Jump to content

Trådfärg


henrikalmgren

Recommended Posts

Har läst bra saker att ha med sig till lumpen på hemsidan och har själv tänkt ta med mig ett sy-kit till inryck i Januari men vilka färger ska man ha med sig på trådarna?

 

Alla slags gröna färger är väl att rekomendera eller har jag fel?

 

Ska man bara sy på märken m.m. på M/90 uniformen/uniformerna i början eller är det fler uniformer med olika färger?

 

Tack på förhand

Link to comment
Share on other sites

Hudfärgad tråd är bra om du skadar dig och behöver sy.

 

Grönt kan ju vara universiellt, dock kan grå och blå komma på tal lite beroende på vilket truppslag du hamnar på.

 

Alt. så skit i vilket så löser det sig med tiden, dvs vid inryck.

Link to comment
Share on other sites

Ahh, såg att det var Livgardet du skulle in på, kolla på samtliga Fab5 avsnitt så löser det sig....

 

Mvh 2Sharp - förbandsrasist och tillika allmänt festlig kille..

 

:baskerPa:

Kul kille! :clap:

 

Men glöm inte: Alla probs kan lösas med en fondvägg samt litet textilier!

Link to comment
Share on other sites

Mörkgrön tråd + svart blir bra. Kolla in "sömnadsmaterial" på Recon.se den tråden är mycket bra.

 

Ta med extra nålar, och en fingerborg (alla som har sytt in lysväv med sitt namn på i ett par skinnhandskar kan gå i god för detta) är aldrig fel, och tar ingen plats.

 

Mätband, är ett måste. Fummel med linjal........ :baskerHV:

 

Tänk på att plötsligt är du den mest eftertraktade på plutonen, då ni fått order om att märkena skall vara påsydda dagen efter, det är sent, och plutonen har fått ut 2st nålar och en syrulle. Så ta med mycket.

 

 

 

:rockon: Lite tips bara som underlättar...!

Link to comment
Share on other sites

En rulle svart björntråd och nål med öga som klarar grovleken. Lär dig sedan sy och ingen kommer att se stygnen. Med rätta stygn kan du sy vita märken på snökåpan med svart tråd utan att det syns. Björntråden klara i det närmaste allt som kan behövas att sy. Knappar, revor, ryggsäckar, lysväv, sår, märken.

Dessutom håller det även om man gör en stridslagning och snabbt trocklar till något för att det skall sitta ihop. Sen kan man snygga till det när man har mera tid.

Link to comment
Share on other sites

@henrikalmgren

 

Ta med dig en himla massa nålar så att det inte gör nånting att du inte får tillbaka de du lånar ut.

2 nålar och en rulle grön tråd brukar delas ut på varje grupp så du kan ju själv räkna ut hur länge man kan få sitta och vänta på en nål om ni är 12 st som ska sy 2 kragspeglar, flagga, förbandsmärke och bataljonsbåge under en natt.

 

Till m/ä blir grå tråd bra, inga andra färger behövs.

Link to comment
Share on other sites

Grön bomulstråd (utlösningstråd, tunna sorten) av militär modell fungerar utmärkt och har precis rätt färg. Finns på närmaste överskottsbolag eller på förrådet.

 

Jag minns den kväll under första veckan när vi skulle sy på våra märken. När jag var klara med mina efter en halvtimme så fanns det folk som ännu inte fått tråden genom nålsögat. Jag tjänade rätt bra med pengar på att sy åt kompisarna för femti spänn märket. Folk stod fan i kö!

Link to comment
Share on other sites

Är man riktigt skicklig när man ska sy på märken så klara man sig med vilken tråd som helst.

 

Det kommer att fixa sig när du väl ligger inne. Det hör till Lumpen att alla väntar på samma nål o tråd. om det blir jobbigt så kan du bara gå till adjutanten så fixar han säkerligen mer tråd o nålar.

Link to comment
Share on other sites

Är man riktigt skicklig när man ska sy på märken så klara man sig med vilken tråd som helst.

 

Det kommer att fixa sig när du väl ligger inne. Det hör till Lumpen att alla väntar på samma nål o tråd. om det blir jobbigt så kan du bara gå till adjutanten så fixar han säkerligen mer tråd o nålar.

Hur ofta är adjutanten i tjänst kl 2 på natten? Det är antagligen då ni kommer sitta och sy på märken på uniformen....

Link to comment
Share on other sites

Jag minns den kväll under första veckan när vi skulle sy på våra märken. När jag var klara med mina efter en halvtimme så fanns det folk som ännu inte fått tråden genom nålsögat. Jag tjänade rätt bra med pengar på att sy åt kompisarna för femti spänn märket. Folk stod fan i kö!

 

Jättebra sätt att hjälpa kamrater i knipa.

Link to comment
Share on other sites

Med rätta stygn kan du sy vita märken på snökåpan med svart tråd utan att det syns.

Var lär jag mig detta? Har du någon länk?

 

Hade 4 i syslöjd i högstadiet och tänkte tenta upp betyget nu... B)

Du trycker aldrig nålen genom märket utan gör stygnen i märkets undersida eller helst undersidan på den kant som brukar vara runt märkena (tyvärr endast på flaggans långsidor). Vet inte om det blev begripligt men ungefär så gör jag. Kragspeglarna får man färsta tillfälligt med ett par stygn tills man har tillgång till symaskin.

Link to comment
Share on other sites

Jag minns den kväll under första veckan när vi skulle sy på våra märken. När jag var klara med mina efter en halvtimme så fanns det folk som ännu inte fått tråden genom nålsögat. Jag tjänade rätt bra med pengar på att sy åt kompisarna för femti spänn märket. Folk stod fan i kö!

 

Jättebra sätt att hjälpa kamrater i knipa.

Det beror väl på hur läget var.

Om det var så att man vaknade klockan 05.30 på morgonen av Larssonkvistströms obehärskade gråt så lär man inte ta betalt.

Sitter det däremot 20 pers som harvar på, många som inte har sytt speciellt mkt förut, men är fullt kapabla att göra det, på logementet och man säger:

-De som har problem med märkena, oroas icke, jag kan sy. Lägg jackorna här så fixar jag det.

 

Jag förutser att inom 30 sek ligger en majoritet av jackor framför dig, och du har en hel del jobb. :baskerFN:

Link to comment
Share on other sites

Jättebra sätt att hjälpa kamrater i knipa.

Det beror väl på hur läget var.

Om det var så att man vaknade klockan 05.30 på morgonen av Larssonkvistströms obehärskade gråt så lär man inte ta betalt.

Sitter det däremot 20 pers som harvar på, många som inte har sytt speciellt mkt förut, men är fullt kapabla att göra det, på logementet och man säger:

-De som har problem med märkena, oroas icke, jag kan sy. Lägg jackorna här så fixar jag det.

Jag förutser att inom 30 sek ligger en majoritet av jackor framför dig, och du har en hel del jobb. :D

Till mitt försvar vill jag framlägga att affärerna utfördes till alla parters belåtenhet.

Dock var det en kille som efter två och en halv timmes pillande upptäckte att han hade sytt fast den ena kargspegeln upp och ner (den andra hade han inte ens börjat på). Han slängde jackan i en papperskog och gick och lade sig. Jag fixade hans kragspeglar också. Gratis.

Link to comment
Share on other sites

Dock var det en kille som efter två och en halv timmes pillande upptäckte att han hade sytt fast den ena kargspegeln upp och ner (den andra hade han inte ens börjat på).

Hur är det ens möjligt att det kan ta två och en halv timme att sy fast en kragspegel???? Skulle ni sy fast dem runt om eller?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...