Jump to content

Din moderna fältuniform


henke

Recommended Posts

  • Forumsledning

Om man fantiserar lite på bra förbättringar på M90 uniformen vad skulle du vilja ha? Det är ju sånt snack om att den är "BÄST" (precis som all annan medelmåttlig svensk materiel inom FM). Nu menar jag förståss inte nåt smart fantasiplagg a´la Predator som man är osynlig i eller så som US Army forskar kring. Inga hi-tech prylar såsom inbyggda elektriska fibrer etc.. Utan bara sånt som finns på civila plagg och vad vi själva kan komma på enkelt.

 

Jag skulle vilja se att man gjorde följande

JACKA

1. Förslutningsbara ventilationsöppningar under armarna

2. Långärmad tröja eller skjorta som ersätter jackan under varma sommardagar. Nu när man har stridsväst öppnas nya möjligheter på tunnare plagg då kravet på förvaring av alla småpinaler inte nödvändigtvis behöver vara i jackan (bröstfickorna). Man kan ju inte hela tiden gå runt och tänka att man skall brinna, i så fall får man ju ha silverfärgad foliedräkt som rökdykare. Man måste tänka på att stridsvärdet sjunker vid för varma plagg då man lider av vätskebrist. Hittills har man ju inte haft beklädnad som motsvarat den mängd vatten man förbrukat/burit med eller ens kunnat föra fram till stridställningen ens i fredstid.

3. Armbågsskyddsficka. Förstärkningen vid armbågarna kan vara öppningsbar så att man kan föra enkla tunna armbågsskydd av Tex. vanligt liggunderlag.

4. Mobilficka i bröstfickan se pkt 4 på byxor.

5. Färdiga kardborrfästen för grader och förbandstecken. Andra länder och piloters flygstridsdräkter har det. Varför sitta och sy? Dessutom betydligt mer praktiskt om man råkar ha ett rött förbandstecken som man kan ta av vid "Färdiga till strid", samt specialutb.tecken man inte vill visa vid vissa tillfällen.

 

BYXA

1. Någon form av ventilation vid benfickan, ev. benfickans innanmäte av väv så öppnar man bara fickan för att få in luft. Med kartor och kartfodral blir det tätt kring låren.

2. Knäskyddsficka som på vanliga byggarbyxor. På så vis kan man enkelt föra in knäskydd när så krävs. Enkla att ta ur och inte så varma som andra knäskydd. Enklare att byta ut det tyget ifall det blir hål än som nu att kassera byxorna.

4. Magasin/mobiltelefonsficka i benfickan. Sambandet i svenska försvaret bygger till största delen på mobiltelefoni för att få verksamheten att funka i fredstid. Det saknas dock ett bra ställe att ha dem på.

5. D-ringar i hällorna som Dunderon byxor för att fästa mer utrustning i.

6. Fästen för Kroppsskydd 94. Om nu soldaterna tycker det är pinsamt med grenband får man ju komma på smartare lösning. Ett enkelt sätt är att ha 4 st (2 bak, 2 fram) speciella hällor på byxorna som fäst i västens nederkant. Det medför naturligtvis att det blir enklare att lyfta ur någon då underkroppen inte bara hänger kring ett grenband i typ ett Kalsonglyft, utan lyfts på flera punkter.

 

Samtliga dessa ideér är hel klart genomförbara och skulle inte vara direkt dyra. Vad har du för ideér? Inte för att de på FMV som tar fram uniformer lyssnar på oss, men det är kul att höra. Det finns ju en del modernare plagg i M90 tyg som tillverkats och säljs av Militaryshop.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 85
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jag har ju en klar favorit i m/90P byxan.

Vadderad, förhöjd midja.

Hängslen

Fickor på smalbenen (perfekt för kartor etc.)

Foder (Underbart skönt på vintern)

Knäskydd (Lite tunna i orginal men det går att byta ut)

Dragkedja som går hela vägen upp till knät (mycket bekvämare än på de vanliga byxorna)

Bakficka för plånboken  :D

 

En tunnare sommarjacka/fältskjorta vore inte helt fel.

Ett foder till fältjackan, typ det som finns till den amerikanska M65 jackan.

Link to comment
Share on other sites

Uniformen är lite väl varm som den är idag. Skulle man kunna göra något åt. Själv brukade jag ha M/90P brallorna och den vanliga M/90 jackan. Men P-brallorna skulle vara bra om man kunde ta ut fodret. Annars är den klockren i sin konstruktion, jackan är dock lite kort i ryggen när man ska göra andra saker än att åka runt i fordon.

 

Jackan (M/90) skulle man sätta den penhållaren som man har på P-uniformen, gärna en lite större ficka på andra ärmen. Sedan skulle man göra som brandmännen har på sin uniform...kommer dock inte ihåg hur fanken det är kontruerat men det finns typ en ögla på den som man kan haka på en krock och lyfta killen i. Har för mig att det typ är ett liknande system som man har när man klättar i berg fast den är insydd i kläderna.

 

Det ger att de kan hissa upp en brandman med kran. I mil. fall kanske en sjukvård hkp eller SST som ska klättra ner för en väg (roping, eller vad kallas det?).

 

sedan är ju aldrig fler fickor ivägen, kommer dock inte på något bra ställe att sätta dem, ärmen har jag ju redan nämnt.

 

EOD

Link to comment
Share on other sites

Guest Sudden

Ett förslag för att i stället ha en vinter och en sommarjacka. (inte för att det finns nu men...)

...Vore att som i min skidjacka; den är som en vindjacka typ, men i jackan fick man med en flisjacka som man kan sätta dit när det är en kall dag.

 

Det är bara att ta på sig flisjackan, sedan fästa den i armarna, nacken och i dragkedjor innan för de vanliga på vindjackan. *Voila!*

 

...hajjar ni?

Link to comment
Share on other sites

Bättre tålighet för väta, särskilt "begagnade" uniformer. (Får man ut en oanvänd så håller den bra någon månad. "Second-hand" uniformer är alltid (min erfarenhet) betydligt sämre impregnerade. Man får väl förutsätta att FM tvättar dem enligt spec. men ibland undrar man?

 

Jag snackar inte goretex här men önskvärt är att de verkligen skall hålla tätt för lätt regn/fukt så att man endast behöver ta fram regnstället när det ösregnar. Regnstället är i och för sig bra men vid annat en stillastående verksamhet tenderar man att bli genomblöt ändå - inifrån.

 

Idén med ett löstagbart fleecefoder i jackan känns inte dumt.

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

Fleece är ju typiskt obra ur brandsynpunkt, Fleece är ju gjort av plast och smälter således och blir "ytterst obehagligt " då.

Men man saknar typisk skillnad mellan sommar vinter. Som det är nu är det för varmt för sommaren och för kallt för vinter.

Det kalla kan man ju övervinna med värmtröjan och skjorta 90 de flesta gånger. Värre är det på handskfronten där vi ligger på nivå med Karl XII armé känns det som.

Men jag håller med om regnmotståndet. Smocken skal ju enligt ryktet vara bra.

Link to comment
Share on other sites

1011.jpg

 

Här ser man mycket man vill ha hos alla svenska soldater. En slags bättre mössa i fält än en keps, helst inte nåt amerikaniserat i m/90 från Militaryshop dock, utan snarare bassäkhatt eller dyl som känns mer svenskt, o bättre kängor, är väl Meindl på bilden?

 

För övrigt tycker jag ändock att det mesta i personlig utrustning är bra. Boxershortsen är suveräna, nya stridsvästen verkar ok, m/90 är okej o.s.v.

Link to comment
Share on other sites

Om det bara kunde vara så att man stängde bröstfickorna neråt...alltså man vänder på dragkedjan....faan så skönt det skulle vara, har ofta problem med att allt vill ramla ut ur fickorna ???

Link to comment
Share on other sites

hmmm fältmössa m59 (svettsvamp) har jag aldrig gillat, jag kan inte heller fatta varför alla trackar ner på den nya fältmössan heller. Den passar ju U´niformen bättre och den sitter skönt också

 

Hv skall ju få basker nån gång nästa år men en BRUN en??

Äsch skippa den och ge oss Bassäkhatten i stället som verkligen funkar i fält.

Link to comment
Share on other sites

Kanske vinterkamo som grundalternativ - dvs en vinteruniform och en sommaruniform? Det faktum att vi har vinder 3/4 av året i 3/4 av landet tycks inte bekymra uniformstillverkare eller FM nämnvärt. Kolla bara nya soldF - inte en vinterbild så långt ögat når  ;)

Link to comment
Share on other sites

... poplinstället i en trevlig bjärt camofärg, kunde det inte vara något?

 

:)

Kan fortfarande inte förstå hur man kan lyckas designa ett träningsställ som inte passar någon. Mycket facinerande. :P

Link to comment
Share on other sites

Det roligaste tycker jag är att en AFSE på ett par gamla tränings brallor ligger typ på 200 kr.

 

Det är fan bara FM som kan betala 200 kr för ett par blå smurfbrallor som endas dugger som spytrasa

 

Poppelin patrullen framåt!!

 

EOD

Link to comment
Share on other sites

...och vad är det som är så förträffligt med bashatten?

 

Folk vill väl se "Hippa" ut  :P

 

För den är bra fin  :D

 

Men jag fattar inte hur man kan påstå att fältmössan är dålig..På ett sätt är väl hatten sämre då man med fördel byter till fältmössa vid skjutning med hörselkåpor (som är viktigt å ha så man inte blir invalidiserad) . Iaf gör mina befäl det.  :D

Link to comment
Share on other sites

Saken är väl den att de olika mössorna/hattarna etc är bra till olika saker. sen är det ju ofta så att funktionell, snygg och bekväm inte alltid går så bra ihop när det gäller vissa saker inom FM...

Link to comment
Share on other sites

Angående det här med grenband i 94:an har jag personligen inte träffat många soldater som tycker att det är pinsamt att använda det. Snarare batch och andra höjdare som klipper av det/tejpar fast det på insidan av västen eller vad de nu gör.

Håller dock med om att en annan lösning är att föredra så att man komforten vid lyft ökas. Inte speciellt roligt att lyftas i skrevet.

Link to comment
Share on other sites

Apropå grenband/bäversvans på kroppsskydd m/94 så har det inget med att det är pinsamt att göra.

 

Det är fullkomligt livsfarligt då plastspännena inte håller och spricker vid lyft... vilket orsakar ännu svårare skador än de som kanske var från början...

Link to comment
Share on other sites

Att plastspännena till grenbandet inte håller är väl så sant som det är sagt. Vi hade både gamla och nybeställda västar. Höll inte på någon av dem. Man fick sätta dit andra plastspännen för att det skulle hålla. Tror det är tänkt att det ska vara något snabba-att-få-av-spännen. Men hur det ska gå ihop med bortsläpande av sårad det vete fan.

Link to comment
Share on other sites

på tal om den nya fältmössan.

den har väl visst öronlappar!?

bara det att dom är vikta innåt..

talar dock inte utav egen erfarenhet, utan jag har sett detta

senast i Hemavan v. 10..

finns väl ingen chans att nån av alla odm som var där finns här ??=)

p.s varför i *** kan jag inte lägga till smiles?! d.s

 

tack och adjö!

Link to comment
Share on other sites

Guest Hanfot

Hmm

 

Flerskikts principen fungerar utmärkt på en disciplinerad soldat. Löstagbart foder etc leder bara till mer knappar/dragkedjor etc som kan gå sönder och det kommer inte att krympa i takt med jackan så tillslut så passar inget.

 

Vi svenskar har ju en viss förmåga att stoppa på oss allting i fickor så att det blir otympligt att bära.

Pröva att gå Nijmegen eller ngt liknande med motsv striutr.

Det blir inte så mkt i fickorna då.

 

Fast det är två saker som jag tycker det är synd att de tagit bort i FM.

Sydvästen och M/59 skjortan.

Skjortan har långa ärmar och får lov att bäras som yttersta plagg. Bra allround.

Sydvästen medger att man får fullgod syn och hörsel utan att få vatten i nacke, hals och ansikte. Andra plagg blir antingen blötta eller så sitter de för tätt inpå huden.

 

Tycker iof också att det vore skönt med ett par 90P byxor utan foder. Har också ett par som jag gjort lite modifieringar på. Sytt in dragkedja vid knät på utsidan så att jag kan stoppa in knäskydd a lá byggjobbare.

 

För er som inte vet hur man fåre tillbaka impregneringsskyddet så har jag ett tips.

Tvätta med tvål fritt tvättmedel. Och torktumla sedan i hög värme alt strycknig (80 grader är ett riktmärke).

Link to comment
Share on other sites

m/59 skjortan är kvar. Ska man ut o marschera dock så tar man nog hellre en skjorta 90 o en t-shirt över eller dyl, svetten fastnar i t-shirten som man sen tar. I kasern en varm sommardag ser dock definitivt bättre ut med en skjorta 59 än en skjorta 90 som yttersta plagg. Finnarna som har en skjorta 90-kopia har dock gradbeteckningar på sina! Inte vidare vackert.. men men.

 

Vad gäller separat vinterjacka så är jag lite tveksam. Den jackan vi har nu samt tröja 90 + skjorta 90 under duger väl.

 

däremot kan man ju ha en m/90 skjorta likt amerikanska BDU för sommarändamål. Där är jackan liiite varm.

Link to comment
Share on other sites

Guest Hanfot

Vad jag menade med att skjorta M/59 är bort är att den inte produceras längre. En del vpl får inte ut den längre och det är ju tänkt att skjorta M/93 FN skall ta över.

Men i den är det ju syntet och dessutom så är den kortärmad och inte vidare praktisk som fältskjorta etc.

Typisk stabskjorta eller för permision.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...