Jump to content

Miner i t.ex högvakten...

Guest Mikael.89

Recommended Posts

Guest Mikael.89

Någon som har bra tips för att man inte ska börja le, när man t.ex går högvakten eller liknande?

Det kan ju bli lite pinsamt om man börjar skratta ellet nåt sånt.. :baskerPa:

Edit: stavfel..

Edited by Mikael.89

Nja, kan hålla med om att jag inte heller gapskrattade högvakten igenom. Men ska ju inte racka ner på den för det. Är ju faktiskt ett av det mest "skarpa" man gör under en VPL. Ett av de få tillfällen man faktiskt FÅR skjuta nån som gör "fel".

Tycker själv det var slitsamt att göra högvakt. Lite sömn osv. Men iefterhand uppskattade praktiskt taget alla av oss som gjorde den mycket mer än vi gjorde när den väl genomfördes. Skulle direkt bytt ut en 9040-REMI mot ett parti högvakt istället.

/Zakrisson

Självfallet se stolt och prydlig ut. Men min uppfattning är att det inte skadar att vara lite "bussig" också. Med det menar jag att man givetvis svarar på kortare frågor och guidar nån turist dit han vill. UTAN att släppa bevakning av det man nu har i uppgift att vakta. Det är ju faktiskt tillåtet att byta ord med civilister, inte föra längre konversationer, men som sagt svara på nån kort fråga och kanske hänvisa till Slottets egen personal.

Det ger ett trevligt intryck av den svenske soldaten och svenskar i allmänhet. Det är brrra för Sverige.

Nja, kan hålla med om att jag inte heller gapskrattade högvakten igenom. Men ska ju inte racka ner på den för det. Är ju faktiskt ett av det mest "skarpa" man gör under en VPL. Ett av de få tillfällen man faktiskt FÅR skjuta nån som gör "fel".

Tycker själv det var slitsamt att göra högvakt. Lite sömn osv. Men iefterhand uppskattade praktiskt taget alla av oss som gjorde den mycket mer än vi gjorde när den väl genomfördes. Skulle direkt bytt ut en 9040-REMI mot ett parti högvakt istället.

/Zakrisson

Det är din åsikt, jag delar inte den, jag bestämmer mig helt enkelt för att du har fel :baskerHV:

Varför envisas vi jämt med att förväxla högvakten med militär verksamhet?

För att det kommer vara försvarsmaktens huvuduppgift om ett par försvarsbeslut. ;)

Bara Livgardet som kommer finnas kvar med "Swedint", försvarsmusikcentrum och högvaktsförbanden om ett par år.

Varför envisas vi jämt med att förväxla högvakten med militär verksamhet?

För att det kommer vara försvarsmaktens huvuduppgift om ett par försvarsbeslut. ;)

Bara Livgardet som kommer finnas kvar med "Swedint", försvarsmusikcentrum och högvaktsförbanden om ett par år.

Skräms inte sådär... :baskerHV:

Sätt dit ett par uppklädda securitasvakter istället.

Edited by Born

Guest Mikael.89

@Karin

Väldigt bra svar!!!

Men om någon har gett sig sjutton på att få mig att skratta, då kanske man inte tycker att det är så lätt att strunta i personen i fråga?! :baskerHV:

@Karin

Väldigt bra svar!!!

Men om någon har gett sig sjutton på att få mig att skratta, då kanske man inte tycker att det är så lätt att strunta i personen i fråga?! :baskerHV:

Om det är någon som försöker få dig att skratta stör den personen din bevakningsuppgift och då gäller avvisa därefter PATRULL UT!

@Karin

Väldigt bra svar!!!

Men om någon har gett sig sjutton på att få mig att skratta, då kanske man inte tycker att det är så lätt att strunta i personen i fråga?! :sniper:

Kolvslag alt. pipstöt brukar få den mest inbitne lustigkurre att känna sig lite mindre festlig.

Karin har helt rätt, kalla ut patrullen..

Om det är någon som försöker få dig att skratta stör den personen din bevakningsuppgift och då gäller avvisa därefter PATRULL UT!

Och när Patrullen med dregglande schäfer kommer så är det inga problem för knarkarhippin som stör dig att sluta skratta.

Been there, done that, got the t-shirt...

