Jump to content

Lovikavante m95

Bravo One

Recommended Posts

Vi fick ut Lovikavante M/95 under GU:n

Vanten är stickad i ett ganska tjockt garn, vilket gör den både varm och relativt vindtät.

Utmärkt till tjänst då fingerfärdighet ej är något krav. :2guns:

Personligen hade jag inget emot vanten.

Delas ut på norrlandsförbanden efter att man till slut tröttnat på förfrusna fingrar hos de värnpliktiga. Det är i mina ögon den i särklass bästa persedel som införts de senaste tio åren. Passar klockrent tillsammans med den klassiska hellädervinterhandsken i vitt. Inte någon finlirsvante om man säger så, one size fits all...

/rila

Delas ut på norrlandsförbanden efter att man till slut tröttnat på förfrusna fingrar hos de värnpliktiga. Det är i mina ögon den i särklass bästa persedel som införts de senaste tio åren. Passar klockrent tillsammans med den klassiska hellädervinterhandsken i vitt. Inte någon finlirsvante om man säger så, one size fits all...

/rila

Instämmer, alla fixade lovikavantar när jag låg inne. Vill minnas att en av killarna hade släkt i byn Lovika och tog plutonens beställning dit direkt.

Kombinerad med fodret till tumhandsken så var det mycket bra skydd mot kylan. :2guns:

Klart godkännt plagg, när man springer omkring i minus 30 C.

Förvisso ingen bild men det är en "no nonsense"-variant av den klassiska vanten med ett ganska rejält skaft som går att vika ned. Inga dekorationer eller färgglada mönster m.a.o. Smått orgasmliknande känsla att köra ner frusna händer i ett par lovikkavantar som du förvarat varmt (mot kroppen). Rekommenderar dem varmt... :/.

/rila