Haegg Posted October 4, 2004 Report Share Posted October 4, 2004 Rubriken gjorde att jag väntade mig en skandalartikel, men jag tycker nog att Sydsvenskan gjort ett godkänt jobb. Båda sidorna får uttala sig och artikelförfattaren drar inte iväg på någon skandaljakt. http://w1.sydsvenskan.se//Article.jsp?article=10095864 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JTS Posted October 4, 2004 Report Share Posted October 4, 2004 Jag var med när det hände. Det gick till EXAKT som major Wilke säger. Den här killen flippade ut fullständigt och gick på om polisanmälan osv. Han lämnade sitt kort och sa typ "Det här ska jag gå vidare med! Lita på det! Det ska bli skriverier i pressen och jag ska tala med era chefer". Helt knäpp. Han sket väl ner sig när 58:orna drog igång, och sen ville han väl rädda ansiket inför frugan. en kul grej med det hela är att en timme efteråt så kom polismannen han hade ringt till ut till platsen och tittade på var det hade hänt och hur det hade gått till, och dömde ut mannen såsom idiot. Sen släppte vi in polismannen och hans partner så fick dom övningsköra på landningsbanorna hur mycket dom ville. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
C 2.a pjäs Posted October 4, 2004 Report Share Posted October 4, 2004 Tyskarna får ju något att berätta när de kommer hem i alla fall. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adam Wilhelm Posted October 4, 2004 Report Share Posted October 4, 2004 Tyvärr blir det väl alltid konflikt när civil verksamhet möter militär verksamhet. För en del civila så är det svårt att förstå att det är de som befinner sig på fel plats och på fel tidspunkt. Vi har samma problem när vi övar på Berga övningsfält. Det är ett väldigt populärt strövområde men det ställer ju till problem för oss som övar. Flera ggr. har vi fått avbryta övningsmomentet och låta ryttare o. dyl passera. Det jobbiga i situationen är att de civila anser att det är du som övningsledare som har gjort fel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
[MPJ]Sgt.Ratchak Posted October 4, 2004 Report Share Posted October 4, 2004 Hände en och anna gång på övningsfältet i Livgardet att folk lallade in på våra övningar. Skrämde saften ur en svampplockande familj som var på väg in i mitt larmminefält. Jag satt och åt i full camo (grenar och färg mm) i en skyttegrav när jag säg dom komma springande så jag hoppade upp och skrek halt (mamman hoppade ganska högt). Jag sa åt dom att sticka ifrån det militära övningsfältet och att dom var på väg in i ett minfält (sa inte vad för minor ;) ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BlackIce Posted October 4, 2004 Report Share Posted October 4, 2004 - Tyskarna var skakade och kunde inte förstå varför man höll på så här i Sverige, som ju inte haft krig på så länge HAHAHAH Jag kan verkligen tänka mig dom där 2 tyskarna stå och undra varför vi Svenskar är så konstiga Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HrH Posted October 4, 2004 Report Share Posted October 4, 2004 hehehehe Detta har hänt förut fast i norrbotten under det glada 80-talet. Jag tror farsan och hans nya med plutonen ungar var på fiskeresa då vi såg två HV-u smyga på två andra HV-u, eller rättare sagt farsan såg detta och upplyste oss ungar om detta. I vilket fall som helst så öppnade dom eld på varandra utan att se bilen komma puttrande på vägen så fem meter från dessa ynglingar rullar en ful SAAB emellan de två stridande fraktionerna och vi ungar skriker av förtjusning. Tja åtminstone jag höll tyst om det förräns nu, tyckte det var coolt för stunden, men sedan dan därpå var det inte så ballt längre och jag glömde historien rätt snabbt för att komma ihåg den när jag läste denna tråd. Men det är klart det är inte alla som sitter i en gammal SAAB och överlever 4 M45B i närkamp. Lösplugg, Nääää, inte tror jag det :P Hr H Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bushman Posted October 4, 2004 