- C 2.a Pjäs, C PTRL STHLM SLOTT 1998, 2000 :lol:

Man bör väl kanske inte dra alla situationer över en kam. Du som vaktar slottet har ett skarpt bevakningsuppdrag, vilket går före hur du ser ut. Ta som exempel att patrullen springer så fort de kan istället för att marschera när de får ett larm.

Om en barnfamilj kommer med sina 3-åringar som stapplar fram till linjen med mammas näve i handen och tittar lite sådär lagom rädd på dig finns det inget som hindrar att du till turisternas stora glädje firar av ett leende. Men om det 14:45 en lördagsförmiddag kommer fem unga grabbar fulla till öronen med bus och ska kolla om de kan driva med högvakten så kalla ut patrullen innan det hinner bli ett problem. Det går faktiskt att göra en patrullutryckning utan språng och PeterCaesar behöver oftast röra på sig ändå.

Av erfarenhet märkte jag under min vpl-tid att man kan avväpna många problem genom att bara slå hål på ett par myter, framför allt den att högvakten inte får prata. Säger man lugnt och stilla "ni stör min bevakning, var så snälla och lämna platsen annars kommer jag bli tvungen att tillkalla en patrull" så blir de flesta både förvånande över att man låter och dessutom tacksamma över den respekt man visar dem.

Och till den som sade att högvakt inte skall förväxlas med militära uppgifter; stanna upp och utvärdera läget. Vilka tror du representerar landets försvar utåt? Det är inte pojkarna i grönt vars uppgift är att hålla sig gömda i alla fall.

Och till den som sade att högvakt inte skall förväxlas med militära uppgifter; stanna upp och utvärdera läget. Vilka tror du representerar landets försvar utåt? Det är inte pojkarna i grönt vars uppgift är att hålla sig gömda i alla fall.

Visserligen inte jag som sa det först, men jag håller med om att det inte är någon militär uppgift i sig, vilket civilt vaktbolag som helst skulle ju kunna sköta bevakningen. Men det är säkert kul för turister att titta på vaktavlösningen mm. Dessutom så är det ju tradition, och det är ju synd att ändra på traditioner.

Får väl ducka och vänta tills högvaktsfantasterna kastat färdigt nu. För mig kommer högvakten iallafall alltid vara ett turistjippo utan att ha så mycket med militär verksamhet att göra....

Visserligen inte jag som sa det först, men jag håller med om att det inte är någon militär uppgift i sig, vilket civilt vaktbolag som helst skulle ju kunna sköta bevakningen. Men det är säkert kul för turister att titta på vaktavlösningen mm. Dessutom så är det ju tradition, och det är ju synd att ändra på traditioner.

Får väl ducka och vänta tills högvaktsfantasterna kastat färdigt nu. För mig kommer högvakten iallafall alltid vara ett turistjippo utan att ha så mycket med militär verksamhet att göra....

*kastar lite på Born*

Nej, jag håller med dig, jag tycker att det är helt förkastligt att 400 soldater varje år spenderar huvuddelen av 10 månader med att förkovra sig i sånt som inte är krigsuppgifter.

Hurvida högvakten skall utgöras av vpl kanske är värt en egen tråd, eller så kan blågul dela denna?

*Duckar lite*

Och hoppas att ingen tog det som en förolämpning mot de som gått högvakten och trivdes med det. Kanske bara är avis för att jag själv sluppit undan. :camo:

Trivdes och trivdes, nja det är väl bara att gilla läget?

Just nu känns det som att det var helt ok, jag kanske har förträngt några kalla nätter på slottsbacken........nu kommer man mest ihåg hur det kändes att rida in på yttre... *drömmer lite* LDK spelar Dragonerna Komma, 2000 pers glor och fotograferar, T2 på gevärsbron vill sjunka genom marken osv.... Fan det var ju skitkul (men hade jag vetat det jag vet nu hade jag valt en annan tjänst)

Om det är nån som tar illa upp så skulle det möjligtvis vara Shock som är den av oss Livdragoner som är mest kåt på parad. ;)

Fråga, hur skiljer sig uppgiften att skotta sand och bygga fördämmningar vid översvämmningar motsv, gentemot att vakta en kåk i Stockholm? Tja, ingen av dem innebär vidare mycket strid (för det mesta). Alltså har ingen av dem något med en soldats sysslor att göra? Nej, som någon påpekat tidigare, det finns ett beslut att försvarsmakten ansvarar för bevakning av vissa objekt. Då är det väl bara att göra det. "Bistå samhället". Min personliga uppfattning är att alldeles för få civila får se svensk militär i överhuvud taget något situation alls. Det är synd. Då kan ju högvakten ändå vara ett tillfälle för dem att se - om än ett "skådelspel" -men ändå något.

