Jump to content

Sensorer.


Fk Fjellman

Recommended Posts

Kommer med lite historisk information (i denna ursprungligen ålderstigna tråd).

CIM finns det mig veterligen inget som har kallats, däremot KIM, som är en förkortning på Kombinerad Iindikerings- och Mintändningsannordning.

Denna omdöptes senare till IA (möjligen även en nyare modell) - kort för: Indikeringsanordning. Namnbytet skedde väl i samma veva som Truppmina 12/12B blev Försvarsladdning 21 resp. 22.

 

Eller???

 

/Ulf

Link to comment
Share on other sites

Namnet på denna låda kan man prata länge om och kring. Min förra kompch envisades med att den heter som du skriver KIM, men den nuvarande säger att den heter CIM, men så länge jag förstår vad de menar så bryr jag mig inte så mkt. Men från tillverkarens hemsida kan man läsa följande:

 

Exensors första övervakningssystem byggde på principen att via tråd sända en varning från en sensor till en huvudanläggning. Systemet, kallat CIM-HA, vidareutvecklades till en liten, lätthanterlig indikeringsanläggning, CIM-IA, som används inom den svenska Försvarsmakten. Även i detta system sker informationsöverföringen via tråd. Detta gör systemet mycket säkert och effektivt vid permanent bruk men i vissa lägen också mindre mobilt.

 

För att snabbt och flexibelt kunna upprätta och överföra informationen utvecklades CIM CARA (CentralAnläggningRAdio) som kommunicerar via radio. Utvecklingen har senare lett fram till det moderna marksensorsystemet CIM 2000 (Combined Indication and Monitoring System).

 

Vidare tror jag inte att stavningen är så viktig det är viktigare hur man uttalar ordet/förkortningen

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...
Guest matte

Dags att liva upp denna tråd igen...ett kärt ämne.

 

Min fråga är: Vilka förband inom FM använder sig av något system knutet till Bevakningssystem CIM? Ex CIM-IA, CIM med mikrofoner och andra avarter...

 

Min egen erfarenhet:

 

Hederliga gamla Närskyddspluton i Flygvapnet använde systemet.

Link to comment
Share on other sites

Jag har sett CIM i Hv de senaste 5-6 åren, dock har jag aldrig provat dem under "skarpare" förhållanden. Huruvida det heter och uttalas KIM eller CIM [sim], låter jag vara osagt, jag vill minnas att det står CIM på lådorna.

 

När jag träffade tillverkaren på en mässa 2000 berättade han om alla tillbehör och finurligheter som fanns att koppla till: en sensor som mäter ljud, magnetisk signatur m.m. och är "förprogrammerad" på ett antal ex-WP fordon (strf, hkp m.m.). Dock har jag endast sett magnetbrytaren i FM:s lådor.

 

 

Edit:

MEKB9:s L1:a använde CIM 03/04.

Dock så hade de av någon anledning märkt ut sensorerna med lysstavar =)

 

Världsklass!!! :baskerPa:

 

Bara för att de enkla att sätta upp är de inte osynliga: Vid något tillfälle har man sett magnetsensorerna på träd långt innan det varit någon fara att trassla in sig i tråden.

Edited by Rune Frunkh
Link to comment
Share on other sites

Guest matte

Rune Frunkh :

 

Det är "Umram" du menar. Ett suveränt system som FM av någon outgrundlig anledning valt att inte köpa in. För mer info om den www.exensor.com

 

 

Och jo, det uttalas "KIM" det var vad "Acke uppfinnaren" kallade det för iallafall.

Link to comment
Share on other sites

Menar ni att inte fler på Forumet har kommit i kontakt med CIM-IA? Tre ynkna individer?

 

Har FM slutat utbilda på CIM-IA?

Det utbildas fortfarande på CIM. Däremot är det ju inte världens mest användarvänliga system och det tar en hel del tid att upprätta och riva, så oftast så förblir det en hyllvärmare. Själv har jag aldrig riktigt förstått nyttan med magnetnyckeln, men det är säkert smart på något sätt.

Link to comment
Share on other sites

På KS06 användes CIM som larm på kylen på Bifrost. Kockarna hade nämligen tröttnat på att den mjölk de behövde för matlagning (det var då brist på mjölk) stals av griskarlsson & co. I något annat sammanhang har jag inte sett prylarna användas de senaste åren.

Link to comment
Share on other sites

Menar ni att inte fler på Forumet har kommit i kontakt med CIM-IA? Tre ynkna individer?

Jag får väl också anmäla mig till skaran. Jag hade ingen aning om att det hette CIM, men av beskrivningarna att dömma så är det de små larmdosorna med magneter på som avses.

Link to comment
Share on other sites

Vad det gäller sensorerna med microfoner vill jag minnas att sådana fanns utställda på fästningsmuseet på K3 Karlsborg. Kommer inte ihåg om det var prototyper eller masstillverkade sådana. Dessa skulle i varje fall placeras vid en väg och kunna identifiera en massa olika fordon med hjälp av ljudet.

Link to comment
Share on other sites

För att röra till det lite till

Det står cim på lådorna som jag har handskats med

dom två olika satserna heter cim ia ock cim 2 den sista är för att hanvända i mörker om jag fattat det hela rätt.Den enda skillnaden jag såg mellan satserna var att cim 2 har en summer :D

Link to comment
Share on other sites

Kan höra efter om Flyg/Strilsäk kör med det fortfarande.

Under min tid på fbassäk året 03/04 såg vi inte skymten av något sådant systemet. Det nämndes inte ens att det fanns.

 

Vi fick nöja oss med Stridsschäfer 2000 istället. :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...