Jump to content

Båtnamn


Nestor

Recommended Posts

Inte Titanic! Ett par unga killar hadde en båt här i våran hamn... någon gång på 80 talet vill jag minns, kan inte exakt årtal. Dom döpte den till Titanic. Vet inte hur lång tid det tog, men jag tror dom va sju som drunka den där natten, nu va ju båten överfull, max 6 ombord men det va väl 20 stycken. Men det är ändå ett dåligt namn :unsure:

 

Ett annat tips, köp en större snurra! Jag hadde en 60 hästare på min och min va ännu mindre, bara en sits... som en formel 1 bil B)

Jo jag har funderat på en större snurra.

Den gör nu ungefär 20 knop. Perfekt fart nu i början. Förmodligen skaffar vi en 3-35 snurra.

Vad har du för båt?

Tror man skall passa sig för att döpa bårat eftr sådana som har förlist.

 

@Nubben.

I brist på annat är u Lena kanske inte så dumt.

 

Förressten:

Det här med att ha ett mynt vid mastfoten, gäller det bara på segenbåtar eller går det att tillämpa på motorbåtar ochså?

Link to comment
Share on other sites

Guest Lt. Payne
Förressten:

Det här med att ha ett mynt vid mastfoten, gäller det bara på segenbåtar eller går det att tillämpa på motorbåtar ochså?

Det går fint! Spika fast ett mynt på valfri plats under vattenlinjen, Döp om Anette till Kursk så är din helg räddad! :)

Link to comment
Share on other sites

Inte Titanic! Ett par unga killar hadde en båt här i våran hamn... någon gång på 80 talet vill jag minns, kan inte exakt årtal. Dom döpte den till Titanic. Vet inte hur lång tid det tog, men jag tror dom va sju som drunka den där natten, nu va ju båten överfull, max 6 ombord men det va väl 20 stycken. Men det är ändå ett dåligt namn  :)

 

Ett annat tips, köp en större snurra! Jag hadde en 60 hästare på min och min va ännu mindre, bara en sits... som en formel 1 bil  B)

Jo jag har funderat på en större snurra.

Den gör nu ungefär 20 knop. Perfekt fart nu i början. Förmodligen skaffar vi en 3-35 snurra.

Vad har du för båt?

Tror man skall passa sig för att döpa bårat efter sådana som har förlist.

 

Annars kan du ju döpa om dig själv till Kapten Nemo :P

 

Det va ingen märkes båt, ett hemmabygge. Som nån har byggt, vet ej vem. Mins inte hur lång den va, men under 4 meter. En sittbrunn med plats för en person, ev två barn. En tävlingsbåt i nån speciell klass. Vet inte vad det kallas... Fanns nåra till i sjön som såg lika ut, men dessa va tävlingsbåtar. Med mindre snurror. Min 60 HK mercury va lite för kraftig (eller så va det 55, mins inte helt säkert)

4 cylindrig. Skrovet gillade dock inte den motorn, för tung och kraftfull så den sprack rakt över... dock inte isär, men jag orkade inte fixa med förstärkningar så jag sålde skiten till en som ville fixa. Höll två sesonger iaf och jäkligt kul va det... Mätte alldrig upp den, men den drog kusinens Jofa med 70 hk (typad för 55hk) och den gjorde 32 knop... så nånstans mellan 35 och 40 vill jag gissa. Närmare 35 dock. Fast man kunde bara åka så fort om det inte va vindstilla och helt stilla på sjön. Gick inte att köra överhuvudtaget när det vågade lite. (gick kanske, men jag va för feg... tur va väl det, hadde kunnat gått mitt itur)

 

Älskade min räser... lät som en riktig racerbåt gjorde den också. Motorn va lite pulad. Skrek som f-n. Sen va det såndär grej i propellern... nåt special av nåt slag. På den tiden... typ att det spruta ut vatten genom centrum på propellern. Inte så insatt vet inte riktigt hur det va. Tufft iaf... värst i sjön. B)

 

ja, förutom byns rikemans son med en flipper av den storleken som det ofast sitter 50-70 hk motorer på. (Plastfarsan hadde en av samma längd fast annan tillverkare; Finnsport. Och den va maxad för 70hk.) Killen hadde en 200hk yamaha snurra, v6. Ingen båt i sjön har klått den ännu. :)

Link to comment
Share on other sites

Victoria var ett bra förslag. Då är båten i gott sällskap. Kronprinsessan. En gammal engelsk drottning som visste vad värdighet var. Betyder segrarinna. Bamses båt hette också Victoria. Och det känns som ett namn som båten kan stå för, till skillnad från HMS INCONQUERABLE ANNIHILATOR. Smaka lite på det.

 

Victoria.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Vad sägs om Valkyrianamn?

 

Brynhild, Gno, Gondul, Gunn, Herfjötur, Hild, Hlökk, Mist, Rist, Sigfrida, Sigrun, Skogul, Skuld, Svava, Trud.

Hmm. Först tyckte jag Hlökk var det kanske fulaste namnet jag hört. Men så smakade jag lite oförsiktigt på ordet och nu kan jag inte får det ur skallen. Det är ju stenhårt och sitter som en jävla käftsmäll! Fullkomligt skoningslöst jävla bra namn! RRRUAHH!!

:camo::clap:

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...
Inte Titanic! Ett par unga killar hadde en båt här i våran hamn... någon gång på 80 talet vill jag minns, kan inte exakt årtal. Dom döpte den till Titanic. Vet inte hur lång tid det tog, men jag tror dom va sju som drunka den där natten, nu va ju båten överfull, max 6 ombord men det va väl 20 stycken. Men det är ändå ett dåligt namn  :Malaj:

 

Ett annat tips, köp en större snurra! Jag hadde en 60 hästare på min och min va ännu mindre, bara en sits... som en formel 1 bil  B)

 

 

Hehe, sätter jag en större snurra så säger akterspegeln Tack och Hej :blink:

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...