Jump to content

Fine Tex

Påsen

Recommended Posts

Det här har säkert diskuterats innan, men jag hittade inget om det.

Jag hittade ett regnställ i Fine Tex hemma, det användes inte och mitt gamla var sunkigt, så jag snodde det.

Jag googlade lite men hittade bara lite om att det var vattentätt och andades.

Gör den det? Mycket? Lite? Är det någon som har några personliga erfarenheter?

Är det :huh: eller :blink: ?

Ja, ni fattar nog. Om det är någon som hittar en gammal tråd så vore det bra.

Tack på förhand

/Påsen

Fine-tex är en dålig variant av material som är tänkta att ventilera ut en del av svetten och således rider på berömmelsen av Gore-tex som är originalet. Gore-tex är alltså ett material med speciella egenskaper som även har använts inom sjukvården. Gore-tex har hos vissa blivit ett begrepp och lett till att de plagg som har liknande egenskaper har felaktigt kallats Gore-tex jacka, byxa etc. Skall du ha ett plagg med bra egenskaper av fukttransport så välj Gore-tex som är bland de bästa materialen på marknaden. Men kom ihåg att Gore-tex har begränsningar, vissa tror att de slutar svettas i t ex en sådan jacka....... /Gusten :unsure:

Jo, jag vet vad Gore-tex är. Därför funderade jag på om Fine Tex hade liknande egenskaper eller om det var samma tillverkare.

Fine Tex kanske är ett material mer anpassat för regnkläder? Nej, jag bara funderar, jag får väl masa mig ut dungen och testa det.

/Påsen

Jag hade ett finetex ställ förut men numer använder jag bara mitt goretex ställ...

Finetex (min högst privata åsikt) är en billig kopia av goretex som inte ens kommer i närheten av de egenskaper som gör goretex så bra.

Jag blev dyngsur efter bara några minuter i mitt finetex ställ medan de som hade goretex stog och myste i sina torra kläder.

Men som vindställ duger det iaf.

Jo, jag vet vad Gore-tex är. Därför funderade jag på om Fine Tex hade liknande egenskaper eller om det var samma tillverkare.

Fine Tex kanske är ett material mer anpassat för regnkläder? Nej, jag bara funderar, jag får väl masa mig ut dungen och testa det.

/Påsen

Fine-tex används som Gore-tex fast det förstnämnda har som jag sa tidigare sämre egenskaper och kan finnas hos skor och kläder. Alltså, ett budget alternativ av en Gore-tex jacka etc. Enligt mig en avart som lurar dem som tror att de köper en Gore-tex jacka för en billigare summa och får ett plagg med vida sämre egenskaper. Tro mig, du behöver ej masa dig ut i dungen om du inte redan gjort det! /Gusten :wub:

när man får en fine-tex jacka för 400 kr och en gore tex för 2000 så kan jag stå ut med vissa saker.

skall den inte användas mer än att ta sig genom höstrusk till bussen, så funkar den utmärkt.

skall man däremot jobba utomhus i storm så krävs gore-tex

har enbart bra erfarenheter av min fine-tex jacka.

köpte den för tio år sen och den håller fortfarande mig torr åtminstone en timme ut i ett normalt sommar regn.

har upptäckt att gore tex är bara ett bra skal.

det är inget som garanterar att hålla dig varm, det får det du har under gore-texen sköta.

.

det är inget som garanterar att hålla dig varm, det får det du har under gore-texen sköta.

Är ju inte riktigt det som är tanken heller, men att vara torr är en bra början iaf.

Varför inte köpa ett ställ i e-Vent istället och få ett plagg med BÄTTRE egenskaper än Gore Tex XCR.

Källa : Jämförelse mellan skaltyger

Jag tänkte förslå samma sak, dock så är det inte lika stort som Gore-Tex vilket gör att färre tillverkare använder det. De jag vet om sådär på rak arm är Lundhags samt Klättermusen. Dock så måste det ju påpekas att då hamnar man i en helt annan prisklass än Fine-Tex, dock så får man riktigt bra kvalité ifall man köper något av ovanstående märken.

.

Skulle vilja säga att du bör undvika Gore-Tex och liknadne material när det är riktigt kallt ute.

Man får en sån fin hinna av is på insidan av jackan av den fuktigheten som jackan inte klarar av att ventilera ut.

Dock kan jag hålla med om att det funkar fint i lite beskedligare väder som tex Götebortsvintrar mm. Bara att klä sig under.

/målis

P.S.

Någon som vet vad det är för membran som får bäst i testet ?

Expanded PTFE Membrane

D.S.

Edited by målobs

.

Skulle vilja säga att du bör undvika Gore-Tex och liknadne material när det är riktigt kallt ute.

Man får en sån fin hinna av is på insidan av jackan av den fuktigheten som jackan inte klarar av att ventilera ut.

Dock kan jag hålla med om att det funkar fint i lite beskedligare väder som tex Götebortsvintrar mm. Bara att klä sig under.

/målis

P.S.

Någon som vet vad det är för membran som får bäst i testet ?

Expanded PTFE Membrane

D.S.

eVENT är ett sådant membran (Expanded PTFE Membrane) med en oljebortstötande "hinna" på. Skulle inte membranet ha denna oljebortstötande effekt så skulle det sättas igen av smuts och fett.

Kan tänka mig att ett obehandlat membran "andas" lite bättre än det behandlade, men det skulle inte gå att använda någon längre tid på grund av att porerna i membranet sätts igen med nedsatt eller utebliven funktion som resultat.