Jump to content

Fältmössa 90

Guest P-86

Recommended Posts

Kan det finnas någon fulare mössa än fältmössa 90? Noll stabilitet. De gamla i m-kollektionen ser betydligt bättre ut. Tidigare var det viktigare med stil tydligen.

Pluset får väl ges till priset. Ovana kepsbärare tappar lätt sin mössa och då kan det ju vara en fördel om värdet på mössan är litet.

Tänk f-90 utan kamofluage. Ett företag skulle aldrig våga dela ut mössan med sin logo på...

Spelar det någon roll hur mössan SER ut? Är du fåfäng? Slår vad om att du är en sån som står framför spegeln och gör snygga mönster när du gör dig färdig till strid. :D

(men ja, jag kan till viss del hålla med om att den inte är så vacker kanske men va fasen? I skogen syns man ändå inte så då spelar det ingen roll).

Att man bara orkar bry sig :)

Om man nu tycker att den är ful så är det väl bara att fortsätta att gå med 59:an ??

Någon som vet hur länge till den är godkänd ?

eller kommer den aldrig att bli icke godkänd ?

Det var konstigt att alla tycks gilla denna mössa. Den saknar ju helt stuk och stabilitet.

Ska det vara så viktigt att ha välputsade kängor så ska det fanimej vara krav på att man har nåt snyggt på skallen också!

>>P-86

Vad har hänt med "Inte medlem i FBU, stolt" som det stod ¨på din profil nyss ??

Har ej heller fått svar på min fråga om vad du menade med detta..

Angående mössor. Jag tycker det finns många extremt fula exempel på stukade 59-mössor också! Ett exempel är när man gör en så där kant längst fram, eller ännu värre, när man gör en kant runt om. Ser extremt amerikanskt och fult ut.

Så det är inte utrustningen som behöver vara ful, den kan bäras fult också.....

• BlåGul -1
Ska det vara så viktigt att ha välputsade kängor så ska det fanimej vara krav på att man har nåt snyggt på skallen också!

Det är inte så viktigt att ha knullputs på kängorna. De ska vara svarta och rena. (bortsett från om du ska gå högvakt..)

90-kepan är underbar.... Annars är det ju basker på väg ut på förbanden nu, om man vill se riktigt prydlig ut. ( ? )

Jo, men basker är ett kasernplagg... Dom får inte skrota 90mössan...

Fältmossa90.jpg

Basker är ju snyggare

Bakser.jpg

Men mössan har öronvärmarna, man kanske ser ut som en mupp, men dom värmer...

muppmossa.jpg

Försök göra så med basker...

Resultat: ;-)

muppibasker.jpg

Mössan är ett fältmässigt plagg som kan användas när hjälm inte behövs... :)

90mössan är varmare än den gamla 59mössan också...

Jag har prövat båda...

Som jag ser det finns inget bättre än Olle's brorsa i skogen... :cool:  Min gamla sletna 59:a mössa används annars! Har inte förstått varför denna extrema fetichism för m/90 camon.... :)

Btw Fu Dahlberg - Du behöver nog en frisör... :devil  :p

Nog är funktion det viktigaste men underskatta inte utseendet på utrustningen. Soldater som får gamla och muppiga prylar tenderar känna sig opriviligierade och osäkra. Får man ny, funktionell och snygg utrustning så känner sig soldaten priviligierad och självsäker.

Ytterligare en dimension är det intryck man gör på folk utanför Försvaret. Det handlar både om privatpersoner och främmande makt. Precis som ett handfast agerande kan dölja oceaner av okunskap kan ett "rätt" yttre förstärka bilden av kompetens och handlingskraft.

Hur självsäkra och handlingskraftiga tror du soldater hade känt sig om vi tvingat på dem denna funktionella ryska luva?

bq211-1.JPG

Nog är funktion det viktigaste men underskatta inte utseendet på utrustningen. Soldater som får gamla och muppiga prylar tenderar känna sig opriviligierade och osäkra. Får man ny, funktionell och snygg utrustning så känner sig soldaten priviligierad och självsäker.

Ytterligare en dimension är det intryck man gör på folk utanför Försvaret. Det handlar både om privatpersoner och främmande makt. Precis som ett handfast agerande kan dölja oceaner av okunskap kan ett "rätt" yttre förstärka bilden av kompetens och handlingskraft.

Hur självsäkra och handlingskraftiga tror du soldater hade känt sig om vi tvingat på dem denna funktionella ryska luva?

bq211-1.JPG

F*n va cool mössa!! Mig vill ha :rolleyes:

hihih VÄLDIGT OT

Jag vet inte riktigt varför men jag tänker på han den där fabrorn i tomteskogsfilmen, ni vet "Trolltyg i tomeskogen"

Dock kommer jag inte ihåg om han hade en så där ful mössa, men han kunde haft :D

Jag syftar på ryssen såklart ;) :rolleyes:

Soldater som fick denna mössa skulle varit fett prioriterade om inte annat...

"Early Style Russain Cavalry Bogatyrka (Pointed Cap) - $730.00" (!!!! )

Hade den varit billigare hade jag köpt den :D

Störtskön ju

ok det är inte jag på bilden, Det är min rumskompis... :P

jag ser så här ut om någon som inte vet :)

http://medlem.spray.se/rougekarl/P1040050.JPG

Tror väl inte att jag skulle underkasta mig Pansarbasker :D

Skönt att se att någon har skonat lockarna. :) Angående möss-bilderna kan jag bara hålla med om att du är fulast. Jag kan inte kommentera dem, de är bara... åh! :) Någon som vet hur befäl reagerar om man bär baskern sådär?

Angående de ryska mössorna där så måste jag säga att det var det ståtligaste jag sett. Att att sedan kompletera med passande spetsiga skor vore enn riktig hit!

När vi ändå är inne på huvudbonader så kan jag säga att jag har en sovjetisk hjälm från WWII (självklart med hammaren och skäran i rött på den). Ett självskrivet plagg när man lirar strategi på datorn! :D Inget köpt från nån affär utan fynd ett på mormors vind. Inte heller fel till övriga spel :)