Jump to content

Vad hade karlskrona för kustartilleri under U137 k

Darkwand

Recommended Posts

I början av U137 krisen hade man bara en rörlig 12cm prototyp kanon och en 15cm pjäs bemannad, senare mobiliserades även ett 7,5cm batteri. Nu undrar jag lite vad fanns det för batterier i karlskrona skärgård då ? om man haft mer folk vad hade kunnat mobiliseras och sättas in mot en sovjetist inbrytning ?

• Replies 86
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

I början av U137 krisen hade man bara en rörlig 12cm prototyp kanon och en 15cm pjäs bemannad, senare mobiliserades även ett 7,5cm batteri. Nu undrar jag lite vad fanns det för batterier i karlskrona skärgård då ? om man haft mer folk vad hade kunnat mobiliseras och sättas in mot en sovjetist inbrytning ?

Det enda moderna fasta batteriet var 7,5/57 serie III batteriet.

Fanns gott om attackviggen med RB04 om Ryssen skulle försöka sig en fritagning av U137 B) .

Det enda moderna fasta batteriet var 7,5/57 serie III batteriet.

Fanns gott om attackviggen med RB04 om Ryssen skulle försöka sig en fritagning av U137 B) .

"U137" gick väl på grund i samma härad som spärrbataljon KH (Kungsholmen),

vilket borde innebära att det fanns två batterier i trakten:

- Batteri TÖ (Tjurkö) med 15,2/40 - batteriet togs enligt Artilleribatteriet ur krigsorganisationen 1988.

- Batteri EN (Ellenabben) - 7,5/57 III

Mobiliseringsbart så fanns det 6st rörliga spärrbataljoner

med 3st 7,5/65, (troligtvis) SS12 och en minspärrtropp per bataljon,

samt 6st rörliga KA-batterier med 4st 15,2/37 per batteri.

Därtill så hade man 12:e KA-batteriet med 4st 21cm Kapj m/42.

Vad avser flottan så hade man bl.a. Jagarna Halland och Småland,

samt de 4st jagarna ur Östergötland-klassen.

Av fregatter så hade man de 2st ur Visby-klassen.

Man hade vidare 18st torpedbåtar från Spica och Norrköpingsklasserna,

samt 10 till 15st patrullbåtar med Rb12.

Då dessa var under pågående leverans så är jag dock tveksam till

hur många besättningar det fanns.

De 12 sista motortorpedbårarna togs ur krigsorganisationen 1981 och

kan således ha varit mobiliseringsbara.

Man hade 3st minfartyg (Älvsnabben, Älvsborg och Visborg),

14st ubåtar, varav de 3 i Näckenklassen var så nylevererade/under leverans

att de borde vara av begränsad användbarhet.

Vad avser flygvapnet, så bör man ha haft 5 1/2 division AJ37,

2 divisioner JA37 och 12 divisioner J35.

Så även om den svenska materielen f.f.a. avseende flottans tyngre fartyg

lämnade en hel del att önska så ser det ganska brunt som sovjeterna att lyckas.

Särskillt när man tar med bristen på räckvidd för deras taktiska stridsflyg,

deras svårighet att uppträda utanför egen markbaserad radars räckvidd

och deras brist på PGM.

Vad avser flottan så hade man bl.a. Jagarna Halland och Småland,

samt de 4st jagarna ur Östergötland-klassen.

Av fregatter så hade man de 2st ur Visby-klassen.

Nu är jag ute på djupt vatten (bokstavligt).

Men var der inte så att vid den tiden (1981) hade vi bara två jagare i tjänst och resten låg i malpåse?

Någon som kan bekräfta eller dementera?

Men var der inte så att vid den tiden (1981) hade vi bara två jagare i tjänst och resten låg i malpåse?

Någon som kan bekräfta eller dementera?

Jo, inga Östergötland-jagare var rustade efter 70-talet. Däremot är det väl möjligt att det fortfarande fanns krigsbesättningar i början av 80-talet.

När vi endå debatterar "Whiskey on the Rocks" (där fick jag till det...) så tänkte jag passa på och fråga: Om det nu skulle gått åt helvete med expresshiss, vad hade vi för resurser att göra en inbrytning i U-båten med?

Vi hade ju liksom inte NI eller SSG (officiellt...) på den tiden...

