Jump to content

HJÄLP: Att. SoldF.com's IT-support


KaffeKalle

Recommended Posts

  • Replies 698
  • Created
  • Last Reply
Guest J-Star
hur plockar man bort ie6 från dator helvetet? har fått en trojan som gör att datorn knappt funkar kan inte få bort trojanen.

 

IE behöver inte tas bort när det är ett solklart fall av "User Error". Du får inte in trojaner om du bara vet hur man undviker dem.

 

/J

Link to comment
Share on other sites

hur plockar man bort  ie6 från dator helvetet? har fått en trojan som gör att datorn knappt funkar kan inte få bort trojanen.

 

IE behöver inte tas bort när det är ett solklart fall av "User Error". Du får inte in trojaner om du bara vet hur man undviker dem.

 

/J

Jag använder norton antivirus 2005 som uppdateras varannan dag.

Jag har lyckats få 2 olika den ena heter bloodhound.w32.ep o den hittas av norton men norton kan inte fixa den och filen som är infekterad är wininet.dll.

Den andra är en trojan som heter smitfreud o den hittas inte av mitt virus prog utan det gör att explorern krachar .

Link to comment
Share on other sites

Guest J-Star
hur plockar man bort  ie6 från dator helvetet? har fått en trojan som gör att datorn knappt funkar kan inte få bort trojanen.

 

IE behöver inte tas bort när det är ett solklart fall av "User Error". Du får inte in trojaner om du bara vet hur man undviker dem.

 

/J

Jag använder norton antivirus 2005 som uppdateras varannan dag.

Jag har lyckats få 2 olika den ena heter bloodhound.w32.ep o den hittas av norton men norton kan inte fixa den och filen som är infekterad är wininet.dll.

Den andra är en trojan som heter smitfreud o den hittas inte av mitt virus prog utan det gör att explorern krachar .

 

Bäst lösning i det här läget är att spara all data du är rädd om på en annan partition än C: (exempelvois bränna över på CD/DVD) och sedan helt formatera C: och installera om Windows.

 

För övrigt så gör antivirusprogram eller annan browser än IE ingen som helst nytta om användaren inte sköter sig.

 

Viktigaste rådet: ha alltid "Autmatisk uppdatering" påslagen. Windows Update skall köras OFTA.

 

Förutom detta...

 

1) Öppna aldrig filer som skickas till dig i mail eller via MSN/ICQ utan att först kolla med den påstådda avsändaren om han/hon verkligen skickat dem.

2) Låt aldrig sidor på nätet installera program på din dator. Svara alltid nej när frågan kommer.

3) Undvik fildelningsprogram. Dels är de väldigt osäkra i sig och dels är risken stor att det du tankar hem är smittat.

4) Håll dig långt borta från cracks/serialz/warez/porr-siter. Mer virus där än i en halsodling på akuten i influensatider.

 

Bästa sättet att skydda din dator mot intrång är en router, inte antivirusprogram. Jag brukar rekommendera D-Link DI-604.

 

/J

Link to comment
Share on other sites

D-Link DI-604.

För att messerschmidta mig lite så är DI-604 ingen router utan en liten söt dator som huvudsakligen pysslar med DHCP och NAT och bor i samma burk som en ethernetswitch

För att messerschmidta tillbaka lite: Man måste kunna routa för att kunna NATa. ;)

En dator (oavsett hur lite och söt den är) kan leka router om den har en IP-stack och kan göra packet-forwarding.

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning
Okej, nu kan jag fan inte hålla mig längre.. skiten funkar inte för mig.

 

Linuxnördar hjälp mig.

 

Jag har en Dual PIII800 med 512MB och nått ATI 9200 och 40GB Maxtor och en 40 GB Seagate.

 

Jag tänkte installera Debian Linux 3.1 (Sarge) ..försökte iaf. Men får felmeddelande under installations processen. Jag försökte med 3.0 woody innan - men jag lyckades inte, försökte även med RedHat 9 men likaså där problem.

 

Exakt vad som är problem vet jag inte. Men installationen misslyckas under själva kopierandet av grundpacketen eller vad det nu är. Alltså momentet precis efter man partionerat Hårdisken. Jag använder bara en disk, och trodde det var fel på den, så köpte en ny, men samma problem, och försökt skifta mellan dem, men icke. Jag har även clippat ner dem till 32 GB storlek, då jag läste nått om +34GB = problem, utan framgång.

Försökt olika varianter av Partionering manuell/auto men i stort sett samma problem.

 

Det Debian säger till mig

The debootstrap program exited with an error (return value 1)

Check /var/log/messages bla bla for details

 

En annan gång fick jag return value 139.

 

Jag har sökt likt en galning på nätet.. men det är mycket skumma linuxcommunitys därute med skumma sätt att ge svar. Iag har jag inte lyckats hitta nått svar som hjälpt.. jag har hittat en och annan som får samma fel, men inget svar (?) Typ detta inlägget på nått forum

 

Jag bootar från DVD-iso, och har bränt om, men icke.

 

Hjälp Förslag :ph34r:

jehepp.. då har man "löst" det själv tror jag. Jag ringadé in problemet och fick fram att det måste vara ett hårdvaruproblem. Efter massa meck så funkade det med att jag bytte cd-spelare mot en annan, samt tog bort 2 minnesmoduler. Vem av dem som var själva lösningen är jag inte 100 på än.. men det tar vi sen.

 

hrm.. somnade kring 04:40 :o

Link to comment
Share on other sites

Det kan uppstå problem med DMA om man installerar från DVD.

Prova att slå av DMA i bioset. Får du samma problem om du

installerar från CD? Kommer du åt några andra distros?

Fedora Core 2 är mycket stabil och inte så tokstor. Har du

kört något annat OS innan på maskinen. Ibland klagar

fdisk (som ligger i botten på diskkonfigurationen) på

skumma (läs Windows) disklabels.

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

Grejen var att jag prova med Debian 3.0 cd-iso först, tog hem 3.1 DVD-iso, och CD-iso, samt testade med RH9 på cd och Feodora 4 på cd-iso, och provade tom att installera WinXP till slut.. men inget funkade... och hårdisken var ny och jag bytte även hårdisk för att kolla. ...så... ja jag slet ut allt som man kunde ta bort och, till sist bytte cd/dvd-spelare.

Kan även kanske vara minnet som strula under just installationsprocessen.

Jag ska testa mer när jag orkar.. just nu har jag iaf fått in Debian och är bara trött på allt vad linux heter nu..

Link to comment
Share on other sites

Det finns en del skumma cd-läsare som inte går att installera från.

De läser som default 1024-block när det ska vara 512-block.

När väl drivrutinerna är installerade är allt mumma men det

går inte att installera. Oftast finns det en jumper på dem för

att ställa om dem. Dåligt minnne (på datorn) testas med

fördel med memtest-x86 eller DocMemory på diskett

eller den testa-allt-cd som man hittar på

www.ultimatebootcd.com. Rekommenderas varmt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har sett på en video på internet att det går att ha ett aktivitetsfält till vänster om skrivbordet. Någon här som sitter på kunskaper om hur det går till?

 

En länk till videon hittas här (dyker upp efter en liten stund).

 

Går det att göra i Windows XP Home ed, eller måste man ha något tilläggsprogram?

Link to comment
Share on other sites

Guest J-Star
Har sett på en video på internet att det går att ha ett aktivitetsfält till vänster om skrivbordet. Någon här som sitter på kunskaper om hur det går till?

 

En länk till videon hittas här (dyker upp efter en liten stund).

 

Går det att göra i Windows XP Home ed, eller måste man ha något tilläggsprogram?

 

Drag & Drop... det är bara att ta tag i ett fält och sätta det där du vill ha det. Se dock till att din Taskbar inte är låst dock. Högeklicka på taskbar och ta bort bocken "Lock Taskbar"/"Lås aktivitetsfältet".

 

/J

Link to comment
Share on other sites

Drag & Drop... det är bara att ta tag i ett fält och sätta det där du vill ha det. Se dock till att din Taskbar inte är låst dock. Högeklicka på taskbar och ta bort bocken "Lock Taskbar"/"Lås aktivitetsfältet".

 

/J

Provade med det förrut men då fungerade det inte. Dock så löste det sig nu. Tackar!

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

Det han har är ju ett "extra" då Start-fältet ligger kvar. Att få ett extra är ara att - Högerklicka på Start-fältet nånstans i det gråa, välj Verktygsfält, där finns det olika alternativ, du dock skapa eget, välj Nytt verktygsfält, välj ut en mapp eller vad t.ex den här datorn, då får man ett fält med alla hårdiskar osv.

Eller så skapar du en tom mapp på hårdisken, i den mappen lägger du sen alla genvägar till de program du vill ha. Sen väljer du den mappen när du skapar nytt verktygsfält.

 

Du kan sen slita bort den delen ur Start-fältet. Se till att den inte är låst.

Sen tar du bara och klickar mitt på texten "Den här datorn" i fältet och drar ut den på skrivbordet. Där kan du sen dra den mot en sida av skrivbordet och få det att bli precis som start-fältet. Du kan högerklicka där sen och välja om du vill att text ska synas, och om du vill ha stora eller små ikoner, och om den ska autohida osv.

Eller om den ska vara "Alltidöverst" Har du inte det så försvinner den under eventuella program.

De problem jag har stött på är tex i vissa spel så kan det flimra lite med att den ha den ontop, eller den ligger som auotohide, kan oxå vara lite bekymmer med spel ibland. Men det är bara att prova :lala:

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning
"System 32"-mappen kommer automatiskt upp vid windowsstart, vad beror det på och hur blir man av med det?

http://support.microsoft.com/default.aspx?id=170086

 

Google är ju annars en välanvänd metod

http://www.google.com/search?sourceid=navc...+folder+pops+up

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Starta Windows media player. Gå in under Verktyg > Alternativ > Prestanda > Avancerat. Under rubriken Videoacceleration bockar du av alla rutor (inte dom som är till höger om rubriken). Jag hade samma problem tills för 5 minuter sen, men sedan så löste det sig.

 

Min dator kan av någon anledning inte spela upp .wmv-filer korrekt, utan ger mig inverterade färger... Hur åtgärda?

Link to comment
Share on other sites

Jag har problem med Microsoft Update samt Windows update. Då jag ska välja om jag vill söka efter snabba uppdateringar eller anpassade börjar den söka (den gröna progress-baren kommer fram och börjar rulla) men den blir aldrig klar. Den kan stå och söka hur länge som helst. Någon som har någon lösning?

Link to comment
Share on other sites

Det är en äkta version. En OEM-licens som följde med när jag köpte datorn. Det skumma är att det har alltid fungerat tidigare, men nu är det tvärstopp, trots att jag har har haft samma brandvägg tidigare också (Zonealarm).

 

Dum fråga kanske, men är det en äkta eller en nedladdad version?

Link to comment
Share on other sites

Det är en äkta version. En OEM-licens som följde med när jag köpte datorn. Det skumma är att det har alltid fungerat tidigare, men nu är det tvärstopp, trots att jag har har haft samma brandvägg tidigare också (Zonealarm).

 

Dum fråga kanske, men är det en äkta eller en nedladdad version?

 

Hur länge har det inte funkat, prova att göra en system restore till en tidpunkt då det fungerade.

Link to comment
Share on other sites

Nej, i routern har jag ingen tror jag. Win xp's brandvägg är inaktiverad (den blir det automatiskt av zonealarm.

 

Inte så att du har dubbla brandväggar?

En i router plus Zone Alarm? XP 2 har dessutom brandvägg som automatiskt hostar igång efter man installerat patchen.

 

Då blir det ju 3?? :D

Link to comment
Share on other sites

Nej, i routern har jag ingen tror jag. Win xp's brandvägg är inaktiverad (den blir det automatiskt av zonealarm.

 

Inte så att du har dubbla brandväggar?

En i router plus Zone Alarm? XP 2 har dessutom brandvägg som automatiskt hostar igång efter man installerat patchen.

 

Då blir det ju 3?? :D

 

Routern har säkerligen en brandvägg eftersom man måste oftast öppna vissa portar i den manuellt för att en del program ska få tillgång till internet. Windows Update bör dock vara default så det ska inte vara några problem. Har du testat att ställa in Windows Update på "uppdatera automatiskt" istället för att köra Win Update manuellt? Du kan ju även testa att göra tvärtom, inaktivera Zone Alarm och aktivera XP:s brandvägg. Kan även tillägga att den andra tisdagen i varje månad är Update Tuesday, det vill säga den dag då M$ släpper patchar och uppgraderingar om det finns några. I riktigt kritiska fall ruckar de dock lite på den regeln och släpper patcharna vid andra tidpunkter.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.




×
×
  • Create New...