Guest järv Posted October 11, 2004 Report Share Posted October 11, 2004 Tjetjenska rebeller använder en Igla för att ta ner en Mi-24 Hind.. http://users.telenet.be/weed-grinder/Helic...ught%20down.wmv Link to comment Share on other sites More sharing options...
roninn Posted October 11, 2004 Report Share Posted October 11, 2004 Intressant film. Måste dock säga att skytten (om det är han som skriker Allah Ahkbar) i bakgrunden låter som om han fått årtusendets utlösning. (vilket jag iofs kan förstå, vilken känsla att få träffa) Kameramannen låter liksom lite mer... tveksam när han utbrister i samma rop. (kanske inte riktigt lika religiöst lagd, men vad vet en sopa som jag?) Link to comment Share on other sites More sharing options...
KaffeKalle Posted October 11, 2004 Report Share Posted October 11, 2004 Intressant, undrar vilket avstånd de skjuter på? Snygga glädjerop i slutet också, bra reklam för den muslimska världen.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pappsen Posted October 11, 2004 Report Share Posted October 11, 2004 Jag vet inget om sådant dära vapen. Men ni som vet, är det inte ett ganska långt håll? Hur styrs projektilen mot målet? Ganska effektivt om det är träff varje gång, även på så långt håll. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lt. Payne Posted October 11, 2004 Report Share Posted October 11, 2004 En fråga till Achilleos, tror jag: Det verkar som om piloten lyckas ta ner sin helikopter relativt kontrollerat? Om kameramannen läst bruksanvisningen innan kunde filmen blivit rätt bra. De lär nog få omgruppera efter det där iallafall. /Stavfel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
roninn Posted October 11, 2004 Report Share Posted October 11, 2004 Lätta LV robotar brukar vara värmesökande, dvs de går mot motorn på helikoptern. Den är ju varmare än "bakgrunden" (himlen). Gamla robotar brukade få problem om solen låg bakom målet. Solen är ju som bekant väldigt varm och gamla 70tals robotar bytte ofta då från helikoptern och styrde mot solen. Dagens robotar är mycket känsligare och kan känna skillnaden och struntar i solen. Motmedel är värmefacklor som helikoptern kastar ut. Dessa fälls i knippen och brinner i olika värmeskalor (har jag för mig) allt för att förvilla och lura roboten. Ibland funkar det, ibland inte. Roboten brukar oftast sprängas några meter från målet och likt ett hagelgevär slunga en mängd splitter/kulor mot målet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fbj Johansson Posted October 11, 2004 Report Share Posted October 11, 2004 Roboten gick iväg rätt snabbt. Synd att kameramannen hade nevrosedynfingrar och filmade ultrakasst, ville sett när helikoptern gick ner i skogen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
nastyheadwound Posted October 11, 2004 Report Share Posted October 11, 2004 En Igla har enligt uppgift en maximal räckvidd på c:a 5000 meter och en maxhöjd på 3500 meter, så det där är nog ett ganska normalt skjutavstånd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest järv Posted October 11, 2004 Report Share Posted October 11, 2004 Skulle vara intressant att veta varför inte några motmedel sätts in? Brist på tid (uppskattningsvis 4 s från skott till träff) eller ej aktiverat? Sen tycker jag att FMV ska köpa inte lite sådana där tingestar för försök åtminstone på enheter som inte har något eget luftskydd. "Friendly Fire"-argumentet köper jag inte riktigt av flera anledningar. 1. Det krävs ingen doktorsexamen för att visuellt identifiera rysskärror. 2. Det går att ta hjälp av ett IFF-system. 3. Lufthot kommer i vilket fall som helst att bekämpas med befintliga vapensystem. 4. Om vi tänker oss ett scenario med Sverige-Stormakten så lär det vara betydligt större risk att stöta på exempelvis fiendehelikoptrar än dess svenska motsvarigheter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest J-Star Posted October 11, 2004 Report Share Posted October 11, 2004 Skulle vara intressant att veta varför inte några motmedel sätts in? Brist på tid (uppskattsningsvis 4 s från skott till träff) eller ej aktiverat? Svårt att upptäcka sådana missiler. Dessutom gick det snabbt som f-n... det där ger knappt någon reaktionstid för piloten. /J Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rune Frunkh Posted October 11, 2004 Report Share Posted October 11, 2004 Skröna eller ej, en person jag träffat hade pratat med Pakistansk personal som "hjälpt till" i Afghanistan "på den tiden det begav sig", d.v.s. 1980-talet. Enligt dem låg de högt upp på bergen och sköt rpg på helikoptrarna som flög i dalarna. ("Welly good, welly effective!") Link to comment Share on other sites More sharing options...
C 2.a pjäs Posted October 11, 2004 Report Share Posted October 11, 2004 Fanns det inte sk. infanteriluftvärnskompanier förut? Som brigadluftvärn i IB66M? Utrustade med den eminenta Rb69 Red-eye? Det var väl samma tänk, åtminstone. Den funkade så att man fick skjuta på flygplanet när det hade passerat, så roboten skulle låsa på "eldsflamman som står ut bakom planet"... Den här Iglan i filmen med 5000m meters räckvidd och 3500 meters höjdtäckning, är det som Rb70 ungefär? Rb70 är väl nyare och borde väl vara vassare tycker man. Edit: Såhär. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jonte72 Posted October 11, 2004 Report Share Posted October 11, 2004 RB69 är Amerikanska Redeye, och är en 1960-tals konstruktion. USA ( med flera) använder idag Stinger när det gäller värmesökande luftvärnsrobotar. RB70 använder laserledstråle som var unikt på 1970-talet, men som borde gå att störa i dagsläget. Systemet är även betydligt tyngre och svårförflyttat, jämfört med axelavfyrade moderna värmesökande robotar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lt. Payne Posted October 11, 2004 Report Share Posted October 11, 2004 Efter en heldagskurs (!) på en Stinger kan jag ju säga att det inte är helt lätt att sikta med en sån. Den är rätt tung, massan plus längden gör att vridmomentet känns lite mer. Det är inte jämförbart med att stå och sikta med ett GRG till exempel. Sen att övningsvapnet kostade runt miljonen och var rätt stötkänsligt gjorde ju inte det lättare. Link to comment Share on other sites More sharing options...
[MPJ]Sgt.Ratchak Posted October 11, 2004 Report Share Posted October 11, 2004 Brittiska SAS fick väl ut Stingers utan ngn träning under Falklandskriget och en av dom lyckades skjuta ner ett Argentinskt plan genom att bara fippla med knapparna?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
C 2.a pjäs Posted October 11, 2004 Report Share Posted October 11, 2004 Sgt.Ratchak,Oct 11 2004, 14:49 ] Brittiska SAS fick väl ut Stingers utan ngn träning under Falklandskriget och en av dom lyckades skjuta ner ett Argentinskt plan genom att bara fippla med knapparna?? Jo, jag har också läst den skrönan i någon av Andy McNabs böcker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mackan_ Posted October 11, 2004 Report Share Posted October 11, 2004 avståndet går väl att räkna ut genom ljudets hastighet o liknande, man ser smällen 1.56 in i filmen och hör knallen ungefär 2.05. ta sekunderna gånger ljudhastigheten som ligger runt 340m/s, så får du avståndet. hoppas jag hjälpte Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ljugtomten Posted October 12, 2004 Report Share Posted October 12, 2004 Ljudets hastighet i luft vid normal temperatur och tryck är ungefär 340 m/s ~ 1224km/h Från man ser explosionen, till att man hör den är 9,3 sekunder. vill man då veta avståndet, tar man 9,3 * 340 = 3162m Från att vapnet avfyras, tar det 6,3s. 3162m/6,3s = 501,9m/s 501,9/340 = 1,476. Vilket ger att raketen färdades i en medelhastighet av Mach 1,48 Link to comment Share on other sites More sharing options...
