Jump to content

Ak med handtag?


Pansardvärg

Recommended Posts

Vet någon om det finns många olika försöksvapen ute just nu? Hade själv KSP58D i min grupp 03/04. Vi döpte den till Jens.

 

Ang. Ak5CF, det handtaget har jag alltid drömt om. Kan någon rapportera hur det känns att skjuta med det greppet. Stor skillnad?

Link to comment
Share on other sites

Vi på KJKOMP (försökspluton) använder oss för tillfället av Ak5 CF.

 

Det vertikala handgreppet känns bra när det gäller snabba lägen, jaktskott instinktivskytte enligt min mening. En nackdel jag märkt av är att det är svårare att hålla en låg profil i liggande skjutställning.

 

En reflektion av min personliga åsikt om ak5C-försöket...

 

+ för CF:

 

-Aimpoint (rödpunktssiktet är väldigt effektivt, speciellt gäller detta korta avstånd)

-Sista-skott-spärr (fungerar bra, smidigt)

-Ny flamdämpare (dämpar mynningsflamman)

-Nya plastmagasin (32 skott kapacitet, genomskinligt)

-Ny vapenrem (en av de största förbättringarna gentemot Ak5:an gamla slinga)

-Nya remfästen för vänsterskyttar (samt säkringsomställare för detsamma)

 

 

- för CF:

 

-Ytterligare tyngd (alla nya finesser gör Ak5:an inte direkt lättare, detta märks -speciellt i jämförelse med andra vapen)

-Känns något klumpigt/osmidigt

-Aimpointsiktet får inte lika bra träffbild på långa avstånd

-Vapenremmen med sina tre mindre remmar är mindre smidig under stridshinderbaneprov :P

 

Tillfogar en länk från veckan som var, när vi fick posa lite för kinesiska generaler:

 

Kamrater med CF / Google / IRdräkt

Edited by Peter_PB
Link to comment
Share on other sites

Vad är det för rött skynke som alla tycks ha?

 

Rött skynke

Bedömning (dvs vild spekulation):

 

Hylsfångare för att inte skräpa ner ute i vår allmänhet alternativt en "hylsavledare" för att tomhylsorna ska falla ner i bollhavet istället för att flyga runt i vår civila omvärld.

Edited by Vargas
Link to comment
Share on other sites

Hylsfångare för att inte skräpa ner ute i vår allmänhet.

Ser snarare ut som en form av hylsavledare, dvs något som får tomhylsorna att ramla rakt ner istället för att träffa någon i t ex ögat. Det verkar vara alldeles för litet för att vara en hylsfångare.

Link to comment
Share on other sites

Varför hade man inte sådanna på vanliga AK5?

På P4 fick vi ut sådana, dock svarta när vi övade SIB.

Och det är helt sonika hylsavledare som skrivits tidigare, för att de förbannad hylsorna skall snabbare till backen och inte gena över kamratens öga motsv.

Link to comment
Share on other sites

Den bildförstärkaren (gissar...) på KJ-soldaten, kan man få lite mer info om den. Har inte sett den tidigare. Fäller man den åt sidan när man inte använder den? Duglighet vid skjutning, använder man en sån markör på vapnet eller?

Link to comment
Share on other sites

Den bildförstärkaren (gissar...) på KJ-soldaten, kan man få lite mer info om den. Har inte sett den tidigare. Fäller man den åt sidan när man inte använder den? Duglighet vid skjutning, använder man en sån markör på vapnet eller?

GN-117

 

Jepp, man fäller/skjuter/vinklar den åt sidan när man inte använder den. Det går även mycket lätt att byta sida etc.

 

Kan tyvärr inte säga hur den är vid skjutning, den fungerar dock bra med laserpek (ir)

Det finns fäste för skena, jag tror att FM köpt in det, såg det i en instruktion för GN-117 men kan inte komma ihåg om just det tillbehöret var m-nummersatt.

Link to comment
Share on other sites

+ för CF:

...

-Nya plastmagasin (32 skott kapacitet, genomskinligt)

...

Tjena Peter_PB, vill inte gärna vara nå'n böld i arslet, men enligt Toll som haft CF'n uppe på F4 så är 32 skott i magasinet inte allt för önskvärt då dom endast är avsedda för 30 skott.

 

Nåja, hälsa Aulin från Toll (inte samma Toll som nämndes ovan...)

Link to comment
Share on other sites

Guest GuldVixen

Ny på Soldf forumet =)

Jag ryckte in på F4 som Flygbassäk och halva vår pluton fick en AK5CF. Kan ju säga att det är så mycket lättare med rödpunktsikte (visst är man van vanlig ak5:a så kanske inte) Men dock väger den ca 1kg mer än vanliga ak5, Men den ser helt klart "coolare" när den är svart :Malaj: Och många tycker den är lättare att ta isär och ta ihop, speciellt handskyddet som man inte delar på utan man bara bänder upp en fjäder.

Link to comment
Share on other sites

@GuldVixen

Välkommen till forumet!

 

Måste dock fylla på med en liten fråga, var sitter den här fjädern? Sitter den på ordinarie plats, men att man bara behöver dra av handskyddet p.g.a. bristen på kylflänsar ovantill?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...