Jump to content

Eld


Guest

Recommended Posts

Stod härom dan på jobbet å körde med en högtrycks tvätt och fick direkta åter blickar på rädda menige ryan när dom bränner ut tyskarna i början med eldkastare.

Nån som vet om man annvänder eldkastare nu merea å i så fall har sverige några eller vi haft några?

Och vad drivs dom av är de gas eller napalm eller vad är det??

 

                                                         Gripen

Link to comment
Share on other sites

Sverige har haft eldkastare, iallfall enligt min morfar och jag anser att han talar sanning! :)

 

Minns inte exakt när han gjorde värnplikten men det var väl några år efter 2VK på Gotland. Han sa att man använde dem till att bland annat rensa rum.

 

Tror man inte får använda dem längre på grund av humana skäl?

Link to comment
Share on other sites

Vi har haft eldspruta m/41.

Den drivs av olja som antänds av en glödspiral. Drivs av en tryckgas och ryggbehållaren innehåller 10,5 liter olja.

Strållängden var ca 25 m beroende på vindförhållandet.

 

infon tagen ur soldatintruktion för pansartrupperna 1944.

Link to comment
Share on other sites

Guest facit

Jag vet att ryssarna har fått en ny grejj, eldkastare/grg. Ungefär som AT4 fast skickar iväg en racket som exploderar i lågor,,, Alltså eld, använder det till att bränna ner hus i tjetjenien.

Link to comment
Share on other sites

Mig veterligen slutade man med burna eldkastare för att dom var för farliga...för bäraren.

Blev tanken träffad exploderade den, visas i Rädda menige Ryan.

Amerikanarna använde eldkastare väldigt mycket i Stilla havet för att rensa värn, bunkra och skyttegravar men ersatte den mot slutet med fosforhandgranater.

Link to comment
Share on other sites

Vi har fosforhandgranater: Rökhandgranat 56.

Den är dock inte lika farlig som Natos då den inte innehåller vit fosfor. Vit Fosfor ger mer effekt än grå (som vi har)

Natos fosfor granater är märkta med "WP" (White Phosfor) för att indikera det.

Link to comment
Share on other sites

Vi har fosforhandgranater: Rökhandgranat 56.

Den är dock inte lika farlig som Natos då den inte innehåller vit fosfor. Vit Fosfor ger mer effekt än grå (som vi har)

Natos fosfor granater är märkta med "WP" (White Phosfor) för att indikera det.

Grå fosfor???

Har aldrig hört talas om det.

 

Utdrag ur SoldR Mtrl Handgranater:

 

Rökhandgranat m/56

 

Konstruktion

Handgranaten består av granatkropp, mekanism och handgranattändare.

Granatkroppens ytterhölje utgörs av en granathylsa, som är tillverkad av

ett tunt plåthölje. Ett lufttätt utrymme bildas i granaten genom ett rör som

tätar mot mekanismhålet. Fyllningen utgörs av vit fosfor, som självantänder

i kontakt med luft.

Handgranattändaren är densamma som till spränghandgranat m/56, liksom

mekanismen. Säkringsgrepens form är anpassad efter granatkroppen.

 

 

The Swede

Link to comment
Share on other sites

Rökhgr med fosfor är en brandgranat om du slänger in den i ett rum. Den kastar ut fosfor omkring sig och bränner ut de i rummet. Problemet är att vi inte använder brandvapen för de anses inte humana. Du får alltså lägga ut rök med fosfor även om du råkar bränna någon, men du får inte bränna någon med flit.

 

Eldsprutor finns kvar inom många armeer både fordonsburna och personburna.

 

De sprutar normalt ut en oljeblandning eller lättflytande napalm. (Inte helt geléad alltså).

 

Eldkastare finns till exempel tyskarnas HaFla som skjuter ut en PET-flaska med röd fosfor. vid nerslag tar den 5*20m  och ligger och brinner.

 

Ryssarna har både brandgranater till sina RPG:er, fosforsvinggranater, samt två nya brandspränggranatgevär av engångstyp kallade RPO.

 

Dessa ser ut osm p-skott men skjuter granater med brandämne. Detta sprids ut vid träff i dimform och antänds sedan vilet ger ett stort eldmoln och en kraftig tryckvåg. Vapnet är av så kallad aerolosolbrandtyp eller Fuel Air Explosive, men har ganska orent bränsle jmf jänkarnas FAEså branden blir mer omfattane och tryckvågen mindre omfattande.

 

Ett ohyggligt vapen om man är på fel ände.

 

AFAIK så har de monterat nio-pack av den på taket till MTLB och BMP så att de kan avlossa dem i svärm innan soldtaterna kliver ur i sista stormingsskedet.

 

Jag vill ha sådana.

Link to comment
Share on other sites

En eldspruta är nog det enda som kan konkurrera med en helikopter när det gäller "önskevapen" för mig! :)

 

Stormpionjär hade varit nåt... :) *drömmer sig leende bort i asbesthandskar*

 

För övrigt så hörde jag en skröna (?) om den siste eldsprutan på I 16. Den vpl som hade haft den skulle göra en sista vård för att sedan lämna in den och ville därför göra nåt särskilt för att liksom "go with a bang" och brände helt sonika ett uthus på Galgberget jämte regementet. (Jag har för mig att det kan ha varit ett utedass, men jag är inte säker..)

Link to comment
Share on other sites

Ang. Fosfor så kan man läsa i SoldF 2001 sid.128. Att det finns 2 sorters fosfor vit och gul. Vit förekommer i flygbomber och raketer. Gul förekommer främst i rökgranater och rökhandgranater. :)

 

:notify Måste dock säga att jag påstår inte att The Swede  har skrivit fel i föregående inlägg

Link to comment
Share on other sites

En eldspruta är nog det enda som kan konkurrera med en helikopter när det gäller "önskevapen" för mig! :)

 

Stormpionjär hade varit nåt... :D *drömmer sig leende bort i asbesthandskar*

 

För övrigt så hörde jag en skröna (?) om den siste eldsprutan på I 16. Den vpl som hade haft den skulle göra en sista vård för att sedan lämna in den och ville därför göra nåt särskilt för att liksom "go with a bang" och brände helt sonika ett uthus på Galgberget jämte regementet. (Jag har för mig att det kan ha varit ett utedass, men jag är inte säker..)

aaah, du låg i halmstad alltså? =) jag med.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...