Negotiator Posted October 14, 2004 Report Share Posted October 14, 2004 (edited) Lägger upp den här tråden för andra att dra erfarenheter av etc. Pajjade i förra veckan min Leatherman wave då jag Försökte få loss en trilskade lösskjutningsanordning från en bevärings Ak. Erfarenhetsmässigt så håller alltså inte Wavens tång för att använda "bakofram". Svårt att förklara hur jag gjorde, men för er som vart med ett tag så kan ni ju föreställa er att jag fällde upp tången och höll på ett sätt så att dess funktion motsvarar funktionen hos Ak4:ans universialnyckel när man tar loss flamdämparen. Nån som förstår? Ska försöka få ut en ny på garanti eller nått sen. Ni ser på bilderna vad som är trasigt: Edited October 14, 2004 by Negotiator Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted October 14, 2004 Report Share Posted October 14, 2004 Slipa om den, det funkar helt ok, se bara till att ta det lungt och försiktigt... För mycket värme är obra, jag har själv slipat om min Leatherman Side-Clip Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pappsen Posted October 14, 2004 Report Share Posted October 14, 2004 Det där var inte så farligt. Det första jag bröt på min var just "näbben". Som förskarp säger, slipa om. (heter han så för att han skurit sig på någonting i sin samling tro ) Nästa grej du skadar på din Wave kommer att vara avbitartången, prova att bita av en grabber eller självdragande skruv ska du få se, också det kan man slipa till. Därefter vrider du sönder någon av mejslarna, och ja, fixar dem med. Och , tja, sen e det dags att dra åt de där lustiga torxskruvarna med pigg, för nu börjar hela skiten glappa och du har haft den, låt säga i 4-5 år. Man vänjer sig. Jag har gillat min wave men nu behövs det inte mycket för att jag skall kasta den i havets vågor... Så fort jag finner något mer stabilt så köper jag det. Kanske 2sharp har rekomendation... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bushman Posted October 14, 2004 Report Share Posted October 14, 2004 ett tips är att inte låna ut sitt multiverktyg. inte ens till sin trolovade eller tvillingbroder. hur väl ni än känner människan kan jag lova er att de hittar en vinkelslip att våldföra sig på ditt dyra verktyg. och de kommer stå frågande till varför du förvandlas till en fradgatuggan variant av gollum. eller som i mitt fall. i samband med byggande av milleiumskiftesfirande på götaplatsen i göteborg, var stressen stor de sista timmarna. vädret var uruselt och det var risk att vatten skulle läcka in och skada den dyra videoutrustningen. själv var jag straffkommenderad till att bygga ihop infravärmare som någon köpt på göfab. in i långtradarsläpet där jag sitter i halvmörker, stormar en något stressad tekniker in, och skriker att han måste låna min supertool. det ända jag får reda på är att det är panik. en timme senare får jag tillbaks mitt verktyg. sedr inga synliga skador på den, tills jag skall fälla ut sågtandsbladet. det sitter fast!! efter att ha lånat en gerber får jag ut det. det är kolsvart! jag frågar vad i H-E de har gjort med den. "skurit tjärpapp" blev svaret. och killen ser förvånad ut när två andra människor hindar mig från att förstöra hans uppenbarelse att se nästa millenium, samt slita ut hans mjälte med tänderna. teknikern fick fly in på en toalett på konserthuset. kan hälsa att tjärpapp försvinner från rostfritt stål, om man nedsänker det i en amerikansk läskdryck från atlanta. i en vecka.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lindeberg Posted October 14, 2004 Report Share Posted October 14, 2004 ett tips är att inte låna ut sitt multiverktyg.inte ens till sin trolovade eller tvillingbroder. Under ett övningsomhändertagande frågade en av de andra sjukvårdarna efter min kniv (Wave). Han fick låna den, och det visade sig att han skulle skära upp ett byxben. Resultatet blev att han skar tonårstjejen (som var markör) i benet. Tösabiten fick sy ett par stygn på sjukan. Nu blev ju i och för sig inga skador på verktyget, men att skada en person man ska omhänderta är inget annat än Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Negotiator Posted October 15, 2004 Author Report Share Posted October 15, 2004 Om jag inte får ut en ny av Leatherman så är omslipning helt klart nått att kika närmre på. Jag har haft min Wave i två år nu tror jag, har varit oerhört nöjd med den men det uppdagdas mer och mer att den inte verkar hålla för "tyngre" användning.. lite tråkigt. Har alltid en Gerber som backup men på den har jag vridit av en mejsel! Måste finnas bättre grejjer på marknaden.. Som regel så ska det till SYNNERLIGA skäl för att jag ska låna ut verktyg till folk. En gång under nån skum friluftsaktivitet så lånade jag ut en ganska dyr fällkniv till en tjej jag känner. Hon använde den som "prybar". Slog ner den i en ved klabbe och bröt. "OJ HIHI VILKEN DÅLIG KNIV DU HAR" .. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kronvrak Posted October 15, 2004 Report Share Posted October 15, 2004 Måste finnas bättre grejjer på marknaden.. Ja, de kallas tänger och finns på närmaste järnhandel. Multiverktygen är bara ett substitut för riktiga verktyg så att de går sönder är ju inte så förvånande när riktiga verktyg också gör det ibland. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pappsen Posted October 15, 2004 Report Share Posted October 15, 2004 @ kronvrak sant! I min ilska och frustration funderar jag på att sätta ihop ett "mobilt kitt" med en BRA avbitartång (bacho?), en BRA plattång, en BRA bitssats med phillips, torx och spårskruvmejsel. Till det en separat BRA kniv. F-n det kanske skulle gå att sälja om man gjorde ett snyggt läderhöster till bältet! Vad tror ni? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FK H Posted October 15, 2004 Report Share Posted October 15, 2004 Nu blev ju i och för sig inga skador på verktyget, men att skada en person man ska omhänderta är inget annat än Vilken tur ni hade - tänk om kniven blivit skadad! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted October 15, 2004 Report Share Posted October 15, 2004 heter han så för att han skurit sig på någonting i sin samling tro ).. Hey.. har man inte skurit sig på sin kniv äger man den inte.. ;) Jag förstår inte riktigt.. om man använder sin Leatherman till att bryta etc. skall man inte bli förvånad om den går sönder, det är ju logiskt... Likväl om man bryter med en kniv. Leatherman anger i "bruksanvisningen" att man inte bör klippa hårdade mtrl. med tängerna, det finns bl.a en speciell yta på ex: Leatherman Super-Tool som är avsedd att kapa hårdare mtrl. med. Rätt verktyg för rätt aktivteter. Mao, köp mera prylar, ex: en Prybaby... Perfekt litet brytverktyg... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kronvrak Posted October 15, 2004 Report Share Posted October 15, 2004 @ kronvrak sant! I min ilska och frustration funderar jag på att sätta ihop ett "mobilt kitt" med en BRA avbitartång (bacho?), en BRA plattång, en BRA bitssats med phillips, torx och spårskruvmejsel. Till det en separat BRA kniv. F-n det kanske skulle gå att sälja om man gjorde ett snyggt läderhöster till bältet! Vad tror ni? Det kallas däremot för snickarbälte. Jag är inte riktigt med på varför folk som planerar att använda multiverktygen regelbundet i yrkeslivet som ersättning för vanliga verktyg inte har med sig riktiga verktyg istället? Jag skulle hellre köpa en bunt halvbra verktyg inför något evenemang eller liknande och skriver av det som en utgift än att jobba en dag med multiverktyg. Självklart är multiverktyg bra att ha som backup för de dagarna man inte vet att man ska göra något med verktyg men så fort det handlar om något som innefattar lite kraft så går de ju sönder och då har man inget verktyg istället. Visst man sparar lite vikt och ska man vara ute i skogen en hel dag så är det värdefullt men de flesta som jobbar är inte ute i skogen hela dagarna och då har man väldigt ofta tillgång till annan transport än apostlahästarna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ukko Lode Posted October 15, 2004 Report Share Posted October 15, 2004 ;) Du hade tur att den bara gick av ...och att inte hela skiten självantände. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts