Jump to content

Penalism i ryska försvaret.

Recommended Posts

´Någon som vet kav det kan bero på?

Jag tror att det handlar om att man i ryska armèn anser att soldater skall lyda de äldre blint.

Förövrigt deprimmerande läsning

18 eller 24 månaders värnplikt, med mycket låg tidseffektivitet och få möjligheter till hemresor.

Tonårspojkar - och befäl - som tänker 'om jag fick stryk ska de också ha'.

Desillusionerade befäl med liten utbildning i modernt ledarskap.

Med mera.

Jag håller med Vysotskij. Den i vissa stycken omstridde, men dock författaren, Viktor Suvorov beskriver fenomenet i boken "Inside the Soviet Army". Misstänker att det nog har blivit värre sedan Sovjetunionens kollaps i takt med att missförhållandena har tilltagit.

Tydligen har det skett förbättringar vid vissa divisioner, vilket ju i sig visar på att det faktiskt går att förändra systemet men det ställer ju stora krav på lokala chefer. Det har väl varit ett bekvämt system för officerarna att hålla manskapet i herrens tukt och förmaning. Jag har visserligen inte en susning men jag skulle inte bli förvånad om "traditionen" fanns redan i det prerevolutionära Ryssland.

Tycker att det är för jävligt, nog att det händer men att det på nåt sätt spred sig till de flesta förband. Verkar som om det är nån sorts KGB-experiment på psykologiskt förberedelse som gick snett..

Det beror ju också på var man tjänsgör, i vilken del av Ryssland, och främst i vilka styrkor - ju högre status ju mindre problem, minst i FJ, KJ och spanare. Men att det pågår på helt underliga ställen som militära ungdomsläger är sjukt. Läste runt lite att en 16-årig kille dog för ett tag sen på ett sånt läger - fick springa i gasmask och sjunga samtidigt. Läste nyss att en kille dog tre dagar efter att ha genomfört testet för att komma in i insatsstyrkan.

Jag känner rätt många personer som gjort värnplikt i Ryssland (kommer därifrån själv :clap: ). Många har bara goda minnen kvar, andra inte så goda. Nu håller de på att skrota det gamla försvarssystemet, f.o.m. nästa år ska inrykta inte kunna skickas till Tjetjenien, inom 3 år ska man minska tjänsgöringstiden för inryckta till 1 år, FJ och KJ består (snart) endast av kontraktsoldater. Frågan är om de ska genomföra allt det här?