Jump to content

AK4 Bajonett

Guest Lt. payne

Recommended Posts

Guest Lt. payne

Känner någon till hur man slipar en ak bajonett?

Tydligen är stålet otroligt hårt för jag kan inte slipa den.

Kanske är den bara till som stickvapen,synd för jag vill ha en kniv som jag kan tälja med. Ochså!

På tal om bajonetter till Ak4.

Någon som vet vart man kan få tag på en balja till den?

Jag har själva bajonetten, men inte baljan. Vill liksom ha med den ut i fält, men just nu ´är det lite svårt....

/TangoXray

:withstupid

ALLT går att slipa, med rätt verktyg och lite tålamod!

Vad har du använt för något att slipa med? Kör du med ett grovt diamantbryne så lovar jag att det tar, annars kan jag tänka mig att det fungerar med en våtslip med roterande slipsten. Så omöjligt hård kan den väl inte vara? Det tar bara mer tid...

Är det riktigt jäkla illa så kan man använda torrslip, då det river bättre, men var då väldigt noga med kylning, ha t.ex. en stor skål med vatten som du doppar bladet i så fort det börjar bli varmt. "Torrslip" = vinkelslip, borrmaskin med sliptrissa (typ rotoflex el. dyl., går att få hyfsat vasst med bara den), bandslip m.m.. men som sagt, slipning torrt kräver att man är försiktig, annars ryker härdning och stålkvalitet åt helsike..

Efteråt bryner man den med t.ex. ett fint diamantbryne, oljebryne eller keramiskt.. för att få den riktigt svinäckligt vass kan man även köra med läderrem, strigla eller vad det nu kallas.. själv har jag på en list fäst en ganska stor läderbit som jag har "impregnerat" med autosol (ett lätt slipande medel) som jag tar sista putsen med. Bladet blir då både blankt, snyggt och riktigt vasst!

Kan tala om att jag själv gjort ett par knivar från metallfilar, och hårdare än det ska det väl knappast vara?

Ska försöka få tag på en AK4-bajonett, har hört att min far har en.. vore lite kul.

Här har du en liten bruksanvisning om knivskärpning:

http://www.fallkniven.se/sv-vassakniv.html

På tal om bajonetter till Ak4.

Någon som vet vart man kan få tag på en balja till den?

Jag har själva bajonetten, men inte baljan. Vill liksom ha med den ut i fält, men just nu ´är det lite svårt....

/TangoXray

:withstupid

Jag kan ha en balja över efter en bajonetthaveri(Ecorsch) för några år sedan. Ska kolla under helgen.

Casca