Jump to content

Sensorer.


Fk Fjellman

Recommended Posts

CIM vet väll det flesta vad det är.... en massa trådar med magneter som larmar om man drar lös dom....

 

Men hörde att det fanns en mer avancerad modell av CIM som reagerar på ljud... Skulle villa veta lite mer om denna.. typ specifikationer i största allmänhet... Och om det finns några andra skojiga Sensorer/Larm som används vid bevakning.

 

//Sgt. Fjellman

Link to comment
Share on other sites

Guest Radagast

Just att Sverige skulle ha såna prylar jag inte hört något om.

Men jag tror mig veta att USA (under Vietnam) använde sig av mikrofoner utplacerade i djungeln.

Hur det gick med det systemet vet jag inte.

Link to comment
Share on other sites

Det finns bra mycket vassare CIM satser än den som försvaret har köpt in i massupplaga. Uppfinnaren och mannen bakom företaget som tar fram satsen var aktiv som plutonchef i mitt hemvärnskompani.

 

Ska leta fram lite mer information om allt som finns till den. Men förutom mikrofoner så finns det kameror fiberoptik möjlighet att fjärrutlösa minor och andra laddningar.

 

Återkommer med mer info och om jag hittar dom lite bilder på tidiga försöksmodeller som vi lekt med i skogarna.

Link to comment
Share on other sites

Men förutom mikrofoner så finns det kameror fiberoptik möjlighet att fjärrutlösa minor och andra laddningar.

Ja, det är väl detta som är själva tanken med CIM; att man ska kunna hänga på i stort sett vilken typ av sensor eller annat tillbehör som helst.

 

Problemet med ljud borde ju vara att sortera bort bruset.

Link to comment
Share on other sites

Guest Lt. payne

Kunde bli intressant.. hur skulle man kalibrera den ljud sensorn?

 

Kan den skilja på en älg som går runt och fiser :sneaky2  och ivan som precis tömt ett ISO-kärl med Borstj?  ;)

Link to comment
Share on other sites

Testade trådlös CIM under plutonchefskurs på HvSS i november 2001 och min åsikt är att systemet har en bra bit kvar innan det kan kallas användarvänligt. Det tog oss över en timme att, utan handledning men med instruktionsbok, få slavsändarna att kommunicera med huvudsändaren.

Vi testade dock inte de olika slavsändare som finns (rörelsedetektorer osv) utan enbart den hederliga magnet-och-tråd-detektorn fast som sagt trådlöst in till huvudenheten.

Link to comment
Share on other sites

Testade trådlös CIM under plutonchefskurs på HvSS i november 2001 och min åsikt är att systemet har en bra bit kvar innan det kan kallas användarvänligt. Det tog oss över en timme att, utan handledning men med instruktionsbok, få slavsändarna att kommunicera med huvudsändaren.

Vi testade dock inte de olika slavsändare som finns (rörelsedetektorer osv) utan enbart den hederliga magnet-och-tråd-detektorn fast som sagt trådlöst in till huvudenheten.

Ser man på, jag var på samma kurs :angry:    Tycker att det systemet var krångligt, men så sågade vi ju det oxå.. ??? Men i en ny uppgraderad form så blir den nog bra.

Link to comment
Share on other sites

Företaget som tillverkar CIM/IA och andra spännande sensorer heter Exensor och håller till i Lund. http://www.exensor.com/

 

På företaget jobbar bland annat förre chefen på P7 och den hemvärnsman som tog fram systemet han är också VD.

 

Har sett en av deras förevisningar av kameror,UMRA och den sk mikrofonen ni skriver om. Det är colla grejer det rör sig om.

Men dyra utav bara hel....Grejerna fungerade hyfsat på vår förevisning och som jag ser det finns det en hel del användingsområden för dem i FM. Men som sagt de är dyra...

 

"Mikrofonen" som ni skriver om är egentligen en lååååång mikrofon och har för mig att 100 m kabel kostade sexsiffrigt.

 

Jag har använt CIM/IA ett flertal gånger och det fungerar. Ett bra system om man anväder det på rätt sätt. Det är tex korkat att lägga det vid sjöar och dylikt där det finns djurstråk...Vi använde våra på bergstoppar och de enda gångerna systemet alarmerade var det lede FI...

Link to comment
Share on other sites

>>Nifelhel

Se där ja, världen är mindre än man tror (eller ibland skulle önska ;=))

Nej som sagt, systemet skulle nog må bra av att en klant (som t ex jag) tillfördes utvecklingsgruppen för så är det ju att det spelar ingen roll hur bra systemet är om inte "soldat Jönsson med gris-fingrarna" klarar av att använda det.

Link to comment
Share on other sites

även vi i Skbg FBU/u har testat CIM, jag tycker det verkar fungera hyfsat, det var dock den "vanliga" versionen med kablar och magneter.

 

Hvprsk:

vi har 2 befäl som säger sig vara med i samma kompani sim uppfinnaren.

Det är dom också... ;)

Sen är det inte två, utan tre av dina befäl... ;)

Link to comment
Share on other sites

Det är dom också... ;)

Sen är det inte två, utan tre av dina befäl... ;)

Fk Johansson

Fk Eriksson

Fk Andersson?

det är de enda som jag med säkerhet är inom Hv.

 

då kanske du har hört rykten om mig? ;)

inom FBU (bland ungdomarna) är jag tydligen känd för att vara totalt galen och alltid satsa 120%, kan tillägga att det finns de som påstår att jag är en förebild för de yngre medlemmarna... har dock ingen aning om hur det har gått till...

Link to comment
Share on other sites

då kanske du har hört rykten om mig? ;)

inom FBU (bland ungdomarna) är jag tydligen känd för att vara totalt galen och alltid satsa 120%, kan tillägga att det finns de som påstår att jag är en förebild för de yngre medlemmarna... har dock ingen aning om hur det har gått till...

Du missar ett av dina befäl som är mycket aktiv inom FBU och Hv.

 

Har inte hört några sådanna rykten om dig, i alla fall inte dom som du gör gällande... ;)

 

Tror även att vi har träffats i läskiga skogen...

Men fortsättningen kanske vi ska ta privat för att inte hamna mer "OT"...

Link to comment
Share on other sites

Tror även att vi har träffats i läskiga skogen...

Pfft, tunnis, skogen är min vän, vart skall man annars gömma sig??

 

j/k biggrin.gif

Det märks att du aldrig träffat mig i skogen... ;)

Efter det kommer skogen te sig läskigare för dig, och värre blir det ju mörkare det blir... :D

 

Se upp för Hattefnattar, Snövaraner och Släntbjörnar...

Link to comment
Share on other sites

Det märks att du aldrig träffat mig i skogen... ;)

Efter det kommer skogen te sig läskigare för dig, och värre blir det ju mörkare det blir... :D

 

Se upp för Hattefnattar, Snövaraner och Släntbjörnar...

Ujuj, nu hetter det till, mörker och mörker, jag har GN1... ;)

Och vassa knivar...

 

Dock blir jag mycket orolig om du känner Hattefnattar, Snövaraner och Släntbjörnar, de är ju elaka på riktigt... notify.gif

Link to comment
Share on other sites

Matte:

Menar du den "vanliga" CIM:en eller den trådlösa ?

Den vanliga är inga bekymmer (med viss reservation för magnetnyckelH-Et) men den trådlösa...och som du sa; det beror på utbildningen för någon sådan fick vi inte under testet utan bara en instruktionsbok.

Link to comment
Share on other sites

Nja...jag har bara testat den "vanliga" under fältförhållanden.

Den/de trådlösa har jag sett förevisningar på.

 

Håller med om att magnetnyckeln fungerar dåligt...har diskuterat det med "Acke" också. Men han hade en poäng med att det är svårt för en person som inte äger en magnetnyckel att "stänga av den". Nyckelhål går ju alltid att dyrka...

 

Exensor har många intressant produkter som skulle vara till nytta för FM. Dock är det svårt för höga chefer att få tummen ur...fast det är klart handlar ju om pengar också :D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Den gamle CIM satsen hade vår grupp i uppgift att sätta upp kring ett brigadledningskompani. Det tog ganska lång tid att sätta upp den eftersom vi fick tatta en massa kabel som delvis fick grävas ner (för att beväringar inte skulle stå på huvudet) och delvis luft (för att inte fordonen skulle plocka ner kabeln).

 

Väl uppe så fick vi massor med falsklarm. Värnpliktiga som traskade omkring nattetid i jakt på muggen, blågula som var fullt övertygade om att de inte hade utlöst något larm, PBV som trodde att skogen var deras personliga genväg o.s.v.

 

Förutom mänskliga fellarm så hade vi "naturliga". Kaniner, vindpustar och diverse andra faktorer gjorde att man varje morgon fick gå omkring och ersätta i snitt två magneter. Det saftigaste fellarmet vi hade var när vi larmat en hel skogsdunge. Det fungerade bra ända tills sjätte kompaniet grupperade rakt på snubbeltråden. Hela lådan lös upp som en julgran!

 

När jag låg inne 97/98 ryktades det om en trådlös CIM sats vilket vi gärna hade tagit. Det hade skurit ner uppmonteringstiden med mycket. Det här med mikrofoner låter intressant, fast hur det funkar förstår jag inte.

 

Och "mikrofonerna" i vietnam som US army använde, var inte det vibrationssensorer egentligen?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

"lådan i Vietnam" heter eg. AN/PSR-1 eller AN/PSR-1A..exakt vad skillnaden är kommer jag inte ihåg. Den jobbar med vibrationssensorer och går på tråd.

 

Betydligt mer imponerande manick (funktionsmässigt) än vad man kunde tro av ovanstående beskrivning.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...