jonte72 Posted October 12, 2004 Report Share Posted October 12, 2004 Ljudets hastighet i luft vid normal temperatur och tryck är ungefär 340 m/s ~ 1224km/h Från man ser explosionen, till att man hör den är 9,3 sekunder. vill man då veta avståndet, tar man 9,3 * 340 = 3162m Från att vapnet avfyras, tar det 6,3s. 3162m/6,3s = 501,9m/s 501,9/340 = 1,476. Vilket ger att raketen färdades i en medelhastighet av Mach 1,48 Det är en Robot ;) . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattan Posted October 12, 2004 Report Share Posted October 12, 2004 RB70 använder laserledstråle som var unikt på 1970-talet, men som borde gå att störa i dagsläget. Systemet är även betydligt tyngre och svårförflyttat, jämfört med axelavfyrade moderna värmesökande robotar. Tror inte att det finns något bra sätt att störa rb70 eftersom det fortfarande används, och är de mekaniserade brigadernas skydd mot ahkp. En ny variant att få ner ahkp är lvkv90 som är ett ombyggt strif90. Lvkv prickar mycket exakt även under gång och har en egen 3D radar så att den kan upptäcka ahkp snabbt. Sverige har ingen motsvarighet till värmesökande robotar likt stinger, utan har bara semiaktiva robotar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pappsen Posted October 12, 2004 Report Share Posted October 12, 2004 Ganska skrämmande/imponerande att en vpl med ett vapen buret på axeln plockar ner en hkp på 3 km håll, så där bara. Hoppas det inte far omkring många sådana dära tingestar i den undre världen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nestor Posted October 12, 2004 Report Share Posted October 12, 2004 Bara jag som tycker lite synd om oiloten? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ignis nitidus Posted October 12, 2004 Report Share Posted October 12, 2004 Bara jag som tycker lite synd om oiloten? det värsta är väl att man är så van med sådanna bilder och döda människor eftersom man ser det på TV varje dag, så att man känner sig helt likgiltig till en persons död. ganska hemskt egentligen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nubben Posted October 12, 2004 Report Share Posted October 12, 2004 Känner mig tvingad att länka till Finska FM:s presentation av vapnet i fråga. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jonte72 Posted October 12, 2004 Report Share Posted October 12, 2004 RB70 använder laserledstråle som var unikt på 1970-talet, men som borde gå att störa i dagsläget. Systemet är även betydligt tyngre och svårförflyttat, jämfört med axelavfyrade moderna värmesökande robotar. Tror inte att det finns något bra sätt att störa rb70 eftersom det fortfarande används, och är de mekaniserade brigadernas skydd mot ahkp. En ny variant att få ner ahkp är lvkv90 som är ett ombyggt strif90. Lvkv prickar mycket exakt även under gång och har en egen 3D radar så att den kan upptäcka ahkp snabbt. Sverige har ingen motsvarighet till värmesökande robotar likt stinger, utan har bara semiaktiva robotar. RBS 70 används idag som ett system som endast transporteras fordonsburet, får sedan placeras ut för att verka. Är idag ett gammalt vapensystem - finns även gott om laservarnare på flygplan/helikoptrar. Lvkv 90 kan väl inte skjuta under gång - om jag fattat det rätt ;) . Har väl även begränsat med ammunition som kan användas direkt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Posted October 12, 2004 Report Share Posted October 12, 2004 Har väl även begränsat med ammunition som kan användas direkt. Hur menar du nu? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zith Posted October 13, 2004 Report Share Posted October 13, 2004 Lvkv 90 kan väl inte skjuta under gång - om jag fattat det rätt ;) . Har väl även begränsat med ammunition som kan användas direkt. Jag läste ganska nyligen någonstans att man genomfört lyckade provskjutningar med den nyare gyrostabbade lvkvn. De första vagnarna saknade bl.a. gyro och därmed förmåga att avge träffsäker eld under gång, men det var ett par år sedan... Link to comment Share on other sites More sharing options...
C 2.a pjäs Posted October 13, 2004 Report Share Posted October 13, 2004 Bara jag som tycker lite synd om oiloten? Tyvärr tycker man väl inte det. Dels är man så skadad så bilder av döda och lemlästade människor inte längre berör en i den utsträckning som de borde men även dels för det faktumet att han var en soldat som en annan soldat sköt på. I ett krig. Sodlater plägar göra så, i just krig. Så illa och hemskt är det här i världen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jonte72 Posted October 13, 2004 Report Share Posted October 13, 2004 Har väl även begränsat med ammunition som kan användas direkt. Hur menar du nu? Det jag menade var att LVkv endast kan avge maximalt 8 granater under en 1,5 sekunders eldskur. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jonte72 Posted October 13, 2004 Report Share Posted October 13, 2004 Lvkv 90 kan väl inte skjuta under gång - om jag fattat det rätt ;) . Har väl även begränsat med ammunition som kan användas direkt. Jag läste ganska nyligen någonstans att man genomfört lyckade provskjutningar med den nyare gyrostabbade lvkvn. De första vagnarna saknade bl.a. gyro och därmed förmåga att avge träffsäker eld under gång, men det var ett par år sedan... Det har även genomförts provskjutningar med 9040 med RBS 56 monterat på tornet, 90120 med 120 mm kanon mm. Allt som utvecklas införs inte i den Svenska Försvarsmakten ;) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.