johanp Posted October 19, 2004 Report Share Posted October 19, 2004 (edited) jag är stenhård jag låg ju på stadsskyttekompaniet förfan 5min in i första delen!!! Däremot vet jag inte vad hon snakar om? Dojer har man ju med sig egna, Man bär ju sällan tungt när man har lejon pjucken, då hade man ju kängorna som var kalasbra... Ryggsäckar hade vi ss2000 och mellanstora lk på spaningsgruppen(60l?). Sabba ryggen pga ryggsäcken? Måste ha varit för dålig bärträning? Edited October 19, 2004 by johanp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
skytten Posted October 19, 2004 Report Share Posted October 19, 2004 Få se nu.. Var inte utrustningen sämre förut? Eller?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Born Posted October 19, 2004 Report Share Posted October 19, 2004 Om kroppen inte orkar får man skylla på utrustningen. Hur ska det gå för våra stackars morsgrisar i strid?? Hemsk tanke. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus Redin Posted October 19, 2004 Report Share Posted October 19, 2004 Om kroppen inte orkar får man skylla på utrustningen. Hur ska det gå för våra stackars morsgrisar i strid?? Hemsk tanke. Om den blivande eller mobiliserade sodaten är klen blir uppdraget utfört snabbare om utrustningen är anpassad till soldaten. Vpl kan vid rätt personlig inställning tränas upp och det är en välgärning. (Skulle nog ha varit nyttigt för mig... ) Självklart måste det vara lättare att få fart på folk med hjälp av tillräckligt bra utrustning där man bokstavligt kan lasta på mer vartefter. Iofs brukar jag hålla på att om man vill träna duger det med en stor gummisnodd och lite skrot från närmaste bilverkstad men tyvärr kan man nog inte skippa den praktiska psykologin i att få tillgång till bra grejer, bra utrustning visar på uppskattning, kass på nonchalans. Snart behöver vi kanske även specialutrustning för att de 50+ YOF som det är gott om skall kunna arbeta i insatsförsvarets fältförband? ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Born Posted October 19, 2004 Report Share Posted October 19, 2004 Och om den mobiliserade soldaten inte får sin perfekt anpassade utrustning så klarar han inte av att strida. Är det inte bättre då att soldaten har lärt sig att använda den tilldelade utrustningen och anpassa sig själv? Lite dyrt att skräddarsy varje soldats utrustning. Den utrustning som idag finns duger gott. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magister R Posted October 20, 2004 Report Share Posted October 20, 2004 Och om den mobiliserade soldaten inte får sin perfekt anpassade utrustning så klarar han inte av att strida. Är det inte bättre då att soldaten har lärt sig att använda den tilldelade utrustningen och anpassa sig själv? Lite dyrt att skräddarsy varje soldats utrustning. Den utrustning som idag finns duger gott. Mycket handlar också om soldatens motivation. Visserligen kan bärträning, packscheman med mera underlätta, men "let's face it" vi ska inom en snar framtid kunna gå istrid med människor som har haft "fruktstund" på dagis/förskola! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Born Posted October 20, 2004 Report Share Posted October 20, 2004 Vi får nog börja importera soldater snart. Helst från något land där nintendo inte slagit igenom än. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bushman Posted October 20, 2004 Report Share Posted October 20, 2004 Och om den mobiliserade soldaten inte får sin perfekt anpassade utrustning så klarar han inte av att strida. Är det inte bättre då att soldaten har lärt sig att använda den tilldelade utrustningen och anpassa sig själv? Lite dyrt att skräddarsy varje soldats utrustning. Den utrustning som idag finns duger gott. dessutom lär ju det stora rekvisitionsblocket åka fram om kriget kommer. affärer som naturkompaniet, stadium och clas olsson kommer att ses som mobbförråd och läsas. alla återförsäljare av suvar och ATVer kommer att sitta fasttejpade med silvertejp efter försvarsmakten har röjt rent. jag tror inte någon affärisdkare kommer att säja emot argumentet 30 st ak5, och ett kvitto som lovar, att vi betalar när kriget är över. jag diskuterade detta med mina befäl under GU:n. enl en luttrad gammal tross löjtis så var det största problemet med mobilisering kängor. det fanns helt enklet inte tillräkligt av dessa och detta var 1990. jag gjorde repmöte 94 och kom in sent till mob-förrådet. kan säja att de pråmar till kängor jag fick ut då, kunde jag satt segel på och skickat i väg mot indien. hade egna kängor med mig så det löste probelemet, men för de andra stackare som fick tillbringa 2 veckor i 4 nr för stora kängor var det inte skoj. kan förstå att man prioriterar andra grp med bättre skor än trossen, men såg också sanningen i det min Lt sa. kommer kriget blir kängor en bristvara. vet inte om problemet är avhjälpt nu men det ryktas ju att det börjar bli snålt med uniformer i förråden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
A2Keltainen Posted October 20, 2004 Report Share Posted October 20, 2004 affärer som naturkompaniet, stadium och clas olsson kommer att ses som mobbförråd och läsas. alla återförsäljare av suvar och ATVer kommer att sitta fasttejpade med silvertejp efter försvarsmakten har röjt rent. Handelsträdgårdar, bokhandlar (pennor, kartplast, m.m.), grossistfirmor (som säljer kläder m.m. till byggföretag, hantverkare och liknande), företag i stil med Lantmännen, byggfirmor, apotek och alla affärer som säljer batterier torde vara ytterligare exempel på lämpliga ställen att räda i händelse av krig. Jag undrar hur Militaryshop skulle se efter att en mobiliseringsorder kommit och alla MÖPar fått total vill-ha-prylar-nu-orgasm? Jag vet att man inom flera förband i USAs försvar löste det här materielproblemet inför insatsen i Afghanistan och den senaste insatsen i Irak, genom att helt enkelt ge förbandet ett statligt kreditkort och ordern: "Köp vad ni behöver." Jag har sett exempel på vad förband köpte, och ingenjörsförband köpte exempelvis små grävmaskiner, bortsett från alla givna saker som mindre berg med spadar, motorsågar och liknande. När jag fick mitt finska militärpass, så fick jag även ett litet tillhörande kort, på vilket man bland annat om "inträde i tjänst vid mobilisering" kan läsa: "Vi inställelsen bör Ni vara klädd på ett för årstid och fältförhållanden lämpligt sätt. Ta också med Ert militärpass och körkort samt för personligt bruk fältduglig utrustning såsom ryggsäck, sovsäck, kompass, kniv, fältyxa, ficklampa, extra omgång underkläder och toalettartiklar. Försvarsmakten inlöser ovannämnd utrustning som Ni medfört och betalar Er ersättning för den. Brist på ovannämnda föremål eller persedlar får inte fördröja Er avfärd." Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TLiman Posted October 20, 2004 Report Share Posted October 20, 2004 "Vi inställelsen bör Ni vara klädd på ett för årstid och fältförhållanden lämpligt sätt. Ta också med Ert militärpass och körkort samt för personligt bruk fältduglig utrustning såsom ryggsäck, sovsäck, kompass, kniv, fältyxa, ficklampa, extra omgång underkläder och toalettartiklar. Försvarsmakten inlöser ovannämnd utrustning som Ni medfört och betalar Er ersättning för den. Brist på ovannämnda föremål eller persedlar får inte fördröja Er avfärd." Det måste ju sägas att det är en väldigt bra variant. Och inte var det några speciellt udda grejer heller. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Born Posted October 21, 2004 Report Share Posted October 21, 2004 Finland är föredömligt. Gör man det så enkelt så kan man ju inte klaga på tilldelad utrustning utan på medtagen utrustning, och då får man skylla sig själv. Tillägg till en svensk variant borde nog vara, laptop, mobiltelefon, mammas köttbullar och intyg hemifrån om man har tillåtelse att hamna i väpnad strid eller inte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bushman Posted October 21, 2004 Report Share Posted October 21, 2004 Finland är föredömligt. Gör man det så enkelt så kan man ju inte klaga på tilldelad utrustning utan på medtagen utrustning, och då får man skylla sig själv. Tillägg till en svensk variant borde nog vara, laptop, mobiltelefon, mammas köttbullar och intyg hemifrån om man har tillåtelse att hamna i väpnad strid eller inte. från målsman eller från regeringen? givetvis har finland och norge tänkt över sitt försvar och den info de ger sina vpl. de har ju tyvärr lite fler erfarenheter än oss i krig och armod. den största frågan vid svensk mobilisering blir väl vär man kan koppla in sin xbox. vad gäller ingengörsförbanden i Irak så är väl de flesta numer privata företag som jobbar åt usa´s försvarsmakt? såg något repotage om företag som utför rena pionjärsuppdrag i irak. de har ett gäng ingengörer som bygger under strid, sedan kommer hantvekar-legoknektarna och gör de "tråkiga" uppgifterna, vägbyggen och markförstärkningar osv. jag tror inte milisshopen skulle vara tillmötesgående vid en mobilisering. de skulle bara höja priserna och beväpna personalen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Born Posted October 21, 2004 Report Share Posted October 21, 2004 från målsman eller från regeringen? Från mamma givetvis. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
UAV Posted October 22, 2004 Report Share Posted October 22, 2004 Ja oj så skoj man kan ha åt människor som gör sig illa. Har själv problem med mitt knä. Ett minne från K3. Synd att säga att någon tackar en för att man bet ihop under värnplikten. Värnplikten var i mitt fall frivillig, men så är det inte för alla och det är förbannat synd när någon gör sig illa för att varenda kronvrak och hippieflummare ska kunna utnyttja sin frihet som i viss mån vidmakthålls av försvarmakten. Ser positivt på ny utrustning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Dahlberg Posted October 22, 2004 Report Share Posted October 22, 2004 Sååå nu blev det en egen tråd för Disskution... Efter lite klipp och klistrande och schabblande... //Fu Dahlberg - Blågul Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vysotskij Posted October 22, 2004 Report Share Posted October 22, 2004 "Vi inställelsen bör Ni vara klädd på ett för årstid och fältförhållanden lämpligt sätt. Ta också med Ert militärpass och körkort samt för personligt bruk fältduglig utrustning såsom ryggsäck, sovsäck, kompass, kniv, fältyxa, ficklampa, extra omgång underkläder och toalettartiklar. Försvarsmakten inlöser ovannämnd utrustning som Ni medfört och betalar Er ersättning för den. Brist på ovannämnda föremål eller persedlar får inte fördröja Er avfärd." Det måste ju sägas att det är en väldigt bra variant. Och inte var det några speciellt udda grejer heller. Något liknande fanns väl med i Svensk Soldat också? På den gamla goda tiden i alla fall. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders Posted October 22, 2004 Report Share Posted October 22, 2004 vet inte om problemet är avhjälpt nu men det ryktas ju att det börjar bli snålt med uniformer i förråden. Det kan du lita på. Uniformer är en bristvara även på FM Log:s Serviceförråd runtom i landet. Man hade nog inte räknat på slitage och att US ska ha oanvända uniformer vid nedrotation. /En som får nöja sig med något bättre begagnade. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
uoff Posted October 22, 2004 Report Share Posted October 22, 2004 vet inte om problemet är avhjälpt nu men det ryktas ju att det börjar bli snålt med uniformer i förråden. Det kan du lita på. Uniformer är en bristvara även på FM Log:s Serviceförråd runtom i landet. Man hade nog inte räknat på slitage och att US ska ha oanvända uniformer vid nedrotation. Jösses - är det så illa ställt nu? För några år sedan berättade en god vän, som är åkare uppe Dalarna, att chauförer i Falun fick köra hela lastbilslass med nya uniform 90 till olika kommunala panncentraler när I13 lads ned. En del eldare hadde vägrat att bränna oanvända uniformer så chauförerna fick ibland köra tillbaks med lasten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yman Posted October 22, 2004 Report Share Posted October 22, 2004 *Flyttar ned till Materialplatsen* //Yman, BlåGul Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Born Posted October 22, 2004 Report Share Posted October 22, 2004 Ja oj så skoj man kan ha åt människor som gör sig illa. Har själv problem med mitt knä. Ett minne från K3. Synd att säga att någon tackar en för att man bet ihop under värnplikten. Värnplikten var i mitt fall frivillig, men så är det inte för alla och det är förbannat synd när någon gör sig illa för att varenda kronvrak och hippieflummare ska kunna utnyttja sin frihet som i viss mån vidmakthålls av försvarmakten. Ser positivt på ny utrustning. Fruktansvärt skoj. Ser också positivt på bättre utrustning, sen om den är ny eller inte spelar mindre roll. Förutom det där med utrustningen, vad menar du?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Inf Posted October 22, 2004 Report Share Posted October 22, 2004 Har inte alla ett ex av "MINNESLISTA Bestämmelser du bör känna till vid mobilisering"? För er som inte har den kan jag berätta att den har en härlig krigare m/78 på omslaget (Uniform m/58, vita tum handskar, ak4 (med hylsfångare), vintemössa med hjälm m/37 med ostyrigt hjälmdok ovanpå rejäl kalufs osv) Inne i häftet står ungefär samma sak som i den finska motsvarigheten plus lite allmän information om samhället i gränslandet mellan krig och fred. Självklart ska man ha bra grejer, men det viktigaste är att all grejer man har fungerar, inte att allt man har är det bästa som finns på marknaden. Detta allrahelst med den personliga utrustningen typ jackor och ryggsäckar. Skulle kriget komma hade jag nog lätt offrat ett par fingrar för ett bärbart PV-vapen som garanterat slår igenom alla vagnar i alla attityder och som dessutom är bärbart och har nattsikte. Lite viktigare än att få Gore-Tex i jackan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mordred Posted October 23, 2004 Report Share Posted October 23, 2004 Verkan före skydd.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KD803 Posted October 23, 2004 Report Share Posted October 23, 2004 Verkan före skydd.... Å andra sidan kan skydd vara en förutsättning för verkan... B) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mordred Posted October 23, 2004 Report Share Posted October 23, 2004 Bha! Typiskt att en flygare ska säga något sånt! ;) Nej vad jag menar är helt enkelt att om du kan välja mellan att ta skydd eller att genom verkan förgöra Fi så ska du välja verkan ÄVEN om det utsätter dig själv för risk om skada. Detta gäller all verksamhet, oavsett om man fått ut den nya flashiga SV2K (som SUGER imho, bara magasinsfickorna är något att ha, och möjligen bältet ihop med någon sele. Om man som jag har testat X antal amerikanska kommersiella väster så är man inte nöjd med hur SV2K är utformad) eller en 90 hjälm eller ryggsäck ss2k osv osv. 101 Airborne slogs i Ardennerna utan vinterkläder och med lite eller ingen ammunition vid tillfällen, men de genomförde sitt stridsuppdrag och höll fronten tills förstärkning kunde nå dem. Man ska ha kunskaperna och färdigheterna att lösa sin uppgift i första hand, utrustning (även om ny/bättre utrustning GIVETVIS kan göra det lättare för en att nå sitt mål) kommer i andra hand. "You have your boots on, you can walk into battle" /G-Sgt Highway, Marine Recon PS: Jag ÄLSKAR förövrigt att effektiv utrustning jag fått ut/köpt/stulit/lånat men den är aldrig viktigare än kunskaperna min hjärna innehåller. DS Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KD803 Posted October 23, 2004 Report Share Posted October 23, 2004 Bha!Typiskt att en flygare ska säga något sånt! ;) Med tanke på att Flygvapnet tills alldeles nyligen inte haft något splitterskydd överhuvudtaget till skillnad från Armén, så är den kommentaren inte så träffsäker direkt... Nej vad jag menar är helt enkelt att om du kan välja mellan att ta skydd eller att genom verkan förgöra Fi så ska du välja verkan ÄVEN om det utsätter dig själv för risk om skada. Vad jag syftade på var den insikt som Armén kom till efter Gulfkriget, nämligen att man måste ge sina egna soldater en rimlig skyddsnivå om de överhuvudtaget ska kunna verka. Därav att man bytte tgb20 mot pbv... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mordred Posted October 23, 2004 Report Share Posted October 23, 2004 Och nu byter PBV302 mot en PansarTerrängBil203 som INTE är terränggående :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted October 24, 2004 Report Share Posted October 24, 2004 Och nu byter PBV302 mot en PansarTerrängBil203 som INTE är terränggående :P Jag ser smileyn så jag vet inte hur seriös du var, men Patgb203 ersätter väl ändå inte Pbv302 utan softskin-tgb i olika varianter och Pbv302 ersätts med CV90 (fast LG har gjort tvärtom)? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
målobs Posted October 24, 2004 Report Share Posted October 24, 2004 Med tanke på att Flygvapnet tills alldeles nyligen inte haft något splitterskydd överhuvudtaget till skillnad från Armén, så är den kommentaren inte så träffsäker direkt... Jag brukade då sitta med så där 10-20 m gråberg runt omkring mig i Flygvapnet. Kallas inte det splitterskydd vet inte jag Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mordred Posted October 24, 2004 Report Share Posted October 24, 2004 106> Det var LGs något tveksamma om organisation jag anspelade på Jobbade själv som instruktör vid den tiden då LG fick ge ifrån sig sina CV9040 och PBV 302 till förmån för PTGB203, och de unga officerarna jag talade med, när jag besökte LG under en övning, var inte så glada. "Den har iaf en CD-spelare" var ungefär det snällaste de hade att säga om fordonet i fråga Två veckor efter att det togs i bruk fick den terrängförbud pga en klen konstruktion, om ni minns Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Huf Nsky F4 Posted October 25, 2004 Report Share Posted October 25, 2004 Vad jag har hört så har det genomförst test på Prianan som splitterskyddad fordon år Flygbassäkpatrullerna, iallafall på F7.. Och sedan vet jag att de frivilliga som var på FVRF:s sommarkurs inom Markförsvars/Säkförbands facket på F21 denna sommar testade Prianan, fast då vad dem på Lombensskjutfält under den just själva fordons utbildningen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts