Jump to content

JiWe

Recommended Posts

Stridsvästen har börjat delas ut till i första hand utlandsstyrkan.

Ing2 ska få ut den under hösten.

Jag antar att jägarförbanden får den först och övriga förband får den altefter.

Hela grundutbildningsorganisationen samt alla officerare skall få ut den under året.

The Swede

Alla fickor är lösa och kan placeras på västen eller bältet där soldaten själv tycker sig bäst kunna nyttja den. Man har alltså gått ifrån likformighetsprincipen för att istället se att uppgiften löses, för soldaten, på snabbast och smidigaste sätt, vilket är ett helt nytt tankesätt inom FM.

http://www.SoldF.com/stridsvast2000.html

Hm. Gamla petiga löjtnanter som vant sig vid 100% likformighet vid visitationer kommer alltså få hjärtattack varje gång? Kan riktigt se vår gamla petiga löjtnant framför mig sägandes, "nu börjar vi med att sätta den väskan där, och den där... (alternativt) ... dageleven bestämmer".

baskern får du efter genomfört baskerprov

Förmodar att ribban på ickebaskerförband kommer sättas rätt lågt. Motsv gå 3 mil på en dag eller så, men om det nu är nån stackare som inte klarar det, ska han då ensam på hela regementet springa omkring med fältmössa?

Guest Flygsoldat m/96

Enligt den här siten så är bara 37000 stridsvästar beställda. Det kan väl inte räcka särskilt långt? Jag antar att försvaret tänker lägga fler beställningar på den?

Med tanke på att det är sisådär 18000 värnpliktiga per år så räcker det ett tag ivarje fall.

Dock det här med stridsvästen. Inom FM är det fan mycke snack och lite hockey. Tro inte på några rykten "ni skall få det då och då". Det gjorde jag i början av min värnplikt. Inte fan dök korta ak's, korta 90or, gn3or, ghilliesuits, stridsvästar upp trots löften om datum osv.

Först när jag har nåt i handen tror jag på att jag får det, om ens då.

Mojo

Hehe.. och när du väl får nåt i handen så rycks det bort 2 veckor senare, det vara bara på prov.

Stridsväst 2000 tror jag kommer införas på bred front för GU-förbanden och utlandsstyrkorna, samtliga av dem lär ha fått sina före slutet av 2002. Kolla ex. på det snabba införandet av stridssäck/bärsäck 2000. Efter jul/nyår 2000/2001 så fanns den vips där som en blixt från klar himmel.

Ska bli intressant att får höra de värnpliktiga som får springa omkring med Stridsbälte 304K ett par månader och sen byta till Stridsväst 2000, vad de anser. Allas våran Henke hade ju AK4 först och fick sedan AK5.. blir ju automatiskt läge för jämförelse och värdering där.

Alla förband som inte har basker nu kommer att få en sådan runt den första feb nästa år...

För tillfället har endst utlandsstyrkan fått stidsvästen, denna kommer att distrubiteras till de övriga förbanden under hösten. om det inte blir några mer förseningar...

37000 styckena.. hur många är det meningen ska kunna mobiliseras i krig?  Meningen med de här västarna är alltså att de ska användas, inte läggas i mobförråd?

Kul att vara grundutbildad med stridvästen, och få ut gammelt härke till stridsbälte sedan..

Guest Flygsoldat m/96

Förvisso är det bara 18000 vpl per år men vi har ju fortfarande 80 000 hemvärnsgubbar/gummor plus ett gäng övriga frivilliga (inkl yours truly). Jag undrar om vi ska få dras med stridsbältet i åratal framåt innan vi eventuellt kan få ut stridsvästen.

Att Ing:

Vill du slå vad om att de som är utbildad på 304K kommer att få ut 2000 och de som är utbildad på 2000 kommer att få ut 304K i händelse av krig?

:)

Jo, det är ju ganska givet att det kommer bli så!! :)

Nä, men lite allvarligt talat..  37000 stycken räcker ju just till 37000 soldater. Det är ungefär 2 årskullar om jag förstått det rätt? Vad händer efter två år? Börjar de utbilda på 304K igen då, tills efter ett par år så de hinner gå ur krigsorg., eller vad? :)

Tvivlar på det.

Jag har fått intrycket att de försöker utbilda alla med den senaste materielen och hoppas på att dem kommer att få den i framtiden.

Samma sak med skyddväst 90, jag rände runt med det där förbannade härket i lumpen men fick veta att art "inte var prioriterad vad gäller personlig utrustning" i krig.

Mao, art får varken ny stridväst, skyddväst och allt vad det kan vara i händelse av krig.

Fast vi är/kommer att bli utbildade på det.

Helsjukt? Ja.