Report Share Posted October 4, 2004 (edited) har gjort värre saker i så fall, vilket inte hamnade i pressen. det fanns en tid då vi i HV ansågs vara oförmögna att hantera så dyr mtrl som "tjurpungen" dvs hylsfångarpåsen till AK4. och vi fick ett eldöverfall på oss precis brevid en större väg. detta var nu vintertid och mitt i natten, men givetvis kom det en flock bilar när "the shit hit the fan" dessa blev nyfikna och körde ytterst långsamt förbi övnplats. upptäckte när jag besvarade elden, att mina hylsor stutsade mot en av bilarna, som stod ung 4 m bort. men vad göra, de ser ju att det står ca tio soldater och skjuter brevid vägen, och att ännu fler finns skjutandes inne i skogen ca m från vägen. nu blev det ingen tjafs om detta, men med tanke på tidpunkt och bilarnas framfart, så misstänkte jag, att de framfördes av folk som inte var fullt nyktra. vägen är en känd "fylleväg" om man vill undvika polisen som kunde ha lurat på riksv 44. och då tar man hellre ett par repor i lacken och man håller käften, än att börja gorma på ett gäng cammomålade soldater. vad gäller avspärringar och varningar på allmäna vägar, så har jag erfarenheter från filmvärlden, som säjer mig att även om skyltarna vart tre m stora och hade blickat i neongult, hade herr levin hävdat inte sett dem. han hade förmodligen ställt sig mitt i vägen och letat efter var militärerna höll hus. att få tillstånd till att sätta upp varningsskyltar vid en väg är inte speciellt svårt. ett samtal till vägverket brukar räcka, och om man talar om att man gärna sätter upp dem själv så blir de ännu gladare. de brukar låna ut korner och "varingstält" utan kostnad. tycker det är underligt att inte MD-grp:erna kan hålla med en uppsättning varningsskyltar. vid större övn som kräver avspärrning av väg finns det en hejdlös massa regler. tvyärr verkar ingen på vägverket kunna dessa. bara att det finns en massa bötesbelopp om man bryter mot reglerna. moment 22? Edited October 4, 2004 by bushman Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
öwall Posted October 4, 2004 Report Share Posted October 4, 2004 Sgt.Ratchak,Oct 4 2004, 17:29 ] Hände en och anna gång på övningsfältet i Livgardet att folk lallade in på våra övningar.Skrämde saften ur en svampplockande familj som var på väg in i mitt larmminefält. Jag satt och åt i full camo (grenar och färg mm) i en skyttegrav när jag säg dom komma springande så jag hoppade upp och skrek halt (mamman hoppade ganska högt). Jag sa åt dom att sticka ifrån det militära övningsfältet och att dom var på väg in i ett minfält (sa inte vad för minor ;) ) har också råkat ut för ungefär samma sak, fast i detta fallet upptäckte ingen de stackars svampplockarna innan de sprungit in i en larmmina "men det är ju så fin svamp här" =) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gator Posted October 4, 2004 Report Share Posted October 4, 2004 Skarp SIB i Stora Sätra, LG. Efter lunchen ställer vi upp och skall alldeles strax fortsätta med övningen. I vänster ögonvrå upptäcker jag två kvinnliga civilister i färgglada kläder. Påkallar övningsledningens uppmärksamhet... Kvinnornas kommentar: -Men vi brukar promenera här! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bushman Posted October 4, 2004 Report Share Posted October 4, 2004 och där ligger väl problemet. så länge det inte är undantagstillstånd i landet, får har enskild svensk mer att säja till om än beväpnad militär. eller det är åtminstone vad svenska folket har fått lära sig sedan 50-talet. och om militären skulle drista sig till att ta till hårda ord, så skall jag minsann ringa min pappa som är komunalråd, länsman och kronofogde. för att inte tala om min klasskamat som är redaktör på ortens tidning. vi hade ett tag en galen "journalist" på lokalblaskan som gick loss på flygbasjägeriet. de hade skrämt ett par stackars vandrare på hunneberg. det värsta av allt var, att de riktade vapnen mot de försvarslösa gamla paret(45 och 50 år) och att de vägrade svara på tilltal. grattis, undrar vad herr lokalredaktören gjort, om han kommit förbi kungliga slottet och upptäckt, att det finns beväpnade militärer runt kungen. som inte heller svara på tilltal, och som har instruktioner att rikta vapen mot folk? vad händer nu när det snart inte existerar en försvarmakt? har redan anklagats av en granne, för att skrämma de äldre i mitt bostadsområde för att jag har visat mig i uniform. bevisligen visste han inget om vare sig beredskapsförband eller hemvärn, så jag bara fortsatte förbi honom med tjänstemin 1A. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest J-Star Posted October 4, 2004 Report Share Posted October 4, 2004 (edited) Bra artikel tycker jag. All den respekt jag saknar för aftonpressen har jag skiftat över till morgontidningarna som DN, Sydsvenskan och liknande. En kompis i bekantskapskresten körde Leopard. Minns inte vilken befattning han hade om han var vagnschef, förare eller vad. Anyway... de är ute och tuffar på övningsfältet. Eftersom civil trafik pågår i området är det max 30 km/h som gäller för vagnarna samt att de måste ha strålkastarna igång. Området är dessutom skyltat. Trots det lyckas en förviddad bilist klämma in motorhuven under deras vagn just när de passerar en väg. Bilföraren har marginalerna på sin sida och klarade sig oskadd. Några få decimeter till och tårna hade varit lingonsylt. Ytterligare några decimetrar och det hade blivit rullstol för hela slanten. På vår egna utbildningskontroll hade vi en otäck incident där vår tankbil höll på att bli kulfång åt en familjebil som kom flygandes i alledes för många knop. Kolonnen svängde just av allmän väg för att köra in till grupperingsplatsen. I tron att vi blir utsatta för eldöverfall stoppar tankbilschaffisen innan han hade kommit av vägen... vilket gör att i den mörka natten står en mörk-grön, nedsläckt tankbil och blockerar större delen av den ganska smala, väldigt långa och tämligen raka vägsträckan där exempelvis familjefädrer tycker det är kul att trycka lite extra på pedalen. En panikbromsning räddade situationen. Den verkar ha åstadkommitas av 1) bristande skyltning och 2) fartglad bilförare som borde ha bättre vett än att trycka på i 120+ på en smal väg mitt i natten i ett skogstätt område. När inte tankbilar blockerar vägen kan ju vilda djur göra det. Den bristfälliga skyltningen däremot renderade ett väldigt ilsket samtal till KC där vår löjtnant läste lusen av den stackare som fick ta emot samtalet. /J P.S: Vi var inte utsatta för eldöverfall. En larm-mina triggade utan synbar anledning. Lite senare upptäckte jag (som var ansvarig för minorna) att stora harar sprang i området. Edited October 4, 2004 by J-Star Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Zak Posted October 4, 2004 Report Share Posted October 4, 2004 Minns någon att det för en tid sedan blev lite liv om att SSG hade övat i Gammla Stan i Sthlm? Osäker på om det skjutits (lös) eller ej, men det hade tydligen skrämt upp en del. Har funderat lite på hur man själv skulle reagera nu, om man under en stillsam promenad plötsligt finner sig i en situation där beväpnade personer agerar. Kan tänka mig att "skydd" varit det första man tänkt på, därefter kvickt försökt greppa läget - varifrån kommer elden, målange (för flickvänn motsv) och samtidigt besvara elden (innan man upptäcker att man är civil och inte har sitt vapen med sig). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LeadHead Posted October 4, 2004 Report Share Posted October 4, 2004 (edited) Tyvärr blir det väl alltid konflikt när civil verksamhet möter militär verksamhet. Nä det menar du inte... ;) När vi under GSU-slutövning låg uppe på Kalixfors och som bäst mördade SAAB-mål med ak 5 och ksp 58 körde givetvis ett gäng skoteråkare (rejäla sportskotrar hade de iaf.) in i målområdet. Under vår härliga vecka på Kusträsk fick vi avbryta när en civil hantverkare av något slag (med bomnyckel, sånt borde vara förbjudet) körde in på vägen framför skjutplatsen (Stor-innbytjärn) där en annan grp skulle skjuta eldöverfall med ksp, barlastad grg och 20 mm pskott. Han körde sedan vidare mot platsen lite längre bort där min grp låg och skulle skjuta mineldöverfall med tändaparat 9 till markeringsladdning (paket med sprängdeg). Även om minnet är lite dimmigt (redan ) vill jag minnas att vi låg i skydd (skallen nere då vi antagligen var inom risk för oskyddat trupp), hade fått eldtillstånd, jag hade kommenderat eld och tändkillen som bäst fipplade med avfyrningssekvensen när "AVBRYT" kom till Kn H:s säkradio... Edited October 4, 2004 by LeadHead Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
King Kill Posted October 4, 2004 Report Share Posted October 4, 2004 (edited) Minns någon att det för en tid sedan blev lite liv om att SSG hade övat i Gammla Stan i Sthlm? Osäker på om det skjutits (lös) eller ej, men det hade tydligen skrämt upp en del. Haha, jo det minns jag Var snart ett år sedan. Blev stora rubriker i tidningen, och alla skyllde på oss Stadsskyttesoldater som gjorde Operation Stockholm just då och var i krokarna, men det var alltså inte vi Vår pluton blev stoppade av en polispatrull som ville reda ut saker och ting med oss... SSG hade visst övat personskydd i (Gamla?) stan med lös ammo fick vi reda på, men någonstans hade det brustigt i kommuniaktionen mellan de och polisen på nåt sätt. *edit* Tillägg/förtydligande. Edited October 4, 2004 by King Kill Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HotelAlpha Posted October 4, 2004 Report Share Posted October 4, 2004 Minns någon att det för en tid sedan blev lite liv om att SSG hade övat i Gammla Stan i Sthlm? Osäker på om det skjutits (lös) eller ej, men det hade tydligen skrämt upp en del. Haha, jo det minns jag Var snart ett år sedan. Blev stora rubriker i tidningen, och alla skyllde på oss Stadsskyttesoldater som gjorde Operation Stockholm just då och var i krokarna, men det var alltså inte vi Vår pluton blev stoppade av en polispatrull som ville reda ut saker och ting med oss... SSG hade visst övat personskydd i (Gamla?) stan med lös ammo fick vi reda på, men någonstans hade det brustigt i kommuniaktionen mellan de och polisen på nåt sätt. *edit* Tillägg/förtydligande. Inte bara SSG och SSK var i city den dagen, även MP01 övade Personskydd/eskort denna ödesdag..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gator Posted October 4, 2004 Report Share Posted October 4, 2004 Minns någon att det för en tid sedan blev lite liv om att SSG hade övat i Gammla Stan i Sthlm? Osäker på om det skjutits (lös) eller ej, men det hade tydligen skrämt upp en del. Haha, jo det minns jag Var snart ett år sedan. Blev stora rubriker i tidningen, och alla skyllde på oss Stadsskyttesoldater som gjorde Operation Stockholm just då och var i krokarna, men det var alltså inte vi Vår pluton blev stoppade av en polispatrull som ville reda ut saker och ting med oss... SSG hade visst övat personskydd i (Gamla?) stan med lös ammo fick vi reda på, men någonstans hade det brustigt i kommuniaktionen mellan de och polisen på nåt sätt. *edit* Tillägg/förtydligande. Inte bara SSG och SSK var i city den dagen, även MP01 övade Personskydd/eskort denna ödesdag..... LOL, "Recipe for disaster" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Zak Posted October 4, 2004 Report Share Posted October 4, 2004 He, så det var mycket krig i Sthlm den dagen. Skoj. Men vad säger ni, hur tror ni man som soldat själv skulle reagera om det började smälla? Man skulle ju kunna tro att civilister antingen skiter ner sig direkt, eller helt enklet inte riktigt begriper vad som händer och fortsätter "lalla" på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dxl Posted October 4, 2004 Report Share Posted October 4, 2004 Har diskuterat det här med vänner om folk med AK/kpist "ränner" runt och skjuter utan uniform. Det första man kollar borde ju vara om de har löskjutningspipa på. Sedan försöka få kontakt och klart och tydligt påpeka att man inte hör till någon övning. Sedan önska de övande lycka till. Har varit med om övningar där deltagande personal haft skarpa pipan på. Då blir man rädd! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skuggan Posted October 4, 2004 Report Share Posted October 4, 2004 tja.. under ASÖ 04 Dubbeleken i skåne så skjöt vi ut mot Rinkaby (tro det var dit iaf, söder om Åhus) på det övnfältet vi stod (sydväst om Kristianstad) så var vi vid flera tillfällen grupperade och skjöt inte mer än 5m från en trafikerad grusväg (ganska väl trafikerad dessutom), det vi gjorde då var att ställa ut poster 300m åt vardera hållet från grupperingsplatsen som delade ut hörselskydd och upplyste om verksamheten. flera gånger stannade diverse civilister och snackade med soldater som inte gjorde så mycket var dock ingen som klagade, inte ens gruppen om 5-6 tjejer på hästar från den lokala ridskolan... fast då var vi iofs tvugna att hålla kvar dem tills vi hade skjutit klart detta borde införas på alla övningar i närheten av trafikerade leder (iaf större, även om det är långt ifrån möjligt, blir ju lite dumt om någon skall stå vi en väl trafikerad väg och stoppa alla bilister, då kommer det ju bli gnäll om att de hindrar trafiken och dylikt) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LeadHead Posted October 4, 2004 Report Share Posted October 4, 2004 (edited) Hehe... Vi övade försvar av arbetsplats (Ängesholmen) med eldmarkeringspskott (ok, lite klenare än FH77) runt ängarna (och dikena) längs vägen som leder till Ängesholmen. Det var onekligen lite komiskt att I 19 hade någon typ av löpartävling för personal med Ängesholmen som vändplats just den eftermiddagen... *trip* *trip* *trip* *trip* *trip* *trip* *KABLAAM!* *trip* "Vafaan?" *trip* *trip* Tyvärr inga tjejer utan snarare barska yoffar som förmodligen var tillräckligt härdade för att köra tjänstemin 1A rakt av... Edited October 4, 2004 by LeadHead Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bushman Posted October 4, 2004 Report Share Posted October 4, 2004 @skuggan: vad jag vet så är trehundra det avstånd som första skylten skall stå på vid vägarbeten och avspärrningar. detta gäller på sk klass 1 väg. klass 1 skogsväg eller gatunivå, åtgärd skyltat och vägpost med radio och reflexväst. hastigheter upp tom 70 km/h. klass 2 är 70 vägar dvs bredare landsväg här gäller bilar med full discobelysning och självlysande vägposter. hastighet 70 - 90 km/h. dessutom skylltat ca 500 m innan och var 100 m därefteråt. klass 3 är då resterande vägar, här gäller lastbilar som skydd och skyltat ta mig fan, så man skulle kunna bygga en bil av alla skyltar. nu är detta vad jag lyckats få ur befäl och poliser. ingen verkar veta. utom vägverket som bara vet bötesbeloppen och att de kan krama ur anordnaren av trafikstoppet 25 000 om inte reglerna följs. och 3000 av enskild outbildad vägpost. har sökt på nätet men hittar inget om dessa regler. vägposterna skall dessutom vara utbildade och detta gör av privata firmor, som inte heller hittas så lätt på nätet. att sedan FM får göra avsteg från dessa regler och lär nog inte få betala så höga böter som civila filmproduktionsföretag är väl rätt troligt. 25 000 i böter varje gång ett befäl bryter mot någon regel, borde betyda att försvarbudgeten tar slut på en KFÖ. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skuggan Posted October 4, 2004 Report Share Posted October 4, 2004 300m är också det lägsta avstånd från en pjäs man får vistas utan hörselskydd enligt SäkI ;) dessutom, väg var nog att ta i, traktorstig är nog mer exakt (och ändå passerade 50 talet bilar + diverse fotgängare och ridtjejer på de 3h vi stod där) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
[MPJ]Sgt.Ratchak Posted October 5, 2004 Report Share Posted October 5, 2004 Cool grej Stadsskytte fick göra: Gamla Stan Jag har också fått stanna civilister som varit väldigt säkra på att det var en civil väg de körde på och börjat skälla, tjänstemin 1a används då och pekandes med hela handen/fingrandes på pistolhölstret vänligt men bestämt avvisat dom. ;) Vad tror dom att dom är?? Jag menar det stod civila och militära bilar huuller om buller bakom mig, några rökfacklor, en massa soldater och en patgb202 med blinkande lampor. Då kräver man ju inte att få komma förbi. En bil trängde sig en gång in i våran fordonskollon och fick en tgb1111 att välta, han hade fått för sig att han skulle om kolonnen och fick möte girade in och satte huven i baken på 11 bilen. Inga personskador som tur var emn en totalkvaddad 11bil Har iofs bra minnen med "nosiga" civilister, på ASÖ-02 var det en 20bil där föraren somnade och välte ner i diket på 90 väg (inga personskador där heller som tur var). Tror att det var 5-6 bilar med sjukvårdspersonal, två ambulanser och en polisbil som stannade och erbjöd sin hjälp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest J-Star Posted October 5, 2004 Report Share Posted October 5, 2004 Sgt.Ratchak,Oct 5 2004, 14:02 ] Cool grej Stadsskytte fick göra: Gamla Stan Häftigt!! för den som arrangerat den där övningen. /J Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simon Posted October 5, 2004 Report Share Posted October 5, 2004 En stor eloge till Sauk för att han bjuder lite på sig själv och såvidare! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bushman Posted October 5, 2004 Report Share Posted October 5, 2004 (edited) detta ger ju oanade tillgångar för övn. nu skall vi se här hur många skådisar har trovärdigt spelat svenska militärer, de senaste 30 åren. vi har ju sauk och så har vi.............*lång pinsam tystnad*................... få se, lever den skånske killen som spelade Kn i repmånad? Edited October 5, 2004 by bushman Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KaffeKalle Posted October 5, 2004 Report Share Posted October 5, 2004 vi har ju sauk och så har vi.............*lång pinsam tystnad*................... Måste få flika in att jag gillade Stellan Skarsgård bäst i rollen som "Carl Hamilton". (Haber kunde knappt prata engelska, Stormare var rätt ok förvisso.) När kommer "I nationens intresse" ut på film eg.?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bushman Posted October 6, 2004 Report Share Posted October 6, 2004 (edited) kalle eftersom hotet, rånarna och den tredje vågen kom ut förra året, och sälklubbar-janne inte fick gå på oscars galan, så blir det nog väntetid för den filmen. att tre action filmer med vapen har dragit folk tilll biograferna, ses som ett allvarligt problem på svenska filminstitutet. det är i så att säga nationens ointresse att låta medborgarna se dessa hemska fimer. ring sussane osten och kolla om hon inte kan göra slut på ett par skattemiljoner, eller byt ut syret i bergmans syretält mot lustgas så han ser dämoner igen. folket kräver detta!!!! konsumtionen av rödvin är rätt hög vid betongklumpen vid gärdet. actionfilm är inte kultur, och de kommer inte att tilldelas guldbaggar. (kultur=när det är fler folk på scenen än i publiken) Edited October 6, 2004 by bushman Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maddman Posted October 6, 2004 Report Share Posted October 6, 2004 @ Jake the Snake. Jag missade själva incidenten, men hörde efteråt att Radio Kristianstad hade raljerat lite om det. De skojade helt enkelt bort det. Stackars man som inte fick gehör någonstans för sin klagovisa. Nåväl, jag pratade med min bror, som är polisman i kristianstad, på söndagkvällen och han skrattade oxå åt det hela. Det var så att vi hade förgyllt en tråkig dag för polispatrullen. B) B) Det blir inget efterspel heller ! På ett insats-ledningsmöte igår, berättade den gode majoren att polisen dragit ett streck över det hela. / Maddman, alias QJ2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts