Jump to content

Vad hade karlskrona för kustartilleri under U137 k


Darkwand

Recommended Posts

Man skulle nog fått ta det lite lungt med akan-öppning. U137 hade kärnladdningar ombord, eller i alla fall vapenplutonium. Det hade inte varit så trevligt att få ut det i havet. Å andra sidan visste ju du inne i ubåten också om detta så det hade kanske fungerat ännu bättre med akanhot, åtminstone om man från svensk sida inte låtsts om att man visste det man visste.

Hur visste man detta? Jo en svensk kärnfysiker hade följt med en båt ut och la sig jämsides med ubåten. Väl där kunde fysikern läsa av strålningens profil på sitt specialinstrument. Varje ämne har sina karaktäristika och för experten var det inte svårt att identifiera vapenplutonium.

För övrigt hade vi med stor säkerhet även på den tiden personal som kunde utföra lite annorlunda uppdrag.

 

Hej

Min far var på den båten då som polisman. Det var en polisbåt och professorn kom från Växjö. Han konstaterade att ubåten hade minst två kärnladdningar utifrån analys av strålningen som kom från ubåten.

 

Jag minns den sk fredsrörelsen, VPK och redpeace. Inte ett knyst eller ngn demonstartion om att deras bidragsgivare hade dragit in kärnvapen i norden som skulle vara en kärnvapenfri zon.

Innan var det ett j**la liv varje gång vi fick flottbesök från väst.

 

En annan grej som stör mig och visar vilken flathet Sverige hade...

Inte nog med att man tillåter en främmande ubåt får leva i inre territoalvatten o tillika militärt skyddsområde. Man tillåter otroligt nog de ryska matroserna att de får vifta med sina vapen mot omgivningen. De skulle bara ha plockats ner av prickskyttar.

 

Det finns ju berättelse om svenska o finska fiskebåtar som bara försvann när de kom för nära mordors gräns vid det då förtrykta baltikum (jepp Sten "sovjetälskare" Anderson du har alltid haft fel för Baltikum var då ockuperat). Ett svenskt signalspaningsplan har ju också skjutits ner av det fredsälskande mordor över internationellt vatten.

 

Förstår inte varför vi skulle låta ett miltiärt spionfartyg får lämna vårt vatten.

Man skulle bara bordat skiten och sen inte sagt ett knyst. Östersjön är stort.

En ubåt försvinner så lätt så. "Jaha..Har ni en ubåt i Sverige?" "Vi har inte sett ngt"

 

Mer OT....

Ryssarna försökte göra en inbrytning och hämta sin ubåt men de sket ner sig när tjurköbatteriet

aktiverade sin eldledningsradar och enligt rykte från min värnplikt 1987-88 var det bara sekunder från eldgivning av 4 tunga 15,2 cm pjäser.

 

Mer idioti....Man fick inte använda vapeninsater från svenska ubåtar vid ubåtsjakt för att vi

inte skulle enskalera ett undervattenskrig...herregud vilka fjolliga sovjetfjäskpolitiker vi hade under 80-talet.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 86
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Man skulle bara bordat skiten och sen inte sagt ett knyst. Östersjön är stort.

En ubåt försvinner så lätt så.

Mer idioti....Man fick inte använda vapeninsater från svenska ubåtar vid ubåtsjakt för att vi

inte skulle enskalera ett undervattenskrig...herregud vilka fjolliga sovjetfjäskpolitiker vi hade under 80-talet.

...som sagt... :)

Även svenska ubåtar skulle kunna "försvinna lätt" i den stora Östersjön...

Edited by eskil
Link to comment
Share on other sites

Det finns ju berättelse om svenska o finska fiskebåtar som bara försvann när de kom för nära mordors gräns vid det då förtrykta baltikum

 

 

Vad har du för källor till detta påstående? Under vilken tidsperiod skulle dessa försvinnanden ha ägt rum?

Link to comment
Share on other sites

Mer OT....

Ryssarna försökte göra en inbrytning och hämta sin ubåt men de sket ner sig när tjurköbatteriet

aktiverade sin eldledningsradar och enligt rykte från min värnplikt 1987-88 var det bara sekunder från eldgivning av 4 tunga 15,2 cm pjäser.

 

Njäe, ehuru de försökte göra en inbrytning (vad det nu är) vet jag inte, men faktum är att de markant minskade farten och stannade vid territorialvattengränsen när de erfor att batteri TÖ´s ArtE 719 sände måldata till pjäserna. Dock, som tidigare nämnts, var endast en pjäs bemannad och det av MoF-värnpliktiga. Eftersom det var "Ad hoc"-lösningar som styrde var det säkert upp till batterichefen att avgöra när han skulle öppnat verkningseld. Senare kom ju styrningar uppifrån för att förhindra att förbandschefer skulle besluta om krigsförklaringar till höger och vänster. Så batteri TÖ hade bara en pjäs igång ( 2.a pjäs) men det visste man ju inte i det röda laget, förståss.

Link to comment
Share on other sites

 

 

Det finns ju berättelse om svenska o finska fiskebåtar som bara försvann när de kom för nära mordors gräns vid det då förtrykta baltikum

 

 

Vad har du för källor till detta påstående? Under vilken tidsperiod skulle dessa försvinnanden ha ägt rum?

 

Under kalla kriget förstås när annars? Som ett övertydligt exempel kan jag nämna att det var två

finska pojkar som seglade fel under 50-talet och hamnade för nära mordor. Skickades givetvis till Sibirien i ngt Gulagläger. Finns en bok om detta. Få se om jag hittar en länk till detta.

Link to comment
Share on other sites

Njäe, ehuru de försökte göra en inbrytning (vad det nu är) vet jag inte, men faktum är att de markant minskade farten och stannade vid territorialvattengränsen när de erfor att batteri TÖ´s ArtE 719 sände måldata till pjäserna.

Hur kunde fienden veta att det? Sändes måldata med radio till pjäserna?

Link to comment
Share on other sites

Noteringar från krigsdagbok CBK/Fo15

 

Fredag 30 oktober

Natten och förmiddagen

Sovjetiska jagare typ Kashin siktas optiskt vid Torhamn

Korrektionsskjutning med batteri TÖ (5)

 

Lördag 31 oktober

Natten

Sovjetiska fartyg manövrerar utanför gränsen

Korrektionsskjutning med batteri TÖ

 

Eftermiddagen

12/80 och 15,2/37 på Torhamn genomför korrektionsskjutning samt förbereder markmålseld.

 

Det verkar som att de fattade vinken med korrektionsskjutningen.

 

Redan vid middagstid första dagen kom information om att ryska örlogsfartyg stävade mot Karlskrona. Oron för att gränsen skulle passeras var stor. Varningsskott med skarp ammunition avlossades. Vid något tillfälle gjordes ansatser att passera gränsen av något enstaka fartyg, men detta avvisades. Marinen tillämpade gällande regler, om avvisningar från svenskt territorialhav.

 

Edit: lade till mer text.

Edited by KA2
Link to comment
Share on other sites

Noteringar från krigsdagbok CBK/Fo15

 

Fredag 30 oktober

Natten och förmiddagen

Sovjetiska jagare typ Kashin siktas optiskt vid Torhamn

Korrektionsskjutning med batteri TÖ (5)

 

Lördag 31 oktober

Natten

Sovjetiska fartyg manövrerar utanför gränsen

Korrektionsskjutning med batteri TÖ

 

Eftermiddagen

12/80 och 15,2/37 på Torhamn genomför korrektionsskjutning samt förbereder markmålseld.

 

Det verkar som att de fattade vinken med korrektionsskjutningen.

 

Redan vid middagstid första dagen kom information om att ryska örlogsfartyg stävade mot Karlskrona. Oron för att gränsen skulle passeras var stor. Varningsskott med skarp ammunition avlossades. Vid något tillfälle gjordes ansatser att passera gränsen av något enstaka fartyg, men detta avvisades. Marinen tillämpade gällande regler, om avvisningar från svenskt territorialhav.

 

Edit: lade till mer text.

 

Siktas optiskt utanför Torhamn??? Hallå då måste de redan passerat sjögränsen och vara inne på vårt fostervatten.

 

 

 

Njäe, ehuru de försökte göra en inbrytning (vad det nu är) vet jag inte, men faktum är att de markant minskade farten och stannade vid territorialvattengränsen när de erfor att batteri TÖ´s ArtE 719 sände måldata till pjäserna.

Hur kunde fienden veta att det? Sändes måldata med radio till pjäserna?

 

Nej men deras sensorer kände av energin från radarn

Link to comment
Share on other sites

Under kalla kriget förstås när annars?

 

Under andra världskriget.

Under mellankrigstiden.

Under första världskriget.

 

Missförstå mig inte, jag säger inte emot dig. Men om svenska fiskare skulle ha tillfångatagits (under kalla kriget) och sedan inte ha återlämnats till Sverige utan skickats till GULAG, borde det finnas skriftliga källor. Inte minst diplomatisk notväxling. Jag har hört storyn förut men inte sett något skriftligt.

 

Detta bygger naturligtvis på att det kan bevisas att fiskarna uppbringats av Sovjet. Antingen genom att de öppet erkände det, eller genom annan trovärdig bevisning. Bara för att fiskare försvunnit på östersjön innebär det inte automatiskt att Sovjet uppbringat dem.

 

Jag har hört en variant där svensk sjöbevakning kunnat se på radarn hur en svensk fiskebåt bordades och sänktes av ett förmodat ryskt fartyg. Finns det belägg för detta är det intressant. I annat fall avfärdar jag det som "Klintbergare".

Link to comment
Share on other sites

Njäe, ehuru de försökte göra en inbrytning (vad det nu är) vet jag inte, men faktum är att de markant minskade farten och stannade vid territorialvattengränsen när de erfor att batteri TÖ´s ArtE 719 sände måldata till pjäserna.

Hur kunde fienden veta att det? Sändes måldata med radio till pjäserna?

 

Antingen, som skrivit, att man "kände" radarvågorna eller just måldata via radio. Just för att visa att man sände måldata... Man kunde (12/80) sända data och/eller tal antingen via radio eller tråd, och säkerligen ävenså vid 15,2/41 (TÖ bl. a). Vid rörliga förband var radio ett reservförfarande, man strävade efter tråd eftersom det är värre att tjyvlyssna på. Vid fasta förband var säkert radio också reserv, eller just vid "IKFN" då man ville att den man lös på med radarn skulle veta om det.

Link to comment
Share on other sites

Antingen, som skrivit, att man "kände" radarvågorna eller just måldata via radio. Just för att visa att man sände måldata... Man kunde (12/80) sända data och/eller tal antingen via radio eller tråd, och säkerligen ävenså vid 15,2/41 (TÖ bl. a). Vid rörliga förband var radio ett reservförfarande, man strävade efter tråd eftersom det är värre att tjyvlyssna på. Vid fasta förband var säkert radio också reserv, eller just vid "IKFN" då man ville att den man lös på med radarn skulle veta om det.

Se där, då fick man lära sig något nytt idag också.

Tack C 2.a pjäs! :D

Link to comment
Share on other sites

Undrar hur dom kände sig i dom Sovjetiska fartygen när dom blev låsta en modern hoppfrekvensradar var ju ingenting man störde ut på en kafferast precis. Samtidigt så kan ju inte jagarnas kanoner ha dugit till särskilt mycket gentemot ett batteri insprängt i det svenska urberget.

Link to comment
Share on other sites

Tja, man hade med sig lastfartyg som vissa fick hybris inför eftersom det räckte till att härbärgera ett marininfanterikompani. Och ett sådant har hyfsad effekt mot både stål och betong och kockar. Dessutom kan jag inte tänka mig annat än att den sovjetiska attacken var införstådd med vart man skulle flyga om svensken börjar skjuta med artilleri...

 

Eskil: Så roligt att det finns folk som lyssnar! Jag kan prata KA i timmavis...

Link to comment
Share on other sites

Tja, man hade med sig lastfartyg som vissa fick hybris inför eftersom det räckte till att härbärgera ett marininfanterikompani. Och ett sådant har hyfsad effekt mot både stål och betong och kockar. Dessutom kan jag inte tänka mig annat än att den sovjetiska attacken var införstådd med vart man skulle flyga om svensken börjar skjuta med artilleri...

 

Eskil: Så roligt att det finns folk som lyssnar! Jag kan prata KA i timmavis...

 

Om det inte vore för flygunderstöd så borde det vara relativt enkelt att pricka stora båtar med 12or eller 15,2or. Ett problem var kanske att det inte var så många atrilleri platser som skulle behöva träffas på den Svenska sidan. Fast på denna tiden så hade väl Sverige ett flyg som var ganska stark?

 

Marininfanteri eller spetsnaz tillhörde inte befälens favoriterna att möta i skärgården. Vi (även om jag låg inne långt senare) hade en kapten på S-platsen (Kungsholmen) som var riktigt livrädd för spetsnaz. Han tyckte mer eller mindre att det var lika bra att packa ihop om det bara kom ett par och besökte oss på ön.

 

Jag sitter och lyssnar med öron större än echelons paraboler...(om det systemet nu finns 0:) )

Link to comment
Share on other sites

Så vitt jag kan bedöma hade det inte varit svårt för "Di röe" att frita ubåten. Visst, det kunde kostat nå´t fartyg i förluster men militärt sett hade det säkert inte varit några svårigheter. Dock, genom att flygbomba svenska kustbefästningar och/eller kriga mot svensk jakt är väl sådant som brukar kallas "krig" och ett krig Sverige-Sovjetunionen var väl ingen riktigt sugen på. Hade inte blivit mycket "good-will" i FN för något sådant, kan man anta.

 

Rent tekniskt hade batteri TÖ med enkelhet kunnat fördärva dagen för de sjömän ( och ev. andra kombattanter ombord på fartygen :D ), men då hade man å andra sidan ådragit sig moteld. Som redan har skrivits hade nog inte fartygen något att sätta emot, men som sagt, attackflyget hade det säkert. Svårighetsgraden lär ju ökat markant när kockarna byttes ut med artillerister från KA4...

 

Någon beredskapshöjande order kom inte, åtminstone inte officiellt, men enligt min pappa som var stf hemvärnschef 1981 så fick man inom Fo18 tipset att kolla larmlistorna så de var uppdaterade. För man visste ju som sagt inte hur det skulle gå...

Link to comment
Share on other sites

Så vitt jag kan bedöma hade det inte varit svårt för "Di röe" att frita ubåten. Visst, det kunde kostat nå´t fartyg i förluster men militärt sett hade det säkert inte varit några svårigheter. Dock, genom att flygbomba svenska kustbefästningar och/eller kriga mot svensk jakt är väl sådant som brukar kallas "krig" och ett krig Sverige-Sovjetunionen var väl ingen riktigt sugen på. Hade inte blivit mycket "good-will" i FN för något sådant, kan man anta.

 

Rent tekniskt hade batteri TÖ med enkelhet kunnat fördärva dagen för de sjömän ( och ev. andra kombattanter ombord på fartygen :blink: ), men då hade man å andra sidan ådragit sig moteld. Som redan har skrivits hade nog inte fartygen något att sätta emot, men som sagt, attackflyget hade det säkert. Svårighetsgraden lär ju ökat markant när kockarna byttes ut med artillerister från KA4...

 

Någon beredskapshöjande order kom inte, åtminstone inte officiellt, men enligt min pappa som var stf hemvärnschef 1981 så fick man inom Fo18 tipset att kolla larmlistorna så de var uppdaterade. För man visste ju som sagt inte hur det skulle gå...

 

Hade vi gjort en partiell mobilisering och använt alla våra resurser så tror jag vi kunnat ge rödingarna en fet match. Vi hade bra ubåtsflotta, starkt flygvapen och rikligt med sjöminor. KA spärrbataljon lekte man inte med när den är mobiliserad. Hemvärnet hade 100 000 man under fanan. Sen hade vi fått stötning av Nato/Usa.

 

Hursomhelst

Ryssen klarade inte ta Finland, eller Afganistan och knappt har de lyckats kuvat tjetjenien.

 

Nej min åsikt att att den ryska soldaten är lika effektiv som en orch i spelvärlden.

De vinner på antal men knappas i kvalitet.

 

Förlorar gruppen sin GB == Gruppen gräver ner sig tills man får andra order

Förlorar plutonen sin PB == Plutonen gräver ner sig tills man får andra order

Förlorar kompanet sin KB == Kompaniet gräver ner sig osv osv

 

En rysk soldat tar inga egna intiativ. De är för skadade av pennalism och kommandostyrning.

Link to comment
Share on other sites

Vill du att vi ska prata om vad Fo15 kunde mobilisera? 1981? :rockon:

 

IB41, Blekingebrigaden, mobiliseringslats Emmaboda, utgångsgrupperas i V Blekinge.

En Mekbat F från P6 med strv 101R, utgångsgrupperas i Ö Blekinge

Spärrkompani Torhamn

Spärrbataljonen Kungsholmen (Batteri TÖ, batteri EN)

Spärrbataljonen Karlshamn (Batteri KH2, JV)

 

1. KA-batteriet (15,2/37B) mobplats Tving

 

1. R Spärrbataljonen, mobplats Ringamåla (utgångsgrupperas i Västervik, dock).

6. R Spärrbataljonen, mobplats ? (utgångsgrupperas i Ö Skåne, dock)

 

1. Tunga kustrobotbatteriet, mobplats Rosenholm

 

samt en hel del annat lokalförsvar och hemvärn. Ur minnet, bara.

Link to comment
Share on other sites

Onekligen skulle vi ha kunnat bjuda endel motstånd, speciellt då detta hade varit en begränsad konflikt.

 

Men att gå och dömma ut den ryska krigsmakten är ju väldigt dummt.

 

Finland förlorade mot ryssland(Sovjet när det begav sig) under andra världskirget, tvågånger dessutom.

Sovjet hade alla möjligheter att ockupera hela landet då Finska Försvaret fullständigt bröt samman vi båda tillfällena.

Dock inget ont om den Finska insatsen de höll ut längre än vad som borde ha varit möjligt.

 

Detta ändrar dock inte faktumet att Finland förlorade bägge krigen(Vinter- och Fortsättningskriget).

 

Orsaken till det relativt lindriga fredslutet har debbaterats. Men att finnanrna vägrade medverka till Leningradsbelägring(och därmed indirekt räddad staden) kan mycket väl ha bidragit. En anna teori är att stalin ansåg att det var "jobbigt att förvara en igelkott i fickan". Vad han nu kan ha menat med det....

 

Ryssland Ockuperade faktiskt hela Afghanistan med undantag för några avlägsna bergsfästen i afghanistan.

 

Den inledande Spetnaz operationen räknas av många som ett skolboks exempel i kuppartat övertagande. Att de sedan inte förmådde pacifisera landet hade nog andra orsaker än soldaterna kompetens. Sen skall det ju sägas att det där med pacifisering har ju tydligen gäckat ett annat land flera gånger, utan att de för dendelen anklagats för dåligt soldatmatrial.....

 

Andra expempel på väl genomförda ryska operationer är Ungern 56, Tejeckoslovakien 68 samt Opertion august storm 1945 länk

 

Ett krig mot sovjet hade vi nog förlorat, så tillvida det inte inneburit ett utökat krig med Nato eller massiva folkliga protester i Sovjet.

 

Min åsikt .

Edited by Realkh
Link to comment
Share on other sites

Onekligen skulle vi ha kunnat bjuda endel motstånd, speciellt då detta hade varit en begränsad konflikt.

Men att gå och dömma ut den ryska krigsmakten är ju väldigt dummt.

Sovjetunionen hade ingenting att vinna på att eskalera konflikten. De hade aldrig kunnat frita ubåten med mindre än att det startat ett fullskaligt krig mot Sverige, något som hade lett till långt fler döda, sårade och tillfångatagna soldater än en ubåtsbesättning. Nu kom ju både ubåt och besättning hem i alla fall.

 

Dina jämförelser med Finland och Afganistan köper jag inte. Båda dessa länder har en lång landgräns mot Sovjetunionen och dessutom inget flygvapen att tala om. För att invadera Sverige så var man tvugen att först nedkämpa det fjärde starkaste flygvapnet i världen (vilket skulle ta tillräkligt lån tid för att hela armén och flottan skulle hinna mobilisera) för att sedan genomföra överskeppning av en invasionsstyrka. Nej, med överraskningsmomentet borta skulle ett sådant företag vara chanslöst.

Link to comment
Share on other sites

Till Eskil.

 

För det första så var mitt inlägg på intet sätt en jämförelse Sverige mot afghanistan. Det var ett svar till T-force som valde att ,enligt mig, osakligt total såga den Sovjetisk krigsmkten som totalt inkompetent.

 

Läs han inlägg så bör mitt komma i ett annat ljus.

 

Sedan säger jag vidare att jag absolut tror att vi hade kunnat bjuda en hel del motstånd, just för att detta var en begränsad konflikt.

 

Tforce ser ut att tro att det svenska försvaret på ca 700-800.000 man skulle kuna stå emot 12,5 miljoner "sovjet medborgare" ca 55000 stridsvagnar 7-8000 stridsflygplan av olika typ.

 

Sen spelar det ingen roll hurvida vi var nummer 3,4 eller 5 på listan.

 

Har iofs svårt att tro att vi hade större flygvapen än Frankrike,Storbrittanien,Tyskland,china,inden eller för den delen Spanien och Italien.

 

Även Polen bör ha haft ett avsevärt flygvapen. Så 4:a i storlek inte en chans möjligtvis 1950, men det har väl mer att göra med storleken på omvärdens och inte så mycket vårt, även om vårat defenetivt var stort.

 

Sedan om vi var 4 så är steget till 1:an och 2:an så sjukt stort att det inte går att jämföra.

 

Vidare så är det mycket av en myt vår krigsmakt var modernare än de rödas. Deras militärforskning låg klart framför våran.

 

Deras armé var mekaniserad innan vi kunde säga "kanvasskytte".

Det var till och med så att Sovjet införde sjömålsroboten (dvs den praktiska med IR sikte inte tyskarans "radiostyrda" ).

 

Nej i ett fullskaligt krig endast Sverige mot sovjet hade vi varit totalt rökta! Men som tur är så inträffade det aldrig och sannolikheten att en sådan sitution hade gjort det kan nog ses som extremt låg.

 

Ett sista ord, kärnvapen!

Edited by Realkh
Link to comment
Share on other sites

Jag tror att vi menar olika saker när vi säger "begränsad konflikt".

Jag menar begränsad till att befria ubåten med besättning i stället för ett fullskaligt krig mot Sverige.

Du verkar mena begränsad till ett fullskaligt krig mot Sverige i stället för ett tredje världskrig.

 

Ifall vi hade haft kvar 1809 års gräns mot Ryssland (vid Torne älv) så hade vi inte haft en chans. Då hade division efter division rullat över älven och vidare söderut. Det hade visserligen tagit ett par veckor innan man nått Stockholm, men det hade inte gått att stoppa.

 

Nu skulle de i stället varit tvugna att skicka en invasionsstyrka över Östersjön och dessutom fortsätta att försörja den sjövägen under hela operationen. Då pratar vi inte några 12,5 miljoner man längre, utan på sin höjd 1 - 1,5 miljoner (vilket iosf inte är kattskit det heller!)

 

När det gäller flygvapnet så hade vi om jag minns rätt 16 flygflotiljer i början på åttitalet, vilket borde bli något i stil med 700-800 flygplan. På den här tiden fanns MiG-29 och Su-27 inte på förband ännu, utan motståndet bestod av Mig-23, SU-15 och Su-17. Flygplan som knappast var modernare än våra Drakar och Viggar. Dessutom var det precis ett sådant hot som det svenska luftförsvaret var uppbyggt för att möta.

 

Eftersom vi i det här fallet redan var förvarnade och hade kunnat mobilisera snabbt så tror jag att vi hade haft en ganska god chans att klara oss, även om det hade blivit väldigt blodigt.

 

 

Edit: Fast eftersom du anser att Finland förlorade vinterkriget och fortsättningskriget så antar jag att du skulle anse att vi skulle förlora en sådan konflikt också.

Edited by eskil
Link to comment
Share on other sites

Well jag avskyr ryssar/kommunister eftersom min mor är ifrån Ungern.

Kom till Sverige 1956.

 

Under min barndom på 70-80 talet så hälsade man på mors släkt och därigenom

fick man inblick i sovjetisk förtryck.

 

Att passera gråa DDR var verkligen som att stiga in i Mordor.

Grått, tråkigt och gränskontrollen tog timmar...Sen när man kom till Ungerska gränsen med vaktorn, hundar, extrem kontroll.Nu bara swischar man förbi alla gränser.

 

Jag tror inte jag är unik och jag antar att det bl a finns en hel del balter som har massa saker o säga om ryssar, deras mentalitet, förtryck osv osv....OT jag vet.

 

Hursomhelt...Ryssarna hade bara kunna komma sjövägen. Detta hade vi lätt kunna stoppa genom

sjöminor och våra ubåtar vilket jag inbillar mig att vi hade 12 stycken. Genom lokal flygöverlägsenhet får de svårt med våra robotbåtar.

 

Deras flygvapen kunde nå Sverige, verka där en stund och sen flyga tillbaka igen.

lufttankning? Fanns inte hos ryssen. Vi hade haft lokal flygöverlägsenhet med totalt överlägsna piloter som kan agera självständigt. Alla plan som skjut ner medför att våra piloter kan återgå till nya flygplan medan ryssarnas hålls fågna.

 

Sen inte minst. Ett fritt folk kämpar bättre än sovjetträlar som har KGB bakom sig som främsta

pådrivare för att gå framåt. De hade kostat att ta Sverige. Kostat många sovjeter...

 

Avslutningsvis är att vi hade försvarsgarantier från Usa. Alla ni som trodde på neutraliteten. Vakna..den var en bluff.

 

Kärnvapen?? Ja denna svaghet kan man tacka alla vissa politiska S kvinnoorganisationer

som förhindrade Sverige att skaffa sig en bra livförsäkring.

 

Men visst..Nuka Sverige men du kan inte bo där på ett tag.

 

Hursomehlst....Ett fritt folk kuvar man inte sålätt.

 

Tack invasionsförsvaret för att du skyddade min faders land så att jag slapp att få

växa upp i ett Gulag läger..Tack för att ni gav min mor ett skydd fråm mordors hantlangare.

Ni övriga 12 i min släkt vila i frid. Er kamp var inte förgäves...1989 blev min mors land

befriat bl a tack vare NATO/Usa upprustning.

Link to comment
Share on other sites

En väpnat fritagnings försök/ kupp försök hade blivit mycket blodigt, då ubåtar och torpedbåtar under ett paraply av drakar och viggar och fast KA kunnat var och en kunna sänka ett fartyg per torped ombord (rb15 var inte operativ förrän 1983).

 

Var torpederna slut fanns ju 10000-tals sjöminor i förråd.

 

Flottan var visserligen inte top of the line men den var byggd för en sak och det var att sänka överskeppnings tonnage, dessutom kunde 6 jagare rustas på en månad.

 

En kupp hade misslyckats eftersom befolkningen i allmänhet redan var uppretade på ryssen efter ubåten och dessutom var högern stark i departementen pga högerregering. Hade de lyckats sätta en qvisling vid rodret hade nog de haft en rätt knepig folkresning att tas med (ungern och prag hade varit rena barnleken jämfört med förbannade hemvärnsmän jmfr Muhajahedin) Dessutom var ju hela nationen på sin vakt för verkligehten hade landat i vardagsrummen via ett skär i Gåsefjärden.

 

Ett aggresivare agerande från sovjet hade gett dem en situation som Afghanistan, men med ett land som hade goda kontakter och sympatier med heöa fria världen, det hade nog blivit fallet för sovjet. Risken är bara om de vågat använda kärnvapen när man insett att man kört fast och höll på att förlora.

Edited by Psilander
Link to comment
Share on other sites

Här är mina argument att vi hade spöat ryssen

 

1. Ryssarna var upptagna av Afganistan (1979-1989) och min dimmiga minnesbild av detta krig var att det gick väldigt dåligt för ryssen efter Usa givit mujahedin massa schyssta stingers.

(där hade du de flesta spetznaz och gardessoldater)

 

2. Spelar ingen roll hur stor sovjets arme är är när de har dåliga soldater med låg moral.

Anledningen till dåliga soldater är/var dels pennalismen inom sovjets/Rysslands FM och dels

att de har en kommandostyrning av sina soldater. Varför tar inte Ivan i ledet mer initiativ?.

 

Tja de flesta Ivan som var framåt eller hade synpunkter som inte var i samklang med nomeklaturan

rensades helt enkelt ut 1917-1980. Själva systemet frambringade en människotyp som hade ett medfött beteende av lågt risktagande. Tror ni folk i sovjet älskade göra 3 års värnplikt? Många som tog livet av sig under sin värnplikt pga av pennalism och de svåra förhållanden som en värnpliktig har.

 

3.

Ryssarna kunde kanske MAX skicka 1 miljon man emot oss om de nu hade haft båtar.

varför inte fler? Tja vissa behövdes i Afganistankriget, en del behövdes för att balansera NATO

och många behöves för att kunna ockupera fd. Östeuropa, Baltikum och ett antal fd sovjetrepubliker.

 

Sverige hade kunnat mobilisera minst 700 000 man i FM, 100 000 i hemvärnet och detta är fria männiksor vars uppgift var att försvara sitt kära land. Det alltid lätt att försvara än att angripa ett annat land. Försvarare har högre moral än en angripare.

 

4.

Vi hade def. fått omvärldens sympatier. Usa hade försett oss med mer vapen via Norge. Vi hade lätt fått NATO flyg som komplement till vårt flygvapen. Ni skall inte tro att väst bara hade tittat på med tanke på att de har ekonomiska intressen i Sverige.

 

5. Usa har tidigare gett Sverige under kalla kriget ensidiga försvarsgarantier.

Link to comment
Share on other sites

Problemet är ju dels att den där miljonen man kommer att vara gräddan av sovjets rörliga förband dessutom kunde dom koncentrera betydligt mer flyg då det till sin natur är mycket lättrörligt.

 

Om nu mot förmodan dessa förband skulle ha låg moral så kunde Sovjet med sina resurser helt enkelt nöta ned det Svenska försvaret.

Då dom kan ersätta sina förluster men vi inte kan det ja då har man problem.

 

Sedan kommer ju problemet att Sovjet hade en stående armé på 3,9miljoner man samtidigt som vi behöver mobilisera för att få ett effektivt försvar, och hur troligt vore det att regeringen mobiliserade på indicier av ett anfall?

 

 

Och vad har det här med Kustartilleriet i Karlskrona att göra nu är det ju inte WW-3 Sweden vs CCCP som tråden handlar om.

Link to comment
Share on other sites

Undrar hur dom kände sig i dom Sovjetiska fartygen när dom blev låsta en modern hoppfrekvensradar var ju ingenting man störde ut på en kafferast precis. Samtidigt så kan ju inte jagarnas kanoner ha dugit till särskilt mycket gentemot ett batteri insprängt i det svenska urberget.

I största möjliga mån så följde man målen optiskt för att inte röja sin position,t.ex. framskjutna e-ledare. När det var dags för inmätning gjorde man 1 eller 2 svep, det gick t.o.m att sätta sektorer så att radarn lyste upp precis före där man trodde att målet var och släcktes strax efter för att försvåra signalspaning/störning. Därefter sköts de antal lag som bestämts och då lät man radarn vara på igen för att ev. korrigera eldgivningen. Radarn reflekterades mot de joniserade moln som uppstod när granatern briserade.

Man kan fråga sig om sovjeterna kunde detektera en hoppfrekvensradar, jag tror ett av de svårare hoten mot ett batterie var FIs helikoptrar, om de fick operera ostört.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...