Jump to content

HJÄLP: Att. SoldF.com's IT-support


KaffeKalle

Recommended Posts

Vad kan man göra om bara alternativet bitmapp kommer upp när man vill spara bild?

Sudda ut ".bmp" och ersätt med ".jpg" eller vad du nu vill.

 

Filändelsen syns sannolikt bara om du inte har dölj-filnamnstillägg-för-kända-filtyper-rutan ikryssad (explorer-verktyg-mappalternativ-visning).

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 698
  • Created
  • Last Reply

@GP720ENGLUND

 

Testa ett program som heter CwShredder. Det rensar ut i registret så det kanske kan hjälpa. Ordnade det för mig.

Byta sen till Mozilla Firefox också så är du rejält mycket säkrare för SPyware och dylikt!

Link to comment
Share on other sites

LIQUID_ Har letat efter ett program bla på download.com som jag kan använda för att skapa bild-cd:s som går att spela upp på en DVD-spelare. Har hittat ett antal som skapar DVD-skivor, tyvärr har jag dock ingen DVD-brännare utan endast en cd-rw. Några tips ?
Jag hade ett sådant program en gång som jag tyckte var funkis.

 

Jag råder dig till att söka på Fotosidans forum

Du kommer inte ihåg vad programmet hette ?Tyvärr fanns inget använbart på Fotosidan. Någon som har något annat tips ?

Link to comment
Share on other sites

LIQUID_ Har letat efter ett program bla på download.com som jag kan använda för att skapa bild-cd:s som går att spela upp på en DVD-spelare. Har hittat ett antal som skapar DVD-skivor, tyvärr har jag dock ingen DVD-brännare utan endast en cd-rw. Några tips ?
Jag hade ett sådant program en gång som jag tyckte var funkis.

 

Jag råder dig till att söka på Fotosidans forum

Du kommer inte ihåg vad programmet hette ?Tyvärr fanns inget använbart på Fotosidan. Någon som har något annat tips ?

PhotoVCD verkar kunna göra detta.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hola compadres.. eller något..

 

Ännu en fråga från "inte ett dugg klokare rokare"

 

Efter att ominstallerat XP på min dator så har Bill's lilla gullunge bestämt sig för att inte vara helt överens med mig. När jag öppnar utforskaren så tycks det vara så att "by default" så är mappen mina dokument "expanderad" vilket gör att jag måste göra en ack så liten men dock irriterande scroll för att komma åt att klicka på C: och F: i det vänstra fältet. Någon som vet hur man skulle kunna tänka sig att fixa detta så att man slipper ha mina dokument öppet då utforskaren startar...

 

Hoppas man kan tänka sig att kunna anta att ni kan förstå vad det skulle kunna måhända vara som jag eventuellt skulle kunna mena med förklaringen.... :blink: ... liksom...

 

GMY B)

Link to comment
Share on other sites

Hola compadres.. eller något..

 

Ännu en fråga från "inte ett dugg klokare rokare"

 

Efter att ominstallerat XP på min dator så har Bill's lilla gullunge bestämt sig för att inte vara helt överens med mig. När jag öppnar utforskaren så tycks det vara så att "by default" så är mappen mina dokument "expanderad" vilket gör att jag måste göra en ack så liten men dock irriterande scroll för att komma åt att klicka på C: och F: i det vänstra fältet. Någon som vet hur man skulle kunna tänka sig att fixa detta så att man slipper ha mina dokument öppet då utforskaren startar...

 

Hoppas man kan tänka sig att kunna anta att ni kan förstå vad det skulle kunna måhända vara som jag eventuellt skulle kunna mena med förklaringen....  :blink: ... liksom...

 

GMY  B)

Alla parametrar i NT/2k

 

Alla parametrar i XP

 

Vad du vill göra

Link to comment
Share on other sites

Någon som vet hur man tar ett screenshot? i windows XP

Att trycka på "print screen"-tangenten och sedan välja "klistra in" i valfritt bildbehandlingsprogram funkar bra för mig, precis som i tidigare Windowsversioner.

Link to comment
Share on other sites

Någon som vet hur man tar ett screenshot? i windows XP

Att trycka på "print screen"-tangenten och sedan välja "klistra in" i valfritt bildbehandlingsprogram funkar bra för mig, precis som i tidigare Windowsversioner.

Eller installerar SnagIt som tar din Screen shot och samtidigt sparar den som en bildfil i valfri katalog. Vill man inte spara det som en bildfil så kan man ställa in programmet så att det skriver ut Screen shoten med en gång i skrivaren.

 

Rekommenderas starkt! Pris? 316:- + moms (Dustin)

TechSmith

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

PROBLEM:

När jag startar upp windows XP så kommer jag inte in i operativsystemet. Datorn startar om innan jag får en välkomstskärm. För att lösa problemet måste man starta om i felsäkertläge, för att sedan starta om normalt. Först då kommer jag in på datorn som fungerar normalt. Felsökningar med adaware/scandisk har inte gett något.

 

Får efter några omstarter en consol där datorn frågar om jag vill starta med senast fungerande inställningar. Det hjälper inte att välja det. Man kan välja felsäkert läge vilket jag brukar göra.

 

Någon som har några idéer?

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

läs loggboken och leta efter felmeddelanden.

För att ringa in problemet kan du

Avinstallera grafik / ljud /nät /annan hårdvara en och en och testa efter hand om det hjälper. Drivrutinsproblem bruka ställa till det. kolla loggboken efterhand för att se om det kommer några nya felmeddelanden motsv.

 

Sök på nätet, lär finnas 1000 andra som haft mer eller mindre samma problem.

Link to comment
Share on other sites

Orientering!

 

Felet är avhjälpt nu. Tydligen var det strul med inloggningsalternativen (alltså välkomstskärmen) och efter lite meckande där så löste det sig. Tackar för visat intresse Kimster.

Link to comment
Share on other sites

Jag har en laptop där 1 och o på tangentbordet helt har slutat fungera. Laptopen i övrigt funkar utmärkt, och garantin har gått ut. Någon som har ett smart tips på vad man kan göra? Man är ju lite rätt för att sabba något om man skruvar isär den...

Link to comment
Share on other sites

jag har fått problem efter ominstallation av xp, jag kan inte längre kolla på dvd film utan någon anledning.

 

Jag har installerat om windvd och även installerat nyaste version av windows mediaplayer men inget verkar hjälpa, lägger jag i en dvd filom i datorn så startar windvd som det skall....men efter ca 2 sekunder in i filmen så står det att windvd har stött på ett fel och måste stängas...likadant med windows mwdiaplayer.

 

nån som har råkat ut för samma sak och har lösningen??

 

/JBP

Link to comment
Share on other sites

Jag försöker skapa adressetiketter i Word97, datakällan är en adresstabell i Excel, MEN...kan någon förklara följande fel:

"Det gick inte att återupprätta en DDE-koppling till Microsoft Excel för att utföra den aktuella åtgärden."
??

 

Är det ominstallation (av Office) som hägrar, eller vad?

:unsure:

Link to comment
Share on other sites

Guest J-Star
Jag försöker skapa adressetiketter i Word97, datakällan är en adresstabell i Excel, MEN...kan någon förklara följande fel:
"Det gick inte att återupprätta en DDE-koppling till Microsoft Excel för att utföra den aktuella åtgärden."
??

 

Är det ominstallation (av Office) som hägrar, eller vad?

:camo:

 

Med tanke på att Office 97 är 8 år gammalt vid det här laget så skulle jag rekommendera att du förpassa det till /dev/null och hittar en modernare kopia, speciellt om du kör ett modernare OS, typ Win 2000 eller XP.

 

/Micke

Link to comment
Share on other sites

Min tur att ansöka om nåd hos de heliga samfundet:

 

Jag kan inte använda bla windows update. När jag försöker gå in där med explorer blir sidan helt vit. När jag använder Firefox så säger den till att sidan endast funkar i explorer.

Ett antal sidor till blir vita i explorer samt att det inte går att klicka på länkar. Detta problem löses dock med Firefox.

 

XP SP2

IE 6

Firefox 1.0.4

Link to comment
Share on other sites

Jag kan inte använda bla windows update.

Ställ in säkerhetscenter på automatisk uppdatering så är problemet löst :lol:

 

då behöver du ju inte gå in på deras sida för att få ner uppderingarna och kan fortsätta att använda firefox i godan ro...

 

 

/JBP - nybliven firefox fantast

Link to comment
Share on other sites

Har jag sedan länge redan inställt :lol:

 

Men jag har sedan tidigare märkt att dom kommer till windows update sidan några dagar innan dom laddas ner automatiskt.

 

Firefox rockar!

Link to comment
Share on other sites

Du behöver inte ett codec paket JBP? Så som exempelvis ffdshow

hmmm synd att man måste registrera sig.... verkar vara en intressant codec

Finns att få hem utan registering, valde en dålig sida att länka till bara ;) f´låt. Sök på ffdshow via google så lär du hitta ngt ställe att dra hem det på smärtfritt.

Link to comment
Share on other sites

Eller så gör man det lätt för sig genom att hämta hem VLC

 

Detta program innehåller i stort sett alla codec från början, är helt gratis, kräver ingen registrering, fria uppdateringar och är helt utan reklam.

 

Hämtas på Videolan

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • Forumsledning

Okej, nu kan jag fan inte hålla mig längre.. skiten funkar inte för mig.

 

Linuxnördar hjälp mig.

 

Jag har en Dual PIII800 med 512MB och nått ATI 9200 och 40GB Maxtor och en 40 GB Seagate.

 

Jag tänkte installera Debian Linux 3.1 (Sarge) ..försökte iaf. Men får felmeddelande under installations processen. Jag försökte med 3.0 woody innan - men jag lyckades inte, försökte även med RedHat 9 men likaså där problem.

 

Exakt vad som är problem vet jag inte. Men installationen misslyckas under själva kopierandet av grundpacketen eller vad det nu är. Alltså momentet precis efter man partionerat Hårdisken. Jag använder bara en disk, och trodde det var fel på den, så köpte en ny, men samma problem, och försökt skifta mellan dem, men icke. Jag har även clippat ner dem till 32 GB storlek, då jag läste nått om +34GB = problem, utan framgång.

Försökt olika varianter av Partionering manuell/auto men i stort sett samma problem.

 

Det Debian säger till mig

The debootstrap program exited with an error (return value 1)

Check /var/log/messages bla bla for details

 

En annan gång fick jag return value 139.

 

Jag har sökt likt en galning på nätet.. men det är mycket skumma linuxcommunitys därute med skumma sätt att ge svar. Iag har jag inte lyckats hitta nått svar som hjälpt.. jag har hittat en och annan som får samma fel, men inget svar (?) Typ detta inlägget på nått forum

 

Jag bootar från DVD-iso, och har bränt om, men icke.

 

Hjälp Förslag :baskerKav:

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.




×
×
  • Create New...