Edited by Tollen

Behövs väl inga andra resurser än en patrullbåt motsv som med akan gör klart för ubåtens besättning att om vi inte får tillträde via ordinarie ingångar utan tjafs, så ordnar vi alternativa vägar in genom skrovet?

Man skulle nog fått ta det lite lungt med akan-öppning. U137 hade kärnladdningar ombord, eller i alla fall vapenplutonium. Det hade inte varit så trevligt att få ut det i havet. Å andra sidan visste ju du inne i ubåten också om detta så det hade kanske fungerat ännu bättre med akanhot, åtminstone om man från svensk sida inte låtsts om att man visste det man visste.

Hur visste man detta? Jo en svensk kärnfysiker hade följt med en båt ut och la sig jämsides med ubåten. Väl där kunde fysikern läsa av strålningens profil på sitt specialinstrument. Varje ämne har sina karaktäristika och för experten var det inte svårt att identifiera vapenplutonium.

För övrigt hade vi med stor säkerhet även på den tiden personal som kunde utföra lite annorlunda uppdrag.

Guest FhF laddare

Kan nämna det att min Chef låg inne på F7 just den dagen som man uptäckte U137! Och han har sagt till mig att dom kanske skulle få order om att ladda sina Aj37 med skarpa 04or.Å kanske skulle hetta till om Ryssen :) skulle försöka frita U137

Batt Tjurkö (15.2) hade under hela tiden en pjäs bemannad med bla snabbutbildade kockar.

Från en av pjäserna på 12cm batt Killeberget har man utsikt över den grundstötta whiskey'n. Men det batteriet togs ur organisatonen strax efter vk2.

Det ska tydligen finnas en kort filmsnutt från händelsen filmad av självaste J-C Danckwardt.

Batt Tjurkö (15.2) hade under hela tiden en pjäs bemannad med bla snabbutbildade kockar.

Njae, kockarna bemannade pjäsen tills PBvpl från 2. batteriet ur KA4 kom och tog över batteriet. Man "provsköt" rätt frekvent systemet mot territorialvattengränsen tills regeringen fick upp ögonen för detta och förbjöd det. Batteri EN, ett toppmodernt 7,5/57-batteri, bemannades aldrig, men dock prototypen till 12/80 och en 15,2/37B som tidigare nämnts. De sistnämnda pjäserna bemannades av fast anställd personal, alltså inte av värnpliktiga. Vidare så grupperades en 40 mm luftvärnspjäs på Killeberget, och en rörlig 719 tillsammans med 15,3/37:an. Från början i Torhamnsområdet och därefter kommer jag inte riktigt ihåg.

Fallskärmsjägare övande just på inbrytning i ubåt inne på ÖrlB S.

Källa: KA 2-boken, Marinmuseums utställning och muntliga källor unde rmin värnplikt och BfA-tid.

Finns en utmärkt utsällning om händelsen på Marinmuseum!

:navy:

Edited by C 2.a pjäs

• 1 year later...

Flottan, och det mesta av KA i karlskrona satt med byxorna nere efter som vplsn muckat och nya rekryter hade inte utbildats ännu.

Det rustade KA batteriet fick ordern håll gränsen av statsministern och låste tom på mål under det mest kritiska läget.

HMS Västervik var rustad och tjänstgjorde som chefsfartyg där bla förhören hölls, har nån attack till sjöss nära så kan ni kolla vilka tbs som var rustade var. Troligtvis kom hon från 11tb in Stockholm eftersom vpls muckade vid jul har uppedå med Kka muckade i september.

Det lär även ha lyft bomblastae AJ37or från F6, i samma veva som när Ka låste på.

Appråpå inbtytning hade nog skärbrännare varit intressant,

Själv tycker jag vi skulle tagit besättningen och båten som gisslan i utbyte mot Wallenberg eller DC3 info/ bevis för deras öden.

Flottan, och det mesta av KA i karlskrona satt med byxorna nere efter som vplsn muckat och nya rekryter hade inte utbildats ännu.

Det rustade KA batteriet fick ordern håll gränsen av statsministern och låste tom på mål under det mest kritiska läget.

HMS Västervik var rustad och tjänstgjorde som chefsfartyg där bla förhören hölls, har nån attack till sjöss nära så kan ni kolla vilka tbs som var rustade var. Troligtvis kom hon från 11tb in Stockholm eftersom vpls muckade vid jul har uppedå med Kka muckade i september.

Det lär även ha lyft bomblastae AJ37or från F6, i samma veva som när Ka låste på.

Appråpå inbtytning hade nog skärbrännare varit intressant,

Själv tycker jag vi skulle tagit besättningen och båten som gisslan i utbyte mot Wallenberg eller DC3 info/ bevis för deras öden.

Ang. inbrytning så fanns väl norra och södra bordningstyrkan att tillgå eller de kanske upprättades efter detta?

Kapar tråden lite med en fråga;

Är marinens bassäk ett svar på U137 händelsen?

KA hade ju först en bordningsstyrka(KJ ?), men den togs emellertid bort.

Bassäk utbildade tills så sent som i början av 2000-talet med bordning av fartyg.

Senare uppkom amfibiebataljonens egna bordningsstyrka.

Vad jag vet så bildades bassäk i slutet av 80-talet och är till bla. för att skydda marina baser och fartyg emot specialförband o. dylikt (läs grodmän).

Sovjetiska grodmän var det väl också mycket tal om under U137 händelsen?

Någon skrev senare även en bok där han misstänkte att det kan ha varit amerikanska ubåtar som spionerat på svenskt farvatten med hjälp av grodmän.(SEAL?).

Så, är förbandet alltså en produkt av det som hände unde 80-talet i de svenska skärgårdarna, eller finns det en annan förklaring?

Edited by Kato

Så, är förbandet alltså en produkt av det som hände unde 80-talet i de svenska skärgårdarna, eller finns det en annan förklaring?

Nog hade "spetsnaz-skräcken" på 80-talet (någon här som inte sett Förebudet?) en viss betydelse. Men bassäk kom till för att skydda våra fartyg mot fiendens sabotageförband, inte att göra inbrytning i fiendens fartyg. De är snarare att jämföra med motsvarande FV-förband i basbataljon 85, dvs flygbasjägare och närskydd. Samma problem, nämligen utspridd gruppering av skyddsföremål, och samma lösning, antisabotageförband.

Bordningsstyrkor m m får nog ses som exotiska undantag, inte som någon huvuduppgift. Vad som hänt senare efter att uppgiften "krig på riktigt" har försvunnit är en annan sak.

@matte

Är du så pass ute i vassen att du tror att de flesta här inne inte redan slagits av tanken.

Men de är inte KA, och de har ingen som helst bassäk-funktion, eller omedelbar förmåga att "få verkan in i målet" vilket frågas om i denna tråd...

Edited by Sg Toll

Enligt min Kompch under vpl så fanns det KJ på i princip varenda kobbe i närheten av U137 beredda att sätta en bumpa eller två i ubåtens torn om de försökte sig på några tricks. Vid tiden för händelsen arbetade han på staben för Milo S.

Jag måste faktiskt erkänna att jag trodde att någon annan redan skrvit det, men...

FJS hade ett gäng vpl på plats i Karlskrona (och runt U131). De övade bland annat inbryt i ubåt inne i Karlskrona.

Och mycket riktigt har detta nämnts i inlägg 14 :)

Jag måste faktiskt erkänna att jag trodde att någon annan redan skrvit det, men...

FJS hade ett gäng vpl på plats i Karlskrona (och runt U131). De övade bland annat inbryt i ubåt inne i Karlskrona.

Och mycket riktigt har detta nämnts i inlägg 14 :)

Ja! Vad glad jag blir!

Hur hade ryssarna reagerad om de upptäckt en Svensk u-båt utanför Murmansk eller liknande?

Tja...ska vi tippa på "med vrede"? Eller "med förvåning"?

Det fanns för övrigt inte kustjägare på varje kobbe enär endast PBS Kj var nere. Dock fanns det även några plutoner från FJS som fotograferades flitigt när de övade våldsam landstigning.

ub104_f.GIF

Men, läs själva på Blekinge museum.

• 8 months later...

Kanske är dags att skaka liv i denna gamla tråden.

Det finns en utställning och hemsida om denna händelsen på marinmuset i K-na som förklarar mycket av det som tagits upp.

Hem sidan har funnits ett tag men den är intressant även för de som inte räknar in sig som marina personer.

Jag kommer ihåg en person som jag pratade med som gjorde lumpen just då och blev kallad till området. De var tvunga att stressa VaktB för de fick inte åka fören det var klart. Sedan i bussen på vägen ner sade befälet " det som ni fick lära er i går kan ni glöma, ser ni något så skjut direkt".