Guest Lt. payne Posted June 20, 2002 Report Share Posted June 20, 2002 Känner någon till hur man slipar en ak bajonett? Tydligen är stålet otroligt hårt för jag kan inte slipa den. Kanske är den bara till som stickvapen,synd för jag vill ha en kniv som jag kan tälja med. Ochså! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Orka Posted June 20, 2002 Report Share Posted June 20, 2002 En kompis som är med i HV har slipat sin riktigt vass! Så det går helt klart... Jag träffar honom i kväll så ska jag ta reda på hur han gjorde... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TangoXray Posted June 20, 2002 Report Share Posted June 20, 2002 På tal om bajonetter till Ak4. Någon som vet vart man kan få tag på en balja till den? Jag har själva bajonetten, men inte baljan. Vill liksom ha med den ut i fält, men just nu ´är det lite svårt.... /TangoXray :withstupid Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted June 20, 2002 Report Share Posted June 20, 2002 ALLT går att slipa, med rätt verktyg och lite tålamod! Vad har du använt för något att slipa med? Kör du med ett grovt diamantbryne så lovar jag att det tar, annars kan jag tänka mig att det fungerar med en våtslip med roterande slipsten. Så omöjligt hård kan den väl inte vara? Det tar bara mer tid... Är det riktigt jäkla illa så kan man använda torrslip, då det river bättre, men var då väldigt noga med kylning, ha t.ex. en stor skål med vatten som du doppar bladet i så fort det börjar bli varmt. "Torrslip" = vinkelslip, borrmaskin med sliptrissa (typ rotoflex el. dyl., går att få hyfsat vasst med bara den), bandslip m.m.. men som sagt, slipning torrt kräver att man är försiktig, annars ryker härdning och stålkvalitet åt helsike.. Efteråt bryner man den med t.ex. ett fint diamantbryne, oljebryne eller keramiskt.. för att få den riktigt svinäckligt vass kan man även köra med läderrem, strigla eller vad det nu kallas.. själv har jag på en list fäst en ganska stor läderbit som jag har "impregnerat" med autosol (ett lätt slipande medel) som jag tar sista putsen med. Bladet blir då både blankt, snyggt och riktigt vasst! Kan tala om att jag själv gjort ett par knivar från metallfilar, och hårdare än det ska det väl knappast vara? Ska försöka få tag på en AK4-bajonett, har hört att min far har en.. vore lite kul. Här har du en liten bruksanvisning om knivskärpning: http://www.fallkniven.se/sv-vassakniv.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Casca Posted June 20, 2002 Report Share Posted June 20, 2002 På tal om bajonetter till Ak4.Någon som vet vart man kan få tag på en balja till den? Jag har själva bajonetten, men inte baljan. Vill liksom ha med den ut i fält, men just nu ´är det lite svårt.... /TangoXray :withstupid Jag kan ha en balja över efter en bajonetthaveri(Ecorsch) för några år sedan. Ska kolla under helgen. Casca Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Casca Posted June 22, 2002 Report Share Posted June 22, 2002 Verkar som om jag slängt den tyvärr. :( Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TangoXray Posted June 22, 2002 Report Share Posted June 22, 2002 Oh well, ingenting att göra åt det... Får leta vidare... /TangoXray Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Inf Posted June 23, 2002 Report Share Posted June 23, 2002 Lansky gör en knivslipningssats med hållare och allt så man får rätt vinkel på eggen. Jag har slipat en ak 4 bajonett med den. Fällkniven lär sälja den. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts