Särimner Posted December 2, 2002 Report Share Posted December 2, 2002 Tja, rubriken säger väl det mesta? Ska köpa ett sk. multiverktyg för användning inom HV och undrar vilket man ska skaffa? Vilka erfarenheter och råd finns hos er andra? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lt. payne Posted December 2, 2002 Report Share Posted December 2, 2002 Lite svårt att råda dej,jag har min Leatherman i min väst och Gerbern i Byxbältet. Leatherman är bra till lite småprylar typ,peta ut stickor,klippa naglar.ungefär den nivån. Gerbern är lite mer som en reserv när man inte har väst eller så,lite grövre också. Kvalitetsmässigt är de nog rätt lika,tror att gerbern är starkare i vissa situationer men kan inte svära på det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted December 2, 2002 Report Share Posted December 2, 2002 Personligen kör jag med "En 1000 kronors Gerber och en 70 kronors Claes Ohlsson är lika lätt att tappa, men du gråter mindre om du tappar den billigaste" varianten. Och tro det eller ej, men min Claes Ohlsson har fungerat bra i snart två år!! (Använder den nästan dagligen) Sen är det ju oftast så att man får vad man betalar för, så jag misstänker att tillexempel Gerbers flasköppnare går att öppna flaskor med (Det gör inte min...) Kontentan blir nog att man helt enkelt köper vad man anser sig ha råd med! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Frippe Posted December 2, 2002 Report Share Posted December 2, 2002 Har en Leatherman Supertool. Funkar för mig, använder den ibland, men inte dagligen. Har mest sysslat med lite småplock, skurit av lite saker, kilat fast dörrar och dragit åt skruv och liknande. (Har dock klippt ett par trådar till larmminor och dylikt! ;) ) Ganska dyr, men känns gedigen. Inte den mest ergonomiska, så om man ska ha den varje dag och jobba mycket så kan man säkert hitta nån med skönare grepp. Kolla runt på en del modeller och kolla vad du behöver och vad som känns bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest järv Posted December 2, 2002 Report Share Posted December 2, 2002 Hade ute en Gerber. Tyckte inte alls om den, avsevärt sämre kvalitet än andra jag har fingrat på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adam Wilhelm Posted December 2, 2002 Report Share Posted December 2, 2002 Har en Gerber. Nackdelen är att man kan klämma sig när man använder den. Jag skulle vilja ha en Leatherman wave men den är ack så dyr. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Kjellberg Posted December 2, 2002 Report Share Posted December 2, 2002 Kör med en leatherman supertool. Gedigen och bra kvalitet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted December 2, 2002 Report Share Posted December 2, 2002 Kör med en Leatherman PST 2 som jag haft i 5 (?) år, jag är helnöjd! Den håller mycket hög kvalitet rakt igenom. Det enda jag kan klaga på är att den inte har låsning av verktygen och att det kan göra lite ont i näven om man tar i förhårt. PST 2:an är väl lite mer "elektronik verkyg" iofs, så ska du ut i skogen och härja så är Wave eller Super Tool ett bättre val. jag har fingrat p åganska många modeller från olika tillverkare och jag har fått uppfattingen att Leatherman håller en högre kvalitet är t.ex Gerber (nu menar jag absolut inte att Gerber är kass ;) ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ensammavargen Posted December 2, 2002 Report Share Posted December 2, 2002 Har själv en Swiss Tool jävligt bra med lås för vertygen och skönt handtag lite dyr skulle gråta blod om jag tappa den men det får man väll ta då. Mvh Dg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Särimner Posted December 3, 2002 Author Report Share Posted December 3, 2002 Tackar för tips och råd. det verkar som om man ska försöka skaffa sig en Leatherman. Återkommer med kommentarer när jag har använt den ett tag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nifelhel Posted December 3, 2002 Report Share Posted December 3, 2002 Kör med en leatherman supertool. Gedigen och bra kvalitet. Har oxå en Leatherman S-tool, köpte min på IB15 regementsbutik -96. Och den håller måttet ännu Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haggeman Posted December 5, 2002 Report Share Posted December 5, 2002 Någon som har någon erfarenhet av SOG Powerlock? Har funderat på den ett tag Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Särimner Posted December 6, 2002 Author Report Share Posted December 6, 2002 Någon som har någon erfarenhet av SOG Powerlock? Har funderat på den ett tag Nej, men jag är också nyfiken. Det lutar som sagt just nu åt en Leatherman, men om något bättre skulle dyka upp så... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted December 7, 2002 Report Share Posted December 7, 2002 Någon som har någon erfarenhet av SOG Powerlock? Har funderat på den ett tag De multi-tools av SOG jag har använt och haft samt kollat på har inte imponerat. En polare har dessutom knäckt 2 st, hur han nu gjorde det. Gillar helt klart Leatherman Super Tool, jag har dock den äldre versionen, den nya har jag inte använt/pillat på. Tycker låsmekanismen är enkel och "less is more". Jag skulle önska en sax och en diamantfil som på Waven, som jag för övrigt gillar men tycker den är för klen, testade ett tag att den "civilt" men blev bara sur för att den kändes för klen jämfört med min super. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted December 7, 2002 Report Share Posted December 7, 2002 Har också en leatherman Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Informatör Posted December 9, 2002 Report Share Posted December 9, 2002 Undra vad tillverkningskostnaden på en Leatherman är. 10% av vad ni köper dem för förmodligen. Clas Ohlssons multitång håller än (2 år) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ERI Posted December 9, 2002 Report Share Posted December 9, 2002 Har en Leatherman inköpt 1993. Håller ännu! /ERI Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted December 9, 2002 Report Share Posted December 9, 2002 You get what you pay for... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raffsec Posted December 9, 2002 Report Share Posted December 9, 2002 Har Victorinox swisstool och är nöjd den var dyr men bra Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cinnes Posted December 9, 2002 Report Share Posted December 9, 2002 Funderar själv lite på att köpa en Swisstool. Gillar vicorinox. Dom håller! Har en fickkniv (inte multitool) av modellen explorer. Fungerar aldels utmärkt, lagom stor att ha i fickan till vardags. irriterar mig bara lite på att det inte finns nån tånge eller såg. Så det blir nog en swisstool att ha när man är ute i skogen som "komplement". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted December 9, 2002 Report Share Posted December 9, 2002 Swisstoolen verkar ha grym kvalité, fet yt-finish i alla fall, har dock aldrig använt en, dock deras knivar, och de är ju mycket bra. Känns bra och stadiga/pålitliga/förtroende ingivande. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Kjellberg Posted December 10, 2002 Report Share Posted December 10, 2002 Idag öppnade teknikmagasinet butik i halmstad och dom säljer SOG powerlock för 499 kr. Rek pris 1199 kr. Men man har ju en leatherman. Dom säljer även en GPS magellan map 410 för 1999 kr. Rek pris 6699 kr. Hade inte varit fel i julklapp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted December 10, 2002 Report Share Posted December 10, 2002 Av någon anledning kan jag inte se mitt tidigare inlägg, inte heller Kjellbergs inlägg? så jag kan inte redigera mitt dubbelskott... sorry... Ett ballt multitool är SOG's "Switchplier", inte så bra men den öppnas som en stilett *twack* I deras reklamer har det bla stått: "do not open in cinemas" (motsv.) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts