskussion med en Major som kanske trilskas med att visa leg eller följa de värnpliktiga skyddsvakternas direktiv än det är för till exempel en seargeant eller en Fänrik.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
Har att göra med diciplinåtgärder iaf vad jag fått veta insatschefen måste vara minst Lt. för att räknas som förman.

 

Japp stämmer bra, som jag fick höra det måste insatschefer/vaktchefer vara minst Löjtnant eftersom de annars saknar rätt att utföra lagen om diciplinåtgärd (kommer inte ihåg exakt vad det heter).

Link to comment
Share on other sites

LDT - Lagen om diciplinansvar inom totalförsvaret.

 

Och ja, en vpl MP räknas också som förman på samma sätt som en löjtnant. Trots den ringa graden korpral eller furir :baskerKav:

 

/Victor, som nyss avslutat MP-utbildning och avlagt MP-examen :Malaj:

 

(återstår dock att se om det blev ett G eller ett IG, även om jag tror på det förstnämnda)

Edited by Victor
Link to comment
Share on other sites

Blanda inte in MP i det hela... Då blir det bara komplicerat.

 

Men för att göra det enkelt. Vem får lägst vara ansvarig över MP-insats?

 

Men diskussionen runt MP kan vi hoppa från denna tråd. För Vem som är VB inom MP är lite speciellt, men ändå inte så speciellt för att vara inom FM...

 

Men det kan vår nyutexade MP upplysa oss om.

Link to comment
Share on other sites

På F21 så är det så att lägst lt får vara Insatschefer eller vaktchefer som kanske är ett vanligare namn i FM(vi är ju lite speciella uppe på F21 :)) Anledningen till detta sägs vara att det är lättare för en Lt att föra en diskussion med en Major som kanske trilskas med att visa leg eller följa de värnpliktiga skyddsvakternas direktiv än det är för till exempel en seargeant eller en Fänrik.

 

Det har egentligen inte så mycket med graden utan det är åldern och erfarenheten är det som är det viktiga när det gäller att platta till Majorer

Edited by lanrezac
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...