Tror att för många VPL är det ett välkommet avbrott i den övriga utbildningen. Minns själv att suget tillbaka till 90:an var oerhörd för samtliga ur vår högvakt efter två-tre veckor träning/högvakt. Det är ju inte mer än positivt.

@ Shock - Väl talat. Kallade själv på patrullen "i förebyggande syfte" och som jag själv påpekade tidigare, det ger ju ett mycket trevligare intryck om man talar med de förbipasserande istället för att bussa patrullen på dem eller fälla bajonett.

/Zakrisson

Som föredetta Paradjägare på Livgradets Livkompani så måste jag också stå o kasta lite känner jag.

Den som menar att bevakning av objekt och exercis inte hör till saker som militärer bör syssla med bör definitivt tänka om. Ta en titt i nån historiebok eller nåt eller varför inte en kaserngård första veckan efter inryck så kanske någon tänker om iaf.

Menar bara att det är bland de mest klassiska militära sysslorna som kan utföras faktiskt, därav det stora traditionella värdet av Högvakt.

Sen att gå högvakt är en av de mesta avskyvärt tråkigaste aktiviteter man kan ägna säg åt i dagens försvarsmakt är en helt annan sak. Men som någon annan sa: det är bara att gilla läget.

Som Paradjägare, vare sig man är infanterist eller kavallerist så lär man sig (tyckte jag) att gilla läget till en sån grad att det faktiskt var rätt kul ibland att gå högvakt och parad i allmänhet. Men så gick vi ju alla roliga dagar som Nationaldagen och vi gick nästan alltid endygns vakter.

När det gäller Högvakten bör det skapas en professionell högvaksstyrka som bestrider högvakten ständigt. Jämför gärna med t ex Marinens Musikkår.

Då slipper vi den amatörmässiga försöken till högvakt vi har i dag. Vanliga förband kan koncentrera sig på att utbildas för att lösa de fyra Huvuduppgifterna och Högvaktsförbandet kan koncentrera sig på att leverera kvalitetsmässig "Pompa & Ståt" till skattebetalarnas glädje.

Styrkan kan säkert organiseras och utbildas inom ramen för FM (Försvarsmusikcentrum och Rekryteringscentrum bör kunna vara med på ett hörn där), men det mest naturliga vore att Hovet äger det problemet rent operativt. Styrkan ska även sköta en del statsceremoniella sysslor.

Syftet med högvakten är i mina ögon inte att bevaka ett par gamla fastigheter eller att vakta ett par människor. Det senare löses av säkerhetspolisen.

Syftet med högvakten är att leverera lite "Pompa & Ståt" (gärna med sk "Puts&Studs") för att göra japanska turister och utländska potentater imponerade över vårt lands prakt och rikedom.

Detta kan göras med andra medel än att utnyttja utbildningsförband eller att ha ett regemente som år efter år utbildar högvaktssoldater.

Jag har svårt att se att Högvakten skulle falla under någon av de fyra huvuduppgifterna.

Tillägg: Dessutom så kan Högvakten inte direkt räknas till Insatsförsvaret.

Edited by Vargas

Fanken Vargas. Nu hann du före med precis samma sak som jag hade tänkt skriva...

Men då detta börja blir lite OT det här med högvaktens vara eller icke vara vet jag inte om man vågar skriva mer om det.

Ett enkelt sätt att ge 17 i att börja garva när man står där och är lite lätt uttråkad kan vara att helt enkelt tänka profesionellt. Håll fokus på det du är satt att göra istället för att låta tankarna virvla iväg. Funkar säkert lika bra vid högvakten som i en VCP i kosovo där man kan få se en hel del underhållande saker.

Men om det 14:45 en lördagsförmiddag kommer fem unga grabbar fulla till öronen med bus och ska kolla om de kan driva med högvakten så kalla ut patrullen innan det hinner bli ett problem. Det går faktiskt att göra en patrullutryckning utan språng och

:o Patrullutryckning utan språng? Det är väl ingen patrullutryckning... :)