Jump to content

Israel och frisedel pga religiositet

Recommended Posts

Såg på nyheterna för något år sedan hur religiösa israeler slapp värnplikt just pga/tack vare deras religiositet. Det gör mig så j**la förbannad att höra sådant. Precis som om de tillhörde någon elit, för fin att förfaras för landets överlevnad.

Jag kom sedan att tänka på att vissa religiösa grupper gör detsamma i Sverige. Men slutligen måste det skapa en enorm splittring i ett land som Israel, som inte sällan använder militärt våld.

Varför ska vissa komma undan? Vad är det som gör dem så speciella?

Varför blir du upprörd? Är du Israel?

Liknande bestämmelser finns i många länder runt om i världen.

Du glömmer bort att det är religionen som gör Israel så speciellt. Dom ser sig själva som det utvalda folket. Dom tar religion på allvar, även om samhället är hyfsat sekulariserat. Det hade liksom inte gått att tvinga de som tillhör de grenar inom judendomen som förbjuder deltagande i strid att göra värnplikten. Det hade varit som att tvinga alla svenska kvinnor att bara stå vid spisen och föda barn. Du kan själv tänka dig konsekvenserna.

Oavsett vad så får man väl ändå säga att det går ganska bra för den israeliska armén ändå eller hur?

Att saker och ting sker i andra länder än Sverige förhindrar inte att de gör mig upprörd. Liknelsen hemmafru under tvång och påtvingad värnplikt är en dålig liknelse. Värnplikten syftar till försvara din rätt att välja din egen väg inom lagens gränser, oberonde av (militära) påtryckningar från utlandet. Ansvaret att försvara och därmed risktagandet i en väpnad konflikt bör vara jämnt fördelat över befolkningen. Varför ska vissa riskfritt kunna begagna sig av en (religions)frihet som andra förser dem med?

UAV, varför ska man få vapenvägra över huvud taget? Borde det inte uppröra dig mer att man i Sverige diskriminerar hälften av befolkningen och tvingar dem att göra värnplikt medan den andra hälften inte behöver bekymra sig om sånt?

Att saker och ting sker i andra länder än Sverige förhindrar inte att de gör mig upprörd. Liknelsen hemmafru under tvång och påtvingad värnplikt är en dålig liknelse. Värnplikten syftar till försvara din rätt att välja din egen väg inom lagens gränser, oberonde av (militära) påtryckningar från utlandet. Ansvaret att försvara och därmed risktagandet i en väpnad konflikt bör vara jämnt fördelat över befolkningen. Varför ska vissa riskfritt kunna begagna sig av en (religions)frihet som andra förser dem med?

Skall spädbarn göra värnplikten?

Gravida kvinnor?

Dementa åldringar?

Psykiskt sjuka?

Dömda mördare?

Ska ALLA göra värnplikten för att omfattas av de friheter och fördelar som nationen bjuder?

"Värnplikten syftar till försvara din rätt att välja din egen väg inom lagens gränser"

Då kanske du har svarat på din egen fråga alldeles själv.

Gerle, det du beskriver är en orättvisa och ja, det gör mig förbannad. Har jag gett något annat intryck?

Jake nämner en mängd minoriteter, varav dementa åldringar redan har dragit sitt strå till samhällsstacken. Spädbarn kommer förhoppningsvis att göra det. Gravida kvinnor är inte gravida/spädbarnsmödrar mer än något år och psykiskt sjuka skall inte befatta sig med vapen. Det som upprör mig är att vissa personer i vapenför ålder helt enkelt hukar bakom andra, som får ta risker i ett väpnat försvar.

Frågan kvarstår alltså: Varför ska vissa riskfritt kunna begagna sig av en frihet som andra förser dem med?

Edit: stavfel

Edited by UAV

Jake nämner en mängd minoriteter........

Det som upprör mig är att vissa personer i vapenför ålder helt enkelt hukar bakom andra, som får ta risker i ett väpnat försvar.

Frågan kvarstår alltså: Varför ska vissa riskfritt kunna begagna sig av en frihet som andra förser dem med?

Och det gör inte du då?

Det kanske är så att staten Israel ser den religiöst utövande minoriteten judar som slipper värnplikt som en del av statens traditionsbärare, kanske som en del av den judiska identiteten? Och dom kanske känner att dom inte kan eller vill tvinga dom att göra värnplikten eftersom den judiska religionen förbjuder det? Och kanske för att dom misstänker att dom ändå inte hade tillfört så mycket eftersom dom som sagt är förbjudna att strida enligt sin religion?

Riskfritt och riskfritt...... Jag hade inte velat byta plats med dom kan jag tala om för dig. Det händer en del skit i Israel. och mycket är riktat mot de Religiösa.

Du kanske ska lägga din energi på andra problem istället, som kanske att försöka utröna varför det fortfarande, med eller utan korkskruvsmän med vapen i händerna, inte är fred i Israel och på västbanken, och vad man kan göra för att det skall bli det?

För att annars kanske de inte är fria????

Friheten att välja är en sak jag försvarar när jag drar på mig grönt(jag kanske inte tycker om valet, men det är mitt problem..).

Helt rätt enligt mig...

Friheten vi åtnjuter skall ge oss rätt att välja, om jag vill försvara landet eller inte...

Och väljer jag att göra det, så skall jag även försvara dom som "hukar bakom andra"

Frivillig värnplikt nu!

Varför skulle jag ha rätt till brandkårens hjälp när jag aldrig hållit i en brandslang?

Varför skulle jag ha rätt till sjukvård när jag inte volontärjobbar på sjukhus?

Varför skulle polisen skydda mig som aldrig sökt PHS?

En stat som samlar in penagar och sköter vissa saker kollektivt har sina poänger. För övrigt finns det alltid möjlighet att införa civilplikt.

Jag har något minne av att ortodoxa judar arbetar idéellt/frivilligt/gratis med att, i väldigt bokstavlig mening, skrapa upp resterna av offren efter arabiska terrordåd mot Israel. Hur roligt är det arbetet?

Jag tycker dessutom att vapenfri tjänst eller civiltjänst är utmärkta alternativ för folk som inte vill hålla i vapen i en demokrati med allmän värnplikt. Vi hade flera på mitt kompani som sökte civiltjänst under rekrytperioden, och vi hade även en vapenfri kompaniskrivare som tillhörde Jehovas vittnen. Jag såg eller hörde aldrig att någon såg ned på de personerna.

Jag har personligen större respekt för en person som vägrar hålla i vapen av sin starka personliga etiska eller religiösa övertygelse, och då i synnerhet om personen går så långt som att vara beredd att sitta i fängelse för åsikten, än för de personer här i Sverige som försöker smita undan sin värnplikt av ren lättja och/eller egoism.

Är det någon som vet hur det är med möjligheterna för judar som är födda och uppvuxna här i Sverige att göra sin värnplikt i Israel? Jag utgår då ifrån personer som talar hebreiska och som är, eller lätt kan bli, israeliska medborgare. Är det någon som känner, eller känner till, någon svenska jude som varit i Israel och gjort sin värnplikt? Om inte annat, så har Mossad rimligtvis, och även enligt den litteratur jag läst inom området, ett starkt intresse för personer som är judar samt lojala mot det judiska folket och staten Israel, och som samtidigt kan röra sig smidigt i olika kulturer ute i världen. Man får inte glömma att underrättelsetjänster inte bara sköter om "James Bond-sysslor", utan de även har en hel del mer blygsamma, men ändå väldigt viktiga uppgifter, som exempelvis öppen informationsinhämtning, kurirverksamhet och andra former av mer eller mindre dold logistikverksamhet. Och nej, jag hävdar absolut inte att alla judar i Sverige är spioner, om nu någon skulle få för sig det.

Är det någon som vet hur det är med möjligheterna för judar som är födda och uppvuxna här i Sverige att göra sin värnplikt i Israel? Jag utgår då ifrån personer som talar hebreiska och som är, eller lätt kan bli, israeliska medborgare. Är det någon som känner, eller känner till, någon svenska jude som varit i Israel och gjort sin värnplikt? Om inte annat, så har Mossad rimligtvis, och även enligt den litteratur jag läst inom området, ett starkt intresse för personer som är judar samt lojala mot det judiska folket och staten Israel, och som samtidigt kan röra sig smidigt i olika kulturer ute i världen. Man får inte glömma att underrättelsetjänster inte bara sköter om "James Bond-sysslor", utan de även har en hel del mer blygsamma, men ändå väldigt viktiga uppgifter, som exempelvis öppen informationsinhämtning, kurirverksamhet och andra former av mer eller mindre dold logistikverksamhet. Och nej, jag hävdar absolut inte att alla judar i Sverige är spioner, om nu någon skulle få för sig det.

När jag var i Libanon senast -92 var man ju en hel del i Israel.

Den information vi fick av våra befäl var att inte prata för mycket med civila svenskar i Israel om känsliga saker, då de, enligt befälen, kunde vara från just Mossad.

Hur det är för en icke israel, men med judisk påbrå att få göra lumpen i Israel vet jag inte säkert. Men det talades om att det fanns folk från andra länder som gjort lumpen där. De skulle i så fall få göra rep-möte en gång/per år med kostanderna betalda av Israeliska staten... men det som sagt vad jag bara har hört.

Däremot träffade jag en tysk jude på en uteservering i Jerusalem som, enligt hans utsago, var att han hade betalat en depositionsumma till Armén/staten för att få full värnplikt i Israel. Efter fullgjord värnplikt fick han pengarna tillbaka samt fick hemresan till Tyskland betald samt att var tvungen att inställa sig för tjänstgöring om de kallade på honom.

Men det är klart... detta var ju 1992...

Edited by Animal

Helt rätt enligt mig...

Friheten vi åtnjuter skall ge oss rätt att välja, om jag vill försvara landet eller inte...

Och väljer jag att göra det, så skall jag även försvara dom som "hukar bakom andra"

Frivillig värnplikt nu!

Håller med utom det där sista.

Frivillighet är väl raka motsatsen till plikt om man ska se det juridiskt va? :P

Skall spädbarn göra värnplikten?

Gravida kvinnor?

Dementa åldringar?

Psykiskt sjuka?

Dömda mördare?

Menar du att det är samma sak? :unsure:

Nej det menar jag inte. Det är det jag försöker få fram. Du tog inte med det jag citerade, det jag reagerade mot var den här attityden : "Varför ska vissa riskfritt kunna begagna sig av en (religions)frihet som andra förser dem med?"

Är det ok för vissa att slippa undan (Gravida, åldringar) men inte för andra (ortodoxa judar)?

Förstår du hur jag menar?

• 3 years later...

Det tycks vara ett känsligt ämne även i Israel och det tycks finnas sekulära krafter som inte vill se sig utnyttjas:

"This [serving in the military] is one of the basic duties, and there is no reason to exempt anybody, certainly not because of the excuse of them being believers while we atheists are to serve and take care of them through the army."

Yael Dayan

Källa (artikeln är fem månader gammal):

http://www.abc.net.au/news/stories/2008/03/14/2189369.htm

Är det någon som vad som har hänt med debatten